تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : ۴۰۷۶۴۸
کهگیلویه و بویراحمد در بحث پسماند مشکل جدی دارد

فیلی: با هیچ کس تعارف ندارم / اگر اتفاقی بیفتد رئیس دانشگاه علوم پزشکی مسئول است

۱
۰
فیلی: با هیچ کس تعارف ندارم / اگر اتفاقی بیفتد رئیس دانشگاه علوم پزشکی مسئول است
کبنا ؛
دفع صحیح زباله‌های عفونی و خطرناک یکی از موضوعات مهم استان کهگیلویه و بویراحمد که در این باره جلسات متعددی برگزار شد، اما با وجود این روزانه 700 تن زباله در استان تولید می‌شود و یک سوم آن مربوط به شهرستان بویراحمد هست، اما هنوز در خصوص مدیریت پسماند زباله‌ها بعضی دستگاه‌های دولتی کوتاهی می‌کنند.
محسن جعفر نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست در کارگروه مدیریت پسماند (یکشنبه 12 اسفند ماه 97) که به ریاست عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار و مدیران عضو این کارگروه برگزار شد، می‌گوید، دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تنها دستگاهی است که به مصوبات کارگروه پسماند بی توجه بوده و در زمینه بی خطر سازی و دفع اصولی زباله‌های بیمارستانی اقدامی انجام نداده است.
ایرنا نوشت: جعفرنژاد توضیح می‌دهد اگر چه در بیمارستان‌ها دستگاه بی خطر سازی زباله‌ها (اتوکلاو) نصب شده اما مطب‌ها، کلینیک‌های بخش خصوصی و آزمایشگاه‌ها همچنان زباله‌های عفونی را در میان سایر زباله‌ها می‌گذارند.
وی افزود: قرار دادن زباله‌های عفونی در کنار سایر زباله‌ها علاوه بر اینکه برای ماموران زحمت کش شهرداری می‌تواند ایجاد خطر کند، دفن آنها در کنار سایر زباله‌ها منجر به انتشار آلودگی در محیط زیست و تهدید امنیت بهداشتی مردم می‌شود.
وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگوی هر اتفاق ناشی از دفن غیر اصولی زباله‌ها باشد.
با این حال معاون اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز در این نشست یادآوری کرد اگرچه دانشگاه علوم پزشکی مدعی بی خطر سازی زباله‌های بیمارستانی است اما بر اساس گزارش کارشناسان اقدامات آنها به هیچ عنوان مورد تایید استاندارد نیست.
سید ابوالفضل موسویان گفت: علوم پزشکی موظف شده بود دو دستگاه اتو کلاو برای بی خطر سازی زباله‌های روزمره و زباله‌های خاص تهیه کند که بر اساس بازدید کارشناسان اداره استاندارد و تعزیرات حکومتی هیچ کدام از دستگاه‌ها استانداردهای لازم را ندارند.
وی ادامه داد: به دلیل عدم رعایت استانداردها در تجهیزات، در موضوع بی خطر سازی زباله‌ها نیز شک و تردید وجود دارد.
 احتمال آلودگی سد شاه قاسم
در این نشست دوپشته دشتروم به عنوان جایگاه پسماند شهر یاسوج و حومه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوع دوپشته از این جهت اهمیت دارد که این سایت دفن زباله در بالادست سد شاه قاسم قرار دارد.
از آنجایی که برخی از چاه‌های تامین آب شرب شهر یاسوج در پایین دست این سد قرار داشته و امکان نفوذ شیرابه زباله‌ها به سد و آب شرب شهر یاسوج وجود دارد اهمیت موضوع دوچندان می‌شود.
در روزهای گذشته نیز فرماندار بویراحمد از ایجاد سوراخ در سد شاه قاسم خبر داده و تاکید کرده بود با وجود بارش‌های امید بخش که استان را در کشور در جایگاه اول قرار داده اما سد شاه قاسم تاکنون پر نشده است.
شاهرح کناری گفت: در بخشی از سد حفره‌ای ایجاد شده که باعث می‌شود آب آن خالی شود و با این اتفاق مشکل آب شرب و کشاورزی شهر یاسوج در تابستان دوباره خود را نشان خواهد داد.
حالا با مطرح شدن این احتمال آلوده شدن آب سد نگرانی درباره این سد هم از نظر زیرساختی و هم از نظر بهداشتی و زیست محیطی بیشتر شده است.
احتمالی که معاون آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد هم بر آن صحه گذاشت و گفت: احتمال آلودگی سد شاه قاسم از طریق بارش‌ها و روان آب‌هایی که از دوپشته سرچشمه می‌گیرد و همچنین نفوذ زیر زمینی وجود دارد.
رسول فرهادی، با بیان اینکه در سال‌های گذشته سد خشک بود و معیار لازم برای اندازه گیری وجود نداشت، افزود: باید پس از بارش‌های سال 97 احتمال نفوذ شیرابه زباله‌ها به سد مورد بررسی قرار گیرد.
وی یادآوری کرد: آزمایش و نمونه برداری از سد با حضور محیط زیست و کارشناسان علوم پزشکی صورت می‌گیرد و نتیجه آن اعلام می‌شود.
کسی متقاضی کارخانه بازیافت یاسوج نیست
اما دوپشته از چند منظر دیگر هم برای استان دارای اهمیت است. اینکه روزانه بیش از 700 تن زباله در استان تولید می‌شود که یک سوم پسماند آن در شهرستان بویراحمد است و اگر دهیاری‌های بخواهند اصولی کار کنند باید زباله‌ها را در سایت دوپشته دفن کنند.
مهم‌تر آنکه شهر یاسوج و شهرستان بویراحمد جز مناطق گردشگری کشور محسوب می‌شود و ایجاد یک سایت دفن زباله مجهز می‌تواند به حفظ جنگل‌ها، طبیعت و محیط زیست شهرستان و استان کمک کند.
موضوعی که شهردار مرکز استان بر این باور است از سوی مسئولان کشوری نادیده گرفته می‌شود.
نستهن مقدم، شهردار یاسوج نیز در این نشست گفت: اولویت سازمان شهرداری‌ها ایجاد کارخانه بازیافت در شمال کشور است در حالی که یاسوج نیز شمالی در جنوب کشور است و باید برای ساماندهی محل دفن زباله‌های شهر یاسوج و ایجاد کارخانه بازیافت برای این شهر توجه ویژه شود.
وی افزود: شهرداری در حال پیگیری این موضوع از طریق سازمان محیط زیست و شهرداری‌هاست و این موضوع توجه ویژه مسئولان کشوری را می‌طلبد زیرا هم اکنون در منطقه دوپشته دشتروم دفن زباله انجام می‌شود و مساله بازیافت در دستور کار نیست.
مقدم با بیان اینکه 80 درصد زباله‌های شهر یاسوج تَر است، یادآوری کرد: برای ایجاد کارخانه بازیافت 2 بار مناقصه برگزار شده اما کسی متقاضی نشده که اخیراً یک سرمایه گذار متقاضی شده و در صورت انصراف، شهرداری از محل تسهیلات بانکی اقدام به احداث کارخانه بازیافت خواهد کرد.
 گلایه از جلسات بی خروجی
در این میان فرماندار بویراحمد نیز با گلایه از بی نتیجه بودن جلسات در خصوص سایت دوپشته دشتروم گفت: از سالی که معاون فرماندار بودم ۲۰ جلسه درباره این موضوع تشکیل شده اما هیچ کدام اجرایی نمی‌شود.
شاهرخ کناری افزود: احتمال آلودگی سد شاه قاسم با شیرابه زباله‌ها از یک سو و آلودگی‌های زیست محیطی که دود ناشی از آتش زدن زباله‌ها برای مردم دشتروم ایجاد می‌کند اهمیت رسیدگی به این سایت را دوچندان می‌کند.
وی با اشاره به اعتراض‌های اجتماعی که سال‌های گذشته اهالی دشتروم نسبت به آلودگی‌های سایت دوپشته داشتند و اقدام به بستن مسیر دسترسی به آن کردند گفت: در صورتی که شهرداری برای ساماندهی محل دفن زباله‌های یاسوج اقدام کند آماده همکاری برای رفع مشکلات و موانع دستگاههای خدمات رسان هستم.
کناری با بیان اینکه یاسوج تنها مرکز استانی است که کارخانه بازیافت زباله ندارد، اظهار کرد: زباله طلای سیاه است که تا این لحظه از این ظرفیت استفاده نشده است.
 یک شهر و 9 سایت زباله
فرماندار شهرستان دنا نیز تاکید کرد این شهرستان در حال حاضر 9 جایگاه دفن زباله دارد که باتوجه به موقعیت گردشگری این شهرستان و رعایت بهداشت و حفاظت از محیط زیست باید این جایگاه‌ها در یک سایت متمرکز شود.
نادیا صداقت گفت: زمینی به مساحت 30 هکتار شناسایی شده و همه استعلام‌های مربوط به آن انجام شده با این حال منابع طبیعی از واگذاری آن امتناع می‌کند.
وی تاکید کرد: در جلسات قبل گفته شد که زباله‌های شهرستان دنا به دوپشته منتقل شود که با توجه به بعد مسافت این موضوع دشوار است ضمن آنکه در این صورت شهرداری یاسوج به عنوان مسئول سایت تعرفه‌های مورد نظر خود را اعمال می‌کند. که این صحبت با واکنش مدیر کل منابع طبیعی استان  کهگیلویه و بویراحمد رو به رو شد.
غلام حسین حکمتیان اصل گفت: تاکنون اراده‌ای در میان شهرداران برای دفن اصولی زباله‌ها ندیده‌ایم اگر چنین موضوعی دغدغه آنها باشد می‌توانند همانگونه که از استان فارس برای بردن زباله استان می‌آیند شهرداران می‌توانند زباله‌ها را به دوپشته منتقل کنند.
 مشکلات استان در زمینه پسماند جدی است
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در زمینه پسماند شهری، روستایی و بیمارستانی در همه شهرستان‌های استان با مشکل جدی مواجه هستیم در حالی که اگر بحث پسماند را مدیریت کنیم به بخش گردشگری استان کمک زیادی کرده‌ایم، مسولان شهرستان‌ها اهمیت ویژه‌ای به بحث پسماند داشته باشند.
محسن جعفری نژاد بسطامی با بیان اینکه یکی از طرفیت های استان بخش گردشگری و طبیعت استان است، افزود: با مدیریت پسماند می‌توان بخش گردشگری را تقویت و از آلودگی منابع آب استان جلوگیری کرد.
جعفری نژاد بسطامی اضافه کرد: هنوز به صورت اجرایی برای ساماندهی محل دفن زباله‌های شهر یاسوج در منطقه دوپشته دشتروم کاری نشده است.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مردم نگران آلودگی سد شاه قاسم هستند که مرکز بهداشت استان باید در این خصوص ورود کند.
وی تاکید کرد اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باید با ایجاد فضای سبز در اطراف سایت زباله و یا سایر اقدامات کارشناسی که در همه جای دنیا انجام می‌شود از نفوذ شیرآبه به منابع آب جلوگیری شود.
 سایت استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز نوشت: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست مدیریت کارگروه پسماند گفت: مراکز درمانی خصوصی، آزمایشگاه‌ها، مطلب‌ها و کلنیک‌ها تنها تا یک ماه فرصت دارند نسبت به بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی خود اقدام کنند درغیر این صورت این مراکز پلمپ می‌شوند.
عزیز فیلی خواستار تشکیل کمیته‌ای شامل فرماندار بویراحمد، شهردار یاسوج و مدیرکل حفاظت محیط زیست شد و تاکید کرد: تا ۲۵ اسفندماه تکلیف سرمایه گذار سایت محل دفن زباله یاسوج در دوپشته دشتروم مشخص شود و دفتر مدیرکل شهری استانداری بر روند ساماندهی سایت دوپشته دشتروم نظارت کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه دوپشته دشتروم مهم‌ترین سایت دفن زباله استان است، خاطرنشان کرد: باید از دهیارانی که پسماند روستاهای خود را خارج از سایت دفن زباله رها می‌کنند تعهد گرفته شود که در صورت تکرار با آنها برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: با آغوش باز از سرمایه گذاران استقبال می‌کنیم از حیث تسهیلات برای ساماندهی سایت دوپشته هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و باید پیمانکار برای تسریع در اجرای این پروژه حمایت شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: سایر شهرستان‌های استان به ویژه کهگیلویه و گچساران نسبت به تعیین مکان برای ایجاد و ساماندهی سایت زباله شهرهای خود اقدام کنند.
فیلی با تاکید براهمیت بی خطرسازی زباله‌های عفونی، تاکید کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مدیر حاکمیت فصل بهداشت و درمان باید پاسخگو باشد و اگر اتفاقی در این خصوص بیفتد شخص وی مسئول است.
وی خواستار تشکیل کمیته چهار نفره متشکل از نماینده علوم پزشکی، شهرداری یاسوج، محیط زیست و نظام پزشکی شد و افزود: این تیم از تمامی مراکز بهداشتی و درمانی بازدید کرده و به آنها فرصت یک ماه برای جمع آوری و بی‌خطرسازی زباله‌های خود را بدهند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این زمینه با هیچ‌کس تعارف نداریم، اضافه کرد: هر مرکزی که بعد از این تاریخ رعایت نکرد به طور قطع پلمپ می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ایلامی وضعیت بهداشت و درمان و سلامت کل استان را تهدید میکند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1