کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد طولانی می‌شوند؟

21 ارديبهشت 1398 ساعت 12:22

کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.


کهگیلویه و بویراحمد هزار و 800 طرح نیمه تمام دارد که روند کندی دارند و سال‌ها به حال خود رها شده‌اند.
ایرنا در این باره نوشت: طرح‌های عمرانی بسیاری در سراسر کشور و نیز کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شده است که بعضی از آنها با وجود اهمیت بسیار در توسعه و با گذشت دهه‌ها از زمان اجرایی شدن همچنان بهره برداری نشده‌اند.
طرح‌های عمرانی بسیاری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که نیمه تمام هستند و با گذشت سال‌ها از زمان کلنگ زنی، به دلایل مختلفی به ثمر ننشسته‌اند.
براساس آخرین آمار بدست آمده یک هزار و 800 طرح نیمه تمام در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که باعث ایجاد شکاف‌های عمیق در اعتبارات عمرانی شد و در طول این مدت ده ها هزار میلیارد ریال هزینه صرف اجرای آنها شده است.
 
طرح‌های عمرانی باعث توسعه کشور می‌شوند
مصطفی خانزادی عضو هیات علمی دانشگاه که در این زمینه تحقیق کرده است عنوان می‌کند: استفاده از درآمد ارزی حاصل از فروش منابع نفت و گاز، تبدیل منابع پایان پذیر به ارزش افزوده و فرصت سازی در مناطق مختلف همواره یکی از دغدغه‌های دولتمردان و سیاستگذاران کشور در سطح کلان بوده و هست.
به اعتقاد وی این مهم میسر نمی‌شود مگر با توجه ویژه به طرح‌های عمرانی ملی و زیربنایی که در خط مقدم مبارزه با فقر و توسعه نیافتگی هستند، لذا با درک اهمیت طرح‌های عمرانی بخصوص طرح‌های عمرانی ملی در مسیر توسعه کشور، بررسی زوایای مختلف و شناسایی نتایج آن‌ها می‌تواند راهگشا باشد.
 
تأخیر در اجرای طرح‌ها تهدیدی برای توسعه است
خانزادی در پژوهش عنوان می‌کند: اگرچه اجرای به موقع طرح‌های عمرانی فرصتی است برای جهش سریع توسعه کشور، تأخیر در اجرای آنها این فرصت را به تهدیدی برای توسعه تبدیل می‌کند و از بین رفتن توجیه پذیری طرح، افزایش قیمت تمام شده طرح، تحمیل نرخ تورم بر کشور و زیان حاصل از عدم بهره برداری همه از نتایجی هستند که با تأخیر طرح‌های عمرانی کشور از قبل آنها متضرر می‌شود.
برخی از تحقیقات انجام شده توسط محققان عدم انجام تعهدهای پیمانکاران را موثرترین عامل و عوامل محیطی را کم اثرترین عامل در تأخیر پروژه‌ها می‌داند.
 
رعایت نشدن قانون حجم بالایی از طرح‌های نیمه تمام را سبب شده است
دکتراحمد توکلی عضو هیات علمی دانشگاه نیز که در این زمینه تحقیق کرده معتقد است: برای داشتن یک اقتصاد با بهره وری بالا مجموعه‌ای از کالاهای سرمایه‌ای به عنوان پیش نیاز باید در دسترس قرار گیرد تا بخش خصوصی بتواند دست به تولید و توزیع بزند، این کالاهای سرمایه‌ای بدون سرمایه گذاری دولت قابل تأمین نیست.
به گفته وی سرمایه گذاری عمرانی دولت مقدمه ضروری کارکرد مولد بخش خصوصی است؛ مشروط بر آن که خود با بهره وری، همراه و از نظر حجم و ترکیب با وضعیت کلان اقتصادی سازگار باشد.
توکلی در پژوهش عنوان می‌کند: عدم رعایت قانون در تهیه و اجرای پروژه‌های عمرانی، طی سالیان دراز، حجم عظیمی از پروژه‌های ناتمام را بر اقتصاد ملی تحمیل کرده و سبب شده است تا دوره احداث، بسیار طولانی شود. این پدیده، تورمی بوده و باعث کندی نرخ رشد است؛ و بدیهی است که نارضایتی اجتماعی، کاهش مشروعیت و اقتدار سیاسی نیز از ثمرات آن خواهد بود.
طبق یافته‌های توکلی راه حل میان مدت، تلاش برای اصلاح فرآیند سیاسی و اداری تصمیم گیری، باز تعریف نقش دولت، مبارزه با فساد و اصلاح نظام فنی اجرایی است.
این پژوهشگر معتقد است که در کوتاه مدت باید، جز در مورد ضرورت‌ها، از شروع پروژه جدید خودداری کرد و ادامه طرح‌های ناتمام موجود را نیز با 2 شاخص کارایی و عدالت اولویت بندی کرد تا مجموع عملیات، همواره از منابع در دسترس فراتر نرود.
 
طرح‌های نیمه تمام «مجانی» به بخش خصوصی داده شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نشست با فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: تنها راه نجات کشور کمک به بخش خصوصی است و ظرفیت‌های خوبی در بودجه سال 98 برای شتاب به حرکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی افزود: در کشور 74 هزار طرح نیمه تمام وجود دارد که تا الان بیش از هزار هزار میلیارد ریال برای آن‌ها هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه منابع دولتی قادر به تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیست، تصریح کرد: اگر این طرح‌های راکد برای تکمیل و بهره‌برداری، مجانی به بخش خصوصی داده شود، دولت ضرر نمی‌کند.
 
تکمیل طرح‌های نیمه تمام اولویت 98
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهم‌ترین اولویت استان در سال جدید تکمیل طرح‌های نیمه تمام به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و زیربنایی است.
احمدی افزود: در سال 1397 با وجود تهدیدها و تحریم‌های کم‌سابقه دشمنان انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی در استان ایجاد شد.
وی بیان کرد: در حوزه‌های مختلف با تلاش همه مدیران و دست‌اندرکاران و مجموعه خدمتگزاران، مردم استان شاهد بهره‌برداری از ده‌ها طرح مختلف در حوزه‌های عمرانی، زیربنایی و اقتصادی بودند.
احمدی تصریح کرد: در سال جاری بسترهای لازم اجرایی و عملیاتی این طرح‌ها با تخصیص منابع دولتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و ایجاد سرمایه گذاری فراهم می‌شود.
اختصاص 2300 میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های کهگیلویه و بویراحمد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این میزان اعتبار از محل منابع ملی برای تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام تأمین و پرداخت شده است.
جعفر گوهرگانی افزود: اعتبار مورد نظر برای طرح‌های عمرانی نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی تخصیص داده شد.
وی بیان کرد: هم اینک 400 طرح عمرانی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در حوزه‌های مختلف در این استان شناسایی شده است.
گوهرگانی عنوان کرد: تلاش می‌شود که با اعتبار 2 هزار و 300 میلیارد ریالی اختصاص یافته این تعداد طرح عمرانی نیمه تمام کهگیلویه و بویراحمد تکمیل و به بهره برداری برسند.
یکی از هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کهگیلویه و بویراحمد طرح جاده ملی پاتاوه به دهدشت است که بیش از 2 دهه از کلنگ زنی آن می‌گذرد اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.
جاده ملی پاتاوه - دهدشت به طول 136 کیلومتر از مصوبات سفر سال 1373 رهبری فرزانه انقلاب به کهگیلویه وبویراحمد است و تکمیل این پروژه نقش مهمی در رونق استان خواهد داشت.
 افتتاح جاده ملی پاتاوه-دهدشت تا شهریور 98
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده پاتاوه به دهدشت مشکلی در زمینه اعتبار ندارد و در صورت شتاب بخشی از سوی پیمانکار، تا شهریور امسال به بهره برداری خواهد رسید.
علی محمد احمدی اظهار داشت: دفتر مقام معظم رهبری سال گذشته افزون بر یک هزار و 100 میلیارد ریال به طرح ملی جاده پاتاوه- دهدشت ابلاغ کرد ولی با این وجود و تأمین اعتبار لازم، مجری و پیمانکار همچنان در انجام تعهدات خود نسبت به اجرای طرح کوتاهی می‌کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجموع 136 کیلومتر این طرح در چهار قطعه طراحی شده که 63 کیلومتر آن (قطعه سوم) یکی از سخت‌ترین مراحل اجرای آن محسوب می‌شود.
افزون بر 2 هزار میلیارد ریال از محل سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان در مرداد سال 1396 و یک هزار و 110 میلیارد ریال نیز در سال گذشته توسط دفتر رهبر معظم انقلاب برای شتاب بخشی در ساخت و تکمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت اختصاص یافت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری جاده ملی در حال ساخت پاتاوه - دهدشت افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون همین مبلغ برای آن هزینه شده است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
در شرایطی که کشور دچار تحریم است و نوسانات نرخ ارز باعث تعطیلی برخی از پروژه‌ها شده است این نیازمندی بیشتر احساس می‌شود که طرح‌های نیمه تمام را برای تکمیل شدن براساس کارایی اولویت بندی کرد.
همچنین برای تعریف پروژه‌های جدید به منظور جلوگیری از اتلاف سرمایه‌ها، جوانب کار با دقت بیشتری در نظر گرفته شود.


کد مطلب: 409537

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/409537/چرا-پروژه-های-کهگیلویه-بویراحمد-طولانی-می-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1