تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۴۰۷۸۶۰
حضور چوب‌خواران در کردستان و کهگیلویه و بویراحمد:

قتل‌عام بلوط‌های زاگرس/ پای قاچاقچیان در میان است

۰
قتل‌عام بلوط‌های زاگرس/ پای قاچاقچیان در میان است
کبنا ؛
جنگل‌های زاگرس یکی از ظرفیت‌های مهم منطقه غرب کشور به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که طی چند سال اخیر قطع بی‌رویه بلوط‌ها و حالا قاچاق چوب باعث نگرانی‌ مردم و دوستداران محیط‌زیست شده است.
مدت‌ها است که مطالب گسترده‌ای در خصوص قلع‌وقمع درختان مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد برخی از استان‌های دیگر توسط سازمان‌های مردم‌نهاد منتشر می‌شود و مسئولان و مردم نسبت به آن واکنش‌های مختلف و متعددی نشان می‌دهند، اما حالا با کشیده شدن مسئله به حوالی جنگل‌های بلوط، دیگر موضوع به یک دغدغه برای تمامی مردم استان تبدیل شده است.
هدایت‌الله آویزش رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: امسال 21 محموله زغال جنگلی در شهرستان کشف و ضبط شد.
 آویزش در نشست مشترک مسؤولان مراجع قضایی و انتظامی و ضابطان منابع طبیعی از توقیف 21 محموله زغال از ابتدای امسال در شهرستان خبر داد و گفت: با همکاری نیروهای انتظامی و گزارش‌های مردمی همچنین 9 محموله هیزم کشف و ضبط شد.
آویزش گفت: افراد سودجو برای رسیدن به منافع شخصی سرمایه ملی را دود می‌کنند.
وی،افزود: مأموران حفاظت منابع طبیعی در راستای صیانت از منابع ملی کوره‌های زغالی را امحاء و از ریشه‌کنی گیاهان مرتعی جلوگیری می‌کنند. حرف‌های آویزش نشان از عزم قاتلان درختان جنگل‌های منابع طبیعی شهرستان برای از بین بردن درختان ملی دارند که برای سود خود، به جان اراضی ملی افتاده اند.
این مسؤول کمبود نیرو و تجهیزات را از مشکلات اداره منابع طبیعی برشمرد و گفت: از 70 نیروی اداره 35 نفر بازنشسته شدند.
اما در کردستان قضیه فرق می‌کند، امسال این چندمین بار است که کاربران فضای مجازی در کردستان از آنچه آن‌ها قتل‌عام درختان می‌نامند، ناراحت می‌شوند و به عکس‌ها و اخبار منتشرشده واکنش نشان می‌دهند.

اگرچه قلع‌وقمع درختان زاگرس پیشینه دیرینه دارد و تن بلوط‌ها با زخم تبر بیگانه نیست، اما از زمانی که قرار شد طرح تنفس در جنگل‌های شمال اجرا شود که بر اساس آن دو الی سه سال کسی حق بهره‌برداری از درختان جنگل‌های شمال را نداشته باشد، چوب‌خواران به سمت درختان جنگل‌های زاگرس گسیل شدند.
همین امر باعث شده است که قلع‌وقمع درخت‌های زاگرس و جنگل‌های غرب کشور به‌شدت افزایش یابد تا آنجا که کارشناسان می‌گویند اگر این روند ادامه داشته باشد، بعید نیست تا چند سال آینده از جنگل‌های زاگرس فقط برهوتی به‌جای بماند.
متأسفانه در چند ماه گذشته برداشت از جنگل‌های غرب کشور به‌خصوص در منطقه کردستان به‌شدت افزایش پیدا کرده است رنج بلوط‌ها فقط به قاچاقچیان چوب و قلع‌وقمع درختان محدود نمی‌شود، بلکه ناقوس مرگ جنگل‌های زاگرس از خیلی وقت پیش به صدا در آمده است. آفت و بیماری، گردوغبار و سوزاندن جنگل برای تهیه زغال در دل بلوط‌های ریشه دوانده و از آنان فقط شبحی بر جا گذاشته است، اکنون نیز تبر تیز سودجویان و قاچاقچیان چوب، امید را برای نجات بلوط‌های به یاس تبدیل کرده است.
متأسفانه در چند ماه گذشته برداشت از جنگل‌های زاگرس و جنگل‌های غرب کشور به‌خصوص در منطقه کردستان به‌شدت افزایش پیدا کرده است و شاهد قطع درختان بسیاری در این منطقه هستیم و چوب‌های قاچاق به کارخانه‌های داخل کشور فروخته می‌شوند.
قطع بی‌رویه بلوط‌های زاگرس ادامه دارد
طی چند ماه اخیر برخی سودجویان متأسفانه درختان جنگل‌های زاگرس را قطع و به کارخانجات کاغذسازی و یا به کشورهای هم‌جوار حمل می‌کنند و این موضوع جنگل‌های زاگرس و غرب کشور را در معرض خطر و تهدید قرار داده است.

وظیفه مراقبت از محیط‌زیست از جمله مراقبت از جنگل‌های زاگرس به‌عنوان ریه تنفسی کشور بر عهده سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی است، اما متأسفانه نه سازمان حفاظت محیط‌زیست و نه منابع طبیعی هیچ عکس‌العملی دراین‌باره نشان نمی‌دهند و دلال‌های بسیاری از این موضوع نفع می‌برند و این خطری جدی است که جنگل‌های غرب و زاگرس را تهدید می‌کند.
این روزها به‌طور مداوم اخباری مبنی بر توقیف محموله چوب قاچاق در مناطق مختلف استان کردستان شنیده می‌شود حفظ و حراست از جنگل‌های بلوط کردستان که سرمایه‌ای گران‌بها برای مردم این دیار است، نیازمند مشارکت همگانی میان مسئولان، سازمان‌های مردم‌نهاد و خود مردم است.
پیش‌ازاین خبری از این نوع از قاچاق نبود اما این روزها به‌طور مداوم اخباری مبنی بر توقیف محموله چوب قاچاق در مناطق مختلف استان کردستان شنیده می‌شود.
تا همین چند وقت قبل خشک‌سالی، فعالیت‌های معدنی، سدسازی، راه‌سازی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها، بیماری و حمله آفت‌ها به درختان جنگلی و قطع درختان به‌منظور تهیه زغال و توسعه زمین‌های زراعی از جمله آفات جنگل‌ها به شمار می‌رفت اما امسال آفت بزرگ‌تری به نام قاچاق چوب دامن‌گیر درختان جنگل‌های کردستان شده است.

طی چند ماه گذشته اخبار مختلفی مبنی بر اینکه سودجویان حدود دو هزار اصله از درختان جنگل روستاهای نی و وله ژیر شهرستان مریوان را قطع کردند، منتشر شد که مشخص شد این درختان از گونه بلوط بوده و به قصد فروش چوب آلات و تصرف زمین، قطع شده‌اند.
قطع ۱۲۰۰ اصله درخت بلوط در جنگل‌های کردستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در این رابطه با اشاره به آمار ۲۵ درصدی کشفیات قاچاق چوب در استان گفت: از ۸۰۰ محموله چوب بازرسی‌شده ۴۰۰ محموله به وزن ۳۰۰ تن غیرمجاز و قاچاق بوده ست.
سعدی نقش‌بندی اظهار داشت: در سطح استان کردستان ۲۰ هزار هکتار عرصه بیدزار داریم و بیش از ۹۰ درصد محموله‌های قاچاق کشف‌شده نیز تنه درخت بید هستند و تنها ۱۰ درصد این درختان درخت‌های جنگلی هستند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه زغال درخت بلوط به‌عنوان یکی از بهترین زغال‌های چوب شناخته می‌شود، در سال جاری هزار و ۲۰۰ اصله درخت بلوط در منطقه مریوان قطع شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان یکی دیگر از عوامل از بین بردن جنگل‌های این استان را آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته در سال جاری عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، در ۴۸ فقره آتش‌سوزی ۷۹۸ هکتار از جنگل‌های کردستان دچار حریق شده است.
نقش‌بندی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون، در ۴۸ فقره آتش‌سوزی ۷۹۸ هکتار از مراتع و جنگل‌های کردستان دچار حریق شده که مریوان با ۲۶۲ هکتار و دهگلان با ۱۵ هکتار بیشترین و کمترین سهم را داشته‌اند.
نباید اجازه دهیم جنگل خواری در منطقه زاگرس رواج پیدا کند
نمایندگان مناطق زاگرس نشین در مجلس شورای اسلامی هم دست‌به‌کار شدند و تعدادی از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور اعلام کردند دلیل بی‌تفاوتی مسئولان و دستگاه‌های متولی در رابطه با عدم جلوگیری از قلع‌وقمع و تاراج درختان مناطق غرب کشور و جنگل‌های زاگرس توسط عده‌ای سودجو چیست؟

سید احسن علوی یکی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره بیان کرد: سودجویان و دلالان به قطع درختان زاگرس و غرب کشور روی آورده و دلیل آن شاید قانون تنفس جنگل باشد که بر اساس آن کارخانه‌های کاغذسازی تا پنج سال حق بهره‌برداری از درختان و جنگل‌های شمال را ندارند.
به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار باشد و مافیای قاچاق چوب به دنبال شدت بخشیدن به این معضل باشد وی با بیان اینکه قاچاق چوب مسئله جدیدی در کردستان است، گفت: در زمینه مقابله با قاچاق در استان در بسیاری از موارد به‌طور سریع برخورد و کنترل‌شده اما در برخی زمینه‌ها هنوز باید کار شود.
«نبود مدیریت و نظارت بر خروج و قاچاق چوب از مرزها»، مسئله‌ای بود که علوی با انتقاد از آن اظهار داشت: به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار باشد و مافیای قاچاق چوب به دنبال شدت بخشیدن به این معضل باشد که از دولت می‌خواهیم با این اقدام مقابله کند.
به هر روی، حفاظت از جنگل‌های زاگرس و عرصه‌های طبیعی نیازمند عزم جدی مسئولان ذی ربط است تا این سرمایه ملی برای همه نسل‌ها بماند؛ در عین حال هریک از عوامل تخریب کننده جنگل‌های زاگرس این مناطق را به سوی بیابانی شدن و ایجاد مرکز تولید ریزگردها سوق می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1