کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا عملکرد خداداد غریب‌پور را مورد بررسی قرار داد

افتتاح طرح‌های بزرگ صنعتی و معدن با حضور خداداد غریب‌پور (+ تصاویر)

16 بهمن 1397 ساعت 11:47

خداداد غریب پور به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و طبق هماهنگی های وزارت صنعت، معدن و تجارت با این سازمان، 6 طرح را در استان کرمان شامل تولید کاتد مس مجتمع خاتون آباد (ظرفیت سالانه200 هزار تن)، فاز کوثر مجتمع گل گهر (ظرفیت سالانه 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی)، تولید کارتریج تونر دستگاه کپی (ظرفیت سالانه یک هزار تن)، تولید رینگ چرخ خودرو (ظرفیت سالانه 8 هزار تن)، تولید خودروسازی کارمانیا (ظرفیت سالانه 5 هزار دستگاه) و نیز طرح های مجتمع مس سرچشمه (نصب کوره جدید آند شماره 2، افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله شماره 1 و 2، اصلاحات تیکنر شماره 4 و استحصال نیکل و مس از تصفیه الکترولیت پالایشگاه) افتتاح می کند.


خداداد غریب‌پور فرماندار اسطوره‌ای بویراحمد، بعد از حضورش در بزرگترین هلدینگ‌های مطرح کشور و عملکرد خوبش به «ایمیدرو» رفت، تا در کسوت یک فرد با تجربه معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شود. غریب‌پور علاوه بر وجه بالای مردمی‌ بودنش، اکنون به عنوان یک مدیر با تجربه صنعتی و تولیدی در کشور مطرح است.
در ادامه بعضی از فعالیت‌های وی را می‌خوانید.
10 طرح صنعتی و معدنی در دهه فجر راه اندازی می شود

خداداد غریب پور به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و طبق هماهنگی های وزارت صنعت، معدن و تجارت با این سازمان، 6 طرح را در استان کرمان شامل تولید کاتد مس مجتمع خاتون آباد (ظرفیت سالانه200 هزار تن)، فاز کوثر مجتمع گل گهر (ظرفیت سالانه 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی)، تولید کارتریج تونر دستگاه کپی (ظرفیت سالانه یک هزار تن)، تولید رینگ چرخ خودرو (ظرفیت سالانه 8 هزار تن)، تولید خودروسازی کارمانیا (ظرفیت سالانه 5 هزار دستگاه) و نیز طرح های مجتمع مس سرچشمه (نصب کوره جدید آند شماره 2، افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله شماره 1 و 2، اصلاحات تیکنر شماره 4 و استحصال نیکل و مس از تصفیه الکترولیت پالایشگاه) افتتاح می کند.
همچنین وی 4 طرح دیگر را در استان فارس مشتمل بر تولید کاشی پاسارگاد سرام آباده (ظرفیت سالانه 5 میلیون متر مکعب)، تولید انواع مبدل های حرارتی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی- نوین آبان فن آور (ظرفیت سالانه 4 هزار دستگاه)، کمپوست پسماند شهری شیراز (ظرفیت سالانه10250 تن) و کربنات سدیم کاوه (ظرفیت سالانه 600 هزار تن) افتتاح می کند.
مجموع اشتغال مستقیم این طرح ها، 1933 نفر است و برای آنها حدود 19 هزار و 117 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
پیش از این، به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، 3 طرح شامل فولاد بردسیر (ظرفیت سالانه یک میلیون تن)، گندله سازی سیرجان (ظرفیت 2.5 میلیون تن) و گندله سازی بوتیا (ظرفیت 2.5 میلیون تن) در استان کرمان با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح رسمی شد.
امسال ۷ میلیون تن صادرات مواد معدنی به ثبت رسید‌
خداداد غریب‌پور ظهر امروز در آیین افتتاح پست برق قدرتمند نفلین سینیت سراب و امضای تفاهم‌نامه ایدرو و ایمیدرو برای اجرای تولید پودر آلومینا در سراب با اشاره به اینکه امسال ۷ میلیون تن صادرات مواد معدنی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: بیش از ۲۰ درصد صادرات از کشور، محصولات معدنی است.
وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار اشتغال در حوزه تولیدات و محصولات معدنی داریم، افزود: پراکنی جغرافیایی معادن، تضمین کننده توسعه متوازن اقتصاد کشور است چراکه در محروم ترین مناطق کشور هم معادن غنی داریم که باید مورد بهره برداری قرار گیرند.
معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۳ هزار نفر در طرح‌های معدنی مشغول به کار شدند تصریح کرد: معدن در رشد و توسعه کشور و ارزش آفرینی نقش بسیار بالایی دارد و باید بیش از پیش در بهره گیری از آن تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه در فولادسازی بیش از ۶۰ درصد و در آهن اسفنجی تا ۸۰ درصد خودکفایی تکنولوژیکی داریم ابراز داشت: در کمتر بخشی از صنعت به این اندازه استفاده علم در عمل به این سطح می‌رسد و به خودکفایی رسیده است.
غریب پور در ادامه با بیان اینکه امروزه تولید آلومینیوم در کشور بیش از ۳۳۸ هزار تن است تصریح کرد: نیاز کشور ۶۰۰ هزار تن در سال است ولی برنامه ما رسیدن به ۱٫۵ میلیون تن در سال است که کل تولید دنیا هم اکنون ۶۰ میلیون تن است.

 توسعه صنعت آلومینیوم برای کشور استراتژیک است
ربیس هیات عامل ایمیدرو گفت: امروز توسعه صنعت آلومینیوم به ویژه تامین مواد اولیه این صنعت، برای کشور اهمیت استراتژیک دارد.
خداداد غریب پور در مراسم افتتاح پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولتی برق سراب که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی انجام شد، اظهار داشت: بخش معدن در کنار نفت، پتانسیل بالایی برای رشد اشتغال و درآمدزایی دارد.
وی افزود: معادن کشورمان در بخش هایی واقع شده اند که اغلب در مناطق کم برخوردارند. به گفته وی، اکنون اشتغال بخش معدن و صنایع معدنی ایران، ۷۰۰ هزار نفر است.
ربیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان طی سال های ۱۳۸۱ (آغاز فعالیت ایمیدرو) تا آبان سال جاری ۱۳۹۷، ۱۱۱ طرح راه اندازی کرده است، تصریح کرد: ارزش این طرح ها، ۱۴.۴ میلیارد دلار است. این تعداد طرح، ۴۵هزار شغل مستقیم و ۱۰۰هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۴ میلیارد دلار صادرات معدن و صنایع معدنی داشته ایم.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: کشورمان در صنعت فولاد در بخش کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی بیش از ۹۰ درصد از دانش را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: در نظر داریم تولید آلومینیوم را از ۳۸۰ هزار تن به ۱.۵ میلیون تن برسانیم در حالی که نیاز امروز ما بیش از ۶۰۰ هزار تن آلومینا است.
وی همچنین به برنامه تامین ماده اولیه تولید آلومینیوم از خارج کشور اشاره کرد و گفت: در گینه، معدن بوکسیت در اختیار داریم به طوری که می توان بخشی از نیاز داخلی به بوکسیت را از آن مهدن تامین کرد.
به گفته غریب پور، با کمک و همراهی مجلس، ۲هزار میلیارد تومان از مطالبات ایدرو و ایمیدرو تهاتر شده است.
وی افزود: سرمایه گذاری های انجام شده در منطقه سنگان با مشارکت بخش خصوصی انجام شده و اکنون درصدد جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه زیرساخت ها به ویژه ناحیه سنگان هستیم.
https://static1.mojnews.com/thumbnail/U5HqOHE2k4DM/vCgP0qziqlu7mxZapfED8JOntVHTpFuUe71-mRNYNMTSTLQyPg_0z30cdlWg81YhmlZy5b4kpFjp1XkSIz4bCYFqRDmw-xVOTSYVIEycLhiVs-catzl1PQ,,/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AF+%D8%BA%D8%B1%DB%8C%D8%A8+%D9%BE%D9%88%D8%B1.jpg
سرمایه گذاری ۵۰ درصدی ایمیدرو در پست برق
ربیس هیات عامل ایمیدرو ضمن تشکر از پیگیرهای نمایندگان مجلس و نیز مسوولان استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ایمیدرو در طرح پست برق سراب، ۵۰ درصد سرمایه گذاری کرده است.
وی یادآور شد: ایمیدرو پیشتر در پایلوت آذرشهر، تولید آزمایشی الومینا از نفلین سینیت را انجام داده است.
غریب پور اذعان داشت: با عملی شدن طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت، ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب و بیش از ۷۰۰ شغل ایجاد می شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور کاهش وابستگی در مواد اولیه آلومینیوم را پیگیری می کند.
 بیش از ۴۰درصد فولاد ایران صادر می‌شود
خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو در نهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران گفت: صنعت فولاد در میان‌دیگر صنایع حرف های خوبی برای گفتن‌ دارد.
وی با بیان این مطلب در ادامه گفت: ظرفیت تولید فولاد در ایران اکنون 35میلیون تن است و 74میلیون تن سنگ آهن تولید می‌کنیم و نزدیک به 4میلیارد دلار نیز صادرات فولادی در کشور داریم.
به گفته وی، در بخش معدن و صنایع معدنی 700هزارنفر اشتغالزایی به وجود آمده است و این در حالی است که تا قبل از انقلاب اسلامی مواردی همچون میزان تولید بسیار کمتر از امروز بوده است.
غریب‌پور ادامه داد: در زمینه اکتشاف‌ تاکنون توانستیم در 270هزارکیلومتر مربع اکتشاف انجام دهیم و در منطقه خلیج فارس نیز ظرفیت حمل و بارگیری 12میلیون تن به وجود آمده است. در صنعت فولاد نیز امسال 16درصد رشد داشتیم.
رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: صنعت فولاد حلقه نخست صنایع است و اکنون در جهان 1میلیارد و 800میلیون تن فولاد تولید می شود که از این میزان 30درصد در جهان جابه‌جا می‌شود اما در ایران بیش از 40درصد فولاد تولید شده صادر می‌شود.
وی گفت: صنعت فولاد ما بشدت وابسته به رشد داخلی کشور و GDPاست.
غریب‌پور گفت: ایران سال قبل رشد صادراتی داشت و حدود 9میلیون و 400هزارتن صادر شد و امسال نیز با رشد 11درصدی همراه بوده است.
وی ادامه داد: برای بهبود شرایط در کشور بخش خصوصی باید توانمند شود و حتی می‌توان با اصلاح قانون به این موضوع پرداخت.
وی گفت: در شرایط تحریم ما روی بخش تحقیق و پژوهش هم تمرکز خواهیم داشت.
رایزنی با بانک مرکزی برای حل مشکلات ارزی معدن و صنایع معدنی
خداداد غریب پور در پنل تخصصی نهمین همایش فولاد سخن می گفت، افزود: اخیرا برخی از مشکلات تولیدکنندگان را از طریق گفت و گو با بانک مرکزی و نیز تعامل بخش خصوصی حل کرده ایم که نمونه آن مربوط به شرکت های سنگ آهنی و فولادی است.
وی با بیان اینکه اولویت ما در ایمیدرو انجام درست امور تا رسیدن به نتیجه است اظهار کرد: موضوعات و مشکلات حال حاضر صنایعی همچون فولاد و حتی روی، آلومینیوم، زغالسنگ و ... باید مورد به مورد روی میز قرار گیرند و بر اساس مسائل خاص آن ها، برطرف شوند.
نتیجه تصویری برای غریب پور  ایمیدرو
غریب پور افزود: ایمیدرو سازمان توسعه ای است که تولید را نیز در برخی امور برعهده دارد، با چنین توصیفی، این مجموعه در زنجیره ارزش اثرگذاری بسیاری دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نمایندگان تشکل های بخش معدن و صنایع معدنی با حضور در این اتاق فکر، دیدگاه های خود را مطرح کنند تا با خرد جمعی، مسایل را حل کنیم.
وی ادامه داد: ایمیدرو نقش تسهیل گری دارد اما به سبب اینکه تصمیم گیری هم می کند، انتظارات بسیاری از آن وجود دارد با اینحال باید تاکید کنم ما گوش شنوای بخش خصوصی هستیم و در عین حال از راهکارهای فعالان این حوزه در جهت رفع موانع، استقبال کنیم.
پاشنه آشیل صادرات معدنی در ایران

 میزگرد فرصت‌ها و تهدیدهای صادرات محصولات و مواد اولیه و تجهیزات و اثرات قیمت و نوسانات نرخ ارز بر صنایع فلزی یکی از بخش‌های نهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار بود. در این نشست خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، بهادر احرامیان نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، علی شکرریز مدیرعامل شرکت پارس ایده بنیادین دکتر پویا جبل عاملی کارشناس اقتصادی و مهندس سیف‌الله امیری به نمایندگی از معاونت معدنی وزارت صمت به گفت‌وگو نشستند.
پاشنه آشیل صادرات معدنی در ایران
  تناقض در بخشنامه ها
در ابتدای این نشست مهندس علی شکرریز به‌عنوان یکی از پیشکسوتان صنعت و بازار فولاد آغازگر صحبت‌ها بود و عنوان کرد: دستیابی به اهداف صادراتی امکان‌پذیر است، ولی اما و اگرها و ملزومات خاص خود را داراست. هم‌اکنون مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها بخشنامه‌هایی بعضا متناقض است که در فاز اول به بازار داخلی و در گام دوم به بازارهای صادراتی صدمه می‌زند. باید به صراحت عنوان کرد که خریدار خارجی منتظر مجوز‌های وزارت صمت نمی‌ماند و بالاخره نیاز خود را تامین خواهد کرد. مشکل دیگر صادرات هم مباحث مربوط به مالیات ارزش افزوده است و زمان‌بر بودن استرداد این وجه خود یکی از سرعت‌گیرهای صادراتی به شمار می‌رود. در مورد مباحث ارزی هم به کرات گفت‌وگو شده است، ولی این رویکرد دولتی این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید به صادرکننده اعتماد چندانی ندارد. در ادامه این نشست بهادر احرامیان ضمن تاکید بر صحبت‌های دیگر کارشناسان به میزان تقاضای داخلی فولاد و نیاز به بازارهای صادراتی اشاره و عنوان کرد: مصرف داخلی فولاد همیشه با یک رقم افزایشی نوسان نمی‌کند و با توجه به هرم سنی در جامعه تعدیل می‌شود. در همین شرایط هم نوسان مصرف به دلیل هرم سنی تغییر کرده است. ناخودآگاه با افزایش سن جامعه مصرف فولاد کاهش می‌یابد. البته آمار مصرف ظاهری فولاد برابر است با مصرف داخلی به علاوه مصرف صادراتی اگرچه تولید مصنوعات فولادی و صادرات سایر کالاها که در آنها از فولاد استفاده می‌شود هم به این ارقام افزوده خواهد شد. برای یک مقایسه واقعی می‌توان به آمارهای ژاپن اشاره کرد که وسعت آن چیزی نزدیک به ابعاد گیلان و مازندران است و البته در همین وسعت جغرافیایی نزدیک به ۱۳۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند و البته متوسط امید به زندگی در این کشور ۸۰ تا ۸۵ سال است. در این کشور سرانه مصرف واقعی فولاد ۱۵۰ کیلوگرم در سال است که البته یکی از ارقام نسبتا بالا در بین سرانه مصرف واقعی در بین کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود. این مطلب به این معناست که مابقی تولید فولاد ژاپن به سایر کشورها صادر می‌شود. حال اگر شرایط ایران را با کشورهایی همچون ژاپن مقایسه کنیم در سال‌های آینده مصرف پایدار فولاد در ایران رقمی بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن خواهد شد. این مطلب به این معنی است که فاصله باقی‌مانده تا ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تنی باید صادر شود. حال اگر مصرف ظاهری مصنوعات فولادی در کشور را ۲۵ میلیون تن هم فرض کنیم به معنی این است که برای مصرف واقعی پایدار چیزی نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن را باید در نظر گرفت.
  سنگ‌آهن و آینده آن در افق ۱۴۰۴
یکی از مباحثی که مدت‌ها از آن به‌عنوان یکی از نقاط آسیب‌پذیری توسعه صنعت فولاد و دست یافتن به ظرفیت تولید ۵ میلیون تنی یاد می‌شود ذهنیت‌هایی مبنی بر ضعف ذخایر و عدم رسیدن به تولید واقعی سنگ‌آهن است که متعاقب آن سخت‌گیری‌های صادراتی را مطرح می‌کند. در ادامه این گفت‌وگو مهرداد اکبریان به نمایندگی از جامعه سنگ‌آهن در این خصوص گفت: برنامه جامع فولاد در حال اجراست و شاهد سرمایه‌گذاری‌ها در زنجیره تولید از جمله سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و فولاد خام هستیم. در روند عادی اجرایی مشکلی وجود ندارد، ولی وقتی آمارها و برنامه‌ها روی کاغذ درج می‌شود گویی با ارقام بازی می‌شود و مشکلاتی بروز می‌کند یعنی از کمبود احتمال سنگ‌آهن سخن گفته شده و سخت‌گیری‌های صادراتی توجیه‌پذیر می‌شود. تاکنون به رغم دنیایی بحث و جدل و اظهارنظر، کارخانه‌ای را سراغ نداریم که در تامین سنگ‌آهن خود به مشکل بر خورده باشد یا نتواند مواد اولیه خود را تامین کند. برای این صنعت قوانین و دستورالعمل‌ها روح دولتی دارد و در زمانی عملیاتی می‌شود که در بازار قابل اجرا باشد یعنی توجیه اقتصادی و تجاری داشته باشد. مشکلی که بعضا ایجاد می‌شود این است که نمی‌توانیم زبان و فهم و درک مشترکی در ارتباط با بازار پیدا کنیم و حتی مباحث واقعی و تاثیرگذاری را می‌بینیم ولی به آن توجه نمی‌شود؛ حتی هم‌اکنون که در تولید سنگ‌آهن با مازاد تولید بر نیاز واقعی کشور روبه‌رو هستیم و حتی ممکن است این رویه کلی ادامه یابد. هر زمان به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن رسیدیم و با کشف بازارهای هدف به این حجم از تولید هم دست یافتیم بهتر است در مورد کمبود یا عدم کمبود سنگ‌آهن در کشور بحث کنیم زیرا برخی از شواهد نشان می‌دهد که این نگرانی‌ها بزرگنمایی شده است. اگر فرض کنیم هم‌اکنون ۸۵ میلیون تن سنگ‌آهن تولید شده و در آینده به ۱۶۵ میلیون تن نیاز خواهیم داشت قطعا اولین قدم اکتشاف صحیح است؛ اکتشافی که متولی داشته باشد، نتیجه (انتظاری) آن مشخص باشد و کسانی که قرار است روی آن کار کنند هم مشخص باشند. اکبریان در ادامه عنوان کرد: ما هنوز در برخی مفهوم‌ها مشکل داریم. بازار حرف مدیران را گوش نمی‌دهد و قیمت دستوری و قرارداد اجباری را هم نمی‌پذیرد. باید با بازار با زبان آن صحبت کرد و بر این اساس تعامل داشت. متاسفانه بعضا بخش خصوصی را امانت‌دار نمی‌دانند و پروژه‌های خوب باز هم به شرکت‌های دولتی می‌رسد. شرکت‌های معدنی قدرتمند ایرانی در مقایسه با خارجی‌ها انگشت‌ شمارند.
  شناسایی دو مشکل در شرایط تحریم
خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست عنوان کرد: باید به گفت‌وگو نشست و باید حرف حق را شنید؛ انجام کار درست در شرایط فعلی از شعارهای ایمیدرو است. البته مشکلاتی وجود دارد ولی باید توجه کرد که احتمالا یکی از مشکلات صادرکنندگان از این پس تحویل در مقصد ( CFR) و معضل حمل‌و‌نقل دریایی خواهد بود. باید این مشکلات را به‌صورت موردی حل کرد. البته باید به مباحث به‌صورت اقناعی توجه کرد و سیاست ما باید این باشد که یکدیگر را قانع کنیم و حرف حرف کسی نباشد مخصوصا دولتی‌ها؛ یعنی نظر دولت را هم بتوان مورد بحث قرار داد. از این پس مباحث مربوط به حمل و نقل، بیمه، تسویه وجوه و انتقال وجه مشکلاتی خواهد بود که شاید عمیق‌تر شود. در مورد بازار هم باید واقعیت‌های بازار را پذیرفت. مصرف داخلی هم می‌تواند تابع قیمت بازار باشد و صادرات هم در کل روال خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال حجم صادرات (ماهانه) از یک میلیون تن به نزدیکی ۶۶۰ هزار تن کاهش داشته است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این شرایط بهتر است نگرانی‌ها را به‌صورت موردی و موضوع به موضوع حل کنیم. مالیات ارزش افزوده و مشکلات صادرات سنگ‌آهن از این موارد است.
http://imidro.gov.ir//parameters/imidro/modules/cdk/upload/content/news/8216/20.jpg
  بخشنامه‌ها زیادند
در ادامه این نشست مهندس امیری به نمایندگی از معاونت معدنی وزارت صمت که البته به جای مهندس سرقینی حضور یافته بود به برخی مباحث مطرح شده واکنش نشان داد و گفت: معتقد هستیم که بخشنامه‌ها زیاد است و مشکلاتی را ایجاد کرده است ولی شرایط را هم باید در نظر گرفت. به روش‌هایی نیاز داشتیم که نه به تولید داخل و بازار داخلی ضربه بخورد و نه به صادرات به خارج از کشور. اغلب این دستورالعمل‌ها در التهاب ارزی صادر شد آن هم در شرایطی که قیمت دلار حتی تا ۱۸ هزار تومان هم افزایش یافته بود و البته کنترل نرخ ارز هم در دست ما نبود. البته این دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها توسط شخص خاصی صادر نشده و مرجع اصلی صدور آنها ستاد تنظیم بازار و با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف بود. البته شخص آقای سرقینی هم با برخی از بخشنامه‌ها مخالف بود ولی در نهایت مجبور بودیم که آنها را انجام دهیم. این در حالی بود که با آرامش در بازار ارز شاهد آرامش سایر بازارها و کاهش دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها بودیم. هم‌اکنون مشکلات اصلی در بخش صادرات حل شده و شرکت‌های تولیدکننده یا نمایندگان آنها می‌توانند اقدام به صادرات کنند.مهندس علی شکرریز در ادامه این نشست به چند نمونه مشخص اشاره کرد و گفت: بحث نظارت بر محموله‌های صادراتی در شرایطی که کشتی قرار است حرکت کند برای چیست؟ اگر آماری مورد نیاز است می‌توان این آمار را به سادگی از گمرکات دریافت کرد. مشتری منتظر ما نمی‌ماند که در داخل کشور چه اتفاقی می‌افتد. هم‌اکنون محصولات فولادی مخصوصا بیلت و اسلب ایران از مراکش تا تایلند صادر می‌شود و این بازار را باید قدر دانست و از آن بهره برد.  در گذشته به سادگی بازار آهن اسفنجی را از دست دادیم و باید به این واقعیت به‌عنوان یک هشدار توجه کرد.
دکتر پویا جبل‌عاملی در این گفت‌وگو به برخی از واقعیت‌های تاثیرگذار بر بازار فولاد از مسیر نوسان ارزی پرداخت و گفت: به‌صورت کلی به واسطه افزایش نرخ ارز و البته به دلیل وارداتی بودن برخی مواد اولیه، هزینه تولید افزایش می‌یابد ولی با توجه به این مطلب که تمامی ملزومات تولید یا مواد اولیه وارداتی نیست و البته با فرض مابه‌التفاوت نرخ‌های داخلی و وارداتی، می‌توان جهش ارزی را به معنی رقابتی‌تر شدن تولید داخلی در بازارهای صادراتی مورد بحث قرار داد.  اگر به سال‌های گذشته بازگردیم در دهه ۸۰ به دلیل ذخایر بالای ارزی ارزش پول ملی تقویت شد و همین سیگنال به معنای افزایشی شدن سیل واردات در اغلب کالاها بود که فولاد هم از این گردونه مستثنی نبود تا جایی که ایران به یکی از کشورهای مهم واردکننده فولاد در جهان بدل شد. اما دقیقا باعکس شدن این گردونه و کاهش ارزش پول ملی، شاهد افزایش جدی جذابیت صادرات بودیم و با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌های داخلی در صنعت فولاد، به یک صادرکننده بزرگ و مهم فولاد در جهان تبدیل شدیم. در هر حال می‌توان نوسان ارزی را در قرابت با نوسان حجم واردات و صادرات فولاد بررسی کرد و می‌توان گفت که اثر نرخ ارز بر صنعت فولاد مشهود است ولی این اثر آن‌قدر که انتظار داریم خودنمایی نمی‌کند یعنی نوسانات ارزی بر میزان تجارت خارجی فولاد ایران اثر محدودی دارد.
جبل عاملی در ادامه عنوان کرد: افزایش نرخ ارز هم جهشی با شتاب بالا بوده و هم این افزایش نرخ برای اقتصاد شوک‌آور بوده و هست. این نوسان ارزی از طریق سیاست‌ساز اجرا نشده است یعنی شوک و ریسک بزرگی را برای اقتصاد ایجاد می‌کند که طبیعتا با واکنش دولت روبه رو شده است.  این در حالی است که واکنش دولت به شوک ارزی هم می‌تواند یک اثر مثبت صادراتی را محدود کند. ما شوک ارزی داشته‌ایم و احتمالا باز هم خواهیم داشت. واکنش سیاست‌‌گذار محدود کردن شوک خواهد بود و البته موجب می‌شود صادرات هم به شدت پیچیده شود.
  نوسان ارزی در بازار فولاد
 خداداد غریب‌پور در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به نوسانات ارزی گفت: اگر کاهش ارزش پول ملی یک جذابیت داشته باشد، آن رشد صادرات است. مثلا درآمدهای شرکت‌های معدنی در نیمه نخست امسال افزایش جدی داشته و بعضا رشد ۵/ ۲ برابری هم تجربه شده است. مباحث ارزی را باید با بخش‌های ذی‌صلاح مثل بانک مرکزی صحبت و حل کرد. مشکلات بسیاری در هفته‌های اخیر حداقل در بخش ارزی قابل حل شده است.  امیری نیز در این رابطه گفت: در زمان دلار ۱۸ هزار تومانی اگر اوضاع را مدیریت نمی‌کردیم حتی خاک این کشور را هم صادر می‌کردند.
در بررسی‌ها باید مشکلات واحدهای تولیدی مصرف‌کننده مواد اولیه را هم در نظر گرفت. به همین دلیل البته مجوزهای تولید جدید هم صادر نمی‌کنیم مگر آنکه یقین به تامین مواد اولیه برای ۱۰ سال آینده داشته باشیم.
 صادرات امسال هم از لحاظ وزن و هم از لحاظ ارزش بالاتر از ارقام سال قبل بود.
  احرامیان در مورد رشد صادرات گفت: در آمارها رشد ۱۰ درصدی صادرات را به‌عنوان یک دستاورد مطرح می‌کنیم؛ ولی برنامه‌ جهش صادرات رقمی نزدیک به ۵۰ درصد بود. فلسفه اعمال محدودیت صادرات مدیریت بازار داخلی بود؛ ولی مصرف داخلی مشخص و البته محدود است. این شرایط بعضا موجب شد که برخی با صادرات محدود با قیمت دلار آزاد میلگرد را به گونه‌ای صادر کنند که بعضا از قیمت قراضه در بازارهای جهانی هم کمتر تمام شود. هزینه انرژی اگرچه در کشور کم است، ولی هزینه تامین مالی در ایران بسیار بالاتر از جهان است. با توجه به محدودیت‌های صادراتی شاید در آینده واحدهای فولادی به مشکل بخورند.
مهندس امیری باز هم به بحث صادرات مواد اولیه پرداخت و گفت: خام فروشی، حیف و میل اموال عمومی و بیت‌المال است. روزی که در مورد زنجیره ارزش و احداث واحدهای خردایش و فرآوری اولیه سنگ‌آهن سختگیری می‌کردیم مقاومت‌هایی را شاهد بودیم؛ ولی هم‌اکنون همان واحدها از ما تشکر می‌کنند. همچنین اکبریان گفت: اگر منظور ارزش افزوده است قطعا هر فرد عاقلی آن را تایید می‌کند، اما سال‌هاست که در مورد کلمه ماده خام شفافیت قانونی نداریم. چیزی که باعث شد معدن‌کاری در ایران با رویکرد جدید از سال ۸۳ رونق بگیرد نه دستورالعمل‌ها و نه مشوق‌های تولید بود، بلکه دلیل اصلی آن ایجاد تقاضا در کشوری همچون چین بود که روند تقاضای فزاینده آن تا بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ ادامه یافت. همین هیجان تقاضا موجب شد تا زیرساخت‌های مورد نیاز همچون برق، جاده و وسایل حمل و نقل هم تامین شود.البته نوسان قیمت‌های جهانی و تغییر در حجم تقاضا موجب شد تا از سال ۸۸ تا ۹۰ بسیاری از همین واحدها ورشکسته شوند. از سال ۹۰ فعالیت متمرکز حرفه‌ای بر معادن انجام شد و می‌توان گفت که شرایط تغییر کرده است.
با صادرات زنجیره فولاد موافقیم آن‌هم در شرایطی که بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید در کشور نصب شده؛ ۵/ ۱۸ میلیون تن تولید شده و البته ۵/ ۱۲میلیون تن مصرف داخلی است. به ذات توجه به ارزش افزوده در فرآیندهای تولیدی اعتقاد داریم؛ ولی این توجه باید به‌صورت گام به گام صورت بگیرد. اصلا بسیاری از معادن و ذخایر موجود مصرف داخلی ندارند. از سوی دیگر بسیاری از معادن از فواید جانبی همچون تقویت  امنیت در منطقه یا مهاجرت معکوس به نقاط دور‌افتاده برخوردار هستند. با ذخایر محدود کمتر از یک میلیون تن حتی در برخی اوقات اصلا امکان احداث واحدهای فرآوری یا تولید کنسانتره وجود ندارد. مهندس امیری همچنین گفت: صادرات بحث ظریفی است و به سادگی نمی‌توان بازار صادراتی به دست آورد. بحث ما در شرایط نوسان ارزی حمایت از واحدهای کوچک‌تر داخلی بود. بحث مواد خام هم از مباحث قانونی خاص خود برخوردار است و به این معتقد هستیم که هر‌چه ارزش و ارزآوری مواد معدنی بالاتر باشد برای صادرات مفیدتر خواهد بود. همگی اعتقاد به صادرات داریم و اگر صادراتی در کار نباشد ارزآوری هم نخواهیم داشت.

تشکیل کنسرسیوم توسعه ای در صنایع معدنی استان ها الزامی است


تشکیل کنسرسیوم توسعه ای در صنایع معدنی استان ها الزامی است
خداداد غریب پور در بازدید از طرح الکترود گرافیتی اردکان با بیان اینکه این طرح از اهمیت به سزایی در صنعت فولاد برخوردار است، افزود: با توجه به ظرفیت های این طرح و سرمایه گذاری 350 میلیون یورویی، باید بر اساس شاخص های موجود، اشتغالزایی این مجموعه افزایش یابد.
مدیر عامل ایمیدرو اضافه کرد: این نهاد با هدف تسهیل در فعالیت طرح، تا نیمه اسفند موارد مربوط به سهامداری را مشخص می کند، تا شرایط برای تزریق منابع مالی جدید به طرح فراهم شود.
این مسئول تاکید کرد: سهامداران طرح الکترود گرافیتی اردکان به نسبت سهم خود، تامین مالی این طرح را در دستور کار قرار دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه دولت در تقویت صنعت با محور بخش خصوصی را یادآور شد و تصریح کرد: به طور حتم دولت در تعیین تکلیف امور و حل مشکلات چنین طرح هایی که تاثیرگذاری بالایی در صنعت دارد، از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
ابوالقاسم مختاری مجری طرح الکترود گرافیتی اردکان نیز با ارائه گزارشی اظهار داشت: ظرفیت تولید کارخانه سالانه 30 هزار تن و قابل توسعه تا 45 هزار تن است.
به گفته وی، اشتغالزایی این کارخانه در زمان تولید 577 نفر و غیرمستقیم چهار نفر است.
مختاری با بیان اینکه اهمیت طرح به این دلیل است که با افتتاح این واحد، صنعت فولاد کشور از واردات الکترود بی‌ نیاز خواهد شد.
وی یادآور شد: الکترود گرافیتی هیچ جایگزینی در صنعت فولاد ندارد، در نتیجه فناوری آن در دنیا خاص به‌ شمار می‌رود این در حالی است در آسیا تنها چین، هند و ژاپن تولید این محصول را در اختیار دارند.
این کارخانه در زمینی به مساحت 72 هکتار در 15 کیلومتری اردکان و در مسیر راه ترانزیتی تهران- یزد - بندعباس در دست ساخت.
به گفته مختاری، در این کارخانه از جدیدترین فناوری روز دنیا استفاده می شود علاوه بر این طراحی آن با بیشترین حساسیت نسبت به آلودگی و کاهش مصرف انرژی و آب انجام شده است.
نتیجه تصویری برای غریب پور  ایمیدرو
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به اردکان از مجتمع صنعتی معدنی چادرملو و گندله سازی این شهرستان ازدید کرد.
ایجاد ۳ هزار شغل در طرح‌های افتتاح شده امسال ایجاد شد
خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد که طی ۹ ماه امسال با راه اندازی طرح‌های جدید، ۳ هزار شغل ایجاد شده است.
غریب پور که در مراسم افتتاحیه نهمین همایش چشم انداز صنعت فولاد سخن می‌گفت، تصریح کرد: در مدت ۹ ماه امسال، ۸ طرح به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده و موجب اشتغالزایی ۳۰۰۰ نفری شده است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در این رویداد که جمعی از مدیران دولتی و بخش خصوصی زنجیره فولاد حضور داشتند، اظهار داشت: طی سال ۹۷ اشتغال بخش معدن و صنایع معدنی به ۶۰۰۰ نفر می‌رسد.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ۴.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش انجام شده است، تصریح کرد: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی مفتخر هستیم که اعلام کنیم، صنعت فولاد جزو صنایعی است که حرف‌های بسیاری در تولید ثروت دارد.
غریب پور تاکید کرد: خبر خوش، قرار گرفتن ایران در جایگاه دهم تولید فولاد است که به واسطه تلاش‌ها و تکیه بر ظرفیت‌ها صورت گرفته و این امر از افتخارات چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است.
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره دستاورد جدید در صنعت فولاد گفت: خوشبختانه ایمیدرو موفق به کسب دانش تولید کک سوزنی الکترود گرافیتی شد.
رییس هیات عامل ایمیدرو با ابزار قدردانی نسبت به پیشکسوتان این صنعت گفت: خدمات کهنه کاران صنعت فولاد را ارج می‌نهیم.
وی درباره اثرصادرات فولاد گفت: صادرات بیش از ۳ میلیارد دلاری فولاد، ارز آوری قابل ملاحظه‌ای را نصیب کشور کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ایمیدرو از سال ۸۱ تاکنون ۱۱۰ طرح به ارزش ۱۴.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری را وارد بخش معدن و صنایع معدنی کرد.
غریب پور یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند.
وی در مورد اقدامات صورت گرفته در بخش اکتشاف نیز گفت: اجرای برنامه ۲۷۰ هزار کیلومتر مربعی اکتشاف در بیش از ۴۰۰ پهنه در ۲۰ استان به اتمام رسیده و اکنون پهنه‌ها در مرحله واگذاری به بخش خصوصی است. وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم کیفیت ملی اکتشافات را افزایش دهیم.
عملکرد فولاد در سال ۹۷
غریب پور درباره عملکرد سال جاری گفت: تولید فولاد طی ۹ ماهه امسال از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و از مرز ۱۹ میلیون تن گذشت است.
به گفته وی، ۳۰ درصد تولید فولاد جهان با تجارت بین المللی مبادله می‌شود. آمار صادرات فولاد ایران از میانگین دنیا بالاتر است.
غریب پور با بیان اینکه انقلاب تعرفه‌ای در واردات فولاد رخ داده است، افزود: وضع تعرفه‌های بالا فولاد، این محصول را به محصولی استراتژیک در کشور‌های صنعتی تبدیل کرده است.
وی تاکید کرد: باید چاره اندیشی کنیم و در منطقه‌ای با جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری پیرامونی، سهم بیشتری در بازار و صادرات داشته باشیم.
غریب پور یادآوری اینکه در سال ۹۶ رشد صادرات فولاد به بیش از۳۹ درصد رسید و از مرز ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گذشت، گفت: امسال رشد صادرات ما بالای ۱۱ درصد خواهد بود و در ۹ ماهه بیش از ۷ میلیون تن صادرات داشته ایم.
وی بخش دیگری از سخنانش را به موضوع بازار اختصاص داد و اظهار داشت: این همایش گره گشای مسیر توسعه صنعت فولاد است.
غریب پور تاکید کرد: پرداختن به موضوع بازار به لحاظ ساختاری برای ما حایز اهمیت است.
رییس هیات عامل ابراز امیدواری کرد که به رغم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، این سمینار بتواند راهکار‌های اصولی برای رشد صادرات و مصرف را بررسی و ارایه کند.
وی همچنین به موضوع همکاری و تعامل با تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: اتاق فکر معدن، آماده دریافت دیدگاه‌های تشکل‌های معدن و صنایع معدنی است.
به اعتقاد غریب پور، روش‌های تسهیل گرایانه، حاصل گفتگو با بخش خصوصی است.
بهره مندی از ظرفیت‌های بخش خصوصی
وی تاکید کرد: ایمیدرو بهرمندی از ظرفیت‌ها و پیشنهاد‌های بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده است، چراکه اعتقاد داریم موفقیت در تولید و تجارت توسط مدیران تصمیم گیر، از طریق مشاوره با خبرگان این بخش میسر می‌شود.
غریب پور افزود: ایمیدرو حامی مطالعات تحقیقاتی در بخش معدن و صنایع معدنی است. در این راستا تعامل با انجمن‌های علمی را در دستور کار قرار داده ایم.
رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: اصلاح قوانین در راستای توانمندسازی بخش خصوصی باید مورد توجه قرار بگیرد.
به گفته وی، تشکیل کنسرسیوم معدن و صنایع معدنی متشکل از بنگاه‌های اقتصادی توانمند، ضروری است. چراکه تامین مالی پروژه‌ها رکن اصلی توسعه است.
غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو حامی مطالعات تحقیقاتی در بخش معدن و صنایع معدنی است، اظهار داشت: در بخش تولید در تلاشیم تا گام‌های اساسی در کاهش مصرف حامل‌های انرژی برداشته شود. چراکه مصرف حامل‌های انرژی در قیمت تمام شده محصول تاثیرگذار است.
وی همچنین رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیاست‌های بازرگانی را سیاست مثبتی ارزیابی کرد.
غریب پور گفت: معادن کوچک نقش موثری در تولید ثروت مناطق کمتر توسعه یافته دارند. وی ادامه داد: بهبود رقابت پذیری در زنجیره فولاد و ارتقا بخش اکتشاف در شمار برنامه‌های این سازمان قرار دارد.
غریب پور: با مشارکت بخش خصوصی، تصمیم‌گیری خواهیم کرد
خداداد غریب پور که در نشست با روسای تشکل های معدنی و صنایع معدنی سخن می گفت، تصریح کرد: گفت و گوهای دو طرفه مشکلات جاری از جمله تامین مالی، تامین بازار داخلی، ‌قیمت و اقتصاد بازار و ... را برطرف می کند.
به گزارش بورس نیوز، غریب پور، با تاکید بر اینکه گوش شنوایی برای شنیدن سخنان تشکل ها داریم، گفت: در ایمیدرو کمیته ای برای تامین مالی تشکیل داده ایم که از پیشنهادهای بخش خصوصی در این حوزه نیز استقبال می کنیم.
غریب پور تصریح کرد: روسای تشکل ها می توانند حتی عضو این کمیته شوند و راهکارهای مورد نظر را برای تنوع بخشی به تامین مالی ارایه دهند. وی با تاکید بر اینکه منابع محدودی برای سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی داریم، اظهار داشت: ارایه روش های جدید یا جایگزینی با راه های فعلی یکی از اهداف کمیته مالی ایمیدرو است.
وی معتقد است: نیازمند گفت و گوهای مستمر هستیم تا شناخت دقیق تری از اقدامات طرف دولت و توانایی بخش خصوصی ایجاد شود.
به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، استفاده از توان کارشناسی ایمیدرو و توانمندی های بخش خصوصی نقطه قوتی برای ذینفعان این سازمان که همانا تشکل ها و بخش خصوصی هستند، ایجاد خواهد شد.
سهیم شدن در اطلاعات
وی تاکید کرد: برگزاری جلسات مشترک، سبب سهیم شدن اطلاعات دو طرف می شود و تجربه نشان داده، بسیاری از سوء تفاهم ها نیز برطرف خواهد شد.
غریب پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: همانند طرح جامع فولاد، طرح های دیگری برای بخش مس، طلا و ... نیاز داریم که این امر با همفکری و حضور تشکل ها انجام می شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: پویایی لازم نیز برای بازبینی احتمالی طرح های جامع وجود دارد که این امر نیز در سایه تعامل و گفت و گو به دست می آید.
جذب نقدینگی
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:‌ در حالی که امروزه نقدینگی کشور به مرز 1700 هزار میلیارد تومان رسیده، معدن و صنایع معدنی توانمندی بالایی برای جذب بخشی از این رقم دارد.
غریب پور با اشاره به اهمیت بخش اکتشاف گفت: طرح های بزرگ اکتشاف را با همکاری تشکل ها و نهادهای مرتبط اجرایی خواهیم کرد.
  بازدید رییس هیات عامل ایمیدرو از واحدهای فولادی چادرملو
خداداد غریب پور صبح امروز ضمن حضور در واحد مگامدول احیای مستقیم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از واحدهای گندله سازی و فولاد چادرملو، واحد احیای مستقیم غدیر ایرانیان و فولاد و احیای ارفع بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت های این مجتمع فولادی عظیم کشور قرار گرفت.
گفتنی است در این بازدید مدیران عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت الکترود اردکان، شرکت آسفالت طوس و مدیر مجتمع صنعتی چادرملو و جمعی از معاونان ایمیدرو حضور داشتند.
غریب پور: با مشارکت بخش خصوصی، تصمیم گیری خواهیم کرد
 خداداد غریب پور که در نشست با روسای تشکل های معدنی و صنایع معدنی سخن می گفت، تصریح کرد: گفت و گوهای دو طرفه مشکلات جاری از جمله تامین مالی، تامین بازار داخلی، ‌قیمت و اقتصاد بازار و ... را برطرف می کند.
وی با تاکید بر اینکه گوش شنوایی برای شنیدن سخنان تشکل ها داریم، گفت: در ایمیدرو کمیته ای برای تامین مالی تشکیل داده ایم که از پیشنهادهای بخش خصوصی در این حوزه نیز استقبال می کنیم.
غریب پور تصریح کرد: روسای تشکل ها می توانند حتی عضو این کمیته شوند و راهکارهای مورد نظر را برای تنوع بخشی به تامین مالی ارایه دهند. وی با تاکید بر اینکه منابع محدودی برای سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی داریم، اظهار داشت: ارایه روش های جدید یا جایگزینی با راه های فعلی یکی از اهداف کمیته مالی ایمیدرو است.
وی معتقد است: نیازمند گفت و گوهای مستمر هستیم تا شناخت دقیق تری از اقدامات طرف دولت و توانایی بخش خصوصی ایجاد شود.
به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، استفاده از توان کارشناسی ایمیدرو و توانمندی های بخش خصوصی نقطه قوتی برای ذینفعان این سازمان که همانا تشکل ها و بخش خصوصی هستند، ایجاد خواهد شد.
سهیم شدن در اطلاعات
وی تاکید کرد: برگزاری جلسات مشترک، سبب سهیم شدن اطلاعات دو طرف می شود و تجربه نشان داده، بسیاری از سوء تفاهم ها نیز برطرف خواهد شد.
غریب پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: همانند طرح جامع فولاد، طرح های دیگری برای بخش مس، طلا و ... نیاز داریم که این امر با همفکری و حضور تشکل ها انجام می شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: پویایی لازم نیز برای بازبینی احتمالی طرح های جامع وجود دارد که این امر نیز در سایه تعامل و گفت و گو به دست می آید.
جذب نقدینگی
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:‌ در حالی که امروزه نقدینگی کشور به مرز 1700 هزار میلیارد تومان رسیده، معدن و صنایع معدنی توانمندی بالایی برای جذب بخشی از این رقم دارد.
غریب پور با اشاره به اهمیت بخش اکتشاف گفت: طرح های بزرگ اکتشاف را با همکاری تشکل ها و نهادهای مرتبط اجرایی خواهیم کرد.
ایمیدرو در حمایت از بخش خصوصی قاطع و مصمم خواهد بود
ایمیدرو در حمایت از بخش خصوصی قاطع و مصمم خواهد بود - جلسه مشترک ایمیدرو با هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات صبح ديروز در محل این هلدینگ با حضور مدیران و معاونین این دو مجموعه و شرکت های بزرگ سرمایه گذاری، صنعتی و معدنی برگزار شد. در این جلسه ابتدا گزارش تحلیلی فشرده ای در مورد وضعیت اقتصاد و صنعت در مقیاس ملی وجهانی ارائه شد.
  سپس رئیس هیات عامل ایمیدرو به تشریح دستاوردهای سالیان اخیر کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی پرداخت.
خداداد غریب پور با تاکید بر لزوم شناخت نیازها و تعیین اولویت های صنعت، به برخی مزیت های صنایع معدنی نسبت به سایر صنایع در شرایط کنونی اشاره کرد.
وی مواردی چون دامنه وسیع مشتریان محصولات معدنی در سطح کشورهای جهان، ثبات، انعطاف پذیری، پتانسیل بالای ایجاد اشتغال و تأثیرگذاری جدی در توسعه متوازن کشور را ازجمله مزیت های مهم این صنعت برشمرد.
غریب پور گفت: ۹۰ درصد معادن در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری روستاها و مناطق محروم قرار دارند. این امر بخش معدن را به ابزاری موثر در توسعه مناطق محروم و توزیع ثروت به عنوان یک ضرورت اجتماعی تبدیل کرده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین با اشاره به وجود روحیه همکاری و هم فزایی در بزرگان این صنعت به عنوان یک ویژگی برجسته و تعیین کننده افزود: نمونه این هم افزایی ها تشکیل کنسرسیوم های بزرگ و قدرتمندی در مجموعه فعالان این صنعت همچون کنسرسیوم اکتشاف به محوریت هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بوده است. تلاش ما تقویت این ساختارها به ویژه در بخش خصوصی است.
در ادامه این نشست مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به تشریح مهم ترین اقدامات انجام گرفته در این مجموعه پرداخت.
عزیزاله عصاری ضمن تشریح چگونگی شکل گیری و برنامه های کنسرسیوم بزرگ اکتشافی کشور گفت: نکته مهم در توانمندی کنسرسیوم، حضور شرکت های بزرگی در ترکیب آن است که درمجموع، نزدیک به نیمی از تولید مواد اولیه و صادرات بخش معدن کشور را به عهده دارند.
عصاری در ادامه، اقدامات انجام شده را برای طراحی و اجرای بزرگ ترین اسکله تخصصی حمل ونقل مواد معدنی و فولاد در جنوب شرقی کشور با قابلیت بارگیری کشتی های ۱۵۰ هزار تنی تشریح کرد.
وی تاکید کرد: لازمه اجرایی شدن طرح جامع فولاد و مواد معدنی در افق ۱۴۰۴ تامین این زیرساخت ها در کشور است و هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تمام توان خود را برای عملیاتی شدن این مهم به کار خواهد گرفت؛ لیکن انتظار می رود بخش دولتی همچنان در حمایت و پشتیبانی این طرح ها جدی و مصمم باشد.
عصاری حضور غریب پور در ایمیدرو و قاطعیت وی در پیشبرد اهداف مجموعه را فرصتی مغتنم برای فعالان صنعت دانست و اظهار امیدواری کرد با همکاری و هم افزایی موجود در بخش دولتی و خصوصی، امکان رشد و توسعه و گذار از شرایط سخت موجود در عرصه تولید فراهم شود.
در این نشست مدیران شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی به طرح و گفتگو پیرامون موضوعات و مشکلات موجود در زمینه های مختلف پرداختند.
در جلسه مشترک ایمیدرو با هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، علاوه بر مدیران و معاونین این مجموعه ها، مدیران عامل شرکت های سرمایه گذاری امید، چادرملو، گل گهر، گهرزمین، فولاد خراسان، ارفع، صبانور، کک طبس، پامیدکو، جاده – ریل – دریا، پویا انرژی، شهید قندی و کاتالیست ایرانیان حضور داشتند.


کد مطلب: 406975

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/406975/افتتاح-طرح-های-بزرگ-صنعتی-معدن-حضور-خداداد-غریب-پور-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1