تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۴۰۷۱۶۹
زیرنظر گرفتن ایران پس گرفته شد؛

ماموریت ویژه در عراق؛ سنگی که ترامپ در چاه انداخت

۰
ماموریت ویژه در عراق؛ سنگی که ترامپ در چاه انداخت
کبنا ؛«دوگلاس سیلیمان» چند روز بعد از ادعاهای ترامپ درباره اینکه ماموریت نیروهای کشورش در عراق تحت نظرگرفتن ایران است عنوان کرد، در بیانیه تودیع خود در هفته گذشته (16 بهمن ماه) گفت: «ماموریت نظامیان آمریکا در عراق آموزش، مستشاری نظامی، تامین نیازهای نیروهای امنیتی عراق، دفاع از مرزهای عراق و مبارزه با گروه تروریستی داعش است.»
سیلیمان به هیچ نحوی ماموریت نظامیان آمریکا در خاک عراق را مرتبط با ایران ندانست تا به باور کارشناسان، حجم پریشانی که دولت ترامپ با آن مواجه است و عمق اختلافات بین کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا را آشکار کند.
اظهارات مداخله گر ترامپ درباره ماموریت نظامیان آمریکا در عراق، اعتراضات و انزجار عمومی را در عراق به دنبال داشت تا جایی که پارلمان عراق تهدید به تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق کرده است.
سفر بدون اطلاع قبلی روز گذشته (دوشنبه) سرپرست وزارت دفاع آمریکا به بغداد و اظهاراتی که درباره ماموریت واقعی نظامیان کشورش در عراق عنوان کرده، بار دیگر نشان داد که حتی پنتاگون نیز با کاخ سفید در این باره اختلاف نظر جدی دارد.
«پاتریک شانهان» آن گونه که رسانه های عراقی و منطقه نوشته اند، درباره ماموریت خود به عراق گفته است که آمده است تا به مسوولان عراقی اطمینان دهد که اظهارات ترامپ در خصوص ماموریت نیروهای آمریکایی در خاک این کشور صحت ندارد.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا همچنین تاکید کرده است: ما (آمریکا) حاکمیت ملی عراق را محترم می شماریم و ماموریت خود را در عراق می دانیم که چیست.»
«پاتریک شانهان» در دیدار با نخست وزیر عراق ماموریت نظامیان آمریکایی را در خاک این کشور تشریح کرده و گفته است: «ماموریت نیروهای آمریکایی درعراق منحصر به مبارزه با داعش، آموزش نظامی نیروهای عراق و حمایت از بغداد برای نابودی بقایای داعش است.»
در سخنان شانهان نامی از ایران و اینکه ماموریت نظامیان کشورش در عراق زیر نظرگرفتن تهران است برده نشده است که به اعتقاد کارشناسان با این موضع پنتاگون، عملا ترامپ در ادعاهایش نسبت به ایران حتی در داخل دولت خود نیز تنها مانده است.
خشم و انزجار عمومی عراقی ها از اظهارات غیر مسوولانه رییس جمهوری آمریکا که همه عرف های دیپلماتیک را زیر پا گذاشت، حتی در لحن بیانیه دفتر نخست وزیری عراق بعد از دیدار عادل عبدالمهدی با شانهان کاملا آشکار شده است.
روزنامه «الصباح» پرتیراژترین نشریه این کشور امروز سه شنبه تیتر اول خود را به سخنان انزجار آمیز عادل عبدالمهدی در دیدار با شانهان اختصاص داده و به نقل از وی نوشته است: «ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق فقط آموزش و مبارزه با داعش است» - تا غیر مستقیم به کاخ سفید بگوید به ماموریتی غیر از این چارچوب فکر نکند.
روزنامه «المستقبل العراقی» یکی دیگر از روزنامه های پرشمارگان عراق نوشته است: «عادل عبدالمهدی خطاب به شانهان فرستاده ویژه ترامپ گفت: «ما در تصمیم گیری های خود کاملا استقلال داریم.»
این روزنامه در ادامه افزوده است که نخست وزیر عراق در دیدار با شانهان با هرگونه وجود پایگاه خارجی در خاک عراق مخالفت کرده است.
برخی از کارشناسان و رسانه های عراق، سفر غیر منتظره سرپرست وزارت دفاع آمریکا را مرتبط به تبعات خطرناک اظهارات ترامپ دانستند که مبادا منجر به اخراج نظامیان این کشور از خاک عراق شود.
بر همین اساس روزنامه های «المدی» و «الزمان» چاپ بغداد نوشته اند که سرپرست وزارت دفاع آمریکا در سفر غیرمنتظره خود به بغداد برای ساماندهی حضور نیروهای کشورش و آینده این نیروها در عراق آماده است.
خبرگزاری «السیاسه نیوز» عراق نیز نوشته است که شانهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا در واکنش به مطالبات پارلمانی عراق برای بیرون کردن نظامیان آمریکا به خبرنگاران در بغداد گفت که در پارلمان عراق بحث هایی جریان دارد که فحوای آن تبیین وضعیت حضور نظامیان آمریکا در خاک این کشور است.
شانهان که این سخنان را بعد از پایان دیدارش با نخست وزیر عراق عنوان کرده، افزوده است که «می خواستیم به عادل عبدالمهدی بگوییم که ما از ماهیت ماموریت خود در عراق آگاهیم و می دانیم که حضور ما در داخل خاک عراق با خواست بغداد بوده است.»
وی خاطرنشان ساخت که در دیدار با عبدالمهدی نیز به صراحت تاکید کرد که به حق حاکمیتی و استقلال عراق که بغداد بر آن تاکید دارد، برسمیت می شناسیم و می دانیم که حضور ما در عراق با خواست رسمی بغداد بوده است.
وی درعین حال گفت که موضوع سرنوشت نیروهای آمریکا در عراق و اظهارات دونالد ترامپ در خصوص ایران در جریان گفتگوها با عادل عبدالمهدی مورد بحث قرار نگرفت اما نخست وزیر عراق به او گفته است که بغداد خواهان روابط قوی هم با واشنگتن و هم تهران است.
براساس بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، «عادل عبدالمهدی» خطاب به سرپرست وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که کشورش با استقرار پایگاه نظامی خارجی مخالف است و زیر بار نفوذ و دیکته خارجی نمی رود.
عبدالمهدی افزود: عراق بر روابط خود با آمریکا و مشارکت در مبارزه با داعش تاکید دارد اما این روابط باید در چارچوب توافقنامه فی مابین باشد.
نخست وزیر عراق اظهار داشت که بر اساس توافقنامه امنیتی (سال 2008) ماموریت نیروهای آمریکایی منحصر به مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای عراقی است و هیچ مورد دیگری در آن وجود ندارد.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به کابل رفته بود و با مقامات دولت افغانستان و فرماندهان آمریکایی مستقر در این کشور دیدار کرده و سپس از آنجا راهی بغداد شد تا طی بازدید از نظامیان این کشور در عراق، به مقامات عراقی پیرامون سیاست های واشنگتن در منطقه اطمینان بدهد.
با وجود اطمینان بخشی هایی که شانهان نسبت به مقامات عراقی داشته اما برخی کارشناسان معتقدند که واشنگتن همچنان به دنبال فشار بر بغداد برای بقای طولانی مدت نیروهایش در خاک عراق است.
«محمد المفرجی الحسینی» در یادداشتی که در سایت خبری« الغدیر» ارگان سازمان بدر منتشر شده گفته است: «به نظر نمی رسد که آمریکایی ها در حال حاضر هیچ دغدغه ای جز اینکه بخواهند مقامات عراقی را راضی کنند تا با حضور طولانی مدت نظامیان شان در این کشور موافقت کنند، داشته باشند.»
وی اضافه کرده است که واشنگتن تصور می کند که بهترین مکان راهبردی که از طریق آن می تواند بحران سازی های منطقه را مدیریت کند و از همه مهمتر ایران را که دشمن اصلی خود می داند زیر نظربگیرد، عراق است.
الحسینی حتی سفر شانهان به بغداد را مرتبط با سخنان اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی دانسته و گفته است که تقارن این سفر با تهدیدهای ضد ایرانی «بنیامین نتنیاهو» تصادفی نبوده بلکه یکسانی هدف دو طرف را علیه ایران نشان می دهد.
روزنامه «الزمان» چاپ بغداد نیز در گزارشی پیرامون سفر شانهان به بغداد به نقل از «صفاء الاعسم» کارشناس سیاسی عراقی آورده است که آمریکا همچنان علاقه مند به حضور طولانی مدت نیروهایش در عراق و عدم ترک خاک این کشور در برهه کنونی است.
روزنامه «العالم» دیگر روزنامه پرشمارگان عراق نیز همسو با گزارش روزنامه الزمان که نوشته است پیرامون اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق در پارلمان عراق اختلاف نظر وجود دارد آورده است که دو فراکسیون بزرگ پارلمان عراق در حال حاضر خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق هستند.
این روزنامه اضافه کرده است که سفر پاتریک شانهان به بغداد نیز به همین مناسبت و برای ساماندهی سرنوشت نیروهای آمریکایی در عراق و نیروهایی آمریکایی که از خاک سوریه به عراق عقب نشینی کرده اند، صورت گرفته است.
العالم همسو با دیدگاه هایی که می گوید آمریکا به فکر حضورطولانی مدت در عراق است به نقل از شانهان در تیتر صفحه اول خود آورده است: «نیروهای آمریکایی در خاک عراق باقی می مانند.»
به رغم این گونه ادعاها، برخی از نمایندگان پارلمان عراق مانند «حسن سالم» و «محمد الغبان» از فراکسیون «الفتح» که خبرنگار ایرنا با آنها صحبت کرده است تاکید کرده اند که اکثریت پارلمان عراق موافق اخراج نیروهای امریکایی از خاک عراق است.
این نمایندگان پارلمان عراق در پاسخ سوال ایرنا که اگر لایحه قانونی اخراج نیروهای آمریکایی در پارلمان عراق به رای گیری گذاشته شود آیا رای می آورد تاکید کردند که یک اکثریت راحتی در پارلمانی در تایید این لایحه وجود دارد.
این نمایندگان عراقی وعده داده اند که در فصل قانونگذاری دوم در روزهای آینده پارلمان عراق به این لایحه قانونی رسیدگی فوری کند.
برخی کارشناسان می گویند که هم اینکه دو فراکسیون فراگیر «اصلاح» و «سازندگی» که اکثریت پارلمان را تشکیل می دهند، موافق این لایحه هستند برای اعطای رای مثبت و قاطع به آن لایحه و تصویب آن در پارلمان کفایت می کند.
با وجود این گفته می شود که آمریکایی ها می دانند که لایحه قانونی می تواند در پارلمان به حضور نظامی آنها در عراق خاتمه بدهد برای همین می کوشند که حداقل بخش کوچکی از نیروهای خود را در عراق باقی بگذارند.
در این راستا برخی رسانه ها نوشته اند که سفر شانهان به بغداد در این راستا بوده تا مقامات عراقی را متقاعد کند تا با حضور حداقلی از نظامیان آمریکا در قالب نیروهای مستشاری موافقت کند.
گفته می شود که اصرار سفارت آمریکا در بغداد بر محدود بودن نظامیان آمریکایی موجود در عراق در حد 5500 نفر نیز در همین راستا بوده است تا از تبعات گزارش هایی که تعداد این نیروها را درعراق تا 30 هزار نفر اعلام کرده است، در امان بماند.
برهمین اساس وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا با نقض سخنان ترامپ، می کوشند از مسئولیت ها و تبعات این اظهارات غیر کارشناسانه وی بگریزند و سنگی که او با نابخردی در چاه انداخته بیرون بیاورند و از فشاری که در عراق زیر آن قرار گرفته اند بکاهند اما سوال این است آیا عراقی ها به یک حضور حداقلی آمریکایی ها تن خواهند داد؟ این چیزی است که چند روز دیگر با پایان تعطیلات فصلی پارلمان عراق آشکار خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1