تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۴۰۸۰۲۵
موضوع تصادفات اخیر در راه‌های کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

کمربندی مرگ یاسوج و مدیرکلی که سکوت را ترجیح می‌دهد

۹
۱
کمربندی مرگ یاسوج و مدیرکلی که سکوت را ترجیح می‌دهد
کبنا ؛ در حالی که با آمدن عبدالحمید نژاد صفوی به راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد تصور می شد که بخش عمده ای از مشکلات راه های این استان با ارائه برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت مرتفع می شود، اما نه تجربه نژاد صفوی به کار می آید و نه برنامه‌ای وجود دارد. گویا نژاد صفوی چشم به انتخابات آینده مجلس بهبهان دارد و این سخنی است که در باره او می گویند. صحبتی که مدیرکل با تجربه و سالخورده راه و شهرسازی فعلاً ترجیح داده که حرفش را نزند. با این وجود هر روز شاهد اتفاقات ناگوار در راه های این استان هستیم. راه های که هنوز نقاط حادثه خیزش  بر توان مدیران سلطه گری می کند. این روزها شاهد یک روزمرگی خاصی بر اوضاع و احوال اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم. به نظر می‌آید مدیرکل راه و شهرسازی بر پروژه‌های اصلی راه استان تمرکز ندارند و موضوعی که فیلی معاون عمرانی استاندار هم به آن اشاره کرده است.
به گزارش کبنا، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تعداد فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی در روزهای اخیر در تونل شماره چهار و پنج واقع در محور یاسوج به بابامیدان این استان را سه نفر ذکر کرد که این تلفات، تنها در 6 روز رخ داده است.
بر اساس تحلیل آماری مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در 6 روز گذشته به طور متوسط یک روز در میان تونل شماره چهار و پنج، یک انسان قربانی تصادفات در این محدوده شده است.
همچنین در این مدت اندک در تصادفاتی که در حدفاصل تونل چهار و پنج این جاده ارتباطی به وقوع پیوست ده‌ها نفر مصدوم شده‌اند که برخی از آنها وضعیت وخیمی دارند.
تونل‌های شماره چهار و پنج همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده اما تاکنون برای رفع مشکلات آن که از جمله دار بودن پیچ‌های تند و نبود روشنایی کافی و سیستم تهویه مناسب هستند، راه حلی اندیشیده نشده است.
البته به جز این محور، جاده‌های خطرناک دیگری از جمله جاده مرگ دشتروم - تنگاری معروف به کمربندی یاسوج سالهاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از 12 سال به طول انجامید نیز همواره سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده است.
تونل شماره چهار محور یاسوج -بابامیدان در استان کهگیلویه و بویراحمد با طول 2 هزار و 100 متر، گفته شده که یکی از بزرگترین تونل‌های جنوب کشور است.
مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از پانزده فقره تصادف با ۴۰ مصدوم و یک کشته در تصادفات روز گذشته در استان خبر داد.
جلال پوران فرد با بیان این‌که( 24 اسفند ماه 97)  ۱۵ فقره تصادف در کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است، اظهار کرد: متاسفانه در این تصادفات یک کشته و ۴۰ مصدوم توسط اکیپ‌های اورژانس ۱۱۵ امدادرسانی شدند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به علت لغزندگی جاده و بارش رحمت الهی در شهرستان بویراحمد و دنا ۱۰ فقره تصادف با ۲۴ مصدوم و ۱ کشته بیشترین تصادفات محورهای مواصلاتی امروز به خود اختصاص داده افزود: مهم‌ترین تصادف این محور در مسیر یاسوج به بابامیدان در حوالی ساعت ۱۴ امروز بین تونل ۴ و ۵ با برخورد خودروی کامیون و پژو ۴۰۵ به وقوع پیوست که متاسفانه یک نفر در دم جان باخت و ۴ مصدوم دیگر توسط اورژانس آب سفید و دشتروم بعد از خدمات اولیه درمانی به بیمارستان انتقال داده شد.
مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی افزود: در چرام واژگونی پژو ۴۰۵ گزارش شد که شش مصدوم در پی داشت در دهدشت واژگونی پراید با یک مصدوم در گچساران انحراف خودرو در مسیر گناوه لری با چهار مصدوم و واژگونی ۴۰۵ در خیرآباد با چهار مصدوم گزارش شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت افزایش میزان تصادفات فوتی در استان به ویژه در برخی محورها همچون محور یاسوج به بابامیدان را نگران کننده و در عین حال ضعف محسوس متولیان امر در انجام وظایف می‌داند.
عزیز فیلی می‌گوید: راه و شهرسازی در زمینه اجرای طرح‌های چهار بانده اولویت‌ها را رعایت نکرده و همین امر سبب بروز و افزایش میزان تصادفات شده است.
وی یادآور شد: پروژه چهارخطه یاسوج، بابامیدان- سمیرم در حقیقت یک طرح محسوب می‌شود و راه وشهرسازی نیز باید اولویت اجرای این طرح را در مسیر کمربندی یاسوج تا پلیس راه یاسوج- اصفهان - دارشاهی متمرکز کند.
فیلی گفت: راه و شهرسازی هم اینک تمرکز خود را بر فعال کردن و شتاب بخشی در طرح چهارخطه کردن مسیر یاسوج - اصفهان به بعد از دارشاهی کرده در حالی که اولویت نخست این نهاد باید با توجه به شاخص تصادفات رخ داده از سمت دشت روم و کمربندی یاسوج باشد.
وی همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان را نیز به افزایش میزان و نصب علائم هشدار دهنده و آشکارسازی نقاط خطرناک به ویژه در سه محور خطرناک استان شامل یاسوج- بابامیدان- یاسوج- اصفهان و گچساران- بابامیدان ملزم کرد.
معاون استاندار بر ضرورت ایمن سازی جاده‌های ارتباطی استان و آمادگی کامل نیروهای امدادی از جمله اورژانس، هلال احمر و پلیس راه در آستانه سفرهای نوروزی تاکید کرد.
فیلی یادآور شد: بر اساس ارائه آمارهای پزشکی قانونی بیش از 63 درصد فوتی‌ها در محل وقوع حادثه ظرف 10 ماه گذشته اتفاق افتاده که این مساله جای تامل دارد و متولیان امر به ویژه اورژانس جاده‌ای باید پاسخگوی چنین وضعیت بغرنج و نگران کننده باشد.
تونل شماره چهار به طول دو کیلومتر و تونل بعد از آن به طول بیش از یک کیلومتر به لحاظ وجود توده‌های از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشین‌های سنگین و فرسوده یک مخاطره‌ای برای مسافران دارای مشکلات تنفسی، کودکان و افراد سالخورده و دلهره‌ای برای رانندگانی است که همواره در این مسیر تردد دارند.
یکی از رانندگان تاکسی برون شهری یاسوج دراین باره گفت: بیش از سه سال است که در این مسیر کار می‌کنم و بر اثر گازهای سمی تونل‌های جاده یاسوج به بابامیدان دچار آلرژی تنفسی شده‌ام.
محمد رازی به مشکلات آلودگی تونل شماره 4 و 5 این مسیر اشاره کرد و افزود: گاهی ورود همزمان چند خودروی سنگین دودزا کامیون و اتوبوس این تونل را به جهنمی از دود غلیظ تبدیل می‌کند.
رفع فاجعه زیست محیطی تونل‌های راه ارتباطی یاسوج که سالهاست تهدیدی برای سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد و تمامی رانندگانی که از دیگر نقاط کشور از مسیر می‌گذرند، نیازمند عزمی جدی و تدبیری مسوولانه است.
امیداست دولت تدبیر و امید که تاکنون اقدامات موثری در حوزه محیط زیست و کاهش آلودگی هوا برداشته است، این معضل را نیز به شکل مطلوبی برطرف کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: به منظور از بین رفتن مقاطع قیفی شکل در کمربندی یاسوج باید هر چه سریعتر این پل‌ها ساخته شده و همچنین راه چهار خطه تکمیل شود.
نصیری راد تاکید کرد: بیشتر تلفات محور یاسوج به بابامیدان حد فاصل کیلومتر 15 تا 30 یعنی حدفاصل دشتروم تا بعد از تونل گل زردی (حدفاصل تونل چهار و پنج) رخ داده است.
وی تصریح کرد: وجود مقطع قیفی شکل پل تنگاری، تقاطع نیمه تمام سه راهی سپیدار با قوس‌های همراه با شیب و تونل این محدوده را حادثه خیز کرده است.
نصیری راد گفت: تکمیل طرح و پل مورد پیمان شرکت سما سازه زاگرس، تشدید علائم و افزایش کنترل پلیس در محور یاسوج به بابامیدان برای کاهش تصادفات ضرورت دارد.
بنابر این گزارش، مسیر یاسوج به بابامیدان 70 کیلومتر فاصله دارد که در حدود 30 کیلومتر از این مسیر 9 حلقه تونل حفر شده است. پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این تعداد فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی در 10 ماه گذشته سال جاری در این استان را 150 نفر ذکر کرد که 15 نفر از این تعداد تنها در کمربندی یاسوج حدفاصل دشت روم و تنگاری بوده است.7 بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور سال گذشته 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی و ترافیکی کشته شده‌اند. همچنین این میزان تصادفات بیش از 16 هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور در بر داشته است. بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است. استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، 17 بخش و یکهزار و 670 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است. این استان با داشتن کمتر از 140 کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است. بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است. از مجموع حدود 6 هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از 50 درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
ایرنا در ادامه این گزارش آورده است که راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه‌ها و 30 کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
البته باید همه دستگاه‌های متولی از جمله راهنمایی و رانندگی به کمک اداره‌کل راه و شهرسازی استان بیایند تا موضوع فرهنگ رانندگی در کنار توسعه راه‌ها گسترش پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوج
Iran, Islamic Republic of
نژادصفوی هیچ بارش نیست
ایوب
Iran, Islamic Republic of
اقای استاندار کمی عمل گرا باش چرا پروژه های اصلی مرکز استان در زمان شما تعطیل شده اند مسیر یاسوج به بابامیدان یاسوج به سمیرم یاسوج به شیراز ایااین مردم چه گناهی کردندکه .که بعنوان مدیر کل راه و معاونین نا کار امدش شده اند چه گناهی کردند
Iran, Islamic Republic of
کبنا متاسفانه این مطالب برای تخریب مدیر جدید هستش و گرنه خودتم میدونی مدیری که شش ماه بیش نیست مدیر شده نمی تونه شق القمر کنه.
همت
Iran, Islamic Republic of
اینکه مردم توی تونل سبقت میگیرن تقصیر مدیرکل راه و شهرسازیه؟ بارها توی تونلها از ماشینم سبقت گرفتن! گزارش یکطرفه و مغرضانه یعنی این. چرا به نقش پلیس راه اشاره نشده؟ همش تقصیر مدیر کل راه و شهرسازیه؟ والله من نه ایشون رو میشناسم و نه تا حالا دیدمش و قصد دفاع ندارم اما میدونم که این روش گزارش تهیه کردن و خبر نوشتن نیست.
پ.روشن
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و ادب و احترام
جای بسی سوال و انتقاد هست از سایت وزین و مردمی کبنا بابت این خبر و اینگونه کارشناسی ها...!!!؟
آخه اگر دو نفر مسوول و مدیرکل پای کار و فنی و مردمی در استان هست آن هم جناب نژاد صفوی و مدیرکل راهداری آقای نصیری هستن.
درضمن یخورده کم لطفی شده در مورد آقای نژاد صفوی چون من خودم به عینه دیدم ایشان چطوری شبانه روز پای کار و دنبال حل کردن مشکلات و فعال نمودن پروژه های راکد بوده و هستند ...
Iran, Islamic Republic of
آقای نژاد صفوی 6 ماه نیست که مدیر شدن چرا مدیریت قبل را نقد نمی کنید؟ منصف باشید
Iran, Islamic Republic of
آقای نژاد صفوی 6 ماه نیست که مدیر شدن چرا مدیریت قبل را نقد نمی کنید؟ منصف باشید
Iran, Islamic Republic of
آقای نژاد صفوی 6 ماه نیست که مدیر شدن چرا مدیریت قبل را نقد نمی کنید؟ منصف باشید
Iran, Islamic Republic of
آقای نژاد صفوی 6 ماه نیست که مدیر شدن چرا مدیریت قبل را نقد نمی کنید؟ منصف باشید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1