تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۴۰۷۲۲۷
شست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با هدف بررسی تحولات سوریه برگزار شد

سوچی مقابل ورشـو

۰
سوچی مقابل ورشـو
کبنا ؛نشست سه جانبه روسای جمهور ایران ، روسیه و ترکیه با هدف بررسی تحولات سوریه، عصر پنج شنبه به وقت محلی در شهر سوچی روسیه برگزار شد.این نشست یک روزه، چهارمین نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با محوریت مبارزه مشترک با تروریسم منطقه ای و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراری ثبات سیاسی در سوریه بود؛ نتایج مذاکرات موسوم به روند آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی، تمامیت ارضی، حاکمیت اراده عمومی مردم سوریه و همچنین همکاری در دوران بازسازی این کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد.رییس‌جمهور اسلامی ایران قبل از آغاز نشست سه‌جانبه ، در دیدار های جداگانه با روسای‌جمهور ترکیه و روسیه دیدار و درخصوص مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل‌نظر کرد. نکته مهم اینکه نشست سوچی همزمان با نشست سیاسی ورشو برگزار شد و قطب بندی جهان را خیلی خوب به معرض نمایش گذاشت. جایی که ایران، روسیه و ترکیه در یک طرف قضیه ایستاده اند و در سوی دیگر، آمریکا و متحدان غربی اش صف آرایی کرده اند.
روحانی در دیداربا رییس جمهور روسیه
روحانی عصر پنج شنبه در دیداربا ريیس‌جمهور فدراسیون روسیه که در حاشیه اجلاس سه جانبه سوچی برگزار شد، اظهارداشت: همکاری های ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه، دستاوردهای خوبی داشته و گام های باقیمانده مانند تلاش برای حفظ تمامیت ارضی آن کشور و فرآیندهای سیاسی لازم هم باید با هماهنگی برداشته شود.
ريیس جمهور همچنین با اشاره به تلاش برخی کشورها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی در حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه، رژیم صهیونیستی را ریشه بسیاری از مشکلات و ناامنی ها در منطقه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که اجلاس سه جانبه چهارم در سوچی قدم بلند دیگری برای تامین صلح و امنیت در منطقه باشد.
روحانی در ادامه با بیان اینکه پیوند بخش های تجاری ، حمل و نقل و بانکی، روابط دو کشور را پایدار می کند، افزود: انجام معاملات با ارزهای ملی دو کشور گام بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی است.
ريیس جمهور همچنین یادآور شد: از سرمایه‌گذاری شرکت های روسی در حوزه های انرژی ایران استقبال می کنیم.
روحانی همچنین به موضوع برجام اشاره و اظهار كرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و سایر طرفین نیز متعهدند به وظایف خود عمل کنند، اگر طرفین خواستار استحکام برجام هستند اجرای یک طرفه تعهدات، ما را به این هدف نمی رساند.
ريیس جمهور با تاکید بر اینکه اروپا باید تاخیرهای خود را در اجرای تعهدات جبران کند، افزود: نقش روسیه در استحکام برجام بسیار مهم است.
روحانی در ابتدای سخنان خود نیز از ابراز همدردی و تسلیت ريیس جمهور روسیه به مناسبت حادثه تروریستی در زاهدان تشکر کرد و گفت: این حادثه همفکری و اراده مستحکم تر در مبارزه مشترک با تروریسم را ضروری کرده است.
ريیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه روسیه با قدرت از حفظ برجام حمایت می‌کند، گفت: هیچ شاهدی مبنی بر نقض تعهدات ایران یافت نشده است.
ولادیمیر پوتین افزود: از همکاری های ایران در چارچوب تعهدات تقدیر می کنیم و امیدواریم طرفین هم به تعهدات خود عمل کنند.
روحانی در پایان اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه و در جمع خبرنگاران
روحانی عصر پنج‌شنبه و در پایان اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه به خبرنگاران گفت: جلسه امروز روسای جمهور ایران ، ترکیه و روسیه جلسه ای بسیار مفید و صریح بود.
ريیس جمهور افزود: در این جلسه بر لزوم مبارزه با تروریسم در مناطق باقی‌مانده از جمله ادلب تاکید شد و کاملا مورد توافق همه بود که کاهش تنش و حضور نیروهای ضامن در این منطقه به صورت موقت است و ادلب، جزوی از کشور سوریه است و باید پاکسازی شود و تروریست‌ها تحت هر نام و هر عنوانی هستند، باید از این کشور خارج شوند.
وی افزود: نگرانی‌های بسیار زیادی در خصوص آینده این تروریست‌ها وجود دارد چرا که تعدادی از این‌ها در سوریه زندانی هستند و اگر به کشورهای خودشان برگردند، بار دیگر آشوب و ترور را در بسیاری از مناطق می گسترانند. همچنین از اینکه آمریکایی‌ها بخشی از داعشی ها را به افغانستان منتقل می‌کنند بسیار نگران هستیم چرا که چنین حرکتی می‌تواند برای کل منطقه آسیای مرکزی و سایر قسمت‌ها خطرناک باشد.
روحانی تصریح کرد: ما نباید به ظاهر ادعا کنیم که با تروریسم مبارزه می‌کنیم و در باطن به آن‌ها کمک کنیم. نگرانی دوم ما از آمریکا این است که اگر هم به ظاهر نیروهایش را از سوریه خارج کند، اطلاعات ما می‌گوید آمریکایی‌ها همچنان به روند مداخله در سوریه ادامه می‌دهند.
ريیس جمهور با بیان اینکه مهم این نیست چند آمریکایی در خاک سوریه حضور دارند بلکه مهم این است که بگذاریم مردم سوریه برای آینده کشور خودشان تصمیم بگیرند، افزود: آمریکایی‌ها باید باور کنند که کردها جزوی از سوریه هستند و سوریه دارای یک ملت و نه دو ملت بوده و تمامیت ارضی سوریه مورد احترام همگی ماست و در اجلاس امروز بر تمامیت ارضی تاکید کردیم.
روحانی با تاکید براینکه البته همه ما معتقدیم امنیت کشورهای همسایه سوریه از جمله امنیت ترکیه باید حفظ شود، گفت: ترکیه باید از سوریه احساس امنیت کند و ما خواستار یک روابط برادرانه و دوستانه بین همه همسایگان سوریه با کشور سوریه هستیم و این می‌تواند امنیت بلند‌مدت را برای سوریه بسازد. ريیس جمهور با تاکید براینکه باید بر تمامیت ارضی سوریه، به حقوق کردهای سوریه، نابودی تروریسم و امنیت ترکیه توجه کنیم، تصریح کرد: دخالت‌های غیرقانونی از طرف رژیم صهیونیستی در سوریه مایه نگرانی ملت این کشور و سایر ملت‌های منطقه است.
روحانی خاطرنشان کرد: اسرايیلی‌ها هر موقع که می خواهند در منطقه، خاک لبنان و سوریه پرواز و هر نقطه‌ای را بمباران می‌کنند و متاسفانه سازمان ملل و مقامات مسئول در جهان نسبت به این تجاوزات مکرر در سوریه ساکت هستند و این سکوت به آن معناست که طالب امنیت کامل در منطقه و در سوریه نیستند.
ريیس جمهور ادامه داد: بسیار خوشحالیم سه کشور ضامن، همه تلاش خودشان را برای کاهش تنش و آینده با ثبات سوریه ادامه خواهند داد و همان‌‌گونه که از ابتدا معتقد بودیم، راه‌حل سوریه در نهایت یک راه‌حل سیاسی است و راه‌حل نظامی نخواهد داشت.
روحانی اظهار امیدواری کرد: مردم سوریه بعد از تحمل سال‌ها رنج و مشقت، آینده‌ای در صلح و آرامش داشته باشند و به همین دلیل جامعه بین‌المللی باید برای بازگشت سریع آوارگان و همچنین بازسازی سوریه تلاش کند.
ريیس جمهور با بیان اینکه همکاری سه کشور مهم در این منطقه برای بازگشت ثبات به سوریه فوق‌العاده اهمیت دارد، افزود: شاید چند سال پیش کسی فکر نمی‌کرد امنیت به سوریه برگردد و دمشق بتواند بر حاکمیت خودش ادامه دهد و همه روزنه‌های امید به روی مردم سوریه گشوده شود.
روحانی خاطر نشان کرد: همکاری سه کشور برای امنیت منطقه و جهان بسیار ارزشمند است؛ البته نیازمند کمک همه کشورها و سازمان ملل برای رسیدن به گام نهایی در سوریه هستیم و این مدل می‌تواند مدل بسیار خوبی برای رفع مشکلات منطقه باشد.
بیانیه پایانی نشست سوچی
رییسان جمهور ایران، ترکیه و روسیه با صدور بیانیه ای بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید کردند.
متن بیانیه پایانی در 17 بند، به شرح زير است:
1- وضعیت میدانی کنونی در سوریه را مورد بحث قرار دادند، تحولات پس از آخرین نشست خود در تهران مورخ هفتم سپتامبر 2018 را مورد ارزیابی قرار دادند و بر عزم خود مبنی بر تقویت همکاری های سه جانبه در سایه توافقات خود تاکید کردند.
2- بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید کردند.
3- آن‌ها تصریح كردند که این اصول باید از سوی همگان مورد احترام قرار گیرد و هیچ اقدامی، فارغ از عامل/عاملان آن، نباید این اصول را تضعیف كند.
4- تمامی تلاش ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز کردند.
5- در این زمینه، آن‌ها تصریح کردند که تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه، در صورت اجرا، گامی به منظور کمک به تقویت ثبات و امنیت در کشور در پایبندی نسبت به اصول فوق الذکر خواهد بود.
6- وضعیت ناحیه کاهش تنش ادلب را به طور مفصل بررسی کردند و محکومیت و نگرانی جدی خود در ارتباط با تلاش های سازمان تروریستی «هیات تحریر الشام» برای گسترش کنترل بر این منطقه را ابراز کرده و توافق کردند به طور موثر با این تلاش ها مبارزه و برای کاهش موارد نقض در ناحیه کاهش تنش ادلب از طریق اجرای کامل توافقات در خصوص ادلب از جمله تفاهم نامه تثبیت وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب مورخ 17 سپتامبر 2018 گام های واقعی بردارند. آن‌ها همچنین بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهه‌النصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند.
7- وضعیت در شمال شرق سوریه را مورد بحث قرار دادند و توافق کردند فعالیت های خود را به منظور اطمینان از امنیت، ایمنی و ثبات در این مناطق از جمله بر پایه توافقات موجود با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آن کشور هماهنگ كنند.
8- بر این باور خود تصریح کردند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از طریق یک فرآیند سیاسی سوری-سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل می‌توان به آن پایان داد.
9- بر عزم خود برای تسهیل راه اندازی کمیته قانون اساسی در اسرع وقت ممکن از جمله از طریق توافق بر سر ترکیب آن و نیز ارائه توصیه هایی برای تدوین آیین کار بر پایه فعالیت سه ضامن تاکید کردند. آن‌ها در این راستا بر اهمیت ادامه تعامل و هماهنگی با طرف‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، گیر پدرسون، تاکید کردند.
10- از انجام موفقیت آمیز دومین آزادی متقابل بازداشت شدگان در چارچوب تلاش‌های گروه کاری مربوطه استقبال کردند. آزادی بازداشت شدگان مورخ 24 نوامبر 2018 و 12 فوریه 2019 دستاوردی مهم از فرمت آستانه برای اعتمادسازی میان طرف‌های سوری و مهیاكردن شرایط برای پیشبرد فرآیند سیاسی محسوب می شود.
11- بر نیاز به ادامه تمامی تلاش‌ها برای کمک به تمامی سوری‌ها به منظور اعاده به زندگی عادی و صلح‌آمیز و نیز تسکین آلام آن ها تاکید کردند. در این ارتباط، آن ها از جامعه بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه آن خواستند تا کمک های خود به سوریه را از طریق ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر، احیای امکانات زیربنایی انسان‌دوستانه از جمله تاسیسات آبرسانی و برق رسانی، مدارس و بیمارستان‌ها افزایش دهند.
12- بر اهمیت ایجاد شرایط لازم به منظور بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی‌خانمان شده داخلی به اقامتگاه های اصلی خود در سوریه تاکید کردند. آن‌ها همچنین تعامل میان تمامی طرف های مربوطه از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را مثبت ارزیابی كرده و بر آمادگی خود برای ادامه این هماهنگی تاکید ورزیدند.
13- توافق کردند به نمایندگان‌شان مسئولیت برگزاری نشست بعدی بین المللی سوریه در آستانه را در آوریل 2019 واگذار کنند.
14- علاوه بر موضوع سوریه، تحولات اخیر در جهان و نیز همکاری شان در زمینه های مختلف را مورد بحث قرار داده و تصمیم گرفتند همکاری مشترک اقتصادی و بازرگانی شان را گسترش دهند.
15- اقدام تروریستی اخیر در ایران (استان سیستان وبلوچستان) را محکوم کردند. رییس جمهور فدراسیون روسیه، ولادیمیر پوتین و رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته و با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کردند.
16- آن‌ها تصمیم گرفتند نشست سه جانبه سران بعدی را در جمهوری ترکیه به دعوت رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان برگزار کنند.
17- روسای جمهور اسلامی ایران و جمهوری ترکیه تشکر صمیمانه خود را به ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه به منظور میزبانی نشست سه جانبه سران در سوچی ابراز کردند.
کلید تاثیرگذاری برتحولات منطقه در اختیار نشست سوچی بود
حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس گفت: دو صحنه‌ی رویارویی قطب‌بندی تحولات خاورمیانه یعنی ورشو و سوچی نشان داد که کلید تاثیرگذاری عملی بر تحولات خاورمیانه در اختیار کدام کشورهاست.
بعیدی نژاد روز جمعه با انتشار پیامی در اینستاگرام، دیدگاه خود را درباره دستاورد نشست دو روزه ورشو مطرح کرد و افزود: نشست ورشو بدون تصویب سندی به پایان رسید و جلسه فقط تریبونی در اختیار دولت افراطی ترامپ و نتانیاهو برای بیان آرزوهای پلید خود بود.
وی افزود: اختلاف آمریکا و اروپا پیرامون ایران بسیار واضح بود. موگرینی و وزیران خارجه مهم اروپا شرکت نکردند. حتی وزیر خارجه انگلیس فقط به افتتاحیه آمد و زود برگشت.
سفیر کشورمان ادامه داد: آمریکا در موضعی جدید از اروپا درخواست کرد که از برجام خارج شود که اروپا برعکس از برجام حمایت کرد.
اجلاس سوچی اهمیت همکاری های منطقه ای را نشان می دهد
از سوی دیگر، سفیر کشورمان در روسیه اعلام کرد که برگزاری چنین نشستی اهمیت توسعه همکاری های منطقه ای و شرقی در ایجاد صلح و ثبات را نشان می دهد.
مهدی سنایی درصفحه توییتر نوشت: نسخه‌‌های بیرونی و آمریکایی شبیه آنچه در ورشو در جریان است، تا به حال در منطقه ما به جز بی‌ثباتی و گسترش تروریسم حاصلی نداشته است.
نشست آینده سران آنکارا، مسکو و تهران در ترکیه برگزار می شود
نشست سه جانبه بعدی رجب طیب اردوغان، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه با موضوع سوریه در ترکیه برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1