تاریخ انتشار
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۴۰۹۰۸۵
کبنا با نگاهی به سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به استان کهگیلویه و بویراحمد بررسی کرد

بزرگترین رویداد اقتصادی در سیزدهمین بهار اتاق بازرگانی یاسوج

۳
۰
بزرگترین رویداد اقتصادی در سیزدهمین بهار اتاق بازرگانی یاسوج
کبنا ؛اتاق بازرگانی یاسوج بر اساس رسالت‌های گوناگونی که دارد، در ماه اردیبهشت که گل‌های زیبا شکوفه می‌زنند و عطر این گل‌ها بلبلان آوازه خوان را سرمست می‌کند و چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که با برنامه، حساب و کتاب، پول و البته قوانین سر کار دارند را به استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد دعوت کرد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/000408/n00408981-r-b-024.jpg
روز (چهارشنبه 4 اردیبهشت ماه 98) جبار کیانی‌پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با درایت تیم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را به ریاست غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت با هدف آشنایی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به این استان دعوت کرد. سیدمهدی فرشادان (نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران)، غلامرضا حیدری (نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس)، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی (نماینده مردم رشت)، مهرداد بائوجلاهوتی (نماینده مردم لنگرود)، محسن بیگلری (نماینده مردم سقز و بانه)، هادی قوامی (نماینده مردم اسفراین)، منصور مرادی (نماینده مردم مریوان و سروآباد)، علی قربان (نماینده مردم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان)، نبی هزارجریبی (نماینده مردم گرگان و آق قلا)، منصور مرادی (نماینده مردم کرمانشاه)، علی کاظمی (نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ، اردل و کیار) و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس به ریاست «تاجگردون» نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت به این استان سفر کردند.

بازدید از کارخانه‌های صنعتی شهرستان گچساران، بازدید از شرکت نفت گچساران و تأسیسات آن، نشست با فعالین اقتصادی و مدیران شهرستان گچساران، نشست شورای برنامه‌ریزی، نشست گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی، بازدید از کارخانه سیمان مارگون، بازدید از تصفیه خانه مدرن فاضلاب سی سخت، نشست با فعالین اقتصادی و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی یاسوج در مرکز استان از جمله برنامه‌های اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
اگر از حواشی نشست فعالین اقتصادی و شورای اداری گچساران که اختلاف نظرهای بین امام جمعه باشت، تاجگردون و قوامی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ایجاد شد، و نهایتاً «غلامرضا تاجگردون» نماینده مردم گچساران وباشت با خطاب قرار دادن «حجت الاسلام عبودی» امام جمعه باشت و با بیان اینکه؛ «اگر به شما جسارتی شد، من عذرخواهی می‌کنم.» به این قضیه فیصله داد. و البته فردای همان روز (پنج شنبه 5 اردیبهشت ماه 98) تاجگردون به بهانه بازدید از جاذبه‌های دیدنی و پروژه‌های شهردای باشت اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را به دفتر امام جمعه برد. بگذریم. حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که دستشان در حساب و کتاب است و برای کشور برنامه ریزی می‌کنند، قطعاً فرصتی بود که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد باید آن را غنیمت می‌شمردند. استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های گوناگون دارد که به علت کمبود اعتبار و گرفتار شدن در بی برنامگی و سوء مدیریت‌ها همچون زخمی از دولت‌ها در ادوار مختلف بر «تن» این استان به یادگار مانده است. بررسی مشکلات و آشنایی با داشته‌ها و چاره اندیشی برای رفع موانع توسعه «وقتی» بود که در اختیار مدیران کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت. «فرصتی» که اتاق بازرگانی یاسوج آن را با برنامه ریزی دقیق در اختیار مسئولان این استان گذاشت.
مجالی مهیا شد تا کارخانه داران و مدیران واحدهای تولیدی، فرمانداران، مدیران ارشد استان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاونین استانداری همه و همه رو در رو مطالب و دغدغه‌های خودشان را پیرامون مسائل مختلف کارشان بیان کنند. فعالین اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد حرف‌هایشان را بدون پرده با اعضای مهمترین کمیسیون مجلس در میان گذاشتند. قوانین دست پاگیر، سخت گیری بانک، نحوه صدور مجوزها، تسهیلات، کمبود نقدینگی، عدم همکاری برخی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، یارانه، اوراق مشارکت، مسدود شدن حساب سرمایه گذاران از سوی تأمین اجتماعی، اداره مالیاتی و نظارت‌های سخت گیرانه... از جمله دغدغه‌های فعالین اقتصادی این استان بودند که از کمیسیون برنامه و بودجه برای مرتفع ساختن این مشکلات چاره جویی کردند.
جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در نشست های مختلف اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بیان مشکلات بر سد راه واحدهای تولیدی پرداخت و اظهار کرد: قوانین دست و پاگیر سد راه تولید و سرمایه گذاری است.

کیانی می‌گوید: تسهیلات اشتغال روستایی انحراف زیادی را ایجاد می‌کند و علاوه بر تورم و نقدینگی در جای درستی نیز هزینه نمی‌شوند. تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در اختیار طرح‌های بزرگتر این مناطق قرار گیرد تا اشتغال پایدار ایجاد شود.
وی افزود: تسهیلات رونق به واحدهای بالای 30 درصد پیشرفت فیزیکی هم تعلق می‌گیرد تا این امر بتواند در رونق شهرک‌های صنعتی تاثیرگذار شود.
کیانی پور بیان کرد: با استفاده از ظرفیت قانون بودجه در زمینه کمک‌های فنی و اعتباری اتاق‌های بازرگانی بر نحوه تخصیص این منابع در استان‌ها نظارت کنند.
وی عنوان کرد: به علت بی اعتمادی، نبود انگیزه، مشکلات کاربری‌ها و همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی با وجود همه تلاش‌ها و تعداد زیاد نشست های ستاد اقتصاد مقاومتی واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی انجام نشد
وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی یاسوج سیزدهمین بهار خود را سپری می‌کند، افزود: در ارتباط با امنیت اجتماعی اتاق یاسوج با بهبود فضای کسب و کار در تمام رویدادهای مهم استان و تصمیم‌های اقتصادی نقش آفرینی می‌کند.
کیانی پور گفت: اتاق بازرگانی یاسوج در امنیتی‌ترین نشست های اجتماعی و فرهنگی حضور دارد و به همین واسطه همکاری بسیار خوبی بین بخش خصوصی و سران سه قوه برقرار کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج تصریح کرد: بیش از 170 دانش آموز و دانشجوی ممتاز بوسیله اتاق بازرگانی یاسوج بورسیه شده‌اند که هر ماه کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.
کیانی پور عنوان کرد: در حوزه آموزش اتاق یاسوج هر ماه 2 دوره مجانی برگزار می‌کند و همه کارشناسان بیمه‌ها و بانک‌ها و بخش خصوصی در این دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند.
وی ابراز داشت: چهار پروژه تحقیقاتی در حوزه ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد با همکاری اتاق ایران، اصفهان و تهران در حال انجام است که می‌تواند در زمینه آمایش سرزمین به استان کمک کند.
کیانی پور گفت: اتاق یاسوج در چندین رویداد بین المللی مانند هندوستان روسیه سوریه قطر تاجیکستان اسپانیا ایتالیا و اسلواکی شرکت کرده است.
قطعاً اتاق بازرگانی یاسوج گزارشی از دستاوردهای سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه می‌دهد، اما دو موضوع مهم که در این سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بر روی آن تاکید داشتند و خواستار هر چه سریعتر راه اندازی آنها در این استان شدند، موضوع راه آهن و آزاد راه بود. دو مقوله مهم در حوزه حمل و نقل و راه‌های ارتباطی که می‌توانند نقش بسزایی در توسعه و رونق اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند. حتی در صورت برخوردار شدن کهگیلویه و بویراحمد از این دو نعمت، می‌توانیم شاهد رونق صادرات محصولات واحدهای تولیدی استان باشیم.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم رشت نبود راه آهن در استان کهگیلویه و بویراحمد درد بزرگی برای این استان دانست و گفت: برای کمک به رونق کهگیلویه و بویراحمد راه آهن یاسوج به اقلید برای تسریع در اجرای آن به طور ویژه در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار می‌گیرد.

جعفرزاده اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های بالایی دارد و با این همه زیبایی‌های طبیعی برای پیشرفت نیاز به توجه بیشتری دارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اتصال یاسوج به شبکه ریلی و آزاد راه شیراز به اصفهان 2 طرحی است که برای کهگیلویه و بویراحمد دارای اهمیت زیادی است.
جعفرزاده با اشاره به سفرهای استانی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: سفر به مناطق محروم علاوه بر مشاهده مشکلات باعث می‌شود که مسئولان برای رفع آنها چاره اندیشی کنند.
وی عنوان کرد: تنها راه نجات کشور کمک به بخش خصوصی است و ظرفیت‌های خوبی در بودجه سال 98 برای شتاب به حرکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
جعفرزاده تصریح کرد: در کشور 74 هزار طرح نیمه تمام وجود دارد که تا الان بیش از هزار هزار میلیارد ریال برای آن‌ها هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه منابع دولتی قادر به تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیست، گفت: اگر این طرح‌های راکد برای تکمیل و بهره‌برداری، مجانی به بخش خصوصی داده شود، دولت ضرر نمی‌کند.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در دوره قبل مجلس اعتبارات عمرانی شهرستان‌های کهگیلویه و دوگنبدان نیز به راه آهن یاسوج - اقلید اختصاص یافت.

تاجگردون با اشاره به اینکه نباید به واسطه تخلف سرکوب سرمایه در کشور صورت گیرد، اظهار داشت: تیزهوشی مسئولان و بخش خصوصی و استفاده از فرصت‌ها لازمه کار است.
وی افزود: 2 طرح اتصال یاسوج به شبکه آزادراه‌ها و همچنین راه آهن برای جنوب کشور بسیار دارای اهمیت است.
غلام محمد زارعی نماینده شهرستان‌های بویراحمد و دنا نیز در این نشست گفت: نمی‌توان نسخه واحدی در زمینه توسعه برای کل کشور در نظر گرفت.

غلام محمد زارعی اظهار داشت: طرح‌های توسعه‌ای برای دستیابی به موفقیت باید با پیوست فرهنگی همراه شوند و با استفاده از همین ابزار متوسط سن بهره برداران کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد کمتر شده است.
وی در زمینه راه آهن یاسوج به اقلید گفت: طول این مسیر 140 کیلومتر است که 20 کیلومتر آن به عنوان فاز اول 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
زارعی ابراز داشت: به زودی مناقصه فاز دوم آن در قالب 20 کیلومتر انجام می‌شود که حمایت‌های کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشرفت آن را سرعت می‌بخشد.
وی بیان کرد: کوتاه‌ترین مسیر طریق الرضا از کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و محل قرار گیری استان کانون دسترسی به مراکز بزرگ کشور را فراهم می‌کند.
شاهرخ فرماندار بویراحمد نیز در این نشست گفت: منابع آبی و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع می‌تواند شهرستان بویراحمد را به عنوان یک پایلوت گردشگری در کشور معرفی کند.

کناری با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد شهرستان بویراحمد در بعد گردشگری، افزود: برای ایجاد شهر پایلوت گردشگری ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.
وی با معرفی چند طرح مهم در پیوست بودجه شهرستان بویراحمد، بیان کرد: در زمینه تاسیسات آب و فاضلاب شهری حداقل 200 میلیارد ریال اعتبار لازم است که انتظار توجه ویژه از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره هست.
کناری طرح‌های سد تنگ سرخ، جاده اصلی یاسوج به سی سخت، یاسوج به سپیدان و راه آهن اقلید به یاسوج را از دیگر پروژه‌های مهم این شهرستان عنوان کرد و خواستار توجه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به آنها شد.
فرماندار بویراحمد گفت: این پروژه 106 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 20 میلیارد تومان در بودجه 98 برای آن مصوب شده و برای اینکه فاز دوم پروژه راه آهن کلید بخورد نیاز توجه ویژه هستیم که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بر روی آن تاکید دارند.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بعد از شنیدن این حرف‌ها گفت: جلسه‌ای را برای پیگیری مصوبات سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به استان کهگیلویه و بویراحمد را با حضور مقامات کشوری در محل کمیسیون بودجه مجلس برگزار می‌کنیم. [تشویق حضار]

 روز جمعه (6 اردیبهشت ماه 98) با اجرای برنامه‌های فرهنگی، موسیقی سنتی و آداب‌های محلی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بدرقه شدند. مهمانان در کنار شناخت ظرفیت‌های گردشگری، سرمایه گذاری و زیرساخت‌های استان با آداب‌های محلی این استان آشنا شدند. مهمان نوازی مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد موجبات رضایت مندی اعضای کمیسیون را فراهم کرده بود.
با نگاهی اجمالی‌تر به سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به استان کهگیلویه و بویراحمد، مشخص شد که سطح اتاق بازرگانی یاسوج با خیلی از اتاق‌های سراسر کشور برابری می‌کند. 13 سال از عمر اتاق بازرگانی یاسوج می‌گذرد، اما اتاق یاسوج در کنار اتاق‌های دیگر با قدمت نیم قرن و بیشتر در حال تلاش و فعالیت است. ساختمان مجللی که جبار کیانی پور بدون ریالی از منابع دولتی در قلب یاسوج بنا کرده است و چون نگینی در بین ساختمان‌های اداری می‌درخشد و نظیر آن کمتر در کشور دیده می‌شود. غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت نیز در باره اتاق بازرگانی یاسوج می‌گوید: «سطح اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد به نظر من بالاتر از سطح سایر اتاق‌های کشور است.» غلامرضا حیدری نماینده تهران نیز کارآیی اتاق بازرگانی یاسوج را قابل تقدیر دانست.
جبار کیانی پور اعضای مهمترین کمیسیون برنامه و بودجه را به این استان آورد، و آنها را پای حرف‌های مدیران ارشد کهگیلویه و بویراحمد، مدیران واحدهای تولیدی و فعالین اقتصادی نشاند، آنان گوش می‌دادند، نظراتشان را بیان می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند که برنامه‌ها و بودجه‌های آتی را چگونه بنویسند تا گره‌ای از مشکلات این دیار برداشته شود.

حضور تیم برنامه ریزی و بودجه مجلس در استان، رویداد بزرگی بود که در تاریخ اقتصاد و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد توسط اتاق بازرگانی یاسوج رقم زده شد. آن‌ها می‌توانند سفیران خوبی برای معرفی این استان باشند. امید می‌رود نمایندگان مجلس و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیر مصوبات این سفر باشند.
جبار کیانی پور ریشه در سرزمین باستانی بلادشاپور دارد و از او انتظار می‌رفت که برای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و پروژه‌های شهرستان کهگیلویه از نزدیک و چاره اندیشی برای رفع موانع توسعه پای اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را به آن شهرستان هم باز کند. اگر چه نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در جلسه مشترک برنامه ریزی و گفت و گوی بخش خصوصی و دولت حضور داشت و حرف‌هایش را زد، اما می‌شد که شهرستان کهگیلویه ولو برای ساعتی میزبان مردان برنامه ریزی و بودجه کشور باشند.
امیدواریم دستاوردهای این سفر کام همه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را در آینده‌ی نزدیک شیرین کند.

نام شما

آدرس ايميل شما

باوی
Iran, Islamic Republic of
پول عمرانی دهدشت وگچساران دادندراه اهن یاسوج
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
همش گپ
..........
Iran, Islamic Republic of
خدا قوت مرد خستگی ناپذیر مهندس کیانی پور و همچنین دکتر تاجگردون عزیز......
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1