تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب : ۴۰۸۴۱۳
گزارش از حواشی یک بلای طبیعی که خسارت 12 هزار میلیارد تومانی به همراه داشت

سیل بحران در اقتصاد 98

۰
سیل بحران در اقتصاد 98
کبنا ؛گروه اقتصادی: چند ماه مانده به پایان سال 97، وقتی کارشناسان اقتصادی به کرات در باره بحران معیشت در سال 98 به واسطه بی تدبیری در مدیریت حواشی تحریم‌های اقتصادی، رشد لجام گسیخته قیمت دلار و نگرانی در خصوص صادرات نفت هشدار دادند، هیچ کس تصور نمی‌کرد این پیش‌بینی درست در آغازین روزهای سال 98 با خسارت 12 هزار میلیارد تومانی سیل در 23 استان کشور محقق شود.
اتفاقی که بیش از هر مساله دیگر، بیانگر بی‌تدبیری مسئولان طی ادوار گذشته تا به امروز در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز، حیف و میل منابع مالی و اجرای پروژهایی بدون توجیه اقتصادی و کارشناسی بوده است. مصداق این گفته ساخت و ساز غیر مجاز در دو طرف دروازه قرآن شیراز است که در واقع مسیری برای گذر سیل بوده اما طی چند سال گذشته در این مکان رستوران و مراکز تفریحی ساخته شده بود. از نگاه کارشناسانه، در هر بحران اقتصادی که به واسطه بلایای طبیعی رخ می‌دهد، پای سودجویی در میان است.
سال‌ها آگاهان اقتصادی در خصوص عواقب زمین خواری و بعضا کوه خواری، هشدار داده بودند، ساخت و سازهای غیر مجاز در مسیل رودخانه‌ها و کوه‌خواری‌ها عاقبت خود را در سیل شیراز نشان داد. به نظر نمی‌رسد حواشی سیل غارتگر در استان‌های شمالی و جنوبی کشور به این آسانی از میان برود. حالا با توجه به خسارت‌های پی در پی اقتصادی، بدون شک امسال یکی از سال‌های سخت برای تامین مواد غذایی و دامی خواهد بود. همچنین که بیکاری بر اثر آسیب دیدن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها موجب بیکاری 3 تا 5 هزار کارگر بیمه در استان گلستان شده است.
۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیدند
در حوزه محصولات کشاورزی سیل باعث بروز خساراتی جدی شد. در این باره سید محمد موسوی- مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: « سیل اخیر ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است.»
به گفته او: «این خسارت در استان گلستان ۳۶ درصد، خوزستان ۱۴ درصد، مازندران ۱۳ درصد، لرستان ۱۲ درصد و فارس ۷ درصد بوده و ۱۸ درصد باقیمانده به ۸ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان و سیستان و بلوچستان وارد شده است.»
۱۶۰۰ میلیارد خسارت در بخش راهسازی
در حوزه راه‌سازی هم وزیر راه و شهرسازی از بروز خسارات جدی در حوزه زیرساختی خبر داده و گفته است که مجموعه خسارات برآورد شده ناشی از سیل در سطح زیرساخت‌ها بیش از یک هزارو 600 میلیارد تومان بوده است که این رقم غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است که باید انجام شود و این هزینه‌ها باید برآورد شود.
۵۰ هزار خانه آسیب دیدند
سیل در روزهای بعد مناطق بیشتری از کشور را به خود درگیر کرد. شهرهای پلدختر، معمولان، کوهدشت، نورآباد، درود، الیگودرز و خرم‌آباد از جمله شهرهایی بودند که در استان لرستان دچار آسیب‌هایی جدی از سیلاب نوروزی شدند. علاوه بر استان‌های لرستان، گلستان، شیراز و شرق استان مازندران سیل همچنین باعث تخریب منازل بسیاری از هم وطنانمان در استان‌های سمنان و خراسان شمال شد که در این باره مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن گفت که بر اساس برآوردهای اولیه، سیل تاکنون به ۵۰ هزار خانه خسارت وارد کرده که حدود ۳۵ هزار واحد دچار خسارت و ۱۵ هزار واحد تخریب شده است.
گفته می‌شود تاکنون برای ۵۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور که از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند ارزیابی صورت گرفته که ۱۲ هزار واحد در استان گلستان، ۶۰۰۰ واحد در مازندران، ۳۰۰۰ واحد در لرستان (به علت شدت باران، ارزیابی متوقف شده است)، ۷۰۰۰ واحد در فارس، ۱۰۰۰ واحد در سمنان و ۲۷۰۰ واحد در خراسان شمالی به دلیل سیل دچار خسارت شده‌اند.
سیلاب بهاره مهمان ناخوانده تعطیلات نوروزی بود که علاوه بر خسارات جبران‌ناپذیر جانی، باعث بروز خسارات سهمگینی بر پیکره اقتصاد کشور شده است. آسیب دیدن زیرساخت‌های ارتباطاتی، ریلی، جاده‌ای و مسکونی تنها بخشی از خسارات سیل در نوروز ۹۸ است. به نظر می‌رسد در سالی که به نام «رونق تولید» نام گرفته است، چنین بحران‌هایی اولین مساله ای را که به حاشیه ببرد تولید است. باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران در سال جدید است و مسئولان چه تدبیری برای حل مشکلات پیش رو خواهند اندیشید.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1