تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۴۰۶۹۱۴
بازخوانی روند انقلاب در آستانه چهل‌سالگی

انقلاب اسلامی تشنه گفت‌وگو است

۰
انقلاب اسلامی تشنه گفت‌وگو است
کبنا ؛ما در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی هستیم و درواقع باید گفت انقلاب در این سال به تکامل رسیده است. گفته می‌شود هر انسانی وقتی به سن 40 سالگی می‌رسد از او انتظار نیست کارهای یک جوان ناپخته را انجام دهد. چهل‌سالگی انقلاب به این معنی است که «انقلاب اسلامی» یا «جمهوری اسلامی» روزگاری، کودک بوده و سالیان کودکی را پشت سر گذاشته تا به دوران نوجوانی و جوانی رسیده و اکنون در سن چهل‌سالگی موجودی است بالغ که به اوج کمال و تعالی خود رسیده است. پس در آستانه 40 سالگی انقلاب انتظار داریم حرکت پخته‌ای را برای آینده پیش‌روی نظام جمهوری اسلامی شروع و پایه‌گذاری کنیم.
الان زمان بررسی عملکرد چهل‌ساله انقلاب اسلامی است
باید ببینیم مسئولان در این چهل سال کجاها خوب عمل کرده و در چه حوزه‌هایی عملکرد ناموفق داشته‌ایم‌ بنابراین باید یک آسیب‌شناسی جدی در این 40 سال انجام دهیم و ببینیم هرجا که رشد داشته‌ایم‌ علت چه بوده و آن نقطه تقویت شود و کجاها با شکست مواجه شدیم، علت ضعف چه بوده و نقطه ضعف رفع شود. انتظار این است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بررسی دقیقی از عملکردها داشته باشیم و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را بپوشانیم.
برای استمرار یک انقلاب باید عملکردها به گونه‌ای باشد که بتواند مردم را قانع کند که نظام قابل اتکا و قابل اعتماد است و امید به بهبود اوضاع در افکار عمومی و سرمایه اجتماعی وجود داشته باشد. مردم اگر احساس کنند نظام حاکم، نظام سالمی است، عاقلانه تصمیم‌گیری می‌کند و صادقانه مسائل خود را با آنها درمیان می‌گذارد و اعتمادشان افزایش می‌یابد. باید ببینیم امروز کجا قرار داریم. اعتماد عمومی به این نظام چگونه است و در کجاها باید نسبت به نحوه مدیریت و قانونگذاری تجدیدنظر کرد. ضعف‌ها در عملکرد است یا در مدیریت. این انقلاب تا چه اندازه در انتقال مدیریت به نسل جوان موفق عمل کرده است؟
هادی غفاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در‌این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: آنچه از در این چهل سال مشاهده شده این است که مردم با اصل نظام مشکل ندارند بلکه با وضع موجود مشکل دارند. باید برگردیم و ببینیم که چرا این نارضایتی در جامعه به وجود آمده است. باید ابهام‌ها برطرف شود. در آستانه چهل‌سالگی انقلاب باید به کارنامه فعالیت‌ها و تلاش‌های خود نگاه کنیم و ضعف‌ها را برطرف کنیم.
نباید رقبا حذف شوند
غفاری می‌افزاید: نباید اختلاف‌نظرها بین نیروهای انقلابی باعث ‌حذف رقبا در عرصه اجرایی کشور شود. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که اجازه ندهیم با تصمیمات نسنجیده دستاوردهای انقلاب نادیده گرفته شود. باید جلوی تفکرات ارتجاعی و به شدت راست گرفته شود. ما نباید نیروهای دلسوز و اصیل انقلاب را به بهانه‌های مختلف از سیستم خارج کنیم. وضعیت اقتصادی که اکنون ملت ما شاهد آن است، زیبنده انقلاب اسلامی نیست. ما راه به قدرت رسیدن نیروهای اصیل انقلاب را سد کردیم. به نظر من نبود نیروهای دلسوز انقلابی باعث ایجاد چنین وضعیتی در کشور شده است.
با هم گفت‌وگو کنیم
این فعال سیاسی با بیان اینکه تصمیمات نادرست باعث شده است که نهاد دولت توان اجرایی خود را از دست بدهد، می‌گوید: یکی از راهکارهای رفع چنین مشکلی این است که از ورود نهادها و نیروهای نظامی کشور به حوزه اقتصادی جلوگیری شود. دوم اینکه کشور را بر اساس اخلاق اداره کنیم. حرف منتقدان را بشنویم، در مورد مسائل مختلف باهم گفت‌وگو کنیم. امروز کشور بیش از هر زمانی تشنه گفت‌وگو است. الان زمان آشتی ملی است چرا که فقط در صورت آشتی ملی، گفت‌وگو هم امکانپذیر است. باید به هویت ملی و مذهبی تکیه کنیم. این انقلاب متعلق به همه ایرانیان با هر قومیت و مذهبی است. همه در دوام و پیروزی آن نقش دارند. ما هر روز این دایره خودی و غیرخودی را تنگ‌تر کردیم و بسیاری از نیروهای دلسوز و انقلابی را از میدان خارج کردیم.
باید قبول کنیم اشتباه کردیم
این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به مدیریت ضعیف در برخی حوزه‌ها تصریح می‌کند: مردم در شرایطی قرار گرفته‌اند که برای گوشت یخ‌زده‌ای که زمانی امام خمینی(ره) آن را حرام اعلام کرده بود امروز مردم برای خرید همان گوشت یخ‌زده صف‌ می‌بندند. اینها زیبنده انقلاب اسلامی نیست.
هادی غفاری می‌افزاید: باید قبول کنیم ما در برهه‌هایی از تاریخ اشتباه کردیم و بسیاری از نیروهای اصیل انقلابی را از قطار انقلاب پیاده کردیم. تصمیماتی گرفتیم که مردم را نسبت به خود بی‌اعتماد و دلسرد کردیم. باوجود مشکلاتی که هم در حوزه بین‌المللی و هم در حوزه داخلی با آن مواجه هستیم در شرایط فعلی همدلی و گفت‌وگو تنها راه‌حلی است که می‌تواند این انقلاب چهل‌ساله را همچنان زنده نگه‌ دارد و دوام داشته باشد. باید واقعیت‌های جامعه را ببینیم و بپذیریم اگر در جایی کم‌کاری و ضعف داریم رفع کنیم. در شرایطی هستیم که دیگر فرصت اشتباه نداریم. مردم ما در سخت‌ترین شرایط بد اقتصادی قرار دارند و الان زمان اختلافات سیاسی و جناحی نیست. الان زمان اتمام دعواهای سیاسی است. ‌در این شرایط باید در کنار مردم باشیم. آنها دیگر از این بحث‌ها و دعواها خسته شده‌اند.
غفاری با بیان اینکه اختلافات درونی یکپارچگی اداره کشور را برهم می‌زند، می‌گوید: دعواهای سیاسی مردم را خسته کرده است. نباید فراموش کنیم که این یکی از آفات جدی نظام است. ما نباید اجازه دهیم بی‌اعتمادی عمومی بر مردم حاکم شود. الان نیازمند وحدت هستیم.
چهل‌سالگی بهترین زمان برای آسیب‌شناسی یک انقلاب است. باید ببینیم که مردم تا چه اندازه از آن عملکرد نیروهای انقلابی در این مدت راضی بوده‌ و هستند. نظام چقدر توانسته است مردم را با خود همراه کند. درواقع برای ارزیابی منطقی و علمی از چهل‌سالگی انقلاب صاحب‌نظران و دلسوزان نباید به توانمندی‌ها و نقاط قوت بسنده کنند بلکه باید به نقاط ضعف هم رسیدگی و آن‌ها را برطرف کرد. باید ضعف‌ها پوشانده شود تا مردم از انقلاب ناراضی نباشند. مسئولان نظام با عملکرد خود به جامعه امید دهند چرا که رکن اساسی انقلاب مردم هستند. یکی از آفات انقلاب ایجاد بدبینی و یاس در مردم است.(منبع: ابتکار)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1