تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۴۰۷۳۳۰
کبنا از وضعیت سکونت‌گاه‌های غیرمجاز در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد

احتمال بحران اجتماعی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی کهگیلویه و بویراحمد / کاشت محصولات کشاورزی در فضای سبز

۰
احتمال بحران اجتماعی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی کهگیلویه و بویراحمد / کاشت محصولات کشاورزی در فضای سبز
کبنا ؛سکونت‌گاه‌های غیرمجاز در استان کهگیلویه و بویراحمد به یک معضل اساسی تبدیل شده است.  هر کس از راه رسیده بدون رعایت طرح هادی و ضوابط شهر و شهرنشینی اقدام به ساخت سرپناهی کرده است. متأسفانه برخی دستگاه های خدمات رسان هم اقدام به دادن امتیاز انشعاب آب، برق و گاز کرده اند و این حق را برای آنها به وجود آورده که خدمات بیشتری را طلب کنند گسترش بی رویه سبب می شود تا با ناهنجاری های شهری و سکونتگاه های رسمی مواجه شویم. از طرفی نبود مکان های فرهنگی، فضاهای آموزشی ، ورزشی و تفریحی آسیب های اجتماعی را در این مناطق بیشتر کرده است.
سیدمحمد کاظم نظری معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز سه شنبه 30 بهمن ماه 97 در جلسه بررسی مشکلات سکونتگاه‌های غیرمجاز در شهرهای بزرگ استان، گفت: این سکونتگاه‌ها به دلیل شرایط خاص اجتماعی که در زمان شکل گیری به صورت اضطراری و بدون رعایت هیچ ضابطه و اصولی معماری احداث شده‌اند، اکنون باید از گسترش آنها جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه، اغلب این سکونت گاه‌ها در حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده و قدیمی قرار دارند، اظهار داشت: اعتبارات خوبی برای بازآفرینی شهری تخصیص داده می‌شود و به لحاظ فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌های خوبی داریم که این مناطق مورد توجه قرار می‌گیرند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عدم خدمات رسانی دستگاه‌های خدمات رسان به سکونتگاه‌های غیرمجاز که از اکنون احداث می‌شوند، تاکید کرد.
نظری با بیان اینکه، متولیان ساخت ساز نظارت بیشتری بر اینگونه مکان‌ها داشته باشند، ابراز داشت: شهرداری‌ها، حوزه هنری و دستگاه‌های فرهنگی در سکونتگاه های غیرمجاز فعالیت‌های فرهنگی بیشتری داشته باشند.
نظری به توجه بیشتر و برنامه ریزی برای تامین فضاهای آموزشی، مکان‌های ورزشی، پارک و مساجد در مناطق سکونت گاه‌های غیرمجاز تاکید کرد و گفت: نهادهای حمایتی کمیته حضرت امام (ره) وبهزیستی، سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های لازم و ایجاد فرصت‌های اشتغال و همچنین دانشگاه علوم پزشکی نسبت به مراکز بهداشتی در این مناطق توجه داشته باشند.
مدیرکل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: پدیده مهاجرت این ساختار را شکل داده و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسترساز آسیب در این مناطق معیوب و ناکارآمد است و نتیجه آن مشکلاتی خواهد بود که به سرعت تبدیل به بحران می‌شوند.
حجت الاسلام میرمحمدی با بیان اینکه، غفلت از این مناطق باعث تشدید معضلات، مسائل اجتماعی و ناامنی می‌شود، افزود: برای بهبود شرایط اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها نیازمند فعالیت‌های فرهنگی گسترده و همکاری همه ارگان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد است و در این خصوص باید براسای الگوهای مناسب کار شود.
وی تاکید کرد: باید در حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیرمجاز که تحت عنوان مناطق آسیب خیز و آسیب پذیر از آنها یاد می‌شود و در بحران سازی نمود بیشتری دارد، توجهات و مراقبت‌ها بیشتر شود.
میرمحمدی، توسعه زیرساخت‌های ورزشی و تجهیز آنها، اجرای برنامه‌های آموزشی، حمایت از اشتغال و اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجرای برنامه‌های تندرستی شبکه بهداشت و درمان با همکاری شهرداری‌ها و ایجاد پارک‌ها را از برنامه‌های ضروری در این سکونت گاه‌ها دانست.
آنگونه که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید 85 درصد کودکان کاری که مردم روزانه بر سر چهارراه‌ها و در دیگر نقاط شهرهای استان می‌بینند ساکن حاشیه شهرها بوده و ابزار تأمین هزینه‌های زندگی حاشیه‌نشین‌ها شده‌اند.
اما افزایش روزافزون جمعیت در حاشیه شهر یاسوج مشکل دیگری است که توسط بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد مطرح شد، نصیر پورعلی گفت: جمعیت حاشیه شهر یاسوج تقریبا با خود شهر برابری می‌کند و حتی در برخی جاها بیشتر شده است مسأله‌ای که شاید در سطح کشور کم‌نظیر باشد.
وی افزود: کسانی که مهاجرت می‌کنند به علت اینکه وضع مالی مناسبی برای تهیه زمین در سطح شهر ندارند در روستاهای حاشیه شهر یاسوج زمین‌های زراعی را خریداری و بدون رعایت اصول شهرسازی و بدون مجوز ساخت و ساز می‌کنند.
بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد عنوان کرد: در این راستا کمیسیون ماده 99 را فعال کردیم که حدود 300 پرونده تشکیل و پس از ارجاع به این کمیسیون برای آن‌ها رأی صادر شد اما در اجرا به مشکلاتی برخورد کردیم.
قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز
پورعلی بیان کرد: نیروی انتظامی می‌گفت ما دستور قلع و قمع نمی‌دهیم اما در جلسه‌ای که با دادستان داشتیم این مجوز را صادر کرد که هر جایی ساخت و ساز غیرمجاز انجام شده و پس از تشکیل پرونده، در کمیسیون 99 رأی صادر شود قلع و قمع صورت گیرد که می‌تواند بازدارندگی خوبی داشته باشد.
وی ادامه داد: در بحث بازنگری طرح هادی روستاهای حاشیه شهر هم به بنیاد مسکن پیشنهاد دادیم هیچ فضایی را اضافه نکند مگر اینکه ابتدا فضاهای آموزشی، بهداشتی، ورزشی و غیره پیش‌بینی شود.
بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد از دستگاه‌های خدمات‌رسان خواست به ساخت و سازهای غیرمجاز خدمات ندهند و گفت: در برخی جاها زمین زراعی تبدیل به ساختمان مسکونی شده و خیلی سریع انشعابات آب، برق و گاز هم دریافت کرده که نتیجه آن ایجاد خیابان‌های کم عرض و معضلاتی است که در آینده گریبانگیر آن می‌شود.
خانه‌های لوکس حاشیه‌نشین‌های مادوان
اما بحث خانه‌های لوکس حاشیه‌نشین‌ها موضوعی بود که توسط داریوش جهانبخش شهردار مادوان به عنوان یکی از جنجالی‌ترین مناطق حاشیه‌نشین پیرامون یاسوج مطرح شد، وی با بیان اینکه در شهر یاسوج زاغه‌نشین نداریم، گفت: ساخت شهر مادوان اصولی نبوده و در این شهر خانه‌های لوکس با خیابان‌های 6 و هشت متری وجود دارد که اگر روزی زلزله بیاید خیلی سخت می‌توان آن‌ها را نجات داد.
وی افزود: شهرهای مادوان، بهلزار و مهریان بالغ بر 60 هزار نفر جمعیت دارند و وقتی که جمعیت به چنین میزانی رسید باید بیمارستان پیش‌بینی شود این در حالی است که نه بیمارستان داریم، نه زمین ورزشی و نه حتی یک متر پارک.
شهردار مادوان با بیان اینکه سال 89 کلنگ یک کتابخانه به زمین زده شد که هنوز به سرانجام نرسیده است، گفت: فقط دلمان خوش است که شهر هستیم این در حالی است که مادوان فاقد بسیاری از امکانات بوده و واقعا نیاز به کمک دارد.
وی از افزایش افسارگسیخته جمعیت شهر مادوان در دو سال اخیر خبر داد و ابراز کرد: سال 95 جمعیت مادوان حدود 20 هزار و 800 نفر بود اما الان حدود 30 هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند.
خدمات‌رسانی دستگاه‌های دولتی ضعف اصلی در حاشیه‌نشینی
دهیار مادوان سفلی هم گفت: کسانی که به روستاهای پیرامون یاسوج مهاجرت می‌کنند در فضایی ساخت و ساز می‌کنند که هیچ فضای آموزشی، بهداشتی و غیره پیش‌بینی نشده که در نتیجه کوچه‌های 6 متری هم از طریق خود مالکان پیش‌بینی می‌شود و هیچ نظارت دولتی بر آنها وجود دارد و نهایتا همین‌ها تبدیل به طرح هادی می‌شود.
وحید بادام‌فیروز افزود: با وجود ارجاع پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز به کمیسیون 99 هیچ تصمصمی اتخاذ نمی‌شود و تا زمانی که این ضعف وجود دارد نه تنها ساخت و ساز کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر هم می‌شود.
وی عنوان کرد: برخی فضاها به جز فضای سبز توسط بنیاد مسکن تغییر کاربری داده شده و به فضای مسکونی تبدیل می‌شود که این ضعف دولتی است و ضعف مردم نیست و جالب این است که پول تغییر کاربری‌ها هم به روستاها داده نمی‌شود که به وسیله آن خدمات ارائه دهیم.
دهیار مادوان سفلی ضعف اصلی در حاشیه‌نشینی را خدمات‌رسانی دستگاه‌های دولتی دانست و ابراز کرد: حدود 80 درصد ساخت و سازهای غیرمجاز انشعاب گاز دارند که یک معضل بزرگ است.
دهیار مزدک هم گفت: حدود 80 هزار نفر در سررود شمالی زندگی می‌کنند که به دلیل کمبود امکانات ورزشی، آموزشی، سرگرمی و تفریحات لازم مجبور می‌شوند روزانه از امکانات شهر یاسوج استفاده کنند که عدم تطابق فرهنگی بر روی فرهنگ مرکز استان تأثیرگذار بوده و درگیری‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی در سطح شهر ایجاد می‌شود.
کوروش حبیبی افزود: احداث پارک ساحلی از پل مختار تا پل تنگ سریز می‌تواند تا حدود زیادی جوابگو باشد و بار سنگینی از دوش یاسوج بردارد که به علت عدم پیگیری دستگاه‌ها اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
کاشت محصولات کشاورزی در یک پارک
وی عنوان کرد: احداث پنج هکتار پارک در مزدک تصویب شده بود که تنها یک هکتار آن اجرا شد و در چهار هکتار باقی‌مانده مردم کشاورزی می‌کنند و بنیاد مسکن هم هیچ اقدامی حتی برای حصارکشی دیوار آن انجام نداده است.
دهیار روستای مزدک ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که وجود دارد این است که شرکت برق و گاز بدون هیچ استعلامی امتیازات لازم را می‌دهند و کمیته امداد و بهزیستی هم بدون صدرو پروانه برای ساخت مسکن تسهیلات پرداخت می‌کنند که نتیجه آن ساخت‌وسازهای بدون ضابطه است.
حبیبی با بیان اینکه بنیاد مسکن به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده که به هیچکس پاسخگو نیست، گفت: قرار بود که اگر تغییر کاربری صورت گیرد 70 درصد سهم دهیاری و 30 درصد سهم بنیاد مسکن دریافت نشود که این موضوع در مورد سهم دهیاری اجرا شده اما30  درصد سهم بنیاد مسکن به هر بهانه‌ای دریافت می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1