کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش کامل کبنا از 48 ساعت بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد:

جاده یاسوج-سرفاریاب مسدود شد / احتمال ریزش کوه در جاده‌ها / مسدود بودن راه ارتباطی ۶۰ روستا / پریکدان در محاصره آب / پایداری برق استان / ترافیک روان / سیل پل مختار یاسوج را تهدید می‌کند/ سیزده‌ بدر هوای کهگیلویه و بویراحمد نسبتاً پایدار است

13 فروردين 1398 ساعت 0:24

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملکرد سامانه بارشی فعال بر جو استان کهگیلویه و بویراحمد از امشب کاهش پیدا می‌کند و فردا جو استان نسبتاً پایدار خواهد بود.


استان کهگیلویه و بویراحمد در روزهای (یکشنبه 11 فروردین ماه 98 و دوشنبه 12 فروردین ماه) میزبان باران یقیناً رحمت الهی بود.
بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی تا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه امروز دوشنبه 12 فروردین در یاسوج ۷۶ و ۷، سی‌سخت ۶۴ و ۴، دهدشت ۱۴ و ۶، دوگنبدان ۹ و ۲ و لیکک ۴ و ۹ دهم میلیمتر باران بارید.
بر اثر بارش‌های 48 ساعته گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد با راه افتادن آب‌های سطحی، سیل و مسدود شدن جاده‌ها روبرو شد.
جاده یاسوج-سرفاریاب مسدود شد
فتاحی‌اصل فرماندار چرام می‌گوید: جاده یاسوج_ سرفاریاب به علت بارندگی شدید و رانش زمین مسدود شد.
فتاحی‌اصل گفت: به علت ورود حجم وسیع آب، نامناسب بودن جاده، ریزش کوه و رانش زمین مسیر ارتباطی شهر سرفاریاب تا جوخانه مسدود و قابل تردد نیست.
وی افزود: واقع شدن خط انتقال لوله گاز جنوب به مناطق شمال و خارج از کشور در این نقطه خطر بروز انفجار را افزایش داده است.
فرماندار چرام ضمن هشدار به مردم از مسئولان خواست پیش از وقوع حادثه ناگوار در این خصوص چاره اندیشی کنند.
فتاحی اصل از مسافران خواست برای سفر به مناطق جنوبی استان و بالعکس از مسیر جایگزین جاده بابامیدان استفاده کنند.
تند باد شدید در سرفاریاب
به گزارش کبنا، تند باد شدید در بخش سرفاریاب شهرستان چرام موجب وارد شدن خسارت در این بخش شد.
فرماندار چرام در این باره نیز گفت: تنـد باد شدید در روستای امامزاده حمزه (ع) سرفاریاب موجب قطع شدن شاخه‌های درختان و شکستن درختان کهنسال این روستا شد.
تندباد همچنین موجب کنده شده برخی از تابلوها، چادر‌های اسکان، واژگونی کانکس‌های نگهبانی و وارد شدن خسـارت به برخی منازل این روستا شد.
وزش باد شدید در شهر سرفاریاب همچنان ادامه دارد.
احتمال ریزش کوه در جاده‌ها / مسدود بودن راه ارتباطی ۶۰ روستا
نصیری‌راد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با کبنا از احتمال ریزش کوه در محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید و بیان می‌کند: با توجه به کوهستانی بودن محورهای مواصلاتی استان احتمال ریزش کوه در این محورها وجود دارد.
وی با تاکید بر ضرورت پرهیز رانندگان از سفرهای غیر ضروری افزود:رانندگان باید در محورهای مواصلاتی استان مراقب ریزش کوه باشند و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.  
وی گفت: 200 راهدار در 23 راهدار خانه ثابت و سیار در حال خدمت رسانی به مردم و رانندگان هستند.
راه ارتباطی ۶۰ روستای استان کهگیلویه و بویر احمد بر اثر بارندگی و سیلاب مسدود شد.
 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشتر این روستا‌ها در شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه هستند.
نصیری راد با اشاره به اینکه راه ارتباطی این روستا‌ها خاکی است و در زمان بارندگی مسدود می‌شود، افزود: این جاده‌های ارتباطی که در اثر بارندگی‌های گذشته مسدود شده بود، بازگشایی شد، ولی دوباره در بارش‌های اخیر مسدود شدند.
وی گفت: جاده‌های ارتباطی یاسوج _شیراز و یاسوج_سرفاریاب به چرام مسدود است و رانندگان باید از جاده‌های جایگزین استفاده کنند.  
نصیری راد ادامه داد: ۲۰۰ راهدار در ۲۳ راهدارخانه ثابت و سیار در حال خدمت رسانی به مردم و رانندگان هستند.
مرگ یک نفر بر اثر صاعقه در گچساران
پورانفر رئیس اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد که با سایر همکارانش در مدت ایام نوروز و بحران سیل پا به پای مردم و مسوولان تلاش می‌کردند از مرگ فردی بر اثر صاعقه در گچساران خبر داد و تصریح کرد: بر اثر برخورد صاعقه در خیرآباد شهرستان گچساران یک شخص ۳۰ ساله جان خود را از دست داد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی توضیح داد که این حادثه ساعت ۱۴ و ۲۱ دقیقه امروزبه مرکز اورژانس گچساران اصلاع داده شد.
پوران فرد با بیان اینکه بلافاصله آمبولانس اورژانس خیراباد به محل اعزام شد افزود: نیرو‌های امدادی اورژانس به محل دسترسی نداشتند.
وی گفت:جسد فرد حادثه دیده توسط امدادگران نیرو‌های هلال احمر پیدا شد که هیچگونه علائم حیاتی نداشت و جان خود را قبل از  رسیدن نیرو‌های امدادی از دست داده بود.
گاز گرفتگی ۵ نفر در شهر سی‌سخت
او همچنین از گاز گرفتگی ۵ نفر در شهر سی‌سخت خبر داد و بیان کرد: ۵ نفر از اعضای یک خانواده در سی‌سخت دچار گاز گرفتگی شدند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گفت: این افراد ساعت ۱۴ و ۳۶ دقیقه امروز دچار گازگرفتگی شدند که با اقدام به موقع اورژانس ۱۱۵ از مرگ حتمی نجات یافتند و به درمانگاه شهرستان سیسخت انتقال داده شدند.
پوران فرد افزود: وضعیت عمومی هر ۵ نفر بعد از ارائه خدمات پزشکی، مناسب شده است.
شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد نیز در گفت‌وگو با کبنا از آبگرفتگی روستای پریکدان شهرستان بویراحمد خبر داد و تصریح کرد: بر اثر بارندگی روستای پریکدان شهرستان بویراحمد دچار آبگرفتگی شد.
به گزارش کبنا، روستای پریکدان شهرستان بویراحمد در ۱۵ کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان می‌باشد که در پی بارش‌های اخیر دچار آبگرفتگی و سیلاب شد.
کناری گفت: طرح هادی این روستا که ۶ سال پیش اجرا شده بود در بارش‌های اخیر تخریب و پل حائل این روستا نیز خراب شده است.
 منازل مسکونی که هم اکنون دچار آبگرفتگی و سیلاب شده است درکنار رودخانه این روستا واقع شده و در واقع مسیر آب را مسدود کرده بودند.
نیرو‌های راهداری برای رفع مشکلات سیلاب در این منطقه در حال فعالیت هستند.
گفتنی است پیش از این به اهالی این روستا در زمینه خطر سیلاب و ضرورت تخلیه این روستا هشدار داده شده بود و هم اکنون نیز قسمتی از این روستا با همکاری نیروی انتظامی تخلیه شده است.
کناری همچنین گفت: سیلاب پل مختار یاسوج را به خطر انداخته است.
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: به علت بارش‌های اخیر در این شهرستان و طغیان رودخانه بشار یکی از پایه‌های پل مختار دچار مشکل شد.  
کناری افزود: با استفاده اقدامات اولیه و کمک نیروهای تیپ ۴۸ سپاه فتح استان ،برای رفع این مشکل تلاش می‌شود.
وی از مرم این منطقه خواست که از نزدیک شدن به پل وحاشیه این رودخانه خودداری کنند.  
سرهنک حکمتیان فرمانده تیپ ۴۸ فتح استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: با شنیدن خطر تخریب پل مختار یاسوج تمام نیروها و دستگاه‌های این تیپ بسیج شد تا از تخریب آن جلوگیری شود.  
لازم به ذکر است پل مختار یاسوج از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که مسیر ارتباطی استان‌های تهران -اصفهان -فارس - قم - خوزستان است.
خسارت بارندگی به زیرساخت های کشاورزی دیشموک
بر اثر بارندگی شدید به شالیزار‌های برنج و زیرساخت‌های کشاورزی دیشموک شهرستان کهگیلویه خسارت وارد شد.
بخشدار دیشموک در این باره به کبنا گفت: ۵۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های کشاورزی بخش دیشموک از جمله شالیزار‌های برنج، مزارع پرورش ماهی وبافت گیاهی منطقه خسارت وارد شد.
صفا حبیبی افزود:در این بارندگی‌ها زمین‌های کشاورزی بستر رودخانه‌های فارتق، آجم، لیراب و رود ریش، زیرساخت‌های راه‌های روستایی ومنازل مسکونی نیز خسارت دیدند.
http://yasouj.iribnews.ir/files/fa/news/1398/1/12/3345472_105.jpg
خسارت بارندگی های اخیر به تاسیسات زیربنایی بخش چاروسا
در بارندگی‌های اخیر به تاسیسات زیربنایی بخش چاروسا در شهرستان کهگیلویه خسارت وارد شد.
بخشدار چاروسا گفت: بارش باران از دیروز در منطقه چاروسا و شهر قلعه رئیسی آغاز و به علت وزش باد و رعد برق شدید موجب قطع برق شهر قلعه رئیسی شد.
محمودی افزود: با تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت برق، امروز صبح برق این منطقه برقرار شد.
وی گفت: به علت بارش باران آب آشامیدنی ۵ روستا و راه ارتباطی ۴ روستای لاش، دارگنجی، دره خواجه و دولاب تلخ قطع شده است.
محمودی ادامه داد: به علت بارش شدید باران بلوار ورودی شهر قلعه رئیسی نیز تخریب شد.
مسدود شدن محور ارتباطی دوگنبدان به باباکلان
بر اثر بارش‌های اخیر و خطر سیلاب محور ارتباطی دوگنبدان به باباکلان مسدود شد.
سرپرست فرمانداری گچساران گفت: این محور با توجه به بارش‌های اخیر، ناایمن بودن، خطر ریزش کوه و سیلابی شدن مسیل‌ها مسدود شد.
خوان پایه افزود: محور دوگنبدان به سد چم شیر-تنگ دربه-بابا کلان-بی بی حکیمه تا اطلاع بعدی مسدود است.
وی گفت:مسیر جایگزین محور گچساران_سردشت_زیدون_بی بی حکیمه است.
خوان پایه ادامه داد: سایر مسیر‌های اصلی و فرعی شهرستان گچسارن باز و تردد در این محور‌ها روان است.
روان بودن ترافیک در محورهای مواصلاتی
فرمانده پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود بارندگی در مناطق مختلف استان، ترافیک در همه محور‌های مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد روان است.
سرهنگ ویسی پور افزود:با توجه به لغزندگی‌ها جاده‌ها رانندگان باید نکات ایمنی رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه بارش برف در محور‌های مواصلاتی استان گزارش نشده است، گفت:رعایت نکردن سرعت مطمئنه، گردش به چپ و رعایت نکردن فاصله طولی از جمله مهمترین عوامل تصادفات جاده‌ای است.
سرهنگ ویسی پور ادامه داد: محور یاسوج _شیراز و یاسوج_سرفاریاب به چرام مسدود است و رانندگان باید از جاده‌های جایگزین استفاده کنند.
آماده باش ۴۰ گروه عملیاتی برای پایداری برق
به گزارش کبنا، ۴۰ گروه عملیاتی برای پایداری برق کهگیلویه و بویراحمد در شرایط سیلاب آماده باش هستند.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۶۰ هزار اشتراک برق در استان وجود دارد که تمامی مشترکان هم اکنون از نعمت برق پایدار برخوردار بوده و گزارشی مبنی بر قطع یا نوسانات برق وجود ندارد.
راهزادی افزود: حدود ۵۰ درصد از مشترکان برق استان در مناطق کوهستانی، جنگلی و سخت گذر قرار دارند که تامین برق آنان در روز‌های عادی باتوجه به پراکندگی آنها سخت است و در شرایط نامساعد جوی، کار برق رسانی به این مشترکان سخت‌تر می‌شود.
وی گفت: ۱۶۰ نفر از کارکنان این شرکت در ۴۰ گروه عملیاتی برای تثبیت پایداری برق در شرایط سیلاب آماده باش هستند.
راهزادی ادامه داد: رانش زمین در برخی مناطق شهری و روستایی سبب شکسته شدن پایه‌های برق فشار متوسط و ضعیف شده که تامین برق پایدار این مناطق، نیازمند زمان و فرصت لازم برای احداث دوباره شبکه‌های برق است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان از سقوط برخی شبکه‌های برق در حاشیه رودخانه‌ها به علت تصرف اراضی حاشیه‌ای رودخانه‌ای انتقاد کرد و اضافه کرد: در حاشیه رودخانه مهریان یاسوج این اتفاق واقع شده است.
راهزادی گفت:همکاری مشترکان برق با کارکنان این شرکت در زمان نامساعد بودن شرایط جوی همچون گذشته ضروری است و شهروندان میتوانند در صورت قطع برق با شماره ۱۲۱ تماس بگیرند.
پایداری نسبی هوا روز طبیعت در استان
به گزارش کبنا، وضع هوای مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در روز طبیعت نسبتاً پایدار است.
کارشناس اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملکرد سامانه بارشی فعال بر جو استان کهگیلویه و بویراحمد از امشب کاهش پیدا می‌کند و فردا جو استان نسبتاً پایدار خواهد بود.
بهره‌مند افزود: آسمان استان فردا نیمه ابری و در بعضی ساعات با افزایش ابر همراه خواهد بود.
وی گفت: فردا در برخی مناطق مرتفع احتمال بارش‌های پراکنده هم وجود دارد.


کد مطلب: 408365

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/408365/جاده-یاسوج-سرفاریاب-مسدود-احتمال-ریزش-کوه-جاده-ها-بودن-راه-ارتباطی-۶۰-روستا-پریکدان-محاصره-آب-پایداری-برق-استان-ترافیک-روان-سیل-پل-مختار-تهدید-می-کند-سیزده-بدر-هوای-کهگیلویه-بویراحمد-نسبتا-پایدار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1