تاریخ انتشار
جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۱۴
کد مطلب : ۴۰۹۰۲۴
در نشست شورای گفت‌وگوی بخشی خصوصی و دولت با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

چراغی که بانک‌ها بر مردم کهگیلویه و بویراحمد حرام کرده‌اند / فرایند طولانی صدور مجوزها تولید را زمین گیر می‌کند

۰
چراغی که بانک‌ها بر مردم کهگیلویه و بویراحمد حرام کرده‌اند / فرایند طولانی صدور مجوزها تولید را زمین گیر می‌کند
کبنا ؛علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عصر پنجشنبه (5 اردیبهشت ماه 98) در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نمایندگان استان در مجلس، فرمانداران و مدیران ارشد دولتی استان در یاسوج مرکز استان برگزار شد، اظهار کرد: بنا به تجربیات چهار دهه گذشته در سطح کلان باید دنبال راهکارهایی بود که رشد موزون برای همه نقاط کشور ایجاد شود. امروز آن چه در برخی استان‌ها تجربه می‌کنیم از آرمان‌های انقلاب و نظام دور است و باید به دنبال راهکارهایی برای رشد باشیم.
وی گفت: این استان سرشار از تاریخ و تمدن است و دنا و زاگرس راز و رمزهای فراوانی دارد هر چند در دولت‌های مختلف اقدامات خوبی برای این مناطق شده است.
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد به برخی از اقدامات انجام شده در استان اشاره کرد و گفت: به همت مردم استان و همکاری خوب نمایندگان و مسوولان فقط در یک قلم در در دهه فجر چهارصد تخت بیمارستانی افتتاح کردیم و پروژه‌های خوب دیگری داشتیم و در کنار کاستی‌ها کارهای خوب شده و استان در بین ۳۰ استان بهبود مستمر فضای کسب و کار داشته و تا به امروز در جذب اعتبارات روستایی اقدامات خوبی شده هر چند خودم مخالف پول پاشی هستم همچنین استان در تهاتر بانکی و مالیاتی عملکرد خوبی داشته است.

وی اظهار داشت: در دهه فجر سال گذشته 400 تخت مطابق با استانداردهای جهانی به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد اضافه شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در بعد فضای عمومی براساس آمارهای کشوری اتاق ایران، در سال 97، بهبود فضای کسب و کار ایجاد شد و در این شاخص کهگیلویه و بویراحمد در رتبه نخست کشور قرار گرفت.
احمدی به فشار دشمنان در حوزه اقتصادی بر کشور اشاره کرد و افزود: علیرغم همه تحریم‌ها، با همت مردم و تلاش متولیان، اجازه داده نشد که مسیر رشد استان متوقف شود.
استاندار با اشاره به جذب مناسب تسهیلات اشتغال روستایی گفت: با در نظر گرفتن جلوگیری از پول پاشی و با تاکید بر تولید در مناطق روستایی، ارائه تسهیلات انجام گرفت.
احمدی با بیان اینکه با بهره گیری از ظرفیت همدلی و تلاش مردمی بحران‌های مختلفی در کشور کنترل شد، ابراز داشت: سیل اخیر کهگیلویه و بویراحمد زیر سایه دیگر استان‌ها دیده نشد و بیش از یک هزار و 30 کیلومتر راه تخریب، دهها پل ویران و چند نفر از هم استانی‌ها جان خود را در این حادثه از دست دادند.
وی با انتقاد از این که در اینجا بانک‌های خصوصی داریم که منابع استان را جمع می‌کنند و در استان‌های دیگر کار می‌کنند افزود: کشور در سال ۹۷ بحران‌هایی را پشت سر گذاشت اما با استفاده از ظرفیت مردم آنها را کنترل کردیم سیل ما هر چند تحت‌الشعاع قرار گرفت اما آورده آبی خوبی داشتیم اگر چه خیلی از زیرساخت‌ها تخریب شد.
احمدی با بیان این که اقدامات خوبی داریم و استان در حال پیشرفت است افزود: اما معمایی وجود دارد که به جای این که استان‌های بزرگ کنار ما به ما کمک کنند نیروی انسانی و منابع بانکی ما به رشد آن‌ها کمک می‌کنند.
وی خطاب به اعضای کمیسیون بودجه هم گفت: اطلاع داریم که در کشور محدودیت منابع هست همواره به تصویب‌های شما دلخوش بودیم اما هر سال یک مشکل در بودجه درست می‌شود به گونه‌ای که نمی‌شود معلوم کنیم چه قدر در سبد ما بودجه قرار می‌گیرد و تخصیص‌ها معلوم نیست
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد بانک‌های خصوصی سرمایه‌های این استان را جذب می‌کنند و باعث رشد اقتصادی دیگر استان‌ها می‌شوند. [ این سخن استاندار مصادق این ضرب المثل می‌باشد که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است]
فرایند طولانی صدور مجوزها تولید را زمین گیر می‌کند

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: اولین مانع رونق تولید، فرآیند طولانی صدور مجوز است که حوزه تولید را زمین گیر کرده است.
 جبار کیانی اظهار داشت: در شرایطی که بخش خصوصی از دولت طلبکار است اما حساب بیشتر شرکت‌های این بخش مسدود می‌شود.
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با این همه نعمت‌های خدادادی و توانایی، نباید پسوند توسعه نیافتگی را یدک بکشد.
کیانی پور افزود: مجموعه عوامل مختلفی که مانع تحقق رونق تولید در کهگیلویه و بویراحمد هستند در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شناسایی شده‌اند.
وی با بیان اینکه در استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد باید قوانین مزاحم برای سرمایه‌گذاران حذف شود، تصریح کرد: اخذ تسهیلات و منابع بانکی و ماده 186 قانون امور مالیاتی از جمله مواردی است که مانع رسیدن به رونق تولید در کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.
کیانی پور عنوان کرد: در شرایطی که دشمن اقتصاد کشور را نشانه گرفته است واحدهای عمرانی شرایط سختی را برای گرفتن تسهیلات پیش رو دارند.
وی با اشاره به وجود طلبکار بودن بخش خصوصی از دولت، ابراز داشت: صندوق تأمین اجتماعی صاحبان اصلی خود که کارفرمایان هستند را بدون اطلاع قبلی جریمه می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: بخش خصوصی در افزایش و کاهش نرخ ارز بی تقصیر است و برای برون رفت از مشکلات موجود باید چاره اندیشی شود.
وی با اشاره به مشکلات اخذ تسهیلات در این استان، گفت: بانک‌ها به عنوان تضمین از بخش خصوصی وثیقه‌های میلیاردی می‌خواهند که در توان این بخش نیست.
وی با بیان اینکه اوراق و اسناد خزانه، بخش خصوصی را اوراق کرده افزود: دولت به جای اسناد و اوراق خزانه گشایش اعتبار ایجاد کند تا بتوان خسارت‌ها را جبران کرد.
 700 هزار میلیارد ریال تهاتر در سال 98 هدفگذاری شد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای پوشش نیازها مورد تاکید است گفت: مبلغ 700 هزار میلیارد ریال در سال جاری برای تهاتر بانکی هدفگذاری شده است.
غلام رضا تاجگردون اظهار داشت: محرومیت‌های عمیقی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما ظرفیت‌های مناسبی نیز برای توسعه استان وجود دارد.
وی افزود: کار تهاتر بدهی‌های دولت و بخش خصوصی اقدام مثبتی بود که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آن را شروع کرد.
تاجگردون بیان کرد: تیزهوشی فعالان اقتصادی در این است که بتوانند از این گونه قوانین استفاده کنند.
وی عنوان کرد: شکاف جدی بین کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان‌ها نیست بلکه فعالان اقتصادی برخی استان‌ها سازوکار استفاده از قوانین را بهتر رعایت می‌کنند.
تاجگردون تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکی از نرمال‌ترین ترکیبات اشتغال را دارد و ظرفیتی بیش از وسعت خود در این زمینه دارد.
کارآفرینان محرک تولید هستند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: موتور محرکه تولید، کارآفرینان هستند و برای رونق اقتصادی باید به آنها توجه ویژه داشت.
هادی قوامی افزود: باید همه مقامات به منظور شناسایی ظرفیت‌های کشور بازدیدهای میدانی انجام دهند تا خود را از دولت توزیعی جدا کنند.
وی با بیان اینکه باید به سمت تولید حرکت کرد، گفت: دولتی که 36 درصد منابع آن از نفت تأمین می‌شود، توزیعی است.
قوامی کمک به رونق تولید با استفاده از منابع بانکی و بورس را از جمله محورهای رونق این حوزه دانست و ابراز داشت: باید تسهیلات ارزان قیمت نیز در اختیار تولید قرار بگیرد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید از دولت توزیعی جدا شده و به دولت تولیدی برسیم، تصریح کرد: دولت توزیعی وابستگی ایجاد می‌کند و از بین رفتن شفافیت‌ها عیب دیگر آن است.
وی گفت: دولتی که 36 درصد از بودجه عمومی آن از طریق نفت ایجاد می‌شود دولت توزیعی است که در آن مردم وابسته به دولت هستند و 80 میلیون نفر با یارانه‌بگیران از این دولت حقوق می‌گیرند.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع را آمایشی توزیع نمی‌کنیم افزود: اگر در طول این سال‌ها از 89 تاکنون یارانه‌ها را به خدمت تولید برده بودیم اکنون بخش زیادی از پروژه‌ها به اتمام رسیده بود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 300 هزار میلیارد تومان از سال 89 تاکنون صرف یارانه‌ها شده است، افزود: در هر ماه از هر سهمی حتی از سهم سرمایه‌گذاری به پرداخت یارانه‌ها اختصاص داده می‌شود.
 وی گفت: وضعیت به گونه‌ای شده که تاسیسات نفت در کشور فرسوده شده‌اند و کارکنان در خطوط لوله‌های نفت هر لحظه با حادثه مواجه هستند و از هر لحاظ خدای فرصت سوزی در دنیا شده‌ایم.
  دلیل عقب ماندگی استان ایستادگی در مقابل ظلم است

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: شاید بتوان گفت دلیل عقب ماندگی کهگیلویه و بویراحمد ایستادگی در مقابل ظلم است و تا قبل از انقلاب این استان با هیچ نظام سیاسی سازش نکرده بود.
غلام محمد زارعی با بیان اینکه استان بیش از یک هزار و 800 شهید تقدیم انقلاب کرد و 22.5 درصد تأمین نیازهای جنگ در دوران دفاع مقدس را داشته است، تصریح کرد: همه داشته‌های استان متعلق به بعد از پیروزی انقلاب است.
وی اظهار داشت: انتظار می‌رود در بودجه سال آینده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
زارعی با بیان اینکه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه متولی بخش بودجه هستند افزود: اعتبارات و منابع باید بر اساس آمایش توزیع شود تا مردم طعم عدالت را بچشند.
وی با اشاره با خسارت بیش از 13 هزار میلیارد ریال سیل به استان، ابراز داشت: علیرغم خسارت سنگین، با همدلی و همراهی مردم و تلاش متولیان جریان سیل از استان عبور کرد.
 مالیات نخبگان حذف شود
رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این نشست گفت: برای اینکه شیب خروج نخبگان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از استان کم شود، باید مالیات‌ها را در استان‌های همانند کهگیلویه و بویراحمد یا کم کنیم و یا هم حذف.
احمد عریان تصریح: کاهش مالیات حقوق نخبگان از فوق لیسانس به بالا می‌تواند کمک زیادی به حضور نخبگان در استان کند. و شیب ورود آنان را به استان بیشتر کرد.
چهل و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و شورای برنامه ریزی و توسعه با حضور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نائب رئیس و سایر اعضای این کمیسیون، نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، نماینده بویراحمد و دنا و فرمانداران و مدیران ارشد دولتی استان عصر امروز پنجشنبه در ساختمان دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1