تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۰۹۱۱۳

ماجرای محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان چیست؟

۱
۱
ماجرای محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان چیست؟
کبنا ؛انتشار ویدئویی در فضای مجازی توسط شهرزاد میرقلی‌ خان، بازرس ویژه محمد سرافزار در زمان ریاست‌ وی بر سازمان صداوسیما، بار دیگر نام رئیس سابق و بازرس ویژه سابق صداوسیما را بر سر زبان‌ها انداخته است. واقعیت ماجرای محمد سرافراز و شهرزاد میرقلی خان چیست؟
 شهرزاد میرقلی‌خان یک چهره کاملاً جنجالی و شناخته‌شده در یک دهه اخیر بوده است. وی در سال ۱۳۷۸ به اتهام تلاش برای ارسال سه هزار دوربین‌ دید در شب به ایران، در آمریکا محاکمه و به پنج سال حبس محکوم شد.
با این محکومیت، شهرزاد میرقلی خان پنج سال را در آمریکا در زندان به سر برد و پس از آزادی به عمان رفت؛ در آن زمان گفته می‌شد که پادشاهی عمان که روابط حسنه‌ای با ایران و در عین حال آمریکا دارد، تلاش‌هایی را برای آزادی وی از زندان انجام داده است.
میرقلی خان در تابستان سال ۹۱ از زندان آزاد شد؛ مقامات دولتی در ایران، و حتی محمود احمدی‌نژاد که در آن زمان رئیس‌جمهور بود هم به بازداشت وی در آمریکا اعتراض کرده بودند. وی پس از آزادی از زندان، توسط محمد سرافراز به‌ عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شبکه پرس تی‌وی منصوب شد. سرافراز در آن زمان مدیر شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی بود. پرس تی‌وی در تمام این سال‌ها یکی از ارکان مهم رسانه‌ای سازمان صداوسیما بوده است.
محمد سرافراز در سال ۱۳۹۳ ریاست سازمان صداوسیما را برعهده گرفت و شهرزاد میرقلی خان را به‌عنوان بازرس ویژه خود منصوب کرد. دوره ریاست سرافراز بر صداوسیما چندان طولانی نبود و او در سال ۹۵ از مقام خود استعفاء کرد.
چیزی که برای محمد سرافراز بسیار حاشیه‌ساز شد، خروج ناگهانی شهرزاد میرقلی خان از کشور در سال ۹۴ بود. میرقلی خان پس از خروج ناگهانی از کشور در دی‌ماه سال ۹۴، از پنج سال گذراندن حبس در آمریکا و سه سال کار در پرس تی‌وی ابراز ندامت کرد، اما در عین حال از محمد سرافراز تقدیر کرد و او را یک «انسان واقعی» خواند.
بعد از خروج میرقلی خان از کشور، محمد سرافراز مورد انتقادات شدید قرار گرفت. سرافراز اما که توسط شهرزاد میرقلی خان، «ابرمرد» نام گرفته بود، سکوت نکرد و در مصاحبه‌ای با جام جم عنوان کرد که «عوامل یک دستگاه امنیتی» به شهرزاد میرقلی‌خان فشار آورده‌اند و به وی گفته‌اند که باید ایران را ترک کند.
شهرزاد میرقلی‌خان به پیشنهاد محمد سرافراز، خاطرات دوران زندان‌اش در آمریکا را به کتاب تبدیل کرده بود و به گفته سرافراز، عوامل این دستگاه امنیتی به چاپ این کتاب، اعتراض کرده بودند. میرقلی‌خان بعداً در فضای مجازی به این نکته اشاره کرد که بازجویان این دستگاه امنیتی از وی خواسته‌اند «تا ظرف ۲۴ ساعت کشور را ترک کند».
سرافراز در مصاحبه سال ۹۴ خود با جام جم در مورد برخوردها با شهرزاد میرقلی خان گفته بود: «اتهامات و برچسب‌هایی که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مورد وی مطرح شده مانند جاسوسی، اختلاس، نفوذی و داشتن روابط نامشروع، ناشی از بداخلاقی است. دیگر اتهامی نبود که به ایشان نچسبانده باشند. چنین برخورد و برجسته‌سازی آن در سطح برخی رسانه‌ها نشان می‌دهد که طراحان عملیات روانی علیه رسانه ملی پروژه ویژه‌ای را در دست اقدام دارند. این در حالی است که با گذشت یک ماه از موضوع و حتی برخورد‌های غیرقانونی نظیر به سرقت بردن لپ‌تاپ و عکس‌های شخصی ایشان و عدم ارائه پاسخ قانع‌کننده و حتی ندادن یک برگ توضیح از سوی نهاد‌های ذی‌ربط، لازم دانستم توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنم.»
بعد از مصاحبه رئیس وقت سازمان صداوسیما مشخص شد که لپ‌تاپ شهرزاد میرقلی‌خان از داخل خودروی وی به سرقت رفته و مشخصاً اسناد زندانی شدن وی در آمریکا، ربوده شده است.
بعد از رفتن سرافراز از سازمان صداوسیما، حاشیه‌های مربوط به شهرزاد میرقلی‌خان پایان گرفت تا این‌که در روزهای گذشته مجدداً انتشار ویدئویی توسط شهرزاد میرقلی‌خان، این دو را به کانون بحث‌های فضای مجازی بازگرداند.
 ویدئوی جدید منتشرشده توسط شهرزاد میرقلی خان
ویدئویی که شهرزاد میرقلی خان جدیداً از خود و محمد سرافزار منتشر کرده نشان می‌دهد که رئیس سابق سازمان صداوسیما، اسنادی را به شهرزاد میرقلی خان تحویل می‌دهد. شهرزاد میرقلی خان، در این ویدئو، در فرودگاهی نامشخص که گفته می‌شود فرودگاه مسقط در عمان است، منتظر محمد سرافراز است؛ سرافراز می‌آید، این دو با هم احوالپرسی می‌کنند و شهرزاد میرقلی خان در حالی که چند پرونده در دست دارد، وارد آسانسور می‌شود. به‌نظر می‌رسد در این قسمت ویدئو این محمد سرافراز است که از شهرزاد میرقلی خان فیلم گرفته است.
در روزهای گذشته حتی این شایعه منتشر شده که محمد سرافراز از کشور خارج شده است؛ شایعه‌ای که البته توسط برخی رسانه‌ها تکذیب شد.
میرقلی ‌خان در کامنتی در فیسبوک در مورد ماهیت پرونده‌هایی که در ویدئو در دست دارد، گفته است که این پرونده‌ها، اسناد و مدارک دوران زندانم در آمریکا هستند.
محمد سرافراز نیز سکوت نکرده و توضیح داده است که چه اسنادی را به شهرزاد میرقلی خان تحویل داده است. سرافراز به ایلنا گفته است: «اسنادی که دو هفته پیش تحویل خانم میرقلی‌خان دادم، مربوط به پنج سال زندان و مکاتبات ایشان با دادگاه‌های آمریکا به اتهام تلاش برای خرید دوربین‌های دید در شب است. در سال ۱۳۹۴ پیش از آنکه اتهام جاسوسی به ایشان وارد کنند، خودروی خانم میرقلی‌خان مورد سرقت قرار گرفت و فقط لپ تاب و چمدان اسناد زندان که در صندوق عقب خودرو قرار داشت، ربوده شد. قاعدتاً تصور می‌کردند به این ترتیب سندی برای اثبات زندان رفتن در آمریکا ندارد».
محمد سرافراز با وارد کردن انتقاداتی سربسته نسبت به برخی افراد گفته است: «توجیه آنها برای اتهام جاسوسی به خانم میرقلی‌خان این بود که ۵ سال در زندان‌های آمریکا به سرنبرده است. سرمنشأ شایعات اخیر همان کسانی هستند که اتهام ساختگی جاسوسی را به این خانم وارد کردند و هیچ مدرکی برای ادعای خود نتوانستند ارائه کنند».
حرف‌های سرافراز، ماجرای شهرزاد میرقلی خان را وارد فاز جدیدی کرده است؛ باید دید آیا در روزهای آتی توضیحات دقیق‌تر و شفاف‌تری در مورد کسانی که اتهام جاسوسی به شهرزاد میرقلی خان وارد کردند و محمد سرافراز خطاب به آنان حرف می‌زند، داده می‌شود یا خیر.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هردوشون
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1