تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : ۴۰۹۱۵۶
عوامل تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

تصادفات در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد از کجا آب می‌خورد

۰
تصادفات در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد از کجا آب می‌خورد
کبنا ؛بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، 17 بخش و یکهزار و 670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است. این استان با داشتن کمتر از 140 کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر جاده ارتباطی اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز راه روستایی است.
این استان بیش از 40 گردنه خطرناک و حدود یک هزار و 500 کیلومتر نقاط حادثه خیز دارد.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.
از مجموع حدود 6 هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از 50 درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه‌ها و 30 کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
سرهنگ بهنام ویسی پور رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای را عامل انسانی دانست و می‌گوید: این عامل 75 درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جاده‌های این استان تأثیر گذار است.
ویسی‌پور اظهار داشت: عامل انسانی به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ سازی نیاز دارد، از همین رو به سختی تغییر پیدا می‌کند.
وی افزود: نیاز است در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت خانواده‌ها برای آموزش فرزندان در کهگیلویه و بویراحمد در بحث رانندگی بیشتر کار شود زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادف‌های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ سازی است.
سرهنگ ویسی پور بیان کرد: افرادی که گواهی ندارند و یا هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند بدون اطلاع خانواده‌هایشان زمینه ساز بسیاری از تصادفات اخیر کهگیلویه و بویراحمد در یک ماه اخیر امسال بوده‌اند.
وی وضعیت نامناسب راه‌ها و جاده‌ها را یکی دیگر از عوامل حوادث جاده‌ای عنوان کرد و یادآور شد: راه‌ها و جاده‌ها به عنوان یکی از مهمترین علت‌های ایجاد حوادث جاده‌ای به شمار می‌روند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بسیاری از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق کوهستانی و دارای شیب تند هستند.
وی افزود: بخش قابل توجهی از تصادفات آستانه سال 98 در این استان در نقاط حادثه خیز و به سبب نقص جاده‌ای و بیشتر در معابر کم عرض بوده است.
سرهنگ ویسی پور ابراز داشت: برای کاهش میزان تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد چهارخطه کردن جاده‌ها و جداکننده‌های فیزیکی بسیار مؤثر خواهد بود.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نمونه محور یاسوج به باغچه سادات و چرام یکی از محورهای حادثه خیز کهگیلویه و بویراحمد است که از نیمه دوم فروردین امسال 3 فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشته است.
وی بیان کرد: این جاده بافت روستایی داشته و دارای عرض کمی است که با توجه به ترافیک زیاد و عبور مسافران زیادی از شهرهای چرام، دهدشت، لنده و بهبهان از این جاده، پاسخگوی این حجم ترافیک نیست.
سرهنگ ویسی پور عنوان کرد: جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تجهیزات الکترونیکی از جمله دوربین‌های پایش تصویری است که بتوان بر رفتار رانندگان نظارت کرد.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد افزود: رانندگان غیر حرفه‌ای و ناآشنا به معابر برون شهری با بی احتیاطی و سرعت بسیار زیاد زمینه ساز بروز چنین تصادفاتی می‌شوند.
وی تصریح کرد: هم اینک تصادفات کهگیلویه و بویراحمد به سمت راه‌های روستایی کشیده شده و بیشتر تصادفات موجود واژگونی، شاخ به شاخ یا برخورد با عابر پیاده بوده است.
سرهنگ ویسی پور یکی دیگر از دلیل‌های تصادف‌های جاده‌ای و مرگ در سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد را بی کیفیت بودن و ناایمن بودن برخی از خودروها دانست که بیشتر آن‌ها قدیمی و فرسوده هستند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برخی از افراد نیز از بستن کمربند ایمنی امتناع می‌کنند که این خود نیز زمینه ساز بروز مرگ رانندگان در حوادث می‌شود.
وی ابراز داشت: در سال 97 برخی از نقاط حادثه خیز از جمله پیچ‌های عبدالخانی در گچساران و دوراهی سپیدار تا تنگاری با چهار خطه کردن رفع شدند.
هم اینک اولویت رفع نقاط حادثه خیز در این استان با کمربندی یاسوج، پل تلگاه سه ریز و کریک و همچنین جاده یاسوج به چرام است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1