کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پروژه «پتروشیمی دهدشت» و روند طولانی آن مورد بررسی قرار گرفت

رمزگشایی از کلنگ 4240 روزه صحرای کلاچوی دهدشت

27 دی 1397 ساعت 0:40

باید منتظر ماند و دید با تلاش‌های نماینده مردم این شهرستان در مجلس و حمایت‌های دولت و افکار عمومی، بعد از گذشت بیش از 11 سال، در صحرای کلاچوی دهدشت، پلی اتیلن تولید می‌شود یا نه؟ تلاش‌هایی که از دو سال گذشته بیشتر شد.


11 سال کلنگی به نام پتروشیمی در صحرای کلاچوی دهدشت به زمین زده شد و اکنون 11 سال و 9 ماه و 5 روز از آن روز می‌گذرد. و علت کندی این پروژه و معطل ماندن آن هیچ گاه رمزگشایی نشده است.
ایرنا در این زمینه آورده است: 20 روز از سال 1386 گذشته بود که در صحرای کلاچوی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه با حضور مقامات وقت کلنگی به زمین زده شد و تابلویی در آن قرار گرفت که روی آن نوشته شده بود؛ محل احداث مجتمع پتروشیمی دهدشت.
 پتروشیمی دهدشت در آبان سال 1385 جواز تاسیس گرفت و در 21 فروردین 1386 با حضور محمد رضا باهنر نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، غلامحسین نجابت معاون وزیر نفت آن زمان در امور پتروشیمی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شد.
در راستای احداث صنایع تولید مواد پتروشیمی در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم جنوب ایران، هیات دولت در تاریخ چهارم شهریور 1384 پایه گذاری چهار واحد جدید در مناطق جنوبی کشور را تصویب کرد که با پیوستن پتروشیمی گچساران به این چهار طرح پتروشیمی‌های خط دنا شکل گرفت.
خط دنا از یک واحد الفین گچساران و چهار واحد تولید پلی اتیلن (HDPE) بنام‌های شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن تشکیل شده است.
شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت مجری احداث یک واحد تولید پلی اتیلن سنگین در شهرستان کهگیلویه شد و هدف از اجرای آن در مرحله اول تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی است.
با این اهداف، از 21 فروردین 1386 تلاش‌های کم و بیش، خبرهای وقت و بی وقت و کنایه‌های گاه و بیگاه درباره ساخت این پروژه بزرگ شروع شد و هنوز ادامه دارد.
سال‌ها پتروشیمی دهدشت در حد تابلویی که محل ساخت آن را نشانه گذاری کرده بود باقی ماند تا مقامات دولتی و نماینده این شهر تلاش‌های جدیدی را برای ساخت آن آغاز کردند.
این تلاش‌های جدید از پاییز 1395 آغاز شد که در این مرحله عملیات خاکبرداری این پتروشیمی بعد از 9 سال وقفه با انتخاب پیمانکار، چهره تازه‌ای به صحرای کلاچوی دهدشت داد.
نماینده مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی در آیین آغاز بکار مجدد این طرح اظهار داشت: عملیات خاکبرداری پتروشیمی دهدشت با اعتبار 320 میلیارد ریال آغاز شده است.
عدل هاشمی پور بیان کرد: براساس پیش بینی‌ها عملیات خاکبرداری طی یک سال انجام می‌شود و بعد از آن احداث ساختمان‌های غیر صنعتی نیز آغاز خواهد شد.
آن زمان گفته شده بود که این طرح در سه فاز اجرایی خواهد شد که در فاز نخست، عملیات خاکبرداری به طول سه میلیون متر مکعب، در فاز دوم ساختمان‌های غیر صنعتی و در فاز سوم ساختمان‌های صنعتی اجرایی خواهد شد.
فاز نخست این طرح که شامل عملیات خاکبرداری بود با 320 میلیارد ریال اعتبار انجام و وارد فاز دوم (احداث ساختمان‌های غیر صنعتی) شد.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: 140 میلیارد ریال اعتبار برای احداث ساختمان‌های غیرصنعتی کارخانه پتروشیمی دهدشت اختصاص یافت.
عدل هاشمی‌پور اظهار داشت: به‌زودی مناقصه احداث ساختمان‌های غیرصنعتی کارخانه پتروشیمی برگزار می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس برگزاری مناقصه ساختمان‌های غیرصنعتی پتروشیمی دهدشت را ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به خرید بخشی از لوله‌های مورد نیاز خط لوله اتیلن گچساران به دهدشت، عملیات اجرایی این فاز باید زودتر شروع شود.
هاشمی پور با بیان اینکه سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت نیازمند برنامه زمانبندی، تأمین مالی و پیگیری تعهد بانک‌های عامل است، گفت: انتظار می‌رود مدیرعامل جدید پتروشیمی در این زمینه تمام تلاش خود را بکار بگیرد.
نماینده کهگیلویه در مجلس افزود: تلمبه برای پمپاژ آب مورد نیاز پتروشیمی دهدشت فراهم شده و نیاز است عملیات اجرایی انتقال آب از روستای تراب به محل پتروشیمی به طور جدی پیگیری شود.
هاشمی پور پیشتر گفته بود 400 میلیون دلار هزینه ارزی و ریالی برای احداث پتروشیمی دهدشت برآورد شده است.
 پلی اتیلن پلیمری با قابلیت بازیافت است که از نفت خام به دست می‌آید و به ازای هر 1.75 کیلوگرم نفت یک کیلوگرم پلی اتیلن سنگین به دست می‌آید.
این پلیمر در انواع محصولات تجارتی مانند ظروف نگهدارنده سوخت، صندلی، اسباب بازی، لوله‌های انتقال آب و فاضلاب و ظروف آب معدنی و نوشابه کاربرد دارد.
پتروشیمی چه اهمیتی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد دارد؟
زمانی در کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی رونق گسترده‌ای داشت اما در پی خشکسالی های اخیر دیگر از رونق قبلی خبری نیست و کاشت بعضی محصولات پرآب در استان ممنوع شده است.
برآورد نقطه‌ای نرخ بیکاری پاییز 1397 در کهگیلویه و بویراحمد 12.7 درصد بوده است که یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
نرخ بیکاری پاییز 97 در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.4 درصد افزایش یافته است.
کهگیلویه و بویراحمد از نظر نسبت اشتغال در پاییز 97 پس از استان‌های سیستان و بلوچستان و قم در رتبه سوم کشوری از لحاظ کمترین اشتغال قرار داشت.
به همین منظور مسئولان می‌بایست با تلاش بیشتر و برنامه ریزی زمینه را برای شکوفایی اقتصادی منطقه کهگیلویه و اشتغال جوانان فراهم کنند.
گفته می‌شود پتروشیمی دهدشت به‌طور مستقیم برای 240 نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.
با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه استان یکی از گزینه‌ها برای رونق اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد، راه اندازی سریع‌تر پتروشیمی شهر دهدشت خواهد بود.
پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن انواع مواد پتروشیمی و اشتغال زایی 240 نفر باید یک هزار روزه به بهره برداری می‌رسید.
وابستگی پتروشیمی گچساران و دهدشت
واحد پتروشیمی تبدیل اتان به اتیلن گچساران با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که خوراک اولیه را برای پتروشیمی‌های خط دنا شامل بروجن، دهدشت، ممسنی و کازرون تأمین خواهد کرد.
واحد پلی اتیلن دهدشت نیز تولیدات پتروشیمی گچساران را به پلی اتیلن تبدیل خواهد کرد.
پیش‌تر بیژن زنگنه گفته بود که پتروشیمی‌های در حال ساخت کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت زنجیره‌ای نیازهای مواد اولیه همدیگر را تأمین می‌کنند و این امر باعث شکوفایی اقتصادی این استان خواهد شد.
در سال 1395 و با تلاش‌های نماینده شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی، حمایت دولت تدبیر و امید و افکار عمومی ساخت پتروشیمی دهدشت شدت بیشتری گرفت.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: منابع مالی کارخانه پتروشیمی دهدشت در ماه‌های آینده از طریق فاینانس خارجی یا صندوق توسعه ملی مشخص خواهد شد.
جعفر ربیعی در بازدید از پتروشیمی دهدشت اعتبار مورد نیاز ساخت این کارخانه را 17 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده در ماه‌های آینده منابع مالی برای تسریع در روند اجرایی پتروشیمی دهدشت مشخص خواهد شد.
ربیعی تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی، کارخانه پتروشیمی دهدشت باید 36 ماه پس از مشخص شدن منابع مالی به بهره برداری برسد.
1400 زمان خاتمه طرح پتروشیمی دهدشت
 نماینده کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: با مساعدت و دستور ویژه بیژن زنگنه و همکاری جدی مدیرعامل و مسئولان هلدینگ خلیج فارس نشست نهایی قرارداد کل پتروشیمی دهدشت برگزار و به برنده مناقصه، (شرکت صنعتی نارگان) واگذار شد.
عدل هاشمی پور اظهار داشت: این قرارداد به‌صورت E P C F (مهندسی، تهیه کالا، اجرا و تأمین منابع مالی) و به ارزش 277 میلیون یورو منعقد شده است.
پتروشیمی دهدشت در دشت چهار هزار و 500 هکتاری «کلاچو» در پنج کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان 131 هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
قرارداد EPC با شرکت صنعتی نارگان در تاریخ یکم دی ماه سال جاری موثر واقع شد و شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت زمان خاتمه طرح پلی اتیلن سنگین این شهرستان را 30 آذر سال 1400 اعلام کرده است.
باید منتظر ماند و دید با تلاش‌های نماینده مردم این شهرستان در مجلس و حمایت‌های دولت و افکار عمومی، بعد از گذشت بیش از 11 سال، در صحرای کلاچوی دهدشت، پلی اتیلن تولید می‌شود یا نه؟ تلاش‌هایی که از دو سال گذشته بیشتر شد.


کد مطلب: 406497

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/406497/رمزگشایی-کلنگ-4240-روزه-صحرای-کلاچوی-دهدشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1