تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۲
کد مطلب : ۴۰۸۴۷۴
گزارشی از فروش بی‌رویه گیاهان دارویی در بازار کهگیلویه و بویراحمد و خطر انقراض در کمین این گیاهان است

چهار راه حراج گیاهان دارویی و دلهره عابرین پیاده / جمع آوری 7 تن بیلهر در یاسوج / 7 نفر روانه بازداشت شدند

۲
۲
چهار راه حراج گیاهان دارویی و دلهره عابرین پیاده / جمع آوری 7 تن بیلهر در یاسوج / 7 نفر روانه بازداشت شدند
کبنا ؛همزمان با رویش گیاهان دارویی از جمله؛ (کنگر و بیلهر، پرموسیر و ...) در اراضی ملی و کوه‌های همیشه سرسبز این دیار فروشندگان این گیاهان در سطح بازار یاسوج مرکز استان جولان می‌دهند و حضور فروشندگان در معابر و پیاده‌روهای این شهر که نام پایتخت طبیعت ایران را هم به یدک می‌کشد به هیچ وجه زیبنده نیست چرا که علاوه بر ایجاد ترافیک و سد معبر، نظم عمومی را هم به هم می‌زنند.
فارس در این باره نوشت: زمستان که رخت سفر می‌بندد و چمدانش را بر می‌دارد تا جای خود را به بهار زیبا و چشم نواز بدهد برف کوه‌ها آب می‌شود و خورشید از پشت ابرها به زمین لبخند می‌زند آنگاه فصل رویش گیاهانی است که سفره بهار مردم را طراوت می‌بخشد.
بهار که از راه می‌رسد مردم همراه با خانواده هم سری به دامن طبیعت بکر کهگیلویه و بویراحمد می‌زنند هم می‌روند تا از گیاهان کوهی و خودرویی که در دامن طبیعت روییده می‌شوند استفاده کنند.
بهار فصل رویش گیاهان کوهی و خوراکی مانند کنگر، تره کوهی، بن سرخ، والک، موسیر کوهی، گیاه کارده و البته قارچ کوهی است البته گیاهان دارویی مانند بومادران و آویشن و بسیاری دیگر از گیاهان هم با آمدن بهار سر از خاک بیرون می‌آورند تا دست چین شوند و به دست مردم برسند.
گیاهان کوهی و خوراکی‌های که می‌شود با آنها غذاهای خوشمزه و لذیذی پخت. غذاهای خوشمزه از پلو کنگری گرفته تا طعم ماندگار آش کارده و بوی خوب سیر کوهی در آش دوغ، همه و همه این غذاها با گیاهانی درست می‌شوند که تنها در فصل بهار می‌توان آنها را دید و این روزها بازار این گیاهان داغ و پررونق است.
این روزها بازار گیاهان دارویی در یاسوج پر رونق و پررونق است، البته در این بازار پر رونق گیاه بیلهر که بیشتر خاصیت دارویی دارد هم به چشم می‌خورد گیاهی که بارهای بار در معرض انقراض بودن و سرطانزا بودن آن تذکر داده شده اما همچنان در بازار دیده می‌شود.
همین چند روز پیش بود که بر چهار راه سینمای قدیم، جنب دامپزشکی سروصدا ترس‌آور بلند شده بود که علاوه بر درگیری فروشندگان گیاهان دارویی با هم بر سر رقابت‌های کاذبی که با هم داشتند. در نهایت هم مأموران به این منطقه از بازار آمده بودند که درگیری آنها با فروشندگان نیز تا دقایقی عابران را نگران کرده بود.
غلامحسین حکمتیان‌اصل مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در ایام نوروز 10 اکیپ بازرسی از اراضی ملی استان محافظت می‌کردند، اظهار کرد: 7 نفر در حین ریشه‌کنی و فروش بیلهر دستگیر و بعد از طی مراحل قانونی روانه بازداشتگاه شدند.
حکمتیان‌اصل گفت: در ایام نوروز بالغ بر 7 تن بیلهر جمع‌آوری و امحا شد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: دو اکیپ 8 نفره در روز از شهرستان بویراحمد، یک اکیپ مارگون و یک اکیپ از استان در ایام نوروز کار حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی را برعهده داشتند و با تخریب کنندگان منابع طبیعی برخورد قانونی انجام می‌دادند.
بنا براین گزارش، تجمع فروشندگان گیاهان دارویی در طول روز در چهار راه سینمای قدیم (جنب ساختمان اداره‌کل دامپزشکی استان) سبب ترافیک نسبتاً سنگینی در این منطقه شده‌اند. این افراد با فروش بی‌رویه این گیاهان دارویی علاوه بر اینکه باعث منقرض شدن این گیاهان دارویی می‌شوند. پوشش گیاهی منابع طبیعی را هم تخریب می‌کنند و در واقع رفته رفته سبب تخریب اراضی ملی خواهند شد. مسوولان باید در این رابطه چاره‌اندیشی مناسبی کنند و از عرضه بی‌رویه گیاهان دارویی توسط سودجویان خودداری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

راد
Iran, Islamic Republic of
اخ از ای کارخوب بیامرزپدرمادر باعث بانی این کارجمع آوری را
سلامت
Iran, Islamic Republic of
به نفع خود مصادره میکنن مهندس میدونی رفیق.ه یعنی چی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1