کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

حقوق شهروندان و اداره هواشناسی؛ هواشناسی استان دقیقاً کجاست و چکار می‌کند؟/ آیا در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود توانسته رضایت مردم را جلب نماید؟

22 دی 1397 ساعت 10:14

نکته مهم دیگر، دسترسی آسان مردم به اطلاعات لازم در سایت این اداره است که می‌بایست علاوه بر جامعیت اطلاعات مورد نیاز شهروندان، دسترسی به آن آسان باشد؛ طراحی لینک‌های آن به گونه‌ای باشد که هر شخص (اعم از کارمند، مسافر، بازاری، کشاورز و ...) با مراجعه به این سایت به سهولت متوجه قسمت مورد نیاز بشود و بتواند از آن اطلاعات لازم را متوجه شود.


امروزه اطلاع از شرایط جوی و میزان بارش باران و برف، از مسایل روزانه و دغدغه‌های مردم شده که ضرورت اطلاع از آن امری ابتدایی است. در استان غالباً کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد با مردمانی کشاورز و دامدار (و حتی کارمندانی که در اوقات فراغت به برخی امور کشاورزی و باغداری می‌پردازند)، اطلاعات هواشناسی امری لازم شده که اطلاع رسانی در این خصوص از سوی دستگاه متولی، محل تأمل است. هم اکنون تنها مرجع رسمی که در این باب اطلاع رسانی می‌کنند، اخبار منتشره (نه چندان جامع) از صدا و سیمای استان است که از سوی اداره هواشناسی به آنها ارائه می‌شود و دیگری اطلاعات ناقص منتشره در سایت هواشناسی استان است.
از این رو در شبکه‌های مجازی آمارهای متشتت و ضد و نقیض بسیاری از میزان بارش در مناطق مختلف استان دیده می‌شود که ساعات و میزان آنها با یکدیگر همخوانی ندارند و مردم از این اطلاعات پراکنده و ناموثق سر در گم می‌شوند. یکی آماری ارائه می‌دهد که مثلاً شاید مربوط به میزان بارش تا ساعت خاصی باشد و دیگری میزان بارشی دیگر و ... که متاسفانه بدون قید تاریخ و ساعات و .... است و خود آنها نیز از آمارهایی که می گویند مطمئن نیستند.
بدیهی است، تنها وظیفه‌ای که این اداره دارد اطلاع رسانی در خصوص وضعیت پیش بینی شده از آب و هوا (امری مربوط به آینده و محتمل) و همچنین ارائه آمار و اطلاعات در خصوص بارش‌های اتفاق افتاده (امری مربوط به گذشته و قطعی) است که در این باب جامعه را مطلع نماید و شهروندان از این اطلاع رسانی رضایت داشته باشند.
مراجعه عمومی به سایت هواشناسی کشور و سایت اداره کل هواشناسی استان، چندان اطلاعات جامعی به دست نمی‌دهند. البته سایت‌های کشوری دستگاه‌ها می‌بایست صرفاً عهده دار اطلاعات اجمالی از استان‌ها باشند و اطلاعات مبسوط متوجه خود استان‌ها می‌باشد که این اطلاعات اجمالی را سایت کشوری هواشناسی ارائه می‌دهد. سایت هواشناسی استان صرفاً اطلاعات اجمالی و ناقص از 6 نقطه استان (یاسوج، سی سخت، دهدشت، گچساران، امامزاده جعفر و لیکک) را انتشار می‌دهد که همین اطلاعات بسیار اجمالی، به روز رسانی و جامع نیست و در حالیکه عنوان دمای هوا قید شده، ولی میزان آن ذکر نشده و پیش بینی 72 ساعته هوا در ذیل آن معلوم نیست که مربوط به چه زمانی است. به عنوان مثال در آخرین اسکرین شاتی که در ساعت 10 صبح روز 21 دی ماه از صفحه این سایت ارائه شده، آخرین به روزرسانی 17 دی ماه 1397 قید شده و پیش بینی 72 ساعته ذیل آن سپری شده و در روز چهارم بعد از به‌روزرسانی هیچ کارکردی ندارد! (به تاریخ‌های صدر و ذیل عکس‌ها توجه شود) این عدم به‌روزرسانی و اطلاع رسانی شامل اخبار، اطلاعیه‌ها و هشدارهای معمول و مرسوم در حوزه هواشناسی و آب و هوایی نیز می‌شود که در این راستا مطلبی بارگزاری نشده است.
در حالی که این اداره، توسط عوامل خود، اطلاعات بارشی بسیاری از مناطق دیگر استان را دارد و در اخباری که کارمندان آن دستگاه از خبر شبکه دنا انعکاس می‌دهند مشخص است، اما به ضرورت بارگزاری و تفکیک و دسته بندی این اطلاعات در سایت خود برای مراجعه و اطلاع مستمر و مداوم مردم توجه نشده است. چراکه اخبار رادیو و تلویزیون در کسری از دقیقه تمام می‌شود و امکان دوباره شنیدن آن تا ساعاتی دیگر و یا اصلاً وجود ندارد. در این حالت پرتال آن اداره و یا اطلاعاتی که این اداره در اختیار سایت‌های خبری محلی می‌گذارد، می‌تواند محل رجوع دائم و مستمر برای کسب اطلاعات باشد.
بدیهی است که علاوه بر انتشار اخبار در رسانه دولتی استانی، گاهی حداقل این اداره می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار برخی از سایت‌های پربازید و دارای مجوز استان بگذارد و از تعامل با رسانه‌ها غافل نشود.
نکته مهم دیگر، دسترسی آسان مردم به اطلاعات لازم در سایت این اداره است که می‌بایست علاوه بر جامعیت اطلاعات مورد نیاز شهروندان، دسترسی به آن آسان باشد؛ طراحی لینک‌های آن به گونه‌ای باشد که هر شخص (اعم از کارمند، مسافر، بازاری، کشاورز و ...) با مراجعه به این سایت به سهولت متوجه قسمت مورد نیاز بشود و بتواند از آن اطلاعات لازم را متوجه شود.
بدیهی است شقوق حق‌های شهروندان در نسبت جامعه و دولت گوناگون است و یکی از آنها اطلاع از مسائل مورد نیاز خود است. به لحاظ جنس وظایف و صلاحیت‌ها و نوع کار، اداره هواشناسی عهده دار تحقیق، جمع آوری و اطلاع رسانی به جامعه در خصوص وضعیت آب و هوا و ارائه اطلاعات مورد نیاز (همچون میزان بارش به تفکیک و سرجمع و ...) در کل استان است. اما آیا این دستگاه با امکانات و تعداد کارکنان و عوامل بالای 50 نفر و هزینه‌هایی که از بودجه کشور مصروف می‌دارد، توانسته به این حداقل وظیفه و انتظار عمومی مردم استان پاسخ دهد؟ این دستگاهی که مراجعه کننده عمومی ندارد و کمتر مبتلابه مراجعات حضوری مردم است، چگونه می‌بایست در ادای حقوق شهروندان کوشا باشد؟
هر دستگاهی که با هزینه مردم می‌چرخد، می‌بایست برای اقناع و پاسداشت حقوق آنها در حوزه‌های مربوط تلاش نماید. یکی از حق‌های مسلم شهروندان که عملیاتی شدن آن متوجه هواشناسی استان است، «حق دسترسی به اطلاعات» می‌باشد که بر اساس ماده 30 منشور حقوق شهروندی دولت (بند چ منشور)، همه دستگاه‌ها و نهادها موظف به انتشار مستمر اطلاعات غیرطبقه بندی شده و مورد نیاز جامعه می‌باشند. و اساساً وظیفه هواشناسی جمع آوری و انتشار اطلاعات آب و هوایی جهت برنامه ریزی در نظام اداری و جامعه است و غیر از این وظیفه‌ای ندارد. از این رو علاوه بر وظیفه ذاتی سازمان هواشناسی (بر اساس سایر اسناد و مقررات)، بر طبق منشور حقوق شهروندی دولت، این سازمان باید اطلاعات گوناگون و دسته بندی شده و جامعی را از وضعیت بارش‌ها در هر باران و برف (به تفکیک هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه) برای جامعه ارائه دهد؛ به گونه‌ای که هر شخصی به سهولت بتواند آمار ماهیانه و یا فصلی و ... از میزان بارش نقطه دلخواه خود از استان کهگیلویه و بویراحمد (حداقل مراکز بخش‌ها و یا شهرهای استان بنا بر تقسیمات کشوری) را به دست آورد و حداقل انتظار جامعه در خصوص آنچه قطعی و اتفاق افتاده است، برآورده شود. البته باید دانست در قسمت پیش بینی هوا، صرفاً اطلاع رسانی در خصوص آنچه که محتمل است را انتظار می‌رود و اگر پیش بینی انجام شده محقق نشود، نمی‌توان چندان خرده گرفت؛ چراکه ماهیت پیش بینی، اینگونه است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000406/nf00406346-1.png


کد مطلب: 406346

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/406346/حقوق-شهروندان-اداره-هواشناسی-استان-دقیقا-کجاست-چکار-می-کند-آیا-راستای-وظیفه-اطلاع-رسانی-خود-توانسته-رضایت-مردم-جلب-نماید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1