کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با مدیر فرودگاه یاسوج مطرح شد

چرا جوانان کهگیلویه و بویراحمد سکان هدایت فرودگاه یاسوج را به دست نمی‌گیرند؟ / غفلت آموزش و پرورش و دانشگاه‌‌های یاسوج

12 دی 1397 ساعت 21:23

محسنیان با اشاره به اینکه بیشتر کادر فرودگاه یاسوج از خارج از استان هستند، افزود: چرا جوانان کهگیلویه و بویراحمد خود سکان هدایت این فرودگاه را نتوانند به دست گیرند و در این باره ضعف وجود داشته باشد. باید زمینه گرایش دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد به انتخاب رشته هوانودری در استان فراهم شود.در این باره چندین مکاتبه با آموزش و پرورش استان انجام شد تا در زمینه معرفی شغل‌های هوانوردی به دانش آموزان همکاری کنند اما این مکاتبات بی نتیجه ماند و پاسخی دریافت نشد. بهترین دانشگاه‌های کشور و بهترین بورسیه‌ها در رشته‌های هوانوردی وجود دارد و در آینده اشتغال مطمئنی هم دارند با این وجود برای دانش آموزان استان همچنان ناشناخته مانده و استقبال چندانی از این رشته‌ها نمی‌شود.ددر نهایت مدیر فرودگاه یاسوج می‌گوید فرودگاه یاسوج ظرفیتی ارزشمند است که در حال حاضر تنها پروازهای مسافربری ندارد. فرودگاه یاسوج تعطیل نیست و در حال انجام وظایف روزانه و خدمت رسانی است.


فرودگاه یاسوج به دلایل متعددی تاکنون نتوانسته آنطوری که شاید و باید نقش مهمی در اقتصاد و صنعت هوایی این استان ایفا نماید، کافی است در یکی از مرورگرها نام فرودگاه یاسوج و یا لغو شدن پرواز‌ها را سرچ کنید تا چالش‌های این فرودگاه را بیشتر ببینی. با اینکه صنعت حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر سهم اندکی دارد اما این صنعت زیرساختی، شاخصی اساسی در توسعه هر منطقه‌ای محسوب می‌شود و از این رو حمل و نقل هوایی نقش انکارناپذیری در زمان کنونی در عرصه اقتصاد، تجارت، سلامت و بهداشت، علم و دیگر موارد ایفا می‌کند. سهم حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر در ایران حدود 4 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به یک درصد است. استفاده نخبگان جامعه شامل قشر سیاسی، پزشکی، دانشجویی، سرمایه گذاری، اقتصادی و افراد تاثیر گذار در جامعه از حمل و نقل هوایی نقش و ضرورت وجود این صنعت را برجسته‌تر می‌کند. ضرورتی که مدیر فرودگاه یاسوج بر آن بشدت تاکید دارد و معتقد است که ضرورت وجود و استفاده از فرودگاه یاسوج هنوز برای مردم و مسئولان این استان آن چنان که باید حس نشده است. شاید ما ساکنان کهگیلویه و بویراحمد از آن جهت ضرورت فعالیت حمل و نقل هوایی را درک نکرده‌ایم که در حمل و نقل زمینی و زیرساخت‌های آن از جمله جاده‌های استاندارد «هنور اندر خم یک کوچه‌ایم».
از سرگیری پروازهای فرودگاه یاسوج نقش موثری در رونق اقتصادی و توسعه بخش‌های مختلف استان دارد و دستیابی به این مهم نیازمند حمایت همه جانبه بخش خصوصی، تشکل‌های مردمی، رسانه‌ها، مسئولان استانی و به میدان آوردن پتانسیل‌های چانه زنی در بخش‌های مختلف است.
مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به اینکه برقراری پروازهای فرودگاه یاسوج نیازمند حمایت همه جانبه همه بخش‌های صاحب نفوذ، چانه زن و دارای مسئولیت است، به ایرنا می‌گوید: برقراری پروازها در فرودگاه‌های مناطق کم‌تر توسعه یافته در 2 حالت امکان پذیر است؛ یا توجیه اقتصادی داشته باشد و یا حاکمیت به کمک منطقه مورد نظر بیاید.
علی محسنیان می‌افزاید در کنار حاکمیت، ورود پتانسیل‌های چانه زنی از جمله تشکل‌های مردمی، ngo ها و حتی گروه‌های مردمی برای برقراری پروازها بسیار موثر هستند.
مدیر فرودگاه یاسوج معتقد است که سرمایه گذاری فراوانی برای ساخت و توسعه فروگاه یاسوج درسال های گذشته صورت گرفته و پسندیده نیست که این ظرفیت بزرگ بدون استفاده باقی بماند.
مدیر فرودگاه یاسوج بیان کرد: برای توسعه فرودگاه یاسوج در دو سال گذشته حدود 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
در این مدت 13 مانع پروازی اطراف فرودگاه برطرف شد و طول باند آن با 6۰۰ متر افزایش از 2 هزار و 600 متر به سه هزار و 200 متر افزایش یافت.
محسنیان تصریح کرد: با نصب سیستم لایتینگ در این فرودگاه، پروازهای شبانه در آن از این پس بدون مشکل صورت می‌گیرد.
وی گفت: در زمان عملیات توسعه فرودگاه یاسوج بیش از 173 هزار کامیون مصالح فنی به کار برده شد که یکی از بزرگترین عملیات خاکی در استان محسوب می‌شود.
وی تاکید می‌کند که فرودگاه یاسوج یکی از زیباترین فرودگاه‌های کشور است و تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز در آن ایجاد شده است.
به گفته محسنیان، در سه سال گذشته کیفیت و ایمنی خدمات در فرودگاه یاسوج بشدت افزایش یافت چرا که فرودگاه یاسوج به‌واسطه موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد یکی از فرودگاه‌های خاص کشور می‌شود.
فرودگاه یاسوج یکی از سرمایه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که نمی‌توان و نباید آن را به حال خود رها کرد و باید بار دیگر همه در هر لباس و جایگاه عزم خود را برای برقراری دوباره پروازها در آن جزم کنند.
محسنیان با اشاره به اینکه تعیین مرز هوایی به رونق فرودگاه کمک موثری می‌کند، افزود: تنها فرودگاه مرکز استان فعال هستیم که مرز هوایی نداریم و تعیین این مرز یکی از نیازهای استان است که می‌تواند هم به رونق فرودگاه یاسوج و هم رونق گردشگری استان کمک شایانی کند. 
علی محسنیان می‌افزاید تعیین مرز هوایی به منظور نشست و برخاست هواپیما از مبدا یا مقصد خارج است که با مشخص شدن آن می‌توان پروازهایی به عتبات عالیات و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس برنامه ریزی کرد.
وی ادامه داد: فرودگاه یاسوج به لحاظ فنی و استانداردهای بین المللی هوانوردی آمادگی برقراری پرواز و پذیرش هواپیماهای بدنه رده متوسط از هر شرکت هواپیمایی را دارد.
مدیر فرودگاه یاسوج با بیان اینکه موضوع مرز هوایی شدن فرودگاه یاسوج مصوبه دولت دهم است افزود: به دلیل پیگیری نکردن مسئولان وقت این مصوبه مهم از دستور کار وزارت کشور خارج شد.
وی یادآوری کرد: تعیین مرز هوایی وظیفه فرودگاه نیست و پیگیری و تعیین این مرز وظیفه استانداری و وزارت کشور است.
محسنیان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده فرودگاه یاسوج در رونق بخش گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: فرودگاه یاسوج به دلیل ترافیک کم و قرار گرفتن در یکی از زیباترین نقاط جغرافیایی کشور فرودگاهی ایده آل برای برگزاری جشنواره‌های هوانوردی است.
محسنیان با بیان اینکه بسیاری از گردشگران سالانه میلیون‌ها تومان برای استفاده از تفریحات هوانوردی در کشورهای همسایه هزینه می‌کنند گفت: فرودگاه شهر یاسوج با چشم اندازهای بی نظیر آن می‌تواند یکی از بهترین و زیباترین فرودگاه‌های کشور برای جذب علاقه مندان به ورزش‌های هوایی باشد.
وی گفت: جشنواره ورزش‌های هوایی کشور تاکنون به غیر از کیش تنها در فرودگاه یاسوج برگزار شده که کیفیت جشنواره برگزار شده در یاسوج و استقبال از آن به مراتب بالاتر بود.
مدیر فرودگاه یاسوج افزود: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری استان به‌صورت جشنواره هوانوردی عمومی برگزار شد اما در برگزاری این جشنواره بزرگ دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد هماهنگی‌های لازم را برای برپایی هر چه بهتر این رویداد فوق العاده انجام نداد.
وی عنوان کرد: این رویداد با استقبال گسترده مردم روبه رو شد اما ناهماهنگی‌های سازمان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد این شیرینی را به کام بخش خصوصی تلخ کرد و خاطره بدی برای آن‌ها به جای گذاشت.
محسنیان تصریح کرد: میراث فرهنگی تعهد کرده بود که قسمتی از هزینه‌های این جشنواره را تقبل کند اما به عهد خود وفا نکرد.
اگر ضرورت وجود پروازهای هوایی یاسوج در وهله نخست برای دستگاه‌هایی اجرایی استان تبیین شده بود شاید ما را از پرسنل غیر بومی بی نیاز می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر کادر فرودگاه یاسوج از خارج از استان هستند، افزود: چرا جوانان کهگیلویه و بویراحمد خود سکان هدایت این فرودگاه را نتوانند به دست گیرند و در این باره ضعف وجود داشته باشد.
محسنیان افزود: باید زمینه گرایش دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد به انتخاب رشته هوانودری در استان فراهم شود.
در این باره چندین مکاتبه با آموزش و پرورش استان انجام شد تا در زمینه معرفی شغل‌های هوانوردی به دانش آموزان همکاری کنند اما این مکاتبات بی نتیجه ماند و پاسخی دریافت نشد.
بهترین دانشگاه‌های کشور و بهترین بورسیه‌ها در رشته‌های هوانوردی وجود دارد و در آینده اشتغال مطمئنی هم دارند با این وجود برای دانش آموزان استان همچنان ناشناخته مانده و استقبال چندانی از این رشته‌ها نمی‌شود.
در نهایت مدیر فرودگاه یاسوج می‌گوید فرودگاه یاسوج ظرفیتی ارزشمند است که در حال حاضر تنها پروازهای مسافربری ندارد.
محسنیان گفت: فرودگاه یاسوج تعطیل نیست و در حال انجام وظایف روزانه و خدمت رسانی است.
محسنیان تصریح کرد: فرودگاه یاسوج از اسفندماه سال گذشته تاکنون به بیش از 650 مورد پرواز هواپیما و بالگرد خدمات فرودگاهی و ناوبری ارائه کرده است.
وی افزود: این موارد شامل پروازهای مسافری و بالگردهای اورژانس، هلال احمر، نظامی و انتظامی و شخصی بوده است.
پس از آن که پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 66 مسافر و خدمه پروازی روز یکشنبه 29 بهمن سال 96 تهران را به مقصد یاسوج ترک و در کوه دنا در شمال سی سخت سقوط کرد تعطیلی فرودگاه یاسوج به گفته کارشناسان برای مدتی طبیعی بود.
برخی کارشناسان تعطیلی پروازهای ایرلاین سانحه دیده را در فرودگاه مقصد که سقوط در نزدیکی آن رخ داده را حتی تا دو سال طبیعی می‌دانند اما کمتر از سه ماه از سقوط هواپیمای مسیر تهران -یاسوج نگذشته بود که پروازهای فرودگاه یاسوج از سر گرفته شد.
پروازهای فرودگاه یاسوج از تاریخ 16 اردیبهشت امسال و پس از گذشت 77 روز از سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر 72 تهران – یاسوج، به طور رسمی با هواپیمای جت ام.برائر 145 از شرکت هواپیمایی آتا از سرگرفته شد ولی در 23 خرداد ماه سال جاری به دلیل آنچه برخی مشکلات حقوقی در ناوگان آن گفته شد، پروازها لغو شد.
اکنون پس از کش و قوس‌های فراوان و حدود 11 ماه وقفه در پروازهای فرودگاه یاسوج با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، شرکت هواپیمایی ماهان آمادگی خود را برای از سرگیری پروازهای یاسوج- تهران از روز جمعه 21 دی ماه جاری اعلام کرده است.
پس از سقوط هواپیمای آسمان در 29 بهمن پارسال و حدود 11 ماه توقف در برقراری پروازهای فرودگاه یاسوج، بازار حاشیه‌ها و شایعات فراوان در زمینه این فرودگاه و حتی تعطیلی آن در فضای رسانه‌ای داغ شده بود.
اکنون با رایزنی‌ها و پیگیری‌های مستمر مسئولان و متولیان امر، شرکت هواپیمایی ماهان به این شایعات و حواشی‌ها پایان داده و به گفته محسنیان، مدیر فرودگاه یاسوج قرار است پروازهای این شرکت در فاز نخست در هفته دوبار در دو روز انجام شود.
علی محسنیان اظهار داشت که ساعت پرواز روز جمعه شرکت هواپیمایی ماهان از تهران به یاسوج 7:40 دقیقه و ساعت برگشت نیز ساعت 9:40 دقیقه از یاسوج به تهران خواهد بود.
وی عنوان کرد که ساعت پرواز روز دوشنبه از تهران به یاسوج و بالعکس نیز به ترتیب 12:10 و 14:10 دقیقه خواهد بود.
محسنیان تاکید کرد که شرکت هواپیمایی ماهان از شرکت‌های معتبر با برند جهانی است و ظرفیت مسافر هواپیمای اختصاص یافته به پرواز یاسوج نیز 90 نفر است.
اکنون که تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر مسئولان به ثمر نشسته و شرکت هواپیمایی ماهان برای ازسرگیری پروازها در این فرودگاه اعلام آمادگی کرده انتظار می‌رود که مسئولان با جدیت به دنبال افزایش تعداد پروازها در تمام روزهای هفته باشند.
کارشناسان و مسئولان امر بارها با اطمینان اعلام کرده‌اند که شرایط، امکانات و تجهیزات موجود در فرودگاه یاسوج با وجود شرایط خاص توپوگرافی منطقه برای انجام پروازهای ایمن فراهم است.
برخی مسئولان استانی هم در حال رایزنی با شرکت هواپیمایی قشم ایر هستند تا این شرکت نسبت به برقراری پرواز در فرودگاه یاسوج اقدام کند.


کد مطلب: 406021

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/406021/چرا-جوانان-کهگیلویه-بویراحمد-سکان-هدایت-فرودگاه-یاسوج-دست-نمی-گیرند-غفلت-آموزش-پرورش-دانشگاه-های

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1