تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۴۰۷۱۳۱
بارش برف و مسدود شدن برخی محورهای و معطلی مردم در جاده‌ها در کهگیلویه و بویراحمد واکاوی شد

معمای برف

۱۰
۰
معمای برف
کبنا ؛موضوع بارش برف و باران روز گذشته سبب شد تا جاده‌های استان یا مسدود شوند و یا هم یک طرف، جمعی زیادی از مسافران هم در محورهای بابامیدان-یاسوج معطل و با کندی ترافیک روبرو بودند.
در گزارشی آمده است؛ همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بارش نخستین برف چند سال اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، بسیاری را خوشحال کرد اما برای صدها مسافر و شهروند نیز مشقت‌های زیادی داشت.
مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد و مسافرانی که برای برگشت از سفر به استان‌های جنوبی از این استان می‌گذشتند، شب گذشته ساعت‌های سختی را گذراندند و به معنای واقعی کلمه در رنج و عذاب بودند.
این رنج‌ها نه در این بحران بلکه در همه بحران‌ها راز و رمزهای قابل توجهی دارند و از چندین زاویه باید به آن نگاه کرد.
معمایی که می‌گوید همه عوامل و نیروهای انسانی مرتبط با بحران پای کار هستند اما مردم هم زیر زجر و مشکلات هستند؛ کدام زنجیره در مدیریت بحران مفقوده است؟
کیست که تلاش فداکارانه بچه‌های راهداری، هلال‌احمر، اورژانس، پلیس و دیگر عوامل درگیر را تا پاسی از شب در این جاده‌ها نبیند اما به راستی چرا خروجی کار، آن چیزی نیست که مردم می‌خواهند؟
مگر نه این است که از شخص معاون عمرانی استاندار تا مدیرکل بحران او و همه عوامل عضو ستاد بحران در صحنه حاضر هستند؛ پس چرا با یک بارش سبک برف این گونه به هم می‌ریزیم؟
اگر بارش برف چند ساعت بیشتر ادامه داشت و اگر ترافیک برخی محورها چند ساعت بیشتر ادامه پیدا می‌کرد، چه فاجعه‌ای به وجود می‌آمد؟
اشکال کار واقعا کجاست؟
مسئولان، مردم و رسانه‌ها سه ضلع اثرگذار در بحران‌ها هستند، در این گزارش به نقش این اضلاع به صورت مختصر پرداخته می‌شود.
ابتدا گزارشی از آنچه در بارش برف ۲۲ بهمن بارید:
بارش برف از حوالی ساعت ۱۰ صبح به صورت پراکنده آغاز شد و اوج این بارش‌ها از ساعت ۱۹ شب به بعد بود.
هواشناسی پیش‌بینی‌های لازم را کرده بود و همه می‌دانستند، دوشنبه در کهگیلویه و بویراحمد برف می‌بارد اما گویا نه مردم و نه مدیران جدی نگرفته بودند.
بارش برف اگرچه بعد از مدت‌ها، برای همه غریب بود اما واقعیت آن است که آنقدر سنگین نبود که این همه مشکل به وجود بیاورد.
برق در بسیاری از شهرهای سردسیری و روستاهای آن قطع شد؛ تلفن همراه که همیشه با یک باد قطع می‌شود بهترین فرصت را یافته بود که بیش از ۷ ساعت به خواب زمستانی برود و در اوج بحران، شبکه تلفن همراه و مخابرات به طوری کلی قطع شود.
با وجود هشدارهای هواشناسی، اما ستاد بحران در ساعت ۱۹ شب و بعد از مرگ سهراب تشکیل شد و تصمیمات آن فقط برای گزارش‌دهی به مقامات بالا به درد می‌خورد.
در بحران بی‌برقی، صدا و سیما که گویا تنها رسانه موجود در این استان است بیش از گذشته کارایی خود را از دست داد و عملا اطلاع‌رسانی موثری به مردم نشد و خبرگزاری‌ها وسایت‌ها نیز در تلاش برای کسب اطلاع و انعکاس به مردم، با محدودیت‌های زیادی مواجه بودند.
هزاران خودرو در محورهای مواصلاتی استان برف‌گیر شدند و در راه ماندند.
محور بابامیدان به یاسوج با ریزش یک سنگ بزرگ به درون جاده و بارش سنگین برف به طور کامل قفل شد.
بارش برف در روزی اتفاق افتاد که حجم سنگینی از مسافران در حال برگشت از سفر بودند و این جاده کشش پذیرایی از آنان را نداشت.
دوربین‌های راهداری و پلس، ورود بیش از ۸ هزار خودرو را در این مدت اندک در یک جاده غیراستاندارد و دو بانده ثبت کردند که آماری بسیار بالا است.
مدیرکل بحران استانداری، جاده بابامیدان به یاسوج را یک‌طرفه اعلام می‌کند اما این تصمیم نیز راهگشا نبود و بیش از ۱۲ ساعت این محور قفل بود و مردم با زن و بچه در راه و زیر سوز سرما مانده بودند.
عملا هیچ اطلاع‌رسانی به رانندگان نمی‌شد و این سکوت در حالی بود که شایعه ریزش تونل آخری مسیر بابامیدان به یاسوج همه را کلافه کرده بود.
هیچ کس تکلیف خودش را نمی‌دانست؛ برخی رانندگان با تأیید ریزش تونل از بقیه می‌خواستند که برگردند و همین گره کور این محور را کورتر کرده بود؛ گرهی که ۱۲ ساعت به طول انجامید و خدا کمک کرد که فاجعه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد رخ ندهد.
رادیو نیز نتوانست با دادن اطلاعات دقیق و موثق، خلا اطلاع‌رسانی‌ها را پر کند.
در درون شهر یاسوج، نیز حال و روز خوشی نبود؛ قطعی برق و حضور با تأخیر عوامل شهرداری ترددها را مختل کرد؛ اوج مشکلات درون شهری یاسوج مربوط به ورودی یاسوج از سمت جاده اصفهان و جاده مهریان در تقاطع تنگه مهریان بود که بیش از سه ساعت مسیر قفل بود.
با همه این نقاط ضعف، اگر از کم‌کاری عوامل فضای سبز و پسماندها (زباله) بگذریم، اما شهرداری با همکاری پلیس خیلی زود شهر را به حالت عادی برگرداند و عمده بحران برف در جاده‌های برون شهری بود.
قطعی آب در برخی مناطق شهر یاسوج نیز به گفته متولیان امر به علت قطع برق بوده است.
در این مدت شاهد قطعی گاز نبودیم.
واکاوی این بحران از چند منظر قابل بررسی است.
نقش مسئولان:
قبل ازهر چیز مسؤولان ما باید با پذیرش کمبودها، در جهت رفع آن‌ها بربیایند نه اینکه با مقاومت‌های بی‌دلیل بر ضعف‌ها، سرپوش بگذارند.
کمبود امکانات در حوزه شهرداری و راهداری و دیگر ادارات مرتبطبا بحران محرز است و باید فکری شود.
واقعیت آن است که بارش برف مدت کوتاهی و با شدت کم بوده است اما تمرینی بود که عیار مدیران ما سنجیده شود و برای بحران‌های بعدی آماده‌تر باشند.
سه سامانه قوی بارشی دیگر در راه کهگیلویه و بویراحمد است که بارش‌های آنان، به مراتب سنگین‌تر است و آمادگی‌ها اگر در این حد باشد، باید منتظر بحران‌های جدی‌تری باشیم.
جلسه ستاد مدیریت بحران باید قبل از بحران باشد نه اینکه در وسط کاری که انجام شده است نشستی بگیریم و گزارشی بدهیم، شکی نیست که در این گونه جلسات تصمیمی مهمتر از تعطیلی مدارس گرفته نخواهد شد.
نکته دیگر اینکه مدیران ترس از رسانه‌ها را کنار بگذارند و برای حرکت بدون سانسور در مسیر رفع مشکلات مردم به رسانه‌ها نزدیک‌تر شوند و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را جدی‌تر بگیرند.
باید بپذیریم به هر دلیلی از صدا و سیما استقبال زیادی نمی‌شود و نباید دیگر رسانه‌ها را به حاشیه برد و آنها را در مقابل همدیگر قرار داد.
نکته مهمتر اینکه بسیار واضح بود که میان ادارات درگیر با بحران، هماهنگی وجود ندارد و هر کس ساز خودش را می‌زند اما عمدی هم در کار نیست و اینجا به یک راهبری قدرتمند نیاز هست.
همه این حرف را در این واقعیت تلخ باید زد که وقتی از سوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، چهار نقطه برای اسکان اضطراری مسافران در راه مانده، اعلام می‌شود اما همه این چهار محل تعطیل بودند و مسافرانی که مراجعه کردند با درب بسته‌ای مواجه شدند که هرگز کسی دری را روی انها باز نکرد تا اینکه در مهمانسراها و نمازخانه‌ها اسکان داده شدند.
هیچ مدیری نباید مقاومت کند و این حرف را نپذیرد که هماهنگی در عملیات‌ها یا نیست یا بسیار کم است.
مدیران همه چیز را به لحظه آخر نسپارند و علاج واقعه را پیش از وقوع بکنند.
نکته دیگر اینکه آقای فیلی به عنوان معاون عمرانی استاندار باید در راهبری تیم مدیریت بحران قوی‌تر از این عمل کند و این عدم ناهماهنگی‌ها را مدیریت کند.
اختیارات متولیان امر را بیشتر کند و برای به روز کردن تجهیزات آنان در مرکز تلاش کند.
هواشناسی نیز لازم است به اطلاعیه‌های رسمی بسنده نکند و جاهایی که وقوع چنین بحران‌هایی قابل پیش‌بینی است با ارتباط بهتر با رسانه‌ها، و با جزئیات شفاف‌تری روی آن‌ها تأکید کند.
نقش مردم:
بدون تردید، مردم در وقوع بحران‌ها و کنترل آن نقش بسزایی دارند.
در بحران اخیر در محور بابامیدان به یاسوج اگر مردم و رانندگان با رعایت فرهنگ رانندگی، در مسیر خودشان حرکت می‌کردند و به مسیر برگشت وارد نمی‌شدند شاهد این گره کور ترافیکی نبودیم.
در شهر یاسوج نیز وضع همین بود و در نقاطی که  مشکل جدی‌تری بود، هرکس سعی می‌کرد، زودتر برود.
توجه به شایعات و پیگیری نکردن منابع موثق خبری از دیگر مواردی است که نیازمند فرهنگ‌سازی است و به خود مردم بر می‌گردد.
عدم مدیریت سفر و موکول کردن آن به یک ساعت و یک روز مشخص از دیگر مواردی است که مردم رعایت نمی‌کنند و بار اصلی ترافیک را روی محورهایی نامطلوب این استان دوچندان می‌کنند تا کنترل بحران سخت‌تر شود.
عدم توجه به هشدارهای هواشناسی و دیگر مسئولان در مواقع بحران و پیش از آن، اوضاع را وخیم‌تر می‌کند و لازم است مردم به این اطلاعیه‌ها و نکاتی که از رسانه‌ها اعلام می‌شود، توجه کنند.
آستانه تحمل و صبوری از دیگر شاخصه‌هایی است که اگر در مردم تقویت شود، مدیریت بحران را راحت‌تر می‌کند.
یکی دیگر از موضوعاتی که مردم باید به آن توجه کنند، تجهیز خودرو به زنجیرچرخ، پرکردن باک بنزین و همراه داشتن وسایل خوراکی و گرمایشی است.
نقش رسانه‌ها:
رسانه‌ها نیز که پیش از وقوع بحران، نقدها و بیان ضعف‌ها از سوی آنان بسیار ضروری و مؤثر است در هنگام وقوع بحران لازم است روی اطلاع‌رسانی و حل مشکلات متمرکز شوند و نقدها و گاها تخریب‌هایی که از دل این نقدها گاها اجتناب‌ناپذیر است را به زمان دیگری موکول کنند و در کنار مدیران قرار بگیرند.
از خبرهای احساسی و دامن زدن به شایعات و گاها از کاه کوه ساختن‌ها در موقع بحران باید به جد پرهیز کرد تا مدیریت بحران به شکل بهتری انجام شود.
 
--------------------------
گزارش: کریم بنام
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
احمدی فقط بلدم بلدم میکنه
امیر
Iran, Islamic Republic of
باسلام خسته نباشید .مسولین ما فقط بلدن جلسه تشکیل ستادبحران بدن اون هم بعداز اتفاقات .اون هم به خاطر اینکه پول عضو ستاد بحران بگیرن.ما ازمسافرین دیشب بودیم به خدا حتی یه 115بین جاده ای هم نبود.واقعا حیف متاسفم برای این استان
ناشنا
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط نیروهای مردمی بودن که کمک میکردن ..واقعا نه مسئولی نه هیچ نهاد خدمت رسانی در محور کاکان پیدا نمیشد...من خودم از ساعت 2 بعدازظهر تا 11شب تو جاده گیر بودم...فقط و فقط نیروهای مردمی ،خدا خیرشون بده.
امیر
Iran, Islamic Republic of
باسلام خسته نباشید .مسولین ما فقط بلدن جلسه تشکیل ستادبحران بدن اون هم بعداز اتفاقات .اون هم به خاطر اینکه پول عضو ستاد بحران بگیرن.ما ازمسافرین دیشب بودیم به خدا حتی یه 115بین جاده ای هم نبود.واقعا حیف متاسفم برای این استان
خااااا
United States
واقعا ما که از مدیران نالایق مایوس شدیم اگر بحرانی خدای ناکرده بوجود بیاد این مردم بدبخت چه بلایی برسرشوت میاد وقتی در مرکز استان این مشکلات طاقت فرسا بود مردم زیلایی وچاروسا چه میکشن
خبرچین
Iran, Islamic Republic of
سلام کبنا چرا دست از برنمداری آقا سنگ کمی بالاتر از آخرین غذاخوری جاده بعدازاخرین تونل گلزردی من خودم از ساعت دو بعدطهرتا ده شب گرفتار بودم اولین واساسیترین عامل بی تربیتی بعضی افراد که بعضی هم عمدی بود شایعاتی که راه می انداختند دوم هیچ نیرویی نه راهداری نه پلیس نبود هیچ اتفاقی نبود که جاده بند شود فقط بی تربیتی افرادی که اصیل نیستنداگریک نفر نیروی پلیس بودهرگزاینطور نمی شد تازه وقتی از ترافیک رهاشدیم تازه بعدازدشتروم درون شیب تندتماما گیر افتادیم که اگرتیغی می کشیدند ونمک می پاشیدن هرگزچندساعت اینجا کسی نمی ماند زمانی آمدند که مردم ازسرناچاری ازخودرو پیاده ودست به کار گره ترافیک رابازکردن این استان مسئولی ندارد اینها که برای . به این پست رسیده اندفعلا کبنا گاهی به نعل گاهی به میخ بزن تاتوهم با اینها شریکی
دلسوز استان
Iran, Islamic Republic of
اقای فیلی با اسمی بزرگ و تبلیغات وسیع به استان امد ولی در اولین امتحان بعداز دوسال بازهم نا کارامدی ایشان برملا شد ونشان از لیاقت بچه های استان در زمان استاندار قبلی که سه روز پشت سر هم برف بارید با کمترین مشکل توانستیم از ان عبور کنیم به عمل کار براید نه به حرف
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
به اعتقاد بنده اگر تمامی مدیریتهای بحران استانهای کشور هم به کمک میامدند کاری از پیش نمی بردندچرا؟
اول اینکه ما مردم و رانندگان همیشه در برگشت از سفرهای طولانی مدت و بیش از دو روز دقیقه نود را انتخاب می کنیم که این خودش بزرگترین بحران را بوجود میاورد حالا اقای مهندس فیلی و اقای محمدی تبار و دیگ عزیزان دست اندر کار حضور داشته باشند هیچ کاری نمی توانند بکنند.
دوم فرهنگ رانندگی ما در استان و بعضا در کشور بهعینه نیست قوانین را رعایت نمی کنیم . رانندگان ما در این گونه موارد بجای کمک به مسئولین وهمکاری با پلیس راهور عرصه را برانان تنگ کرده وبا اخلاقی بد و تند خویی قوانین را نادید گرفته و لاین مخالف جاده کم عرض را هم غصب می نماید و راه بندان بوجود میاورند وطلبکارم میشوند. ایا این است راه صحیح کمک به راهداران و پلیس راهور و راهداری ؟
سوم با توجه به کوهستانی بودن مسیرهای ورودی و خروجی استان از دیگر استانهای همجوار تعریض کردن جاده های مواصلاتی با هزینه های زیادی روبرو می گردد ونیاز به اعتبارات انجنانی است که در استان محروم ما با مشکلات عدیده ای جهت تامین اعتبار مواجه هستیم. لذا نیاز است که در اینگونه موارد خود مردم راهنما و همکار و هدایت کننده باشند که بعید به نظر می رسد..
چهارم روز فردای همان شب برفی که هوای خوب و افتابی ودل انگیزی بود چرا ترافیک بود ؟ دقیقا از اول صبح ان روز برفی تمامی مردم ورانندگان بعضا دوبله پارک نموده بودن برای عکس گرفتن انهم در یک جاده کم عرض دوطرفه که کار را برای پلیس راهور و دیگران سخت کرده بودند ایا اینجا هم مهندس فیلی و مدیریت بحران و راهداری مقصر بودند که باید میو مدند اطلاع رسانی بکنند که اقا پارک دوبله نکنید و رعایت کنید؟
به هر شکل 80درصد بوجود امدن بحرانها در تمامی موارد مشابه بوسیله خود مردم درست می شود و هیچ کاری هم نمی شود کرد چون ما درست و بهینه از فرهنگمان استفاده نمی کنیم .بعضا در جادهای کشورهای اروپای در تلویزیون مشاهده می کنیم تصادفات زنجیره ای رخ می دهد ولی هیچ راننده ای به لاین مخالف ورود نمی کند اگر روزها در ترافیک بماند .ما باید فرهنگ رانندگی را رعایت بکنیم واگر رعایت بشود و به اطلاع رسانیها توجه بکنیم اینگونه موارد پیش نمی اید . و نیازی به مقصر کردن دیگران هم نیست . انشااله که این مهم عملی بشود در بین مردم خوبمان.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه من خودم شاهد بودم که در حال تبدیل شدن به فاجعه بود که برف خودش قطع شد از صبح هیچ گونه ماشین برف روبی من ندیدم و در یک وضعیت فجیعی خیابا ول شده بود و برق هم قطع بود میفرمایند که درختها میفته رو سیم و..درختها را چه کسی باید بررسی کنه که کوتاه بشوند؟ اینا وظیفه شرکت برق هست که بگوید این درختها شبکه برق مرا دچار مشکل می کنند و اونها را یه فکری به حالشون بکنه پایه های برق ضعیف را چه کسی باید سرو سامان دهد؟ وظیفه برف روبی با کیست؟
ما که خداشاهده هیچ مذیریتی ندیدیم اصلا ایها همه ول کرده بودد رفته بودن گناوه تفریح هیچی نبود
Iran, Islamic Republic of
بیش از 15 ساعت در ترافیک بدون برف ز سمت بامیدان یه یاسوج ماندیم هیچ دستگه خدمات رسانی پیدا نشد بعدش هم مجبور شدیم با کلی مشقت برگردیم
واقعأ متاسفم برا همه مسئولین امر
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1