کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وضعیت بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت امکانات و تجهیزات بررسی شد

آماده باش

6 فروردين 1398 ساعت 2:55

در صورت ادامه بارندگی تا ساعات دیگر احتمال ورود آب به منازل مسکونی محله بختیاری‌ها و آسیب به پل اول و پل دوم بشار، پل موقت مختار و پل مهریان در شهر یاسوج وجود دارد و با این وضعیت شهر یاسوج بحرانی می‌شود.


بارش باران از صبح روز دوشنبه (5 فروردین 98) آغاز شد و بنا به گفته کارشناسان هواشناسی تا بامداد چهارشنبه 7 فروردین ماه ادامه پیدا می‌کند.
بنا بر این گزارش، بارش شدید باران در استان کهگیلویه و بویراحمد باعث سرریز شدن سدها شد و با این حال برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی از روز گذشته آب سدهای کوثر و شاه قاسم رها سازی شد و دستگاه ها در آماده باش کامل قرار گرفتند.
به رغم هشدارهایی که داده شد تا این ساعت آنچنان که مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید، بارش‌ها خسارت جانی و حادی به وجود نیاورده اما خطر به صورت صددر صد هم برطرف نشده است و با توجه به تداوم بارندگی ها همچنان امکان وقوع سیل وجود دارد.
مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: احتمال آبگرفتگی شدیدتر و سیل در سطح استان وجود دارد و مردم باید نسبت به هشدارها توجه داشته باشند.
وحید محمدی تبار با بیان اینکه بارش شدید باران همچنان در سطح این استان ادامه دارد، افزود: این بارش‌ها تا کنون در سطح استان خسارت جانی نداشته و مشکل حادی به وجود نیاورده است.
وی ادامه داد: بارش‌های شدید سبب آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی، ریزش جاده‌ها و اختلال در تردد جاده‌ای و معابر شده است.
محمدی تبار افزود: تمامی فرمانداری ها، دستگاه ‌های دولتی، خدمت رسان و امداد و نجات، نظامی، انتظامی و آموزش و پرورش پای کار هستند اما مردم همچنان باید به هشدارها توجه کنند و از سفرهای غیر ضرور خودداری کنند.
وی ادامه داد: سالن‌ها و فضاهای آموزش و پرورش و ورزش و جوانان آماده اسکان اضطراری مسافران و گردشگران نوروزی است.
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: برخی از راههای روستایی استان مسدود شدند که راهداران و بخشداری‌ها در حال بازگشایی این مسیرها هستند.
به گفته محمدی تبار برخی واحدهای مسکونی در مناطق شهری دچار آبگرفتگی شدند که با همکاری مردم، شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان پمپاژ و تخلیه شدند.
بیشترین نگرانی ستاد بحران کشور مربوط به مناطق عشایری به دلیل عدم دسترسی به تلفن و وسایل ارتباطی بوده است. گزارش های هواشناسی هم نشان می‌دهد روستاهای شهرستان بویراحمد و مناطق عشایری استان بیشترین بارندگی را داشته اند.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: لوداب با 105 و ماشمی زیلایی با 94.5 میلیمتر بیشترین میزان بارندگی را در استان داشته اند.
ولی بهره مند بیان کرد: در آبمورد لوداب 86 و جاورده بخش چاروسا 83.8 میلیمتر باران ثبت شده است.
بهرمند ادامه داد: در گنجه ای 67،یاسوج 65،4.سراسیاب یوسفی 65،کاکان منصورخانی 62،سی سخت 55.7، لنده 54، کریک 48، باشت 46، مارگون 42، لیکک 40، بوستان 40، امامزاده جعفر 37.9، قلعه دختر 37،ابده گاه 31، دوگنبدان 28.3، سرفاریاب 25، دژسلیمان 23،دهدشت 21.5 و چرام 18میلیمتر باران ثبت شده است.
وی عنوان کرد: سامانه بارشی تا فردا سه شنبه همچنان در جو استان فعال است.
علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص وضعیت بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شاهد موجب بارشی شدیدی در استان هستیم و پیش‌بینی می‌شود 50 تا 100 میلی‌متر ظرف امروز و فردا بارش باران را داشته باشیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این موجب بارندگی می تواند مشکلاتی را برای عبور و مرور مردم، کشاورزان و باغداران فراهم کند، ما طبق پیش‌بینی‌ها ستاد بحران را ظرف روزهای گذشته تشکیل دادیم، عمده نگرانی ما آب پشت سدها بود که دریچه سد مخزنی کوثر باز شد و شهرهای پایین دست  از این بابت نگرانی نخواهد داشت.
وی بیان کرد: احتمال دارد بارش شدید باران مشکلاتی را برای برخی مسیرها و معابر ایجاد کند که به همه فرمانداران تاکید کردیم ستاد بحران شهرستان‌ها را تشکیل دهند و فعال باشند، ضمن اینکه همه دستگاه‌های خدماتی و امدادی استان در آماده باش هستند.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حال حاضر معاون امور عمرانی ما در مناطق مختلف استان وضعیت را رصد و پیگیری می‌کند و تمام تمهیدات لازم را در حال حاضر که بارندگی شدید است به کار گرفتیم که مردم دچار مشکل نشوند.
وی با بیان اینکه آماده باش لازم را به دستگاه‌ها دادیم  عنوان کرد: به همه مسافرانی که استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کردند توصیه می‌کنیم تا پایدار شدن وضعیت جوی صبر و شکیبایی به خرج دهند.
وی عنوان کرد: به دلیل کوهستانی بودن استان، احتمال ریزش کوه در برخی محورها از جمله محور یاسوج- اصفهان، محور یاسوج- شیراز  و یاسوج به سمت گچساران و خوزستان وجود دارد.
احمدی در پایان خاطرنشان کرد: فرمانداران مشکلات در روستاها را رصد و در صورت وقوع حادثه اطلاع‌رسانی می‌کنند تا امدادرسانی صورت گیرد.
نسهتن مقدم شهردار یاسوج نیز می‌گوید: در صورت ادامه بارندگی تا ساعات دیگر احتمال ورود آب به منازل مسکونی محله بختیاری‌ها و آسیب به پل اول و پل دوم بشار، پل موقت مختار و پل مهریان در شهر یاسوج وجود دارد و با این وضعیت شهر یاسوج بحرانی می‌شود.
مقدم بیان کرد: شاهد حجم بالای بارندگی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژ در شهر یاسوج بودیم ولی در شهر یاسوج خسارت و تلفات مالی قابل توجهی در پی نداشته است.
وی ادامه داد: هنوز برآورد کلی از خسارت وارده به فضای سبز و تاسیسات شهری صورت نگرفته اما آب گرفتگی معابر، تردد در شهر را برای شهروندان دشوار کرده و به جداول، پل ها و آسفالت های شهری خسارت هایی وارد خواهد کرد.
شهردار یاسوج تاکید کرد: طبق پیش بینی هواشناسی بارندگی ها در شب دوشنبه و صبح سه شنبه به اوج خود می رسد که همین موضوع باعث به زیر آب رفتن پل موقت مختار شده و با توجه به سیلاب زیادی که روی پل مهریان وجود دارد تاسیسات پایین دست آن آسیب خواهد دید.
وی با اشاره به پایان یافتن دوره مقاومت پل اول و دوم شهر یاسوج گفت: ادامه بارندگی به این دو پل خسارت هایی وارد خواهد کرد و این در حالی است که زیر گذر پل سوم نیز به منظور حفظ ایمنی شهروندان مسدود شده است.
مقدم ادامه داد: احتمال بروز خطر در مسکن مهر نجف آباد نیز به دلیل قرارگفتن در پایین دست سروک و اکبرآباد وجود دارد.
شهردار یاسوج با بیان اینکه محله بختیاری ها و شهرک های امام حسین و امام علی در یاسوج به شدت در معرض آب گرفتگی قرار دارند ابراز امیدواری کرد این محلات تا پایان وضعیت بحرانی و هشدار دوام بیاورند.
مقدم ادامه داد: محله بختیاری ها خط قعر آب های سطحی شهر یاسوج است و ایجاد کانال هدایت سیلاب در آن نیازمند اعتبار ویژه و توجه سازمان مدیریت بحران است.
وی تاکید کرد: از دو روز پیش تاکنون تمامی نیروهای شهرداری در حالت آماده باش قرار دارند و در صورت نیاز به کمک شهروندان می آیند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵۸ نیروی راهداری با ۱۵۰ دستگاه ماشین‌‌آلات سبک و سنگین اماده خدمت به مردم در پی هشدارهای هواشناسی است.
 محمد نصیری‌راد به رسالت اداره کل حمل و‌نقل اشاره کرد و گفت: طبق رسالت این اداره کل از ۲۶ آذر عملیات راهداری برای امدادرسانی به مسافران در ایام زمستان شروع  شد که سال گذشته نیروهای راهداری با تمام تجهیزات برای مقابله با بحران ناشی از برف و باران آماده و‌ پای کار بودند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زمستان سال گذشته علی رغم کولاک و هوای سرد خدمات خوبی توسط نیروهای راهداری به مردم ارائه شد و اجازه ندادند مشکلاتی ایجاد شود.
وی به طرح نوروزی راهداری اشاره کرد و گفت: با شروع طرح نوروزی، پاکسازی ورودی شهرها که از  نخاله و پلاستیک‌ها پر شده بود در دستور حمل و‌نقل جاده ای قرار گرفت و تا ۱۰ کیلومتری ورودی شهرها پاکسازی شد، ضمن اینکه اجرای خدمات فرعی و‌ روستایی تعمیر روشنایی محورهای برون شهری و تونل ها از دیگر خدمات ارائه شده است.
این مسوول تصریح کرد: در حال حاضر تمام تونل‌های استان از روشنایی برخوردار هستند و اگر شاهد قطعی برق هستیم به دلیل سرقت کابل‌های برق توسط سارقان است که این به معضل بزرگی تبدیل شده است.
نصیری‌راد با اشاره به تجهیز راهدارخانه برای اسکان مسافران نوروزی گفت: تاکنون ۳۰۰ نفر در این راهدارخانه اسکان داده شدند.
مدیرکل راهداری و حمل و‌نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بارش باران و برف از امروز یکشنبه تا بامداد روز چهارشنبه و هشدارهای هواشناسی گفت: ۱۵۸ نیروی راهداری در دو کشیک با ۱۵۰ دستگاه ماشین‌‌آلات سبک و سنگین و ۲۳ راهدارخانه ثابت و سیار آماده مقابله با بحران ناشی از بارش باران و برف می‌شوند و تلاش می‌کنند ضمن اینکه مشکلی برای مردم و مسافران ایجاد نشود ترافیک در سطخ استان روان باشد.
نصیری‌راد به مردم توصیه کرد قبل از سفر از طریق شماره ۱۴۱ از وضعیت ترافیک و هوا اطلاع پیدا کنند.
 آیت افشارمهر مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی بهزیستی برای امدادرسانی به مردم و مسافران در پی بارش شدید باران خبر داد و گفت: بهزیستی آماده همکاری با دستگاه‌های امدادی و مدیریت بحران است
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در شرایط حادث شدن بحران‌های طبیعی همه دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند از ظرفیت‌ها و امکانات برا کاهش آلام مردم استفاده کنند.
وی بیان کرد: بهزیستی در حوزه‌های مددکاری و اورژانس اجتماعی آماده ارائه خدمات است.
قباد مبشری مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی وقوع حادثه ناگوار سیل در شمال کشور، این نهاد در نظر دارد کمک های مردم نوع دوست و هم استانی به سیل زدگان شمال کشور را جمع‌آوری کند.
وی تاکید کرد: از کلیه مردم نیکوکار دعوت می‌شود به پیروی از آیه شریفه فالستبقو الخیرات جهت تحویل این کمک ها اعم از نقدی و غیر نقدی به ادارات و یا پایگاه‌های کمیته امداد مراجعه کنند.
مبشری با اعلام اینکه توصیه می‌شود کمکها در قالب نقدی و یا اقلامی مانند پتو و فرش و موکت یا زیرانداز باشد تصریح کرد: مردم نوع دوست استان می توانند کمک های نقدی خود را به شماره حساب بانک ملی استان  0111585352001
واریز و یا از طریق سامانه تلفن همراه # 99 *  074*8877*  اقدام کنند.
وی یادآور شد: همچنین کد #۹۹*۸۸۷۷* و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰ دفتر مرکزی این نهاد آماده دریافت کمک‌های مردمی در بازسازی منازل تخریب شده در سیل و تهیه اقلام ضروری سیل‌زدگان می‌باشد.
 حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور مدیرکل اوقاف کهگیلویه و بویراحمد گفت :  با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، بقاع متبرکه و مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد  آماده  اسکان مسافران نوروزی هستند.
وی عنوان کرد: 225بقعه متبرکه در سامانه جامع بانک مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است و طرح نوروزی آرامش بهاری از 28 اسفند تا 14 فروردین در بقاع استان برگزار می‌شود که با توجه به وضعیت جوی زائران و مسافران می‌توانند از بقاع و مساجد استان استفاده کنند.
 با توجه به بارندگی‌های سیل‌آسا بهاره، سالن ورزشی پدخندق در اختیار مسافران نوروزی جامانده در راه و سیل زدگان قرار گرفت.
مدیر منابع انسانی نفت و گاز گچساران با اعلام این خبر افزود: با دستور مستقیم مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و با توجه به شرایط بحرانی سیل و بارندگی‌های امروز  و روزهای آینده کلیه امکانات سالن ورزشی پدخندق و حسینیه امام جعفر صادق(ع) این شرکت برای رفاه حال مسافران نوروزی جامانده در سفر محیا شده و در اختیار آنها قرار گرفت.
فرهاد جعفری اظهار داشت: همکاران امور ورزش تا پایان بحران سیل در آمادگی کامل هستند و در صورت نیاز بخشی دیگر از سالن‌های ورزشی این امور را نیز در اختیار مسافران و افرادی که دچار خسارت‌هایی از سیل شوند قرار خواهد گرفت.
براساس این گزارش، سالن ورزشی پدخندق جنب پارک شهدای گمنام و در مسیر اصلی بلوار ولی عصرگچساران قراردارد و حسینیه امام جعفرصادق(ع) نیز در ضلع شمالی فلکه الله،در کوی شهید هاشم پور واقع شده است.

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد آب پشت سدهای کوثر و شاه قاسم آزادسازی شده است.
همچنین آب منطقه‌ای اعلام کرد پیرو اخطاریه‌های قبلی مبنی بر بارندگی و وقوع سیلاب در روزهای دوشنبه و سه شنبه 5 و 6 فروردین به اطلاع مردم و مسافران می‌رساند با توجه به آزادسازی آب سدهای کوثر و شاه قاسم به دلیل احتمال پر شدن حجم مخازن  از اسکان و اقامت و گردش در سطح مسیل‌ها و رودخانه های سطح استان خصوصا پایین دست دو سد کوثر و شاه قاسم جهت کاهش خطرات احتمالی خودداری کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تا اطلاع ثانوی به همه مجموعه‌های بهداشت و درمان استان وضعیت هشدار اعلام شده و همه واحدها در آمادگی کامل بسر می‌برند.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته تا اطلاع ثانوی به همه مجموعه‌های بهداشت و درمان استان وضعیت زرد و هشدار اعلام شده و همه واحدها در آمادگی کامل بسر می‌برند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه کارکنان همه مراکز درمانی برای هرگونه شرایط اضطرای و بحرانی در آماده باش کامل هستند، افزود: دارو و تجهیزات پزشکی به میزان کافی در دسترس قرار گرفته تا در صورت وقوع بحران مشکلی وجود نداشته باشد.
وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای پیشگیری از آب گرفتگی مراکز بهداشتی و درمانی استان پیش‌بینی شده، گفت: برق اضطراری، سوخت کافی و مواد غذایی برای 72 ساعت در همه مراکز درمانی پیش‌بینی و دو پزشک کشیک در درمانگاه سرپایی بیمارستان‌ها مستقر شده است.
ایلامی با بیان اینکه بیمارستان‌ها آمادگی پذیرش بیماران ارجاعی از سایر نقاط استان را بدون قید و شرط دارند، افزود: اطلاعات مادران باردار و بیماران خاص به واحد E.O.C دانشگاه علوم پزشکی ارسال و همچنین تخت‌های اکسترا برای موارد بحران مهیا شده است.
وی با بیان اینکه 4 دستگاه امدادی مجهز برای جابجایی و موارد بحرانی در نظر گرفته شده، گفت: با بیمارستان‌های شهرستان بهبهان برای ارجاع بیماران در مواقع بحران هماهنگی شده است.
ایلامی ادامه داد: واحدهای بهداشت محیط آمادگی کامل دارند تا در صورت لزوم از آب‌های شرب و غذا نمونه براری کنند.
با توجه به شرایط بارندگی و نظر کارشناسان هواشناسی مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد این ساعات را به شدت مراقبت کنند که در سایه غفلت و سهل‌انگاری خدای نکرده اتفاقی نیفتد، چرا که استان ما زیرساخت‌های لازم و کافی را برای مقابله با بحران‌‌ها ندارند.


کد مطلب: 408209

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/408209/آماده-باش

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1