تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۰۶۳۲۲
کبنا از نخستین همایش «انقلاب به روایت هنر» گزارش می‌دهد

تدبیر دولت‌آبادی و نبض «فرهنگ» / نخستین همایش انقلاب به روایت تصویر (+ تصاویر)

۰
تدبیر دولت‌آبادی و نبض «فرهنگ» / نخستین همایش انقلاب به روایت تصویر (+ تصاویر)
کبنا ؛نخستین همایش «انقلاب به روایت هنر» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامی داشت یاد و خاطره هشت شهید دوران انقلاب در استان کهگیلویه و بویراحمد امروز ( 19 دی ) به همت ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان گچساران با همکاری دستگاه های این شهرستان و با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در مسجد شهیدان گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، بعد از تغییر و تحولاتی که در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت، سکان این نهاد به دست جوان فرهنگی و با تدبیر افتاد، علیرضا دولت‌آبادی که خود با جوان بودنش، سابقه فعالیت زیادی در مناسبت‌های فرهنگی، اجتماعی و حوزه رسانه و البته دستی بر آتش دارد. این روزها می‌رود تا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را به جایگاه اصلی خودش که همان به دست گرفتن نبض فرهنگ اسلامی و شهر می‌باشد را برساند. برنامه‌ریزی و تدبیر اولویت‌های اول این کانون است که دولت‌آبادی هم به آن اشاره کرد.
دولت‌آبادی رئیس کانون‌‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد بیان می‌کند: با تلاش همه همکارانم و مسوولان استانی و کشوری تلاش خواهیم کرد با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح برنامه‌های فرهنگی را در مساجد رونق بیشتری ببخشیم.
برای اولین بار همایش انقلاب به روایت هنر توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در این استان برگزار می‌شود که همچنان مساجد به عنوان پایگاه اصلی رویدادهای اجتماعی قلمداد شود.

در این همایش از خانواده های معظم هشت شهید دوران انقلاب، شهدای هنرمند و هشت نفر از هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد که در حوزه انقلاب اسلامی و ارزش ‌ها فعالیت یا تولید هنری داشتند، تجلیل و قدردانی شد.
 
در نخستین همایش «انقلاب به روایت هنر» از عسکر التیام به عنوان خوشنویس، سیدجواد هادی اصل در زمینه فیلم کوتاه، رضا گشتاسب در زمینه تئاتر، اسحاق آقایی عکس، فریدون داوری در زمینه شعر محلی و انقلابی، کوکب حاتمی به عنوان نویسنده و مبارز دوران قبل از انقلاب، سیدمجید پرهیز به عنوان فیلم ساز و جانباز هشت سال دفاع مقدس و امین گنجون در رشته هنرهای تجسمی انقلاب با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

همچنین در این همایش از خانواده هشت شهید جوان و انقلابی به نام های نجف بلادیان، مذکور پارسی، غریب پرویزی، حسین امینی، محمد فراشبندی، حسین کیامرثی و رحمت الله بشارت و خلیل مندنی نژاد به عنوان شهید هنرمند شاخص شهرستان گچساران تجلیل شد.
 

 

 

 

 

 

 


هنرمندان با زبان هنر، روحیه انقلابی و استکبارستیزی را در مردم احیاء کنند
رئیس حوزه های علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن اذعان به اینکه هنر باید جایگاه ویژه ای در کشور داشته باشد، تاکید کرد: هنرمندان باید با هنر خود افکار امام راحل، شهدا، روحیه انقلابی و استکبارستیزی را در مردم احیاء کنند.
حجت الاسلام سید عبدل مومن موسوی، رئیس حوزه های علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد در این همایش، گفت: حدود 78 کشور دنیا دست در دست یکدیگر برای از پای درآوردن نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش های بسیاری کردند، ولی موفق نشدند.
وی ضمن تاکید بر اینکه دشمنان انقلاب در حقیقت با تفکر شیعی ما مشکل دارند، اظهار داشت: دشمنان نظام در طول این 40 سال با انواع توطئه ها و نقشه ها، سعی در نابودی این انقلاب داشتند.
موسوی با اشاره به اینکه دشمنان با اسلام عربستانی که داعش و زندان ابوغریب را تایید می کند مشکلی ندارند، اضافه کرد: آنها با شیعه که خار چشم آنهاست، مشکل دارند.
رئیس حوزه های علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: جوانان این مرز و بوم با گوشت، پوست و استخوان خود مقابل دشمن ایستادند ولی نگذاشتند حتی یک وجب از خاک ایران به دست بدخواهان این ملت بیافتد.
وی خاطرنشان کرد: خشت خشت این نظام خون بهای شهیدان است که باید قدر این موهبت الهی را بدانیم و از آرمان ها و اهداف شهدا پاسداری کنیم.
موسوی ضمن تاکید بر اینکه مقوله هنر جایگاه و منزلتی بس بزرگ دارد، ابراز داشت: گاهی یک شعر، فیلم و یک کار هنری به اندازه صدها سخنرانی تاثیرگذار است.
رئیس حوزه های علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد تجلیل هنرمندان را با توجه به دستور قرآن کاری پسندیده دانست و اضافه کرد: باید از هنرمندانی که در راستای ترویج و نشر انقلاب و مبانی اسلام ناب محمدی (صل الله علیه وآله وسلم) تلاش دارند، قدردانی کرد.
وی هر کار هنری و دسته جمعی برای احیای دین، تفکر اسلامی و شیعی را مصداق شعائر الله دانست و ادامه داد: هنرمندانی که با کار خود آیات قرآن، مباحث دینی، جبهه و جنگ و ... را به تصویر می کشند، اینها مصداق شعائر الله است.
موسوی فعالیت های مرحوم فرج الله سلحشور را که با تولید فیلم در زمینه مباحث اسلامی و قرآنی به تصویر کشید را ستود و تجلیل از آن را مصداق شعائر الله خواند و گفت: ایشان تفکر اسلامی و قرآنی را با زبان هنر به خارج از مرزها برد و مردم کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی را تحت تاثیر قرار داد.
رئیس حوزه های علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن اذعان به اینکه هنر باید جایگاه ویژه در کشور داشته باشد ولی متاسفانه هنوز به آن نقطه نرسیده، تاکید کرد: هنرمندان باید با هنر خود افکار امام راحل، شهدا، روحیه انقلابی و استکبارستیزی را در مردم احیاء کنند.
وی هنر را بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: صدا و سیما بزرگترین دانشگاه و تاثیرگذارترین مکتب رادیو و تلویزیون هستند که می تواند منشا تحولات عظیمی در جامعه شوند.
موسوی خاطرنشان کرد: بهترین هنرمندان ما همین شهدای والامقام بودند که با جان شیرین خود توانستند آزادی و امنیت را برای ملت ایران به ارمغان بیاورند.
رئیس حوزه های علمیه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اکثریت شهدای ما امام (رضوان الله تعالی علیه) را از نزدیک ندیدند اما اطاعت محض از ولایت فقیه داشتند، اضافه کرد: شهداء رفتند و مجاهدت کردند و هنوز هم شهدایی داریم که در راه عزت و شرف این مملکت درحال جانفشانی هستند.
وی گفت: اگر ما مسئولان در جامعه خوب کار کنند و گوش به فرمان ولی امر مسلمین باشند، دشمنان هرگز نمی توانند آسیبی به این مملکت و انقلاب بزنند.

نباید از نقش هنرمندان در مسیر انقلاب غافل باشیم

رضا دهبانی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این همایش با بیان اینکه حضور فرماندار گچساران در نشست های فرهنگی زبانزد و یکی از دغدغه های ایشان برنامه های فرهنگی است، گفت: فرماندار گچساران تاکنون حمایت های لازم را از این حوزه داشته و این موضوع به دلیل صبغه فرهنگی ایشان است.
 وی با اشاره به اینکه براین باور است که 40 سال از عمر این انقلاب که بگذرد زمان آسیب شناسی آن فرا رسیده، اظهار داشت: ما باید صحبت ها و سخنرانی های سیاسی را کم کم از دستور کار خارج و گزارش کار به مردم ارائه کنیم.
 دهبانی پور خواستار بازگو کردن خدمات انقلاب و نظام بعد از 40 سال برای مردم شد و اضافه کرد: مردم ولی نعمت های انقلاب، نظام و جامعه هستند و باید به آنها گزارش داده و در عین حال باید آسیب شناسی فعالیت ها انجام شود.
 این مسئول فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بعضی از انقلاب ها پدیده هستند و پدیده ها نیز متغیر بوده و در ذات خود بعضی از ویژگی ها را دارند، ادامه داد: ممکن است اگر ما در حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به کارکردهای انقلاب، ضعف ها و نقصان ها توجه و آنها را آسیب شناسی نکنیم، آسیب هایی متحمل شویم.
 وی اظهار امیدواری کرد، دانشگاه های استان فرصتی را برای کسانی که قلم به دست، اهل اندیشه بوده و فهم و درکی از انقلاب های دنیا دارند و کارکردهای نظام را به درستی می فهمند فراهم کنند تا در 40 سالگی انقلاب و شرایطی که بستر جامعه برای این گزارش ها فراهم است، ما بتوانیم آسیب شناسی کنیم و ببینیم آیا آرمان ها و اهدافی را که انقلابیون و رهبران ما ترسیم کرده اند ما به آنها عمل کرده ایم یا نه؟ اگر عمل نکرده ایم کجای کار لنگ بوده و باید نقصان ها را برطرف کنیم.
 دهبانی پور با اشاره به اینکه یک نویسنده مشهور در کتاب های گذشته خود معتقد بود که انقلاب ها ساخته نمی شوند بلکه به وجود می آیند، ابراز داشت: به عبارتی اگر دولت ها دچار بحران شده و شورش های اجتماعی به وجود بیاید و در کنار آن نخبگان هم به کمک بیایند، انقلاب ها به وجود خواهند آمد.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: همین نویسنده بعدها مقاله ای نوشت و اذعان کرد من در مورد ریشه های قبلی اشتباه کردم، یک انقلاب دیدم که آن انقلاب ساخته شده، به این معنا که در یک فرایندی رهبری هسته هایی را تشکیل داده و افرادی را دور خود جمع و مردمی را با خود همراه کرده و در نهایت یک ایدئولوژی، راهنما و موتور محرکه این انقلاب است.
 وی در ادامه، به حضور میشل فوکور، فیلسوف شهیر فرانسوی که همزمان با تحقق انقلاب اسلامی سال 1357 در ایران بود اشاره و اظهار داشت: فوکور معتقد است اگرچه مارکسیست ها معتقد هستند افرادی که در حلبی آبادها، حاشیه شهرها، گرسنگان و پابرهنگان انقلاب را البته به معنای خاص خود انقلاب کردند، اما معتقد است این انقلابی که در ایران اتفاق افتاد تنها اقتصادی نیست، بلکه انقلابی است که مبتنی بر یک مکتب و متاثر از مکتب شیعه است.
 دهبانی پور با اشاره به اینکه ما انقلابی را در جامعه از قبل خون شهدا، رهبری های داهیانه حضرت امام و حماسه بی بدیل مردم ساختیم، خاطرنشان کرد: امروز باید پیام و کارنامه این انقلاب را به سمع و نظر مردم ایران و جهانیان برسانیم و به محضر مردم گزارش دهیم که از قبل فرصتی که این انقلاب در اختیار ما گذاشت، چه کارهایی انجام دادیم و چه فعالیت هایی را رقم زدیم.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه این انقلاب باید مروجانی داشته باشد، ادامه داد: یکی از مروجان انقلاب، نقش هنرمندان آن است؛ هنرمندانی که مقام معظم رهبری فرمودند: «زبان هنر، بهترین زبان برای انتقال مفاهیم و ارزش ها برای طرح معضلات اجتماعی است».
 وی تاکید کرد: هنرمندان ما در طول هشت سال دفاع مقدس در تحقق انقلاب اسلامی و دوران سازندگی توانستند در قالب فیلم، تئاتر، نویسندگی و دیگر عرصه ها این انقلاب را معرفی کنند.     
 دهبانی پور خاطرنشان کرد: جای تقدیر دارد که در 40 سالگی انقلاب، یاد و نام هنرمندان شهید، هنرمندان وفات یافته و هنرمندانی که در قید حیات هستند و همچنان پیام انقلاب را به اشکال مختلف منتقل می کنند، گرامی داشته شود.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از حضور خانواده معظم شهدا، رزمندگان، ایثارگران و هنرمندان حاضر در همایش تقدیر و تشکر کرد.
 وی اذعان کرد: من قبل از اینکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشم، یک معلم هستم و دلم می خواهد بی انصافی را در قضاوت مقایسه با گذشته نکنم، چون گذشته شناسنامه این مملکت است.
 دهبانی پور با اشاره به اینکه باور ندارد که در حوزه فرهنگ و ارشاد بتواند مقایسه ای با گذشته داشته باشد، گفت: چون در هر مقوله ای انگشت گذاشتم، نتوانستم این مقایسه را انجام دهم.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 800 عنوان کتاب در استان بعد از انقلاب منتشر شده، ادامه داد: فعالیت های فرهنگی و هنری استان در حوزه سینما، هنرهای تجسمی، تئاتر، شعر، فیلم و عکس قابل توجه است.
 وی ضمن تاکید بر اینکه هنرمندان استان ما کسانی هستند که گاهی دست آنها در سکوهای جهانی بالا می رود، اضافه کرد: مفتخر هستم که استان ما ظرفیت خوبی در حوزه و ادبیات دارد و امروز عرصه های مختلف را نمی توان با گذشته مقایسه کرد.
 دهبانی از اعطای مجوز به بیش از 50 رسانه دیجیتال در استان کهگیلویه و بویراحمد سخن به میان آورد و اظهار داشت: اکنون پنج روزنامه کثیرالانتشار، تعدادی ماهنامه و گاهنامه را در استان داریم.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان که امروز مجری برنامه است، بیش از 600 کانون را به ثبت رسانده، اگرچه باید کانون های فعال را ببینند و به آنها اهمیت دهند.
 وی تاسیس کانون های قرآن و عترت، موسسات قرآنی، فعالان قرآنی، جامعه القرآن ها که به تعلیم و تربیت فرزندان می پردازند را دستاوردهای حوزه فرهنگ بعد از انقلاب در این استان دانست.
 دهبانی پور از ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران، ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این شهرستان، ادارات و نهادهای مختلف به جهت برگزاری باشکوه این همایش تقدیر و تشکر کرد.

انقلاب اسلامی مسیر خود را با قدرت ادامه می دهد
فرماندار گچساران با بیان اینکه هنر نقش تاثیرگذاری در تبیین ارزش های اسلامی دارد، گفت: هم اکنون انقلاب اسلامی مسیر خود را با قدرت به پیش می برد.

 عبدالرحیم رحیمی، فرماندار گچساران در این همایش با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و عدد 40 و نیز چهل سالگی به نوعی یک بلوغ برای انقلاب است.
 وی با بیان اینکه باید خدا را شاکر باشیم که انقلاب ما وارد چهل سالگی خود شده، اضافه کرد: دشمنان این مرز و بوم باید بدانند که این انقلاب و نظام اسلامی با اقتدار و عزت همچون گذشته به راه خود ادامه خواهد داد.
 رحیمی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی هشت ساله بر علیه کشورمان، ادامه داد: امروز هنر جایگاه و منزلت خود را در جامعه ما به خوبی نشان داده و اثرگذاری را در جامعه به اثبات رسانده است.
 فرماندار گچساران ضمن تاکید بر اینکه باید بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم، یادآور شد: هرچه داریم به برکت خون همین شهدای والامقام است.
وی خاطرنشان کرد: همه آحاد جامعه باید با اعمال و رفتار شایسته خود اهداف و آرمان های شهدا و امام راحل عظیم الشان را دنبال کنیم.

بنابراین گزارش؛ مسجد شهیدان گچساران به خاطر حماسه در سال 57 نماد شور انقلابی در خطه جنوب کشور لقب گرفت.
 در این مسجد در سال 57، حدود 2 هزار جوان گچسارانی علیه رژیم پهلوی قیام کردند که توسط ماموران ساواک به خاک و خون کشیده شدند. در این میان هفت جوان انقلابی به نام های نجف بلادیان، مذکور پارسی، غریب پرویزی، حسین امینی، محمد فراشبند، حسین کیامرثی و محمدتقی بشارت شهید شدند.  مسجد شهیدان در گچساران به علت ریخته شدن خون این هفت جوان انقلابی به این نام، نام گذاری شد. شایان ذکر است در این همایش از خانواده های معظم هشت شهید دوران انقلاب، شهدای هنرمند و هشت نفر از هنرمندان استان که در حوزه انقلاب اسلامی و ارزش ‌ها، فعالیت یا تولید هنری داشتند، تجلیل و قدردانی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1