تاریخ انتشار
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۴۰۹۰۶۲
گزارشی از تصمیم لغو معافیت خرید نفت از ایران توسط آمریکا:

بستن تنگه هرمز فقط یکی از اهرم‌های ایران است

۱
۱
بستن تنگه هرمز فقط یکی از اهرم‌های ایران است
کبنا ؛گروه سیاسی-پایگاه رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در گزارشی نوشت: دولت ترامپ سیاست‌های روشنی را در قبال ایران دنبال می‌کند. اولا تهران باید شرایط آمریکا را برای مذاکره مجدد بر روی توافق هسته‌ای بپذیرد و همچنین رفتار مخرب خود در منطقه را تغییر دهد. از سوی دیگر آمریکا می‌خواهد تا ایران روند پیشرفت موشکی خود را نیز متوقف نماید.
«ان پی آر» در ادامه نوشت: اما آنچه دولت ترامپ فاقد آن است داشتن یک استراتژی مناسب برای رسیدن به اهداف نامبرده است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه هفته گذشته لغو معافیت هشت کشور برای خرید نفت ایران را اعلام کرد. تصمیمی که نه تنها آمریکا را به اهدافش نزدیک نمی‌کند بلکه بالعکس، یک قمار خطرناک محسوب می‌شود که سختی و رنج مضاعفی را به مردم تحمیل می‌کند و در مقابل هیچ تغییری را هم در سیاست‌های ایران به وجود نمی‌آورد، چه برسد به تغییر نظام!
رادیو ملی آمریکا تاکید کرد: فشار – در غالب تهدیدات نظامی، تحریم‌های اقتصادی و انزوای دیپلماتیک – می‌تواند ابزاری کارآمد باشد به شرط آنکه در غالب یک استراتژی جامع و واقع گرایانه اجرا شود و با سیاست چماق و هویج هم ترکیب شود. اما سیاستی که در آن به دنبال صد‌در‌صد انتظارات خود باشی و در مقابل هیچ یک از توقعات طرف مقابل را اجرا نکنی محکوم به شکست است.
«ان پی آر» تصریح کرد: در ادامه توضیح می‌دهیم چرا این سیاست شکست خواهد خورد:
واقعیات، مطابق میل آمریکا نیست
آمریکا تصمیم لغو معافیت خرید نفت از ایران را با چند پیش فرض گرفته؛ یک: سعودی و امارات کمبود توزیع نفت را جبران کنند تا از گران شدن قیمت سوخت جلوگیری شود. دوم: مشتریان اصلی نفت ایران همچون ترکیه، هند و چین در صورت تهدید آمریکا به تحریم خرید نفت از ایران را قطع خواهند کرد. سوم: ایران گزینه‌های محدودی دارد که به واسطه آن می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد تا از باقی مانده صادرات خود بهای بیشتری را دریافت نماید.
اما واقعیات مطابق میل آمریکا نیست. عربستان و امارات نمی‌توانند برای مدت طولانی کسری نفت موجود در بازار را جبران کنند و اساسا برخی صنایع کشورهای خریدار نفت از ایران نیاز به نفت خام خاصی دارد که نفت خام سبک عربستان قادر به تامین آن نیست.از سویی دیگر کشورهای خریدار نفت ایران راهی را برای دور زدن این قانون برای یک سری از دلایل اقتصادی و جغرافیایی-سیاسی پیدا خواهند کرد و نهایتا ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرده و از همه مهم‌تر با توجه به قدرت سایبری خود می‌تواند زیر ساخت‌های نفتی کشورهای خلیج‌فارس را مورد هدف قرار دهد.
توهم آمریکایی
در بخشی از گزارش پایگاه رادیو ملی آمریکا آمده است: لغو معافیت خرید نفت از ایران با واردکردن نام سپاه پاسداران به فهرست گروههای تروریستی همزمان شد؛ اما هیچ کدام از این تصمیم‌ها رفتار منطقه‌ای ایران را تغییر نخواهد داد.
ایران هیچ عجله‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارد. تغییر حکومت ایران از خارج از کشور نیز یک توهم است. همان تجربه ناموفق آمریکا در ونزوئلا که با شکست انجامید و هیچگاه مادورو از قدرت کنار نرفت.  در این گزارش تصریح شده است: نظام ایران در میان میلیون‌ها نفر از مردم خود وجهه قانونی دارد و در چهل سال گذشته بسیار قدرتمند شده و این یک تفکر فانتزی است که گمان کنیم آمریکا می‌تواند حکومت ایران را تغییر دهد. فشارها علیه ایران تنها متحدان آمریکا را از واشنگتن دور می‌کند و تنش‌های بیش‌تر ایران با آمریکا منافع واشنگتن در غرب آسیا(خاورمیانه) را به خطر خواهد انداخت.
اجازه نمی‌دهیم
«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد جایگزین ایران در بازار نفت شود و مسئولیت هرگونه تبعات را متوجه آمریکا و کشورهای مزبور می‌داند.
موسوی، موضع عربستان و بحرین را در حمایت از تحریم صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد و آن را نشانه تبعیت کورکورانه از آمریکا و نادانی آنان نسبت به عواقب این اقدام دانست.
وی عنوان کرد: دولت و  ملت ایران دشمنی بعضی کشورها را در این شرایط تاریخی هرگز فراموش نخواهد کرد.
نگرانی از آثار حذف نفت ایران
خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به نگرانی از آثار حذف نفت ایران از بازار جهانی، نوشته است که دولت آمریکا در حال بررسی ساز و کاری است که می‌تواند به معافیت فروش بخشی از نفت ایران از تحریم‌ها از طریق پیش‌خرید محموله‌ها، منجر شود.
دولت آمریکا این هفته بر خلاف وعده‌های پیشین خود به واردکنندگان نفت ایران، اعلام کرد که دیگر هیچ کشوری را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه واردات نفت از ایران معاف نمی‌کند و همه کشورها باید پس از انقضای معافیت‌های فعلی در تاریخ ۲ می‌(۱۲ اردیبهشت) واردات نفت از ایران را بطور کامل متوقف کنند.
با این وجود آسوشیتدپرس به نقل از منابع مطلع نوشته است که یکی از سناریوهای مورد بررسی در دولت آمریکا این است که به کشورهای واردکننده نفت از ایران اجازه داده شود که تا پیش از ۱۲ اردیبهشت برای محموله‌های آینده واردات نفت ایران سفارش‌گذاری کرده و پول این سفارش‌ها را پرداخت کنند. پس از آن دولت آمریکا با صدور معافیت‌هایی، اجازه انتقال و پالایش این محموله‌های نفتی در آینده را صادر می‌کند.
واکنش ها
«امانوئل کاچیکوو» وزیر نفت نیجریه در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» در واکنش به تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های کشورها از تحریم‌های مربوط به واردات نفت ایران، گفت «امکان ندارد» بتوان صادرات نفت ایران را به صفر رساند.
 حماس در بیانیه‌ای به اقدام آمریکا در لغو معافیت هشت کشور در خرید نفت ایران، واکنش نشان داد.
حماس این تصمیم آمریکا را به شدت محکوم و اعلام کرد، «این اقدامی خطرناک است که توسعه و اقتصاد ملت برادر ایران را هدف قرار داده و ثبات و امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند».
در ادامه بیانیه‌این جنبش آمده است: «ادامه اقدامات دولت ترامپ در تحمیل این تحریم‌های ظالمانه، محکوم به شکست است؛ در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهد شد و منطقه را به سمت شعله‌ور کردن درگیری‌ها و بحران‌ها نخواهد کشید. این موضوع فقط در راستای خدمت به دستورکارها و منافع ‌اشغالگر اسرائیلی و متحدان آن است».
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدرضا کیانفر
Iran, Islamic Republic of
مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس گفت: می‌توانیم بر تنگه هرمز اعمال حاکمیت کنیم و مانع صدور نفت از خلیج فارس شویم.

آقای ذوالنور،
لطفاً بیش از این دشمن تراشی نکنید، تنگه هرمز آبراه بین‌المللی می‌باشد و فقط حق داریم تا شعاع 22 کیلومتر که آب‌های سرزمینی‌مان است اعمال حاکمیت نماییم.
سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
با تشکر از توجه شما،
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1