تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۴۰۸۹۴۱
در پی فتوای آیت الله مکارم شیرازی احتمال آن هست

توقف مسابقه«برنده باش»؟

۲
۱
توقف مسابقه«برنده باش»؟
کبنا ؛«برنده‌باش» چند صباحی است با اجرای محمدرضا گلزار از شبکه سه سیما پخش می‌شود. از همان روزهای ابتدایی هم منتقدین و صاحب‌نظران اعتقاد داشتند این مسابقه با جوایز میلیونی‌اش شبهه‌برانگیز است که این هزینه‌ها را از کجا به‌دست می‌آورد و دستمزد میلیونی هر برنامه‌ای که مجری (محمدرضا گلزار) پرداخت می‌کند نیز حاشیه‌ برانگیز بود.
«نامه نیوز» نوشت؛ اصولا چرا باید چنین جایزه‌هایی بدهند که راه کار کردن و کارآفرینی بسته شود و فرد از صبح تا شب در این اپلیکیشن‌ها فعالیت کنند تا به پول‌های هنگفت برسند؟ ناراحت‌کننده‌تر اینکه چنین مسابقه‌ای در روی آنتن رسانه‌ملی اتفاق می‌افتد. فلسفه برنامه‌سازی و اجرای مسابقه، سرگرمی است و با بخت‌آزمایی تفاوت دارد. مردم انتقادهای دیگری هم داشتند که در این موقعیت سخت و شرایط اقتصادی، فقرا پای گیرنده‌های تلویزیون می‌نشینند و چنین فضاهای اصطلاحا لاکچری‌ واقعا زیبنده نیست. چندی پیش در گفت‌وگویی با مهدی سالم رئیس شبکه امید هم این نکته عنوان شد که «حضرت آقا در سال 83 یک مصاحبه‌ای دارند و در آن مصاحبه اعلام می‌کنند مسابقه‌هایی از این جنس را تأیید نمی‌کنند و این گفتار معظم‌له در همه‌جا وجود دارد و در عیان توضیح دادند و پیگیری کردند». ایشان به صراحت فرمودند: «شخصی تماس می‌گیرد و به خاطر هیچی، به او جایزه می‌دهند. یک روز من دیدم در یک برنامه‌ تلویزیونی پنج میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند؛ برای اینکه به چند سؤال جواب داد! این سرگرمىِ خیلی جالبی نیست. پنج میلیون تومان، تقریبا حقوق دو سه سال یک کارمند متوسط است (سخنان مربوط به سال 1383 است). استفتاء و پاسخ حضرت آیت‌ا... مکارم شیرازی درباره برنامه «برنده باش» از روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده و دست به دست می‌شود که با پیگیری‌های دفتر نمایندگی خبرگزاری تسنیم در استان قم صحت این استفتاء تایید شد. سوال این بود: «مسابقه‌ای حضوری با عنوان «مسابقه بزرگ برنده‌باش» از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی (تا سقف 100 میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالبا از 5 میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آنها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، 4 نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد. آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟ پاسخ آیت‌ا... مکارم شیرازی: «بسمه‌تعالی؛ این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌شوند. همیشه موفق باشید». البته پیش از این‌ هم استفتاهای دیگری از مراجع انجام شده بود و اغلب مراجع اعتقاد دارند این بخت‌آزمایی و شیوه اجرای چنین مسابقاتی اشکال دارد. اینگونه است که دفاتر مراجع معظم تقلید، این شیوه اعطای جایزه به برندگان را از کل یا بخشی از پول جمع شده شرکت‌کنندگان دارای اشکال دانستند و حتی برخی نیز آن را به قمار یا امری نزدیک به قمار تشبیه کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی اکبر عجمی کاشانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام بسیارخوشحال شدم که مراجع تقلید ما هم مثل ما فقط برنامه های تلویزونی را تماشا می کنند واشکالات برنامه هارا عنوان می کنند واز دلسوزی آنها برای بچه های ما که مثلا مسابقه برنده باش را می بینند وچون پنج میلیون تومان دریافتی آنهارا ترغیب می کند که کار نکنند ودر مسابقه شرکت کنند وپول برنده شوند .ولی یک خواهش از مراجع محترم دارم در این مسابقه خریدن سوال مانند خریدن کتاب است وبرنده شدن پاداش مطالعه افراد که در هیچ کجای دیگر این مملکت دیده نشده است وفرزندان مارا ترغیب نموده که مطالعه اشن را بیشتر کنند .چه خوب بود آقایان هم مثل ما گاهی برنامه های تلویزیون را رها می کردند ودر اجتماع امروزی مان سیروسفری می کردند تا ببیند بانکها برای یک وام صد ملیونی 250میلیون پس میگیرند .وبنظر من فرزندان ما بادیدن اختلاسها بیشر بسوس اختلاس ودزدی جلب شوند که تا بحال فتوائی در این خصوصصادر نشده است .تقاضادارم از آقایان در اینگونه موارد نیز دخول فرمایند .
آرمین
Iran, Islamic Republic of
دقیقا با نظر شما موافق هستم، چرا که آقایان میگویند چون در این مسابقه اسپانسر از جیب خود هدیه نمیدهد بلکه در این مسابقه عده ای پول از دست میدهند تا افراد معدودی برنده شوند و پول بدست بیاورند، مصداق قمار بوده و حرام است، سوال اینجاست که آیا بانکهای کشور که کلیه سیستم آنها بر مبنای ربا استوار شده (بجز بانکای قرض الحسنه)و پول مردم را میگیرند با بهره اندک و همان پول را به افراد دیگری با بهره زیاد وام میدهند( والبته به کارمندان خود با بهره ناچیز یا بدون بهره) مصداق هیچ یک از واژگان "ربا ، قمار ، کلاهبرداری و ..." نیست؟؟؟؟پس چرا تاکنون هیچ فتوایی بصورت عمومی برای این .د اقتصادی بزرگ که تمام کشور را دربر گرفته توسط هیچ یک از حضرات صادر نگردیده؟ حتما باید بانکها از رسانه ملی پخش گردد؟؟ مگر تبلیغات همین بانکها در رسانه ملی پخش نمیشود؟؟؟؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1