کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی |

حسینیه‌ی بهبهانی‌ها؛ تاکتیک خورشیدی، تاجگردون و سید قدرت

21 بهمن 1397 ساعت 13:46

تاجگردون دو دوره تمام قدرت را در دست دارد و اوج بیکاری، تبعیض و شرایط اقتصادی را هم می‌بینیم. از حق نمی‌شود گذشت. او در سطح ملی، جذب اعتبارات، پیگیری پروژه‌های مهم و... اقداماتش خوب بوده، اما هر وقت که سردار خورشیدی کاندیدای مجلس شده، تاجگردون روی مجلس را ندیده است و در دو دوره‌ی که خورشیدی کاندیدای مجلس شد، تاجگردون رأی نیاورد و دقیقاً نکته اصلی همین جا است؛ «سردار باشد، تاجگردون نیست». خورشیدی شاید محور وحدت باشد.


همایش «انقلاب اسلامی، فرصت‌ها و چالش‌ها» در حسینیه بهبهانی‌ها با سخنرانی سردار قشقایی‌ها ساعت 19 برگزار می‌شود. احمد خورشیدی آزاد روز گذشته با استقبال قشقایی‌ها و اصولگرایان گچساران وارد شهر دوگنبدان شد تا در یک یکشنبه‌ از زمستان 97 در حسینیه‌ی بهبهانی‌ها حرف‌هایش را بزند. استقبال از خورشیدی آزاد و خوشحالی اصولگرایان و از طرفی مهمانی آنان در پایگاه انتخاباتی و تبلیغاتی سابق فولادی وندا پیام‌های به همراه دارد و بدون شک در باره این یکشنبه‌ی گفت و شنود و قلم فرسایی ها زیاد است.
اما برای اینکه اهمیت این همایش برای اصولگرایان بررسی شود، به مواضع رسمی روزها و ماه‌های گذشته سردار بر می‌گردم، آنجایی که برای ترک زبانان پیام می‌دهد که «گچساران و باشت مال همه شهروندانش هست ترک و لر و بختیاری و دهاقانی و بهبهانی و بندری – قشقایی‌ها بیدار باشید امروز روز وحدت قاطع است همه بایست با هم باشیم بدون اینکه یک نفرمان غایب بشویم و برویم جای دیگر — و اینکه می‌بینید تا بنده حرف‌های حق می‌زنم مورد حمله قرار می‌گیرم علتش این است که به منافع مادی چند نفر تعرض کرده‌ام — در آینده نزدیک اخبار و اطلاعاتی را منتشر خواهم کرد تا عزیزان بهتر بدانند چرا عده قلیلی دارند یقه خودرا می‌درند تا اسم یک کاندیدای ترک مطرح نشود.» و می‌نویسد: «سرنوشت قشقایی در گچساران را نباید به جناج چپ و راست گره زد چرا که آنان ۱۰ دوره از رای ما استفاده کرده و به ما خیانت کرده‌اند – اطلاعات غلطی به ترکها در این ۴۰ سال القا کرده‌اند، یکی مربوط به‌ جمعیت ترکهاست و دیگری آمار واجدین رای قشقایی‌هاست و هدف رقیب این است که به ما القا کند تعداد آراء ترکها قابل رقابت نیست پس بایست به کاندیدای چپ یا راست لرزبان رای بدهند، در حالیکه واقعیت چیز دیگری است و آمار واقعی چیزی غیر از این را نشان می‌دهد – و آنالیزهای درست حاکی است که ترکها در شرایط وحدت حداکثری بین خود و تعدد کاندیداهای لرزبان می‌توانند با کاندیدای ترک زبان برنده انتخابات بشوند کمااینکه در دو باری که حقیر توفیق کاندیداتوری داشتم ثابت شد که ما می‌توانیم برنده باشیم چرا در هر دو دور علیرغم تقلب‌ها و تخلف‌های فراوان چپ وراست ما به آنها نباختیم بلکه به اختلاف خودمان باختیم و ما برنده واقعی بودیم — پس راه پیروزی ترک زبان‌ها وحدت است و قشقایی‌ها بایست بپذیرند که با وحدت به روی کاندیدای ترک زبان ولو ” آقاج ” می‌توانند حقوق فراوان از دست رفته خودررا استیفا کنند.»
سردار خورشیدی علاوه بر اینکه بر روی کلید واژه کاندیدای واحد ترک در گفتمان سیاسی گچساران تاکید می‌کند به حقوق از دسته رفته قشقایی‌ها هم در حوزه سیاسی و مدیریتی استان گریزی می‌زند و وحدت را راه پیروزی ترک زبان‌ها می‌داند. قشقایی‌ها زمانی در انتخابات دوره سوم شوراهای اسلامی شهر دوگنبدان نبض شهر را به دست گرفتند و رمضان عباسی را شهردار دوگنبدان کردند. بعدها بعد از پیروزی سید قدرت حسینی پور در انتخابات مجلس، برخی از صندلی های مدیریتی به ترک زبان‌ها رسید. قشقایی‌ها هیچ وقت اتحادشان را حتی در مسائل سیاسی به هم نمی‌زدند تا اینکه در انتخابات دهم مجلس جمعی از قشقایی‌ها از فولادی وندا فاصله گرفتند و با گذاشتن کلاه نمدی در انتخابات دهم بر سر تاجگردون، با او برای آینده سیاسی‌شان هم پیمان شدند. اما تا چه اندازه این پیمان نانوشته اجرایی شد! باید در باره آن مفصل بحث و گفت و گو شود. این نکته مهم است که در این سال‌ها فقط در تحلیل‌ها و گزارش‌ها و یادداشت‌ها نام یک قشقایی برای مسوولیت های کلیدی برده می‌شود، و در واقعیت ورق جور دیگری بر می‌گردد،مثلاً تصور می‌شد که فرمانداری گچساران در این دوره به قشقایی‌ها برسد. اما گویا این موضوع در ایدئولوژی تاجگردون جایی نداشت و خوان پایه را ترجیح داد و حرف و حدیث‌های پیرامونی رنگ باخت. قشقایی‌ها بیش از 30 درصد آرای گچساران و باشت را به خود اختصاص می‌دهند و اگر فامیل‌ها را به آن اضافه کنیم، می‌بینیم که یکی از تاثیرگذارترین اضلاع قدرت سیاسی باشت و گچساران خواهند بود. مسئله‌ ای که نماینده حال حاضر شهرستان به آن علم دارد. به غیر از رئیس دانشگاه فرهنگیان، یکی دو تا معاونت و رئیس اداره شهرستان، قشقایی‌ها در بدنه مدیریتی کلان استان نقشی ایفا نمی‌کنند. بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها تاجگردون اخیراً تصمیم گرفته که برای قشقایی‌ها سهم مدیریتی کنار بگذارد و در تلاش است که جایگاه خود را نزد ترک‌ها بهبود ببخشد. او بخشدار مرکزی گچساران و اداره کل ورزش و جوانان را برای آنان کنار گذاشته است، حال تاجگردون تا چه حد در این باره بتواند موفق عمل کند و حرف‌ها تا چه حد به واقعیت بپیوندد، باید منتظر ماند.
سردار خورشیدی بعد از شکست علی فولادی وندا و اختلاف نظرهایی که در بین ترک زبان‌ها به وجود آمد، سعی کرد که در این سالهای اخیر رهبری قشقایی‌ها را به دست بگیرد، او می‌گوید که ترک‌ها به دلیل اختلافات خودشان از عرصه سیاسی و مدیریتی استان کنار گذاشته شدند. شامگاه -یکشنبه حسینیه بهبهانی‌ها- تاریخی می‌شود، خورشیدی با هر کیفیت یا کمیتی و با هر میزان استقبالی از قشقایی‌ها و اصولگرایان که در این همایش حاضر شود، حرف‌هایش را می زند. چند ساعت بعد از آن در سالگرد چله انقلاب غلامرضا تاجگردون و سید قدرت حسینی در باشت و دهدشت سخنرانی می‌کنند. خورشیدی در -حسینیه بهبهانی‌ها- آزادتر صحبت می‌کند، تاجگردون و سید قدرت بر خلاف خورشیدی هر حرفی را نمی‌توانند بزند و شاید تاجگردون و سید قدرت حسینی پور بحرینی روزهای بعد از چله انقلاب به سخنان خورشیدی واکنش نشان دهند، چیزی تا شامگاه یکشنبه‌ی حسینیه بهبهانی‌ها نمانده، خورشیدی آزاد احتمال دارد محتاطانه‌تر، و در قامت یک نظریه پرداز و محور وحدت ظهور کند و دست از انتقادهایش فعلاً بر دارد و فقط انقلابی صحبت کند.
البته نشست شب گذشته او با اصولگرایان مجهولات زیادی را در افکار عمومی به وجود آورد، آیا خورشیدی محور وحدت می‌شود یا خیر؟ آیا او آنقدر محبوب هست و نزد قشقایی‌ها جایگاه دارد که حلقه اتحاد قشقایی‌ها را تشکیل دهد؟ در استقبال از خورشیدی اصولگرایان و قشقایی‌ها و حتی بیعت اصل و علی فولادی وندا آمده بودند. اما خبری از متحدین قشقایی دیروز و امروز تاجگردون نبود، عدم استقبال قشقایی‌های چپ از خورشیدی این پیام را هم می‌تواند در بر داشته باشد که آن‌ها نمی‌خواهند فعلاً در بازی دیگری حضور داشته باشند و دست خورشیدی را از حمایت‌های چپ قشقایی خالی کردند. چپ‌های قشقایی فولادی وندا را هم در مقابل تاجگردون تنها گذاشتند. موضوعی که خورشیدی آن را می‌داند و گفته بود که ما از اختلافاتمان ضرر می‌کنیم و سرنوشت ترک‌ها را نباید به چپ و راست گره بزنیم. بعد از صحبت‌های خورشیدی احتمال واکنش لیدرهای قشقایی و تاجگردون وجود دارد و واضح است که خورشیدی فعلاً نماینده تام‌الاختیار قشقایی‌ها نیست.
ترکیب استقبال کنندگان از خورشیدی و سخنرانی یدالله مرادی در محل سابق ستاد انتخاباتی فولادی وندا نشان می‌دهد که سردار گچسارانی به دنبال اهداف بزرگتری است. اهدافی که شاید در روزهای واپسین نمایان شود. نزدیکان خورشیدی می گویند که او به دنبال وحدت همه نیروها است. اما هر چه که هست همایش حسینیه بهبهانی‌ها بعضی از زوایای پنهان آن را روشن می‌کند. استقبال قشقایی‌ها (چپ و راست) و اصولگرایان از سخنرانی خورشیدی می‌تواند وزن او را سبک و سنگین کند.
حسین اسماعیلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گچساران نیز در کنار سایرین به استقبال از خورشیدی آمد. اسماعیلی اصولگرا و زمانی عضو شورای اسلامی شهر بود و اعتماد به او در بین مردم بالا است. تاجگردون به دانشگاه آزاد اسلامی کما فی سابق به عنوان یک پایگاه نگاه نمی‌کند و نگاهی که به ملک زاده و محمودی روسای گذشته دانشگاه آزاد داشت، دیگر نمی‌تواند به اسماعیلی داشته باشد. خورشیدی این را هم گفته بود که تاجگردون با ویرانی اقبالش مواجه است.
تاجگردون دو دوره تمام قدرت را در دست دارد و اوج بیکاری، تبعیض و شرایط اقتصادی را هم می‌بینیم. از حق نمی‌شود گذشت. او در سطح ملی، جذب اعتبارات، پیگیری پروژه‌های مهم و... اقداماتش خوب بوده، «اما هر وقت که سردار خورشیدی کاندیدای مجلس شده، تاجگردون روی مجلس را ندیده است و در دو دوره‌ای که خورشیدی کاندیدای مجلس شد، تاجگردون رأی نیاورد و دقیقاً نکته اصلی همین جا است». پس خورشیدی شاید محور وحدت باشد.
نتیجتاً به نظر می‌رسد که خورشیدی فرصت حسینیه بهبهانی‌ها را به راحتی از دست ندهد، او می‌داند که همه صحبتهایش را می‌شنوند و لذا تمام حرف‌هایش را می زند. با این وجود احتمال می‌رود که سخنرانی خورشیدی در حسینیه بهبهانی‌ها و صحبت‌های سید قدرت حسینی بحرینی در دهدشت و غلامرضا تاجگردون در باشت حساب شده و از قبل برنامه ریزی شده است.
تاجگردون قواعد بازی را خوب بلد است، اصولگرایان به دنبال یکپارچه شدن هستند و اصلاح طلبان هم فعلاً تمام قد پشت سر تاجگردون نیستند، باید ببینیم که خورشیدی چه حرف‌های را می زند و تاکتیک تاجگردون و سید قدرت حسینی در برابر او چیست؟
-----------------------------------
سیده زهرا حسینی‌فر
----------------------------------


کد مطلب: 407079

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/407079/حسینیه-ی-بهبهانی-ها-تاکتیک-خورشیدی-تاجگردون-سید-قدرت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1