تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۴۰۷۴۳۱
کبنا گزارش می‌دهد

آیا تاجگردون گروه فشار دارد؟ / دامنه اختلافات وکیلی و تاجگردون تا کجا کشیده می‌شود؟

۱۳
۳
آیا تاجگردون گروه فشار دارد؟ / دامنه اختلافات وکیلی و تاجگردون تا کجا کشیده می‌شود؟
کبنا ؛ روزنامه ابتکار جنوب به صاحب امتیازی محمدعلی وکیلی و مدیر مسئولی امین وکیلی در مطلبی با عنوان «تاوان اختلاف نظر با تاجگردون» به این مطلب اشاره کرده که دستور تخریب منتقدین تاجگردون از کجا صادر می‌شود. همچنین این روزنامه از دو مکان برای محل صدور این دستورات نام می‌برد. غلام رضا تاجگردون به این مطلب واکنش نشان داد و گفت: ریشه این حرف‌ها را می‌دانم، از کجاست.
به گزارش کبنا، این روزنامه نوشت: سالهاست همه از عدم توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند ولی اطرافیان برخی سیاسیون و چهره‌های شاخص استان بجای تلاش برای مرتفع کردن این معضل ریشه دار شرایط را به گونه‌ای پیش برده‌اند ومیدان را به به کسانی داده‌اند که با رفتار و عملکردشان در پاره‌ای موارد باعث به وجود آمدن فضای کشمکش، بحث و دعوای سیاسی در استان شده‌اند، از جمله این جریانها، گروه‌های فشار وتیم رسانه‌ای منتسب به نماینده گچساران وباشت است که در هر نقطه‌ای از استان نقد ومخالفتی با تاجگردون اعلام ومنتشر شود به سرعت وارد عمل شده و به تخریب او می‌پردازند. البته این قبیل موضع گیری‌ها از جانب این افراد تند رو بارها ودر موارد مختلف وهر جا که قصد فرار از واقعیت و وارونه جلوه دادن مسئله را داشته‌اند دیده شده وتازگی ندارد. همانگونه که اشاره شد کافی است در استان کهگیلویه و بویراحمد موضوعی به این نماینده ربط داشته باشد و شخص یا جناحی با وی مخالفت کند. آن وقت است که باید منتظر بی اخلاقی‌های تیم رسانه‌ای تاجگردون آن هم در قالب یک ادبیات مشمئز کننده باشیم، ادبیاتی که ناپاکی وبی اخلاقی آن مرز و حدود هم نمی‌شناسد. این تیم به جای ایراد سخنان قانع کننده و رفع ابهامات برای افکار عمومی سیاست تخریب مخالف رابه هر قیمت ممکن اعمال می‌کنند تا دیگر از منتقدشان صدایی نشوند.
 آنچه میان وکیلی و تاجگردون گذشت
ماجرای اما از جایی شروع شد که بودجه سال 98 برای تصویب راهی بهارستان شد وکلیات آن پس از کش وقوس وبا وجود برخی مخالفت ونقدها تصویب شد. تا اینجای ماجرا مشکلی وجود ندارد ولی این موضوع وقتی مسئله ساز شد که رئیس کمیسیون بودجه وتیم فشار تحت امرش نسبت به مخالفین ومنتقدان واکنش نشان دادند. مسئله‌ای که سایت خبری بویرنیوز درگزارش جامعی به آن پرداخت ودراین خصوص نوشت واکنش رئیس کمیسیون برنامه بودجه ومحاسبات مجلس نسبت به تصویب کلیات بودجه در نوع خود جالب توجه بود. در این گزارش آمده غلامرضا تاجگردون که گویا انتظار نقد ومخالفت با این موضوع را نداشت پس از آنکه با انتقاد برخی نمایندگان مواجه شد با انتشار مطلبی در صفحه شخص خود مدعی شد که مخالفت‌ها با این امر نه دغدغه مندی برای معیشت مردم، که سیاسی بوده است. وی دراین مطلب آورده بعد از ساعتها جلسه غیر علنی و علنی در صحن علنی کلیات بودجه به تصویب رسید. جالب بود افراد شاخص دو جناح مخالف جدی بودجه بودند و به نظرم بیشتر بحثشان سیاسی بود. کریمی قدوسی، محمودصادقی، کواکبیان، حاج بابایی، وکیلی، حاجی دلیگانی و این نوع افراد مخالف جدی بودند، ما هم یک بحث جدی داشتیم. بودجه جای دعوای سیاسی نیست. بحث منافع مردم و معیشت مردم است و نباید گذاشت در شرایطی که دشمنان دوست دارند ما معطل موضوعات حاشیه‌ای بشویم به این بازی تن بدهیم و خوشبختانه اکثریت مجلس رای مثبت به کلیات بودجه دادند. دراین میان تنها یک تیتر فارس با عنوان «آبستراکسیون امیدی‌ها برای عدم رای‌گیری برای کلیات بودجه شکست خورد» در همان روز رای گیری برای کذب بودن ادعاهای تاجگردون و زیر سوال رفتن مشی سیاسی وی کافی است.
مسائلی که گفته‌های تاجگردون را نقض می‌کنند
در ادامه این مطلب آمده بررسی مخالفان ومنتقدان بودجه که طیفی از هر دوجناح شاخص کشور را دربرمی گیرد نشان می‌دهد برخلاف ادعای تاجگردون مخالفت با این کلیات نه از جانب یک جناح که از هر دو طیف حاضر در مجلس بوده، مسئله‌ای که گواه خوبی بر نقض گفته‌های اوست. گذشته از این مروز سخنان منتقدان نیز حاکی از آن است که این افراد بر خلاف گفته رئیس کمیسیون بودجه نه دغدغه سیاسی کاری که دغدغه معیشت و مشکلات مردم را دارند. کافی است نگاهی به دلایل مخالف ونکاتی که منتقدین آورده‌اند داشته باشیم تا متوجه شویم مخالفتها ونقدها نه رنگ وبوی سیاسی که دلایل کاملاً توجیه کننده خصوصاً درجهت رفاه حال مردم و وضعیت کشور دارند. در همین خصوص وبرای روشن‌تر شدن ابعاد این ماجرا اشاره‌ای به سخن دوتن از نمایندگان مخالف بودجه می‌شود تا مشخص شود تاجگردون بیش از اینکه دغدغه مردم را داشته باشد در واقع بنام مردم وبا ادعای سیاسی کاری نمایندگان مخالفش قصد دارد از واقعیت‌ها فرار کند وخود را درقامت یک فرد بلامنازع وبدون منتقد ببیند که همه بله قربان گو اوامر وی را تایید کنند.
 بودجه باید شفاف و عملیاتی باشد
 حمیدرضا حاجی بابایی نماینده اصولگرای مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود بر اساس اصل (52) و (53) قانون اساسی اظهار داشت: بودجه باید شفاف و عملیاتی باشد، شما به من بگویید ماده واحده‌ای که از سوی دولت ارائه شده آیا سقف درآمد و منابع آن همان چیزی است که دولت ارائه کرده، من با دلیل ثابت می‌کنم سقف این بودجه 442 هزار میلیارد تومان نیست بلکه از 600 هزار میلیارد تومان نیز بیشتر است.
 تشریح دلایل مخالفت نماینده مردم الیگودرز در مجلس
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به «عدم انطباق با احکام برنامه ششم»، «عدم مدیریت مناسب منابع ارزی»، «عدم استفاده از فرصت‌های ایجاد شده ناشی از شرایط تحریم»، «عدم توجه کافی به واقعیت‌های اقتصادی موجود در جامعه»، «عدم توجه به گزارش دیوان محاسبات در خصوص حذف تبصره‌ها و احکام فاقد عملکرد در بودجه‌های سنواتی گذشته»، «کم توجهی به وزارت آموزش و پرورش در بودجه 98 و انفعال وزارتخانه در این خصوص» به عنوان محورهای مخالفت خود اشاره کرد. وی در خصوص محور نخست گفت: تعداد کل احکام برنامه ششم 1229 حکم است که 1172 حکم آن تکلیفی و 261 حکم ماهیت بودجه‌ای دارد و نزدیک به 70 درصد این احکام در آستانه شروع سال سوم اجرای برنامه که در آن قرار داریم، معطل مانده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به هدفگذاری های برنامه ششم توسعه اشاره کرد و توضیح داد: کاهش نرخ بیکاری 8 دهم درصد، رشد اقتصادی سالانه 8 درصدی و کاهش ضریب جینی به میزان لازم تحقق پیدا نکرده است. خدابخشی احکام معطل و مغفول مانده یا بدون اعتبارات کافی را بدین شرح توضیح داد: مواد 6 و 7 برنامه ششم که به اختصاص 30 درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای کشور جهت عملیاتی کردن رویکرد تمرکززدایی به شورای برنامه ریزی استان‌ها اشاره دارد، به شکل مطلوب اجرا نشده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حوزه نظام اداری، شفافیت و مبارزه با فساد به مواد 28 و 29 قانون برنامه ششم بی توجهی شده؛ ضمن آن که کاهش حجم، اندازه و ساختار دستگاه‌های اجرایی به استثناء مدارس دولتی به میزان 15 درصد نسبت به سال 95 که در سال دوم حداقل باید 5 درصد کاهش پیدا می‌کرد، جدی گرفته نشده است. نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حکم مبتنی بر تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا و مدیران دستگاه‌های اجرایی مغفول واقع شده و در حوزه آموزش عمومی و آموزش عالی و علم و فناوری نیز مواد 63، 64 و 65 برنامه ششم که ناظر به استقرار نظام پرداخت فرهنگیان براساس شایستگی، تخصص و عملکرد رقابتی مبتنی بر رتبه بندی معلمان است، مورد بی توجهی قرار گرفته است. وی ادامه داد: تخصیص معادل ریالی 3 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام آموزش عالی و مقاوم سازی مدارس جدی گرفته نشده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه انرژی، صنعت و معدن مواد مرتبط وجود دارد به ماده 46 قانون برنامه اشاره کرد و گفت: پیش بینی ساز و کار لازم برای پوشش خطرات افزایش سالانه بیش از 10 درصد نرخ ارز در بودجه سنواتی مغفول مانده است. خدابخشی در خصوص حوزه فرهنگ، هنر و ورزش نیز توضیح داد: حکم تخصیص سهم دولت و تامین بودجه صدا و سیما به میزان حداقل 7 دهم درصد از بودجه عمومی دولت به شکل ناقص اجرا شده است. این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین افزود: در رابطه با ایثارگران مواد 86 تا 89 که ناظر به پیش بینی اعتبار کافی برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است، مغفول مانده است؛ ضمن آنکه ماده 125 قانون خدمات مدیریت کشوری در خصوص افزایش حقوق و دستمزد متناسب با نرخ تورم انجام نشده است در حالی که باید حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه‌های اجرایی متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند و 20 درصد کافی نیست.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با شاغلان محور این ماده است در حالی که اعتبارات پیشنهادی برای اجرای حکم کافی نیست. وی با اشاره به بی توجهی به ماده 30 قانون برنامه در خصوص رفع تبعیض در پرداخت به شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران، درباره محور دوم مخالفت خود با کلیات لایحه بودجه 98، توضیح داد: عدم مدیریت مناسب منابع ارزی آن جاست که از مجموع 21 میلیارد دلار سهم دولت در منابع ارزی، 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص یافته در حالی که تجربه نشان می‌دهد به دلیل عدم نظارت دولت بر زنجیره واردات و توزیع، اهداف تخصیص ارز 4200 تومانی تحقق پیدا نمی‌کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ رشد تورم کالاهای اساسی وارداتی در آذر 97 نسبت به اسفند 96 معادل 42 درصد بوده است در صورتی که شاخص قیمت مصرف کننده که در بردارنده همه کالاها و خدمات است 38 درصد رشد داشته و این یعنی عدم تحقق کامل اهداف تخصیص ارز ترجیحی. خدابخشی خواستار اتخاذ روشی شد که هم فساد و رانت برداشته شود و هم کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد و افزود: در روش فعلی هم فساد و رانت وجود دارد و هم مصرف کننده حمایت نمی‌شود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه به واقعیت‌های اقتصادی موجود در جامعه یکی از مصادیق آن را بیکاری جوانان به ویژه تحصیلکردگان دانست که آمار آن 12 و 18 درصد است و برای این موضوع تدابیر مناسبی دیده نشده است. وی گفت: اگرچه تبصره 18 به این موضوع پرداخته اما به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب محقق نشده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر، خط فقر را براساس 4 خوشه در سطح کشور تقسیم بندی کرد و توضیح داد: خط فقر در خوشه اول که شامل استان‌هایی نظیر مرکزی و آذربایجان غربی است، یک میلیون و 489 هزار تومان برآورد می‌شود؛ در خوشه دوم شامل استان‌هایی نظیر اردبیل و خوزستان حدود یک میلیون و 330 هزار تومان؛ در خوشه سوم شامل استان‌هایی نظیر البزر، قم و کرمانشاه حدود یک میلیون و 800 هزار تومان و در خوشه چهارم شامل تهران حدود دو میلیون و 700 هزار تومان است. خدابخشی ادامه داد: خانواده زیر خط فقر حتی امکان خرید گوشت یارانه‌ای را ندارد زیرا عرضه آن ناکافی و توزیع آن نامناسب است و سیاست‌های حمایتی فعلی نمی‌تواند به صورت واقعی و عادلانه از اقشار آسیب پذیر و زیر خط فقر حمایت کند که این امر منجر به افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.
در مجموع مرور سخنان مخالفان نشان دهنده این امر است که آنان به راین موضوع واقفند که برای تحقق رسالت بزرگ در مجلس حضور دارند ومی دانند حضورشان دراین پارلمان، مردمی هستند که برای احقاق حقوشان این افراد را درکسوت نمایندگی خود راهی مجلس کرده‌اند تا درچنین مواقعی همه شرایط ومصالحشان را درنظر بگیرند.
حال تاجگردون را مخاطب خود قرا می‌دهیم وچند کلامی با او سخن می گوییم. وقتی او خود را نماینده مردمی می‌داند که به گفته خودش تلاشش را برای رضایتشان بکار بسته است. و در بیانیه مشترک با وکیلی نیز گفت عده‌ای بدخواه، همدلی مثال‌زدنی کنونی را بین ما و دیگر نمایندگان عزیز استان برنمی‌تابند و به بهانه‌های مختلف و قصه بافی‌های تخیلی سعی در اختلاف نمایی دارند. اکنون باید پرسید پس از گذشت بیش از یک سال از انتشاراین بیانیه او تا چه اندازه به مفاد آن عمل کرده وچقدر اطرافیانش را توجیه واقناع کرده که در راستای همدلی گام بردارند واگر نقد ومخالفتی هم هست با ادله واستنادات قوی وادبیات منطقی پاسخ دهند؟ مگر اینطور نبوده که هر گاه تاجگردون در موضوعی ورود کرده ومخالفان ومنتقدانی داشته فوراً گروههای فشار او دست به کار شده‌اند وبا عملکردشان کاری کرده‌اند که از مهر ولطف مردم سایر شهرستانها نسبت به او کم شده وروز به روز از تاجگردون بیشتر فاصله بگیرند.
عملکردی که یک سوال اساسی را پیش روی اذهان قرار می‌دهد وآن هم این است که گروه فشار تحت امر تاجگردون به دنبال چه هدفی هستند؟ تحرکات این گروهها یادآور تحرکات گروههای فشار دهه هفتاد است که نتیجه‌ای جز ضایع کردن خدمات تاجگردون در حوزه‌های مختلف نخواهد داشت.
بهتر است نماینده گچساران وباشت از این پیله‌ای که دور خود تنیده هرچه زودتر خارج شود و متوجه باشد که تکرار این موضوعات وتند روی‌ها از جانب این گروه فشارتند رو این شائبه را ایجاد کرده ومی کند که خود او هم با این گروهها همراهی ومشارکت دارد وموافق اتخاذ این رویه است، مسئله‌ای که با مشی اصلاح طلبی کاملاً مغایرت دارد.
تاجگردون اگر خود را یک اصلاح طلب می‌داند باید آگاه باشد یکی از مبانی این جریان نقد پذیری و پاسخگویی شفاف به انتقادات است نه استراتژی توهین و تخریب. بنابراین انتظار می‌رود این نماینده مجلس به جای میدان وبال وپر دادن به چنین افرادی آنها را از خود دور کند تا کهگیلویه وبویراحمد بتواند در فضایی همدلانه نقادانه وباتکیه بر ظرفیت فرزندان ونخبگانش مسیر رشد وتوسعه را درپیش بگیرد.
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران‌ و باشت در یادداشت کوتاهی به این مطلب واکنش نشان داد و نوشت: «چرا؟؟ نميدونم فقط اينو ميدونم در استان ما هر كي ميخواد يه حرفي بزنه يه چيزي بايد به من بگه. فرقي نميكنه چپ باشه يا راست باشه. گچساراني باشه يا بويراحمدي. فقط ميدونم همشون يه ريشه دارند. ولي براي من فرقي نميكنه. مسيرم همينه. اقتدار ميهنم عزت مردمم و توسعه هدفمند استانم و شهرستانم.»
دامنه این اختلاف نظرها تا به کجا کشیده می‌شود را باید در واکنش‌های بعدی جستجو کرد. اگر چه محمدعلی وکیلی و غلامرضا تاجگردون از فرزندان ملی این استان به شمار می‌روند و بعید هست که این دو پا در ورطه‌های اینچنینی بگذارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

جوان
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون ،بودجنه من استان به مساوات تقسیم ایکه.یو همیشه.
حیدرزاده
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون نیست الکی بزرگش کردید .
فردوس
Iran, Islamic Republic of
باسلام عزیزان بهارستانی سه نفربیشتر نیستید.خواهشن به جایه تخریب همدیگر به فکر مردم شهر دیارتان باشید.باتخریب همدیگر به جایی نمی رسید .
Iran, Islamic Republic of
باز یه چیزی شد کبنا شروع،کرد به تفرقه افکنی، دست از سیاسی بازی بردارید کمی از مشکلات مردم بنویسید
Iran, Islamic Republic of
فقط تاجگردون
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون سیاسی را رواج داده است
بویراحمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
با سلام. من هم حرف های آقای تاج گردون را قبول دارم.امروزه هر کسی می خواهد خودی نشان دهد ،یک مخالفتی با تاج گردون می کند. وگرنه همه افکار عمومی آقای وکیلی را می شناسند و مباحثی را هم که طرح می کنند را می فهمند. کسی که تمام فامیل و برادر و برادر زاده و داماد و پسران اش از نعمت دولت ،الان می خواهند نقش اپوزیسیون دولت را بازی کنند و در این بین بقه کی بهتر از تاج گردون. جناب وکیلی حنای شما دیگر برای هیچکس رنگ ندارد. از 3 فرزندتان 2 نفر عضو هیئت مدیره شرکت های شستا هستند،. هم که همزمان چند جا مشغول بکار هستند و حتی حیف تان آمد که از یک کارت طرح ترافیک بگذرید
امراله مهماندوست
Iran, Islamic Republic of
اینجانب ازعشایر بنکوی عرب تیره ایگدر طایفه عمله ایل قشقایی هستم که از طرف پدر بزرگ خان محلی (درزمان احمد شاه قاجار) و پدر خان محلی (رضا شاه پهلوی) و خود خان محلی (محمد رضا شاه پهلوی) به جد اینجانب و پدر بزرگ اینجانب و پدراینجانب ظلم نموده اند که درنهایت به شخص اینجانب ظلم نموده اند. کلاس اول ابتدایی (قبل از انقلاب) خانم گشاده رو یا زیبا که احتمالا از اهالی شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بودند که خیلی مختصر اما با توجه به قدرت سرکوب حکومت شاهنشاهی حاکم بر کشور ایران احتمالا تمام توان ایشان بوده است اینجانب را با مرحوم آیت الله موسوی خمینی (امام خمینی) و کاری که می خواهد انجام دهد (انقلاب اسلامی) آشنا کردند اما ازاول انقلاب تا کمی قیل ازهم اکنون درشهرهای خنج و کلان شهر شیراز و شهرجدید صدرا بسیجی فعال بوده ام حدود بیش از دو سال داوطلبانه از طرف بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلاامی درخط مقدم دفاع مقدس از جنوبی ترین محور مرزی کشور تا غربی ترین محورمرزی کشور در دفاع مقدس حضوری فعال داشته ام حدود یکسال به عنوان وظیفه ای که صد درصد داوطلبانه بوده از طرف کمیته انقلاب اسلامی (لشکر 28 روح الله) درخط مقدم محورهای مرزی جنوب کشورحضوری فعال دردفاع مقدس داشته ام ازاول دفاع مقدس تا پایان آن چند باری تا مرز اسارت و شهادت پیش رفته ام اما جانبازی (با سه بارمجروحیت) دردفاع مقدس نصیبم شده است با این سابقه طولانی که به شرح فوق در زندگی خود فعالیت هایی برای استحکام حکومت جمهوری اسلامی ایران داشته ام حال می گویم که تمام کارهایی که دولت . می گوید برای ایثارگران درکشورایران انجام داده است .برای مثال اینجانب اشتغالم در ... را مدیون شخص آقای عزیز منصوری هستم نه ایثارگربودنم خیلی دوست دارم تا محلی پیدا شود تا موارد دیگری را بنویسم و منتشر شود.
محمد
Iran, Islamic Republic of
همه اقایان . بارز انهاست
اول بیاید بگوید چند میلیارد تومان داده تا در لیست امید قرار گرفته و به مجلس رفته
بعد بگه از کی تابحال دلسوز مردم شده؟!
منافعش تامین نشده
قشقایی رحمانی
Iran, Islamic Republic of
به نظرم آقای تاجگردن حد و اندازه ای بیش از یک نماینده دارد و باید قدر و ارزش این افراد را درک کرد و ب آنها میدان بیشتری داد شاید روزی تاجگردون ریس جمهور ایران شود ک بعید نیست
محتار
Iran, Islamic Republic of
همه ی کسانیکه که توان رقابت محلی و ملی با تاجگردون ندارند ، با حمله به او ، میخواهند خودشان را شجاع نشان دهند . ما تا ۱۰ سال پیش یک پسر شجاع داشتیم آن هم پسر شجاع کارتونی . ولی طی چند سال اخیر تعداد پسران شجاع کارتونی و کامپیوتری زیاد شده اند ولی هیچکدام نه هوش و زکاوت لازم را دارند و نه سواد و نه جایگاه و توان لازم .
سالار
Iran, Islamic Republic of
په بگوم چه بروباندوکیلی ایگون
نصرت زاده
Iran, Islamic Republic of
اقای وکیلی شما فقط فامیلتون زیباست.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1