تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۹
کد مطلب : ۴۰۸۱۲۶
کبنا گزارش می‌دهد

کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت / از جدل تاجگردون و هدایت‌خواه تا زلزله‌های که مدیریت نشد

۱
۰
کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت / از جدل تاجگردون و هدایت‌خواه تا زلزله‌های که مدیریت نشد
کبنا ؛گروه سیاسی - سال ۱۳۹۷ در حال به پایان رسیدن است سالی که با حزن سنگین ناشی از سقوط هواپیمای پرواز تهران به یاسوج آغاز شد و یک نوروز خشک و بی‌باران را تجربه کرد. البته بی‌بارانی
 سال ۱۳۹۶ در بهار کمی جبران شد و‌‌ همان زمان قابل حدس بود که سالی که نکوست از بهارش پیداست. سال ۱۳۹۷ هر اندازه که پر از مشکلات و گرفتاری‌های زیاد برای مردم بود ولی آمار خوب باران و برف در این سال باعث شده است مردم بهار زیبایی را انتظار بکشند.
می‌توان موفقیت‌ها و شکست‌ها در سال ۱۳۹۷ را پشت سر هم لیست کرد و راجع به آن‌ها گفت و نوشت که در این مطلب دنبال آن نیستیم و تنها به چند مورد خاص که بیش از بقیه موارد جامعه و مردم را درگیر خود کرد اشاره خواهیم داشت.
مهم‌ترین اتفاق طبیعی در سالی که در حال تمام شدن است.
رخ داد زلزله در شهر یاسوج بود. بحث زلزله و هراس مردم اگر چه نقطه کانونی این موضوع بود اما مدیریت بحران در آن حادثه قابل تامل بود. زلزله به خوبی مدیریت نشد و چادرهای مسافرتی که تا قبل از زلزله با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد به یکباره به قیمت نجومی ۱ میلیون رسید.
در زمستان همین سال یک حادثه طبیعی دیگر نیز موجبات یک بحران طبیعی و مدیریتی شد.
در روز ۲۲ بهمن و بعد از چند روز تعطیلی در حالی که مردم در حال بازگشت به یاسوج بودند بارش برف و حجم بالای ترافیک یک شب سخت را در پی داشت که سبب برخورد‌ها و واکنش‌های زیادی در عرصه رسانه‌ای استان شد.
 پتروشیمی سقاوه همانند سال ۱۳۹۶ کلید واژه اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در سال ۱۳۹۷ بود. بعد از مطرح شدن این بحث و واگذاری زمین‌های منطقه سقاوه به یک سرمایه گذار این موضوع سبب اعتراضات گسترده مردمی و تشکل‌های دانشجویی شد، حمایت مسئولین از سرمایه گذار مانع از آن شد صدای اعتراضات به جایی برسد ولی برخی اتفاقات و ورود رئیس دادگستری استان به این پرونده موجی از امیدواری را در جامعه تزریق کرد. سرمایه گذار به جرم برخی تخلفات روانه زندان شد و گفته می‌شود پرونده پتروشیمی سقاوه در حال بسته شدن است. در بحبوبه اخبار مربوط به پتروشیمی سقاوه و ورود قاطعانه دستگاه‌ قضا به بعضی از مفاسد به یکباره خبر سوءقصد به رئیس دادگستری استان کل استان را درگیر خود کرد.
 درگیری‌های سیاسی موضوع اصلی عرصه عمومی استان بودند، نقطه اوج این درگیری‌ها به جدل تاجگردون و هدایتخواه بر می‌گردد. غیرانقلابی خواندن تاجگردون توسط هدایتخواه سبب واکنش تند تاجگردون شد و هدایتخواه خیلی سریع تاجگردون را به مناظره دعوت کرد که هنوز هم جوابی به این مناظره داده نشده است و شاید هم تاجگردون چنین دعوتی را از اساس قبول نداشته باشد. به غیر از این جدل امسال و بویژه در ایام روز دانشجو فضای استان پر از مناظره‌های ضعیف و حول اصولگرایی و اصلاح طلبی بود.
مناظره‌هایی که صرفا فرصتی برای ابراز وجود بودند و یک مورد از این مناظره‌ها بین دو چهره سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در دهدشت با حواشی و واکنش‌هایی مواجه شد و در ‌‌نهایت اصلاح طلب حاضر در مناظره مجبور به ارایه توضیحات و برخی تکذیبه‌ها شد.
استانی شدن انتخابات موضوع دیگری بود که سبب برخی واکنش‌ها شد ولی اثرات اصلی این طرح در صورت نهایی شدن در سال آینده در سپهر سیاسی استان مشخص خواهد شد و باعث رفتار‌ها و موضع گیری‌ها و جبهه بندی‌های جدیدی خواهد شد.
مدیران استانداری نیز سال پر حاشیه‌ای را سپری کردند. معاونت سیاسی و امنیتی به جهت کسالت و بیماری و برخی عوارض ناشی از جانبازی در جنگ تحمیلی کمتر در صحنه سیاسی استان حضور داشت و موجب برخی انتقادات و فشار‌ها برای ورود استاندار به این موضوع شد.
گوهرگانی دیگر معاون استاندار سال ۱۳۹۷ را با یک تصادف سخت شروع کرد ولی در ادامه با حکمی که از سوی قوه قضائیه صادر شد و توسط محسنی اژه‌ای از رسانه‌های رسمی قرائت شد درگیر یک فضای سخت شد که هنوز هم ادامه دارد. علاوه بر گوهرگانی برای مدیرکل جهادکشاورزی نیز حکم صادر شد اتفاقی که در تاریخ استان بی‌سابقه بود.
بخشی از حکم علیه گوهرگانی به موضوع استخدام‌های بی‌ضابطه بر می‌گشت استخدام‌هایی که توسط رسانه‌ها به نام استخدام‌های فله‌ای خوانده می‌شود و در دو سال گذشته این موضوع بیش از هر موضوع دیگری در فضای رسانه‌ای و سیاسی مورد بحث و انتقاد بوده است.
 وضعیت استان را باید ذیل وضعیت کلی کشور داد و از این زاویه به تحلیل و بررسی آن پرداخت. سال ۱۳۹۷ سال بسیار سختی در حوزه‌های مختلف بود و بی‌سابقه‌ترین تورم و گرانی و حتی کمبود بسیاری از مواد غذایی و دارویی اتفاق افتاد. مردم استان نیز متاثر از این فضا شرایط سختی را سپری کردند و در روزهای پایان سال بواسطه اجبار تن به انعقاد برخی تفاهم نامه‌های تحریمی دادند که در نوع خود این دورهمی یک اتفاق جدید بود.
می‌توان از بهره‌برداری پروژه‌های مهم استان همانند بیمارستان شهید جلیل یاسوج، پل سوم بشار و کلنگ‌زنی چند طرح بزرگ در گچساران را اتفاقات مهم هم دانست.
خوشبینی و بدبینی نسبت به سال آینده بسیار است. سال ۱۳۹۸ سال انتخابات مجلس است انتخاباتی که هنوز مشخص نیست بر‌‌ همان روال سابق برگزار خواهد شد و یا برای اولین بار استانی خواهد بود ولی هر چه باشد سالی سخت و پر هیجان است و قطعا شاهد تشدید مسائل قومی در آن خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگر آقای کور سوی صداقت وایمان در وجودش باشد انقلابی که ایشان به آن دم میزند متعلق به خانواده شهداست که آقای تاج گردون برادر عزیزش سردار سرافراز اسلام احمد رضا تاج گردون را در این را تقدیم اسلام عزیز وانقلاب اسلامی نمود دوم آقای هدایت خواه ۸سال عضو کمسیون فرهنگی بود چه گلی به سر فرهنگ این کشور زدند به غیر از پسران ودختران را همرنگ ساپورت پوششان کردند عضو کمسیون فرهنگی باید این را بداند تمام هم وغمش را گذاشت که ماهواره جمع شود نمی دانست که باید راه مبارزه با فرهنگ غلط وارداتی جمع آوری ماهواره نیست دنیا وتکنولوژی به سرعت در دست پیشرفت است ماهواره بدون دیش در دستان عموم است دنیا را بافکر مغلوب خویش پیش بینی می کرد مبارزه با تهاجم را تعطیلی وحجمه تلگرام واینستاگرام میدانست وهیچ وقت فکر کرد نقطه کور مبارزه با تهاجم در دستان ایشان نیست عضو کمسیون فرهنگی هرگز راه مبارزه با تهاجم فرهنگی راکسترش فرهنگ غنی اسلام ناب محمدی ندانست فقط محصور کردن جوانان در خفقان می دانست تا کنون چه راهکار کار سازی ارائه نموده به غیر تخریب فرزندان این استان هیچ کار سازنده وراهکار مناسبی نداشت
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1