تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۰۷۶۶۴
در شورای راهبردی جمعیت کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

از یارانه مردگان تا آشفته بازار در آمار جمعیت

۰
از یارانه مردگان تا آشفته بازار در آمار جمعیت
کبنا ؛ اطلاعات و آمار از منظر کارشناسان از ابزارهای مهم مورد نیاز تصمیم سازان و برنامه ریزان برای توسعه راهبردی و در حقیقت موتور محرکه مدیریت صحیح جامعه محسوب می‌شود.
 کارشناسان به همان میزان که آمار جمعیتی دقیق، ضابطه مند و تحلیل و تفسیر صحیح داده‌های آماری را در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای ضرورتی اجتناب ناپذیر و راهبردی می‌دانند، داده‌های غلط و تناقض آماری را نیز سمی مهلک در مسیر توسعه و نظام برنامه ریزی قلمداد می‌کنند.
کارشناسان همچنین معتقدند که در حقیقت بدون داشتن آمار و اطلاعات کافی، دقیق و به هنگام، سیاستگذاری، برنامه ریزی، تعیین اهداف، راهکارها و فعالیت‌ها و ارزیابی نتایج نیز امکان پذیر نخواهد بود.
با توجه به ضرورت موضوع دولت شورایی را تحت عنوان شورای راهبردی جمعیت برای سازماندهی، نظارت، کنترل و هدف گذاری صحیح در نظام آماری و برنامه ریزی کشور در همه استان‌ها طراحی و تعیین کرده و رئیس این شورای مهم تصمیم گیری نیز بر عهده استانداران گذاشته شده است.
حال این سئوال مطرح است که تا چه میزان این شورا توانسته با ارایه راهبردها، پیشنهادها و یا بررسی و آسیب شناسی دقیق در موضوع داده‌های آماری پاسخی در خور و متناسب با نیاز و ضرورت‌های مورد نیاز امروز جامعه دهد.
مساله ای که به نظر می‌رسد در استان کهگیلویه و بویراحمد چندان بر مدار صحیح پیش نمی‌رود و به نوعی با آشفته بازار و از هم گسیختگی در نوع و گزارش‌های آماری نیز مواجه است.
 ** آشفته بازار در ارایه آمار مشهود است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه نیز با دست گذاشتن بر روی یکی از ضعف‌ها و آفت‌های جدی در این استان یعنی تناقض‌های آشکار آماری از سوی دستگاه‌های متولی خواستار ساماندهی و رفع این چالش اساسی در استان شد.
علی محمد احمدی گفت: اینکه امروزه فرد متوفی سالها پس از مرگ هنوز یارانه می‌گیرد نتیجه ضعف در سیستم‌های نظارتی و دستگاه‌های متولی در ارائه آمار جمعیتی است.
احمدی تصریح کرد: امروزه یکی از نیازهای ضروری و اجتناب ناپذیر برنامه ریزان و تصمیم سازان برای توسعه و پیشبرد اهداف در این استان ارائه آمارهای صحیح، دقیق و به هنگام جمعیتی است.
وی یادآور شد: به نظر می‌رسد ساختار مناسبی برای ساماندهی این حوزه در مناطق شهری و روستایی وجود ندارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینکه یک فرد متوفی بدون هیچ گونه ثبت اطلاعات فوتی تدفین می‌شود و پس از سالها هنوز نام وی در فهرست اسامی یارانه بگیران هست نتیجه ضعف در کارکردها و نظارتهاست.
احمدی البته در این نشست تفسیر و تحلیل داده‌های آماری و جمعیتی از سوی سازمان برنامه و بودجه استان را نیز غیرکارشناسی و خارج از چارچوب علمی و ساختار برنامه ریزی دانست و بر ضرورت بازنگری در این راستا و دقت و مطالعه بیشتر در تحلیل‌ها تاکید کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دستیابی به آمار واقعی چهارگانه حیاتی و رسیدن به اهداف ساماندهی نظام استقرار جمعیت در استان نیز تاکید کرد و گفت: چنانچه در ارائه آمارها تردید وجود داشته باشد هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی نیز با چالش مواجه خواهد شد.
وی همچنین از متولیان امر خواست تا بستر و زمینه لازم برای الکترونیکی کردن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری را در استان فراهم کنند.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: در 11 ماهه امسال 6 هزار و 54 مورد واقعه ازدواج در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است.
سید محمد علی تقوی با اشاره به رویکرد ثبت احوال از سنتی به سمت مدرنیزه کردن فعالیت‌ها نیز گفت: تاکنون حدود یک میلیون و 200 هزار سند سجلی و هویتی در سطح استان آرشیو الکترونیکی شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه قرار بود که فرآیند صدور کارت ملی هوشمند تا پایان امسال به پایان می‌رسید اما به علت کمبود منابع مالی این امر محقق نشد.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: قرار بود تا پایان امسال ثبت‌نام 117 هزار کارت ملی هوشمند در استان انجام شود که تاکنون 68 هزار نفر در این راستا برای صدور کارت ملی هوشمند اقدام کرده‌اند.
وی ابراز داشت: ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در این راستا از میانگین کشوری نیز جلوتر است و تاکنون بیش از 81 درصد تعهدات سالانه در زمینه صدور کارت ملی هوشمند عملیاتی شده است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه وبویراحمد در سال 96 با کاهش هفت درصدی ولادت روبرو بود در حالی که در سال‌های قبل از 96 در زمینه ولادت با روند افزایشی رو به رو بودیم.
وی یادآور شد: در 11 ماهه امسال 13 هزار و 236 واقعه ولادت در استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 6 درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین در 11 ماهه امسال حدود 2 هزار و 541 واقعه وفات در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 1.4 درصدی داشته است.
تقوی سال 96 را سال بحران ازدواج در استان دانست و گفت: میزان ازدواج‌های ثبت شده در سال 96 در این استان 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل (95) کاهش داشت.
وی ابراز داشت: در 11 ماهه امسال 6 هزار و 54 مورد واقعه ازدواج در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به واقعه طلاق نیز گفت: در زمینه طلاق در سال‌های 94 و 95 وضعیت بحرانی در استان وجود داشت در حالی که سال 96 و 11 ماه گذشته سال جاری آمار طلاق در استان روند کاهشی داشته است.
همچنین در «این نشست از سه سند هویتی مشاهیر استان کهگیلویه و بویراحمد رونمایی شد. این اسناد متعلق به زنده یاد سید ولی الله محمودی نژاد مدیرکل اسبق بنیاد شهید استان و مدیرکل سازمان‌های تبلیغات اسلامی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان و...، زنده یاد شهید نوروز جلیل پور پیشنهاد دهنده تاسیس نهضت سوادآموزی و زنده یاد سیف الله سی سختی از نخستین معلمان استان است. استان کهگیلویه وبویراحمد بر اساس آخرین آمار اعلام شده حدود 723 هزار نفر جمعیت دارد.»
-----------------------
گزارش: حمید جهان
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1