تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۴۰۸۹۱۹
بستر رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد را چه کسانی به غارت می‌برند

حکم «شین» در کهگیلویه و بویراحمد کی اجرا می‌شود؟ / خاک سیاه بر «تل سیاه»

۲
۰
حکم «شین» در کهگیلویه و بویراحمد کی اجرا می‌شود؟ / خاک سیاه بر «تل سیاه»
کبنا ؛دست درازی به حاشیه و بستر رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مباحث جدی استان می‌باشد که در سال‌های اخیر مرتب در خصوص زمین خواری در حاشیه رودهای استان به ویژه رود بشار یاسوج بحث و گفت‌وگو می‌شود. موضوعی که امروز (سه شنبه 3 اردیبهشت 98) در نشست کارگروه مبارزه با زمین‌خواری استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد و حواشی هم به دنبال داشت.
در ابتدای این نشست مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گزارشی در خصوص مقابله با زمین‌خواری در بستر و حریم رودخانه‌های استان ارائه کرد که طی آن اعلام شد مجموع آزادسازی اراضی حریم رودخانه‌ها در کل استان در سال گذشته 89.6 هکتار بوده است و از این مقدار تنها 80 هکتار آن مربوط به رودخانه بشار است.
اما با اتمام گزارش مسؤولان آب منطقه‌ای حسین کاظمی دبیر کارگروه مقابله با زمین‌خواری در این نشست بیان داشت: بارانی که 5 فروردین‌ماه در استان آمد، نمی‌توانیم اسم آن را سیل بنامیم بلکه رحمت الهی بود که کشور و استان ما بعد از چند سال خشک‌سالی امسال دیگر سال بسیار خوب و پربارشی  و اگر بخواهم صدماتی که به استان وارد شد در یک کلمه خلاصه کنم «هرچه ما آسیب‌دیده‌ایم از قانون تخلف کرده‌ایم.» اگر قانون سرلوحه کاری ما بود هیچ مشکلی نداشتیم.
کاظمی در ادامه افزود: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها صورت گرفت و آقایان به‌راحتی چشم‌پوشی کردند و مشکلاتی هم برای مردم و هم مسئولین به وجود آوردند.
باید از این خسارات درس عبرت بگیریم، درواقع همیشه خشک‌سالی نیست و در جلسات مختلف دادوفریاد زدیم و اسناد ارائه دادیم اما توجهی نشد، به «خانه رود» تجاوز نکنیم که اگر تجاوز کنیم رودخانه انتقام خود را می‌گیرد و رودخانه بشار هم انتقام خود را گرفت، ما نتوانستیم از رودخانه صیانت کنیم اما رودخانه از خودش صیانت کرد.
چندین بار در جلسات اعلام کردیم که به ساخت‌وسازهای غیرمجاز انشعاب ندهید، اما ساخت‌وساز غیرمجاز در بستر رودخانه پرکدان صورت گرفت که هم گاز، هم برق و هم آب دارند.
اگر همان ابتدا به وظیفه‌مان عمل می‌کردیم یا سیاسی‌کاری نمی‌کردیم، مشکلاتی برای استان پیش نمی‌آمد؛ دستگاه‌های خدمات رسان انشعاب داده‌اند و تخلفات ساخت‌وساز غیرمجاز را گزارش نکردند.
نمی‌خواهم کسی را زیر سؤال ببرم بلکه می‌خواهم سال 98 سالی پربار در مبارزه با زمین‌خواری باشد که متأسفانه خیلی‌ها از این زمین‌خواری‌ها سودهای کلانی در محدوده شهر یاسوج و سی‌سخت بردند.
تعاونی‌های مسکن ادارات بیشترین نقش را در تغییر کاربری اراضی داشته‌اند، تعاونی مسکن جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، استانداری، فرمانداری، منابع طبیعی، محیط‌زیست و آبفای شهری بیشترین میزان تغییر کاربری را داشته‌اند.
ساخت‌وسازهای غیرمجاز اطراف مادوان، پل زردک تا پل مختار صورت گرفته و تمام حاشیه رودخانه‌ها را تصرف کرده‌اند، همچنین حدود 100 هکتار در محدود سرگچینه که عرصه‌های منابع طبیعی هست انشعابات گاز ارائه‌شده چه کسی برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز گاز کشی می‌کند؟
بلوار رجاء و خیابان ساحلی شهر یاسوج که بخشی از این ساخت‌وساز و خیابان در بستر رودخانه بشار صورت گرفته و شهرداری یاسوج هم آسفالت کرده است! دولت چقدر هزینه کرده و اگر بخواهیم عدالت علوی رعایت شود نباید عملیات خدماتی در این مسیرها صورت بگیرد.
تل سیاه سی‌سخت را زمانی به خاطر پوشش جنگلی که داشت اسم آن را «تل سیاه» نامیدند اما الآن فاجعه رخ‌داده و بلایی بر سر تل سیاه آورده‌اند و باید اسم آن را از «تل سیاه» به «تل کچل» تغییر دهیم.
صیانت از آبشار یاسوج بر عهده شهرداری یاسوج است، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آبشار یاسوج صورت گرفته که اگر ما به وظیفه‌مان عمل می‌کردیم چنین مشکلاتی برای پیشانی یاسوج پیش نمی‌آمد، حتی یک مورد ساخت‌وساز مجاز در آبشار یاسوج وجود ندارد.
کاظمی خطاب به «علی داوودی‌مهر» مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد که گفته بود «سال گذشته 56 هکتار اراضی ملی را رفع تصرف کردیم»، گفت: آقای داوودی مهر 56 هکتار کجا بوده؟ مکانی را نمی‌بینم که رفع تصرف‌شده باشد رودخانه بشار، پرکدان و.. هیچ‌کدام رفع تصرف نشدند.
معاون دادستان هم در این جلسه گفت: در خصوص حاشیه رود بشار پرونده‌ای تشکیل داده‌ایم و خودم هم رسیدگی کننده به آن هستم و آقای داودی را هم برای این موضوع دعوت خواهم کرد و نتیجه پرونده را اعلام می‌کنیم.
داودی مدیرعامل آب منطقه‌ای که معلوم بود اظهارات دبیر کارگروه به مذاقش خوش نیامده چنین اظهاراتی را موجب ایجاد ابهامات بیشتر دانست که موجب دلسردی کارکنان آب منطقه‌ای برای مقابله با تصرفات می‌شود و البته بخشی از مشکل را هم مربوط به اعتبارات دانست که قرار بوده اعتباراتی جهت این کار اضافه شود.
عزیز فیلی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه باید همه دغدغه مقابله با زمین‌خواری در استان داشته باشیم اظهار کرد: اگر این مواهب مثل جنگل و رودخانه را نداشته باشیم کهگیلویه و بویراحمد بی‌معناست.
حسین کاظمی که از توضیحات دوباره مدیر آب استان قانع نشده بود گزارش‌های آن‌ها را باز هم به چالش کشید و گفت: همه این حرف‌ها گفتار درمانی است  و باران این را نشان داد.
بعد از این مطالب نوبت به پارک‌های ساخته شده توسط شهرداری رسید که باران اخیر این پارک‌ها را درنوردید و با خود برد و ادیبان معاون دادستان با قاطعیت گفت که همین واگذاری حریم رودخانه به شهرداری جای سؤال است و شهردار اسبق و سابق و حاضر آمدند و هزینه کردند و بیت‌المال را در آب ریختند.
معاون دادستان پل جاده جوشکاران به مختار که آب آن را از جا کند و برد را نیز به چالش کشید و گفت: آب این همه پول را برداشت و با خود برد برای حتی یک ریال آن باید پاسخگو باشند مگر موقع ساختن مهندس ناظر نداشت؟.
همچنین در این نشست مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از تیغ انتقادات در امان نماند و هم دبیر کارگروه و هم معاون دادستان از او خواستند توضیح دهد که تصرف اطراف رودخانه بشار از پلیس راه شیراز تا پلیس‌راه اصفهان به چه دلیل است.
معاون دادستان به حکمتیان گفت که مستندات داریم و ورود پیدا می‌کنم و اکنون از شما می‌خواهم که نقطه به نقطه با اسامی افراد و مقدار زمینی که تصرف کرده‌اند را در اختیار ما قرار دهید و اگر این کار را انجام ندادید خودمان آن را انجام می‌دهیم و مدیری که به وظیفه خود عمل نکرده....
مدیر امور اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست حرف‌های جالبی زد که شاید تاکنون کسی به آن اشاره نکرده بود از جمله این که نزدیک به 54 پرونده تاکنون به دستگاه قضایی فرستاده و هنوز برخوردی صورت نگرفته است.
وی همچنین اذعان کرد که برخی از مصوبات ما برای مقابله با تغییر کاربری‌‌ها به شورای تامین رفته که در شورای تامین مانع از اجرای حکم شدند همچنین حکم تخریب برای آقای (ش) گرفته شده که اجازه تخریب داده نمی‌شود در حالی که مزارعی رئیس کل دادگستری استان دستور داده قبل از هر کسی تخریب‌ها از قضات شروع شود.
در این نشست همه مسؤولان از قاطعیت و ورود دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص دادستان و رئیس‌کل دادگستری به موضوع زمین‌خواری و تصرفات تعریف و تمجید کردند اما معلوم نشد که چرا از این همراهی و همکاری دستگاه قضایی برای پیشبرد امور استفاده نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
سلام
درود بر مهندس کاظمی حقیقت را بیان داشتند. هرچند به کام بعضی خوش نمی آید. کاظمی را حمایت کنیم که کمتر مدیری مثل ایشان شجاع و نترس می باشد
Iran, Islamic Republic of
واقعلا تل سیاه شده سفید . رشوه میدن محیط بان و یا شریکش میکنن . اگر پرینت حساب محیط بانان سیسخت را بررسی کنند میرسد به خرید ملک در اصفهان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1