تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۴۰۶۹۸۵
استاندار کهگیلویه و بویراحمد دست روی موضوعی گذاشت که نمایندگان آن را درک نمیکند
گره کور
۰
کبنا ؛بیکاری معضل بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد است، جوانان تحصیل کرده و در آستانه ازدواج به دلیل نداشتن شغل در پس کوچههای علافی پرسه میزنند. از طرفی نبود کارخانجات بزرگ و صنایع تبدیلی در استان دارای ظرفیتهای عظیم طبیعی، گیاهان دارویی و معادن و فرهنگ پشت میز نشینی سبب شده که درد این معضل بر خانوادهها و جوانان فشار بیشتری بیاورد. این در حالی است اکثراً کسانی کارهای دولتی را تصاحب میشوند که به آقای نماینده و آقای مدیرکل وصل باشد. فرهنگی غلطی که متأسفانه در این استان وجود دارد. البته مدیرانی که قانونمند هستند به هیچ وجه مدنظر نیست.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز سه شنبه (16 بهمنماه 97) در مرکز پاسخگویی و ارتباطات مردمی سامد حضور یافت و به مشکلات، درخواستها و مطالبات گوناگون مردم در نقاط مختلف استان پاسخ داد. در فحوای کلام اقشار مختلف مردم اشتغال موضوع اصلی بود و استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد، معضل اشتغال که اکنون به ابرچالشی نه تنها برای مردم، مسئولان و خانوادههای این استان تبدیل شده بلکه دغدغه اصلی دولتمردان نیز هست با نامه نگاری و سفارش حل شدنی نیست. این سخن علی محمد احمدی که رفع مشکل بیکاری با نامه نوشتن حل شدنی نیست نیز از نکتههای قابل تاملی است که باور آن هنوز برای بسیاری افراد سخت به نظر میرسد.
مسئلهای که نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد آن را درک نکردهاند و هیچ تلاشی برای راه اندازی یک کارخانه بزرگ در استان ندارند و برای به سرانجام رساندن پروژه های مهم استان هم اهتمام جدی به خرج نمیدهند. اگر چه بیخبر از برخی رفتارهای نامناسب و دور از شأن هم نیستیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اذعان به وجود چنین معضل و چالش بزرگی در استان اما در مقابل اصرار و درخواست جوانان و خانوادههایی که مرتب خواهان بهکارگیری آنها در نهادهای دولتی بودند، تنها پاسخش جذب از طریق برگزاری آزمون و راههای قانونی بود.
احمدی در عین تکریم و پاسخگویی به مردم اما راه حل اساسی برای برون رفت از معضل بیکاری در استان را تغییر نوع نگاه و نگرش خانوادهها و جوانان به این مقوله دانست و گفت باز کردن این گره کور تنها از طریق دولت و مشاغل دولتی باز نمیشود.
بیکاری اما فصل مشترک، درد عمیق و دغدغه جدی مسئولان و خانوادهها در جای جای این استان و در عین حال خواسته اساسی و نقطه اشتراک در مطالبات مردم این دیار است.
آنگونه که آمارها نشان میدهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر از لحاظ بیکاری در ردیف استانهای با بیکاری بالای کشور قرار داشته است.
اکنون این سئوال مطرح است که چگونه یک استان با داشتن ظرفیتهای غنی و بالقوه در حوزههای مختلف و با داشتن حدود تنها یک درصد جمعیت و مساحت جغرافیایی کشور به چنین وضعیتی در بیکاری دچار شده است.
آیا کاهش بیکاری در شرایط کنونی تنها وظیفه دولت و حاکمیت است و قوانین و دستورالعملهای تحمیل شده از بالا به پایین تاکنون درترمیم و بهبود وضعیت موجود بیکاری در این استان کارساز بوده است.
آنگونه که کارشناسان و دست اندرکاران اذعان دارند حل این مسئله بحران زا بیش از آن که نیازمند دستورالعملها و نسخههای واحد در سطح ملی باشد ابتکار، نگاه و رویکردهای بومی و منطقهای میطلبد.
** ارتباط عزتمند از طریق سامانه سامد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین ارتباط مفید و عزتمند مدیران و مسئولان اجرایی با مردم را از مهمترین اهداف سامانه نوین ارتباطی سامد (111) دانست و تاکید کرد: دستگاههای مربوطه موظف هستند تا حصول نتیجه نهایی مشکلات و مطالبات درخواستی را پیگیری کنند.
وی همچنین دستورات لازم برای پیگیری و رفع مطالبات مردمی را به فراخور درخواستها و موضوعات مطرح شده توسط آنها به دستگاهها و متولیان مربوطه صادر کرد.
احمدی اظهار داشت: نحوه رسیدگی و جواب همه درخواستها و مشکلات مطرح شده باید در یک بازه زمانی کمتر از یک ماه به استاندار گزارش شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مسأله اشتغال از جمله درخواستهای عمده مردمی از طریق این سامانه بود که با توجه به محدودیتها و ضوابط قانونی بهکارگیری نیروها در نهادهای دولتی تنها از طریق برگزاری آزمون رسمی امکان پذیر خواهد بود.
احمدی عنوان کرد: البته توضیح و توجیه لازم در این زمینه نیز به متقاضیان ارائه شد.
وی ابراز داشت: مسائل عمرانی، اجتماعی، طرحهای راکد سرمایه گذاری، مشکلات اقتصادی، ارائه تسهیلات بانکی و تضییع حقوق برخی نیروهای شرکتی و یا قراردادی در برخی دستگاهها از دیگر موضوعات و درخواستهای مطرح شده توسط مردم در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد بود.
احمدی بر ضرورت پاسخگویی سریع، تکریم مردم و متقاضیان و جدیت در حل مشکلات مطرح شده تاکید کرد و گفت: پاسخگویی به مسائل و درخواستهای مردم حتی در دورترین نقطه استان از طریق سامانه «سامد» به طور مستمر و هر ماه یکبار توسط معاونان استاندار، فرمانداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی ادامه دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از موفقیتها و اقدامهای جدی دولت تدبیر و امید در راستای تکریم مردم استفاده از روشهای نوین به منظور انتقال نظرات و دیدگاههای آنها به دولتمردان است و سامانه 111 با این هدف راه اندازی شده است.
مرکز سامد به عنوان یک ساختار توانمند به طور عملی بستر وسیعی برای دریافت شکایتها، انتقادها، پیشنهادها و ایدههای مردمی و رسیدگی و پاسخگویی به آنها را با رعایت صرفه جویی در هزینههای زمانی و مالی فراهم کرده است.
یکی از مجاری سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) در کشور سامانه تلفنی 111 است که مردم در هر نقطه از استان میتوانند پیشنهاد، انتقاد، گزارش، طرحها و ایدهها، شکایت و درخواستهای خود را با کارشناسان این سامانه مطرح و پیگیری کنند.
هدف از راه اندازی این سامانه افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم ازطریق ارتقا کیفیت پاسخگویی دستگاهها و سازمانها، تمرکز زدایی در رسیدگی به مطالبات مردم، ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و مدیریت یکپارچه امور ارتباطات مردمی، افزایش سرعت در رسیدگی با بهره گیری از سیستم سامد و ضریب نفوذ الکترونیکی ارتباطات مردمی در کشور است.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز سه شنبه (16 بهمنماه 97) در مرکز پاسخگویی و ارتباطات مردمی سامد حضور یافت و به مشکلات، درخواستها و مطالبات گوناگون مردم در نقاط مختلف استان پاسخ داد. در فحوای کلام اقشار مختلف مردم اشتغال موضوع اصلی بود و استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد، معضل اشتغال که اکنون به ابرچالشی نه تنها برای مردم، مسئولان و خانوادههای این استان تبدیل شده بلکه دغدغه اصلی دولتمردان نیز هست با نامه نگاری و سفارش حل شدنی نیست. این سخن علی محمد احمدی که رفع مشکل بیکاری با نامه نوشتن حل شدنی نیست نیز از نکتههای قابل تاملی است که باور آن هنوز برای بسیاری افراد سخت به نظر میرسد.
مسئلهای که نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد آن را درک نکردهاند و هیچ تلاشی برای راه اندازی یک کارخانه بزرگ در استان ندارند و برای به سرانجام رساندن پروژه های مهم استان هم اهتمام جدی به خرج نمیدهند. اگر چه بیخبر از برخی رفتارهای نامناسب و دور از شأن هم نیستیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اذعان به وجود چنین معضل و چالش بزرگی در استان اما در مقابل اصرار و درخواست جوانان و خانوادههایی که مرتب خواهان بهکارگیری آنها در نهادهای دولتی بودند، تنها پاسخش جذب از طریق برگزاری آزمون و راههای قانونی بود.
احمدی در عین تکریم و پاسخگویی به مردم اما راه حل اساسی برای برون رفت از معضل بیکاری در استان را تغییر نوع نگاه و نگرش خانوادهها و جوانان به این مقوله دانست و گفت باز کردن این گره کور تنها از طریق دولت و مشاغل دولتی باز نمیشود.
بیکاری اما فصل مشترک، درد عمیق و دغدغه جدی مسئولان و خانوادهها در جای جای این استان و در عین حال خواسته اساسی و نقطه اشتراک در مطالبات مردم این دیار است.
آنگونه که آمارها نشان میدهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر از لحاظ بیکاری در ردیف استانهای با بیکاری بالای کشور قرار داشته است.
اکنون این سئوال مطرح است که چگونه یک استان با داشتن ظرفیتهای غنی و بالقوه در حوزههای مختلف و با داشتن حدود تنها یک درصد جمعیت و مساحت جغرافیایی کشور به چنین وضعیتی در بیکاری دچار شده است.
آیا کاهش بیکاری در شرایط کنونی تنها وظیفه دولت و حاکمیت است و قوانین و دستورالعملهای تحمیل شده از بالا به پایین تاکنون درترمیم و بهبود وضعیت موجود بیکاری در این استان کارساز بوده است.
آنگونه که کارشناسان و دست اندرکاران اذعان دارند حل این مسئله بحران زا بیش از آن که نیازمند دستورالعملها و نسخههای واحد در سطح ملی باشد ابتکار، نگاه و رویکردهای بومی و منطقهای میطلبد.
** ارتباط عزتمند از طریق سامانه سامد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین ارتباط مفید و عزتمند مدیران و مسئولان اجرایی با مردم را از مهمترین اهداف سامانه نوین ارتباطی سامد (111) دانست و تاکید کرد: دستگاههای مربوطه موظف هستند تا حصول نتیجه نهایی مشکلات و مطالبات درخواستی را پیگیری کنند.
وی همچنین دستورات لازم برای پیگیری و رفع مطالبات مردمی را به فراخور درخواستها و موضوعات مطرح شده توسط آنها به دستگاهها و متولیان مربوطه صادر کرد.
احمدی اظهار داشت: نحوه رسیدگی و جواب همه درخواستها و مشکلات مطرح شده باید در یک بازه زمانی کمتر از یک ماه به استاندار گزارش شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مسأله اشتغال از جمله درخواستهای عمده مردمی از طریق این سامانه بود که با توجه به محدودیتها و ضوابط قانونی بهکارگیری نیروها در نهادهای دولتی تنها از طریق برگزاری آزمون رسمی امکان پذیر خواهد بود.
احمدی عنوان کرد: البته توضیح و توجیه لازم در این زمینه نیز به متقاضیان ارائه شد.
وی ابراز داشت: مسائل عمرانی، اجتماعی، طرحهای راکد سرمایه گذاری، مشکلات اقتصادی، ارائه تسهیلات بانکی و تضییع حقوق برخی نیروهای شرکتی و یا قراردادی در برخی دستگاهها از دیگر موضوعات و درخواستهای مطرح شده توسط مردم در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد بود.
احمدی بر ضرورت پاسخگویی سریع، تکریم مردم و متقاضیان و جدیت در حل مشکلات مطرح شده تاکید کرد و گفت: پاسخگویی به مسائل و درخواستهای مردم حتی در دورترین نقطه استان از طریق سامانه «سامد» به طور مستمر و هر ماه یکبار توسط معاونان استاندار، فرمانداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی ادامه دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از موفقیتها و اقدامهای جدی دولت تدبیر و امید در راستای تکریم مردم استفاده از روشهای نوین به منظور انتقال نظرات و دیدگاههای آنها به دولتمردان است و سامانه 111 با این هدف راه اندازی شده است.
مرکز سامد به عنوان یک ساختار توانمند به طور عملی بستر وسیعی برای دریافت شکایتها، انتقادها، پیشنهادها و ایدههای مردمی و رسیدگی و پاسخگویی به آنها را با رعایت صرفه جویی در هزینههای زمانی و مالی فراهم کرده است.
یکی از مجاری سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) در کشور سامانه تلفنی 111 است که مردم در هر نقطه از استان میتوانند پیشنهاد، انتقاد، گزارش، طرحها و ایدهها، شکایت و درخواستهای خود را با کارشناسان این سامانه مطرح و پیگیری کنند.
هدف از راه اندازی این سامانه افزایش مشارکت مردمی در نظارت همگانی و تقویت و تثبیت اعتماد مردم به دولت، افزایش رضایت مردم ازطریق ارتقا کیفیت پاسخگویی دستگاهها و سازمانها، تمرکز زدایی در رسیدگی به مطالبات مردم، ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و مدیریت یکپارچه امور ارتباطات مردمی، افزایش سرعت در رسیدگی با بهره گیری از سیستم سامد و ضریب نفوذ الکترونیکی ارتباطات مردمی در کشور است.
شعاررررررررررررری