تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۴۰۵۹۲۸
تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

اگر انتخابات استانی شود

۷۹
۶
اگر انتخابات استانی شود
کبنا ؛گروه سیاسی-قسمت هفتم
مدتی است در فضای سیاسی کشور صحبت از طرحی است که اگر به تصویب رسد انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی برگزار شود. هدف از این طرح نیز کاستن از مراجعات و پیگیری امورات کوچک و تمرکز نمایندگان بر مسائل کلان کشور است. طبق نظر کارشناسان و صاحب نظران بسیار بعید است که این طرح به سرانجام برسد اول اینکه نمایندگانی باید به این طرح رای دهند که بخش زیادی از آن در فرم استانی شانسی برای حضور مجدد در انتخابات ندارند که دو نمونه واضح آن غلام محمد زارعی و عدل هاشمی پور در استان است و در مرحله دوم این مدل از انتخابات برای استان‌هایی با شکاف‌هایی مذهبی و قومی از لحاظ امنیتی خطرناک است.
لذا بسیار بعید است که در نهایت امر انتخابات استانی به تایید نمایندگان مجلس برسد تا چه رسد به نظر شورای نگهبان که آنجا هم قطعاً مشکلات و موانعی در پیش دارد.
با این اوصاف فرض ما بر این است که اگر انتخابات استانی باشد شرایط چگونه است تفاوت‌ها با انتخابات فعلی چیست و مهم‌تر از هر چیز چه کسانی مرد میدان انتخابات استانی هستند و سازو کارهای این نوع از انتخابات کدام است؟
انتخابات استانی بهترین راه حل برای نجات استان‌هایی است که درگیر مناسبات منطقه ای و طایفه هستند و خواسته یا ناخواسته این استان‌ها مجبور به تن دادن به قواعد حزبی وسیاسی می‌باشند و فضا به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود. قطعاً این موضوع مطلق نیست و ممکن است کسانی هم باشند که باز در کنار مسائل سیاسی بتوانند از نفوذ و اعتبار خود استفاده کنند و بحث پول‌های کثیف که قرار است این مدل جدید از انتخابات آنرا کمرنگ کند باز هم ممکن است در شکل استانی در استان‌های کوچک قابلیت به‌کارگیری داشته باشد.
تحلیل‌ها و نوع مواجهه با این شکل از انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد متفاوت است ولی در مجموع اکثر صاحب نظران این فرم را برای استان کهگیلویه و بویراحمد مناسب می‌دانند. کهگیلویه و بویراحمد از مستعدترین استان‌ها در ایراداتی است که بر شکل فعلی گرفته می‌شود بخش زیادی از نگاه‌ها عشیره‌ای و منطقه‌ای است و به جهت مشکلات مردم سطح عظیمی از مراجعات مستقیم مردم به نمایندگان وجود دارد. در مورد کهگیلویه و بویراحمد نکته دیگر این است که دو خطر امنیتی در برخی استان‌ها را ندارد اول اینکه اکثریت زیادی از مردم از قوم لر هستند و جمعیت اندکی با قومیت ترک در استان حضور دارند بنابراین منازعه قومی گسترده بسیار بعید است و آنچه که هست نزاع و کشمش منطقه‌ای درون استانی و یا ایلی است و دوم مذهب مردم نیز یکی است و هیچ خطری نیز از این ناحیه وجود ندارد.
البته این موارد به این معنا نیست که در انتخابات استانی مطلقاً خطرات فعلی آنرا تهدید نمی کننتد بلکه خطر بزرگتر آن است که همین نوع نگاه‌ها در آنجا بتواند راه پیروزی را پیدا کند و به یک شکل خطرناکتری از اشکالات فعلی برسد.
امیدواری اصلی آن است که انتخابات استانی که یک اقتضای حزبی در درون خود دارد به نهادینه شدن تفکر تحزب در کشور کمک کند.
 در انتخابات استانی یک شکل محتمل رای دادن به صورت لیستی است هر چند رای دادن بر اساس لیست مطلق نیست اما اکثریتی با این نگرش رای خواهند داد و چهره‌های اصلی نیز مجبور به همراهی با تهران هستند که در آن صورت ائتلاف و همراهی آنها با سایرین در گرو تصمیم تهران است و تخطی از ان هم خطر از دست دادن حمایت‌ها در تهران را در پی دارد و هم ممکن است سبب یک آشفتگی و خارج شدن عنان کار از دستشان شود.
عدم فعالیت‌های سیاسی دنباله دار به همراه چنبره چند چهره تکراری بر ساختار سیاسی استان سبب محدودیت نیروی‌های مطرح در سطح استان شده است. تنها در چند سال اخیر بوده است که فرصت حضور نیروهای هم استانی در تهران به وجود آمده است و برخی از این چهره‌ها مطرح شده‌اند. پس مردم در نگاه اولی با کمبود نیروهای قوی و استانی مواجه هستند. ولی اگر بخواهیم وارد مصادیق شویم باید گفت: سید محمد موحد و غلام رضا تاجگردون دو چهره‌ای هستند که در کل استان دارای پایگاه رای هستند. موحد اگر چه این اواخر خود را به طیف رادیکال اصولگرایی نزدیک کرده است و حداقل تا اینجای کار در آن جریان تعریف می‌شود ولی دارای پایگاه و نفوذ بالا در هر سه حوزه انتخابیه است یعنی به شکلی اگر انتخابات به همان روال سابق برگزار شود موحد به هر کدام از این حوزه‌ها برود توان و پایگاه رای برای رقابت دارد. در دو دوره از حضور وی در مجلس او همزمان نماینده مشترک دو شهرستان کهگیلویه و گچساران بود و نیروهایی زیادی هستند که هنوز با موحد روابط نزدیکی دارند. در حوزه بویراحمد نیز با توجه به اشتراکات و هم مرزی این دو شهرستان از گذشته از یک طرف و هم چنین مهاجرت جمعیت زیادی از مردم شهرستان‌های کهگیلویه به یاسوج و در عین حال ارتباط و تعاملات خود موحد با مردم بویراحمد این ظرفیت را برای وی به وجود آورده است.
در کنار موحد نیز غلامرضا تاجگردون از چنین ظرفیتی برخوردار است با این تفاوت که البته حساسیت‌های زیادی بر روی تاجگردون و آنهم بیشتر از ناحیه شهرستان بویراحمد وجود دارد حساسیت‌هایی که در گذشته بر موحد بود اما نه به شدت تاجگردون.
 انتخابات استانی شود شانس گزینه‌های لیستی برای موفقیت بیشتر از بقیه است. البته کسانی هستند به صرف اینکه ممکن است هم ایلی‌هایشان در دو قسمت سرحد و گرمسیر توزیع شده باشند نیز به این مدل خوش بین هستند چرا که آنان همان دو خانه را بهانه قرار می‌دهند. ولی استان اگر چه کوچک است اما فراتر از نگاه محصور ایلی از بی بی حکیمه تا روستای کتی، از کاکان تا ممبی، از سیلو کلوار تا بوستان از پا دنا تا خیر آباد، از بستان باشت تا تنگ سرخ و .... با تنوعات مطالبه‌ای، فکری و نگرشی گسترده است.
لیست‌ها هم از تهران و توسط جریان سیاسی‌های مشخص خواهند شد یعنی اینگونه نیست که ساده بشود افراد با هم سوگند شدن و پادرمیانی دو ریش سفید مانند انتخابات شورای شهر مدام وارد ائتلاف شوند و انتظار داشته باشند همه مردم نیز همراهی کنند.
در نقطه مقابل نیز یک خطر بزرگ لیست‌ها را تهدید می‌کند و اینکه بخش زیادی از مردم به‌ویژه در روستاها به سادگی وارد قواعدی و لیستی نخواهند شد و از طرق دیگر رای می‌دهند.
 در کنار سید محمد موحد و تاجگردون محدود شخصیت‌های دیگری ابتدا به ساکن از ظرفیت حضور در انتخابات استانی برخوردار هستند. این موضوع نیز قابل مدیریت است یعنی به این معنا که تاکنون بخش از ضرورت این مسئله وجود نداشته است ولی اگر قانون تصویب شود هم چهره‌ها به سمت اعمال نفوذ در کل استان خواهند رفت و اعمال و کردارشان تغییر خواهد کرد و هم نوع نگاه و مطالبات مردم متناسب با انتخابات استانی تغییر می‌کند و چهره‌های استانی ظهور می‌کنند.
 ستار هدایتخواه یک گزینه استانی است. وی که به عنوان نماد جریان اصولگرایی در استان شناخته می‌شود و طبیعتاً این جریان سیاسی که از تشکیلات نسبتاً خوبی نیز برخوردار است در کل استان از وی حمایت خواهند کرد ولی حمایت سیاسی نباید به معنای محبوبیت مردمی تعبیر شود که هدایتخواه این محبوبیت را در میان عموم مردم در استان ندارد. در نقطه مقابل اما به نظر می‌رسد غلام محمد زارعی چنین ظرفیت استانی را از اساس ندارد و وی به بویراحمد و بیشتر خود شهر یاسوج و اندکی سی سخت محدود است. شرایطی که برای عدل هاشمی هم قابل تصور است او همین حالا نیز وضعیت خوبی در کهگیلویه ندارد و اگر استانی شود که وضع بسیار بدتر خواهد شد. وضعیت بزرگواری از هاشمی پور هم بهتر است او هم از لحاظ سیاسی دارای پایگاه است و ضمن اینکه در تهران مورد حمایت است. در دو شهرستان کهگیلویه و گچساران پایگاه قدیمی دارد و در بویراحمد نیز وجود مهاجرین گرمسیری و هم چنین هم طایفه‌های بزرگواری که جمعیتشان زیاد است و برخی از آنها از گذشته بومی بویراحمد شده‌اند یک فرصت برای اوست. گفته می‌شود بزرگواری با نظر به همین ظرفیت برنامه‌هایی برای نمایندگی مجلس خبرگان در سر دارد.
گزینه‌های بیشتری را می‌توان لیست کرد و شرایط آنها را سنجید. نیروهای سیاسی کهگیلویه مقیم در یاسوج هم خوش بینانه به انتخابات استانی نگاه می‌کنند انان بر این باورند در دو شهرستان رای دارند و می‌توانند کمبود رای در گچساران را پوشش دهند ولی باز هم باید تاکید کرد که اینها همگی نوعی خوش خیالی است و برای نیروهای درجه دو و سه اولاً شانسی وجود ندارد و اگر هم باشد ان شانس مطلقاً در گرو حضور در یک لیست قدرتمند و سیاسی است.
سید موسی خادمی هم می‌تواند یک گزینه برای چنین کارزاری باشد وی در گذشته این فرصت را داشت که برای چنین میدانی یارگیری کند با این اوصاف او اگر سیاسی بیاید در دو شهرستان کهگیلویه و بویراحمد دارای پایگاه رای خواهد بود ولی در گچساران چنین امکانی برایش دیده نمی‌شود.
 خداداد غریب پور در بویراحمد تا کنون خوب توانسته است کار کند و چندان هم موضع منطقه‌ای نداشته است و خود نیز بر اینکه چنین نگاهی ندارد تاکید دارد. غریب پور در حال حاضر مسئولیت مهم و ملی‌ای دارد و بعید است بخواهد از این مسئولیت برای مجلس عبور بگذرد. ولی در آینده می‌تواند یک گزینه مستعد برای یک کارزار استانی باشد و کماکان نیز این فرصت را دارد که با یارگیری و کارهای بزرگ در سطح ملی خود را جا بندازد.
 محمد علی وکیلی اگر بخواهد مجدداً در انتخابات شرکت کند و شرایط همین گونه پیش رود هیچ راهی جز حضور در استان ندارد وی در صورت استانی شدن انتخابات تنها می‌تواند به اثرگذاری لیست‌ها و حضور در یک لیست امیدوار باشد هر چند وی از پایگاه رای در شهرستان بویراحمد و کمی در کهگیلویه برخوردار است.
 انتخابات استانی را باید طرحی برای پایان جولان دهی نیروهای ضعیف و قومی دانست. هر چند همان نیروهای قومی هم اینک نیز برای انتخابات استانی نقشه‌ها دارند و این بار دنبال به دست آوردن دو «کدخدایی» در استان هستند و ول کن فضای سیاسی استان نیستند. کسانی که شعار وحدت و عبور از قوم گرایی سر می‌دهند ولی کاملاً در بند تعلقات قومی و طایفه‌ای هستند.
علی ایحال بعید است نمایندگان فعلی که اکثراً برآیند فضای غیر سیاسی هستند به چنین طرحی رای دهند آنها با دست خود پیشاپیش خود را از نمایندگی دور بعد حذف نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

یاحق
Iran, Islamic Republic of
اقای کمایی فقط میخواستی حاج زارع جایگاه نداره همین منطورت بود خداوند بهت صبر بده اگر تحلیل ابگی ننویسی بدون که گچسارانی و باشت و دهدشت ۵۰ درصد بویراحمد گرمسیر هست خیلی دل خوش نباش اون موقع بویراحمدی های گرمسیر هم به نفرات مورد علاقه خودشون در سایر استان رای میدند و اقایی که از نظر شما پایگاه داره رای شون نصف خواهد شد .
اصلاح طلب
United States
.وکیلی در استان که هیچ در بویراحمد بیش از 2000رای ندارد.ایشان همان کسی بود که دست راست جانفکر بود وکیلی سکوتش در مقابل حادثه سقوط هواپیما هیچ گاه فراموش نخواهد شد.وکیلی راهیچ گاه مردم نخواهند بخشید واینکه عمر سیاسی وکیلی پایان یافته است...
اصولگرای بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان بویراحمد هدایتخواه رو به عنوان محور قبول ندارند بعد شما میگید در استان رای میاره
ش
Iran, Islamic Republic of
هدایتخواه دیگه تموم شد
Iran, Islamic Republic of
به همین خیال باش کاملا آبکی بود
United States
نویسنده کاملا مغرض حرف زده .بدونید با این تعصبات کورکورانتون به جایی نمیرسید.
سعید
Iran, Islamic Republic of
بسیار تحلیل ضعیفی است الان قواعد به هم خورده اینطوری نیست خادمی و وکیلی در زادگاه خودشون رای ندارند تا چه برسد به کل استان اگر استانی برگزار شود برنده انتخابات قطع یقین تاجگردون_ هدایتخواه و موحد خواهند بود اگر کاندیداها، کاندیدای ادوار گذشته باشند.
United States
با سلام .خدمت نویسنده مغرضی ک نتونست حسادتشو در متنش پنهان کنه و شرو کرد به تخریب شخصیت های محبوب و مردمی مثل دکتر روشنفکر.به امید خدا پرچم ندای وحدت برقله های افتخار این استان برافراشته خواهد شد . و بساط انحصار طلبی و خود بزرگ بینی برچیده خواهد شد.
درود بر روشنفکران
United States
خدمت شما عرض کنم که همین که از دکتر روشنفکر بدی گفتین نشان از ترس و لرزتون از این چهره مردمیه.چیزی ک عیان است نام دکتر روشنفکر لرزه بر اندام رقیبانش انداخته و شما هم با این گونه حرف زدن مغرضانه نشان دادین ک این ترس وجود شمارا هم فراگرفته.
Iran, Islamic Republic of
اینها همه ازمون پس دادن دنبال چهره های جدیدتریم
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب.اصولگرا.دیگه......
Iran, Islamic Republic of
اینه ذهن نویسنده هست!!!!!!!!!!! والله بعنوان نمونه پایگاه رای موسی خادمی کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسين
Romania
مهندس منوچهرحبيبى فرماندارسابق گچساران ومديركل راه وترابرى استان ومعاون عمرانى شهردارى ياسوج ومعاون عمرانى استاندارى استان وهمچنين معاون عنرانى ومعاون اموراقتصادى وسرپرست معاونت سياسى وامنيتى واجتماعى استان بعنوان دارنده بالاتربن آرا درگچساران بعدازتاجگردون ودربويراحمدميتوان گفت كه بالاتربن آرا ودوكهگيلويه بزرگ آراى قابل توجهى دارد
ایران
United Kingdom
تحلیلت به درد خودت میخوره
حسين
United States
باعرض پوزش مشاغل مهندس حبيبى درخارج ازاستان درسمتهاى معاون عمرانى ومعاون اموراقتصادى وسرپرست معاونت سياسى ،امنيتى واجتماعى تاهم اكنون دراستان قزوين ميباشد
Iran, Islamic Republic of
گزینه موفق استانی،هدایت خواه،بزرگواری،تا حدودی موحدوکسانی که قبیله ای فامیلی تا بحال خود را نشان داده اند نیایند بهتر است واز جمله کسانی که استان را ترک وپایتخت نشین شده اند
Iran, Islamic Republic of
چهره های استانی وملی مشخص است که مردم استان رابه یک دید می بیند نه به قوم وقبیله وپارتی بازی؟
یزدانپنا
Iran, Islamic Republic of
احساس میکنم. دم شما را هم گزیده کسی که. باشه توی این استان نیست واقعا. یا سخت ازناحیه . ارای روشنفکر از کهگیلویه بزرگ تا بویراحمد سترگ مملو شده نگران نباش ناراحتی شملا را. خواهیم کرد اگر لیاقت داشته باشد
United States
تحلیلتان واقعا ضعیف بود.
United States
باتوجه به پایکاه مردمی ک دکتر ردشنفکر در دهدشت دارن ورابطه بسیار خوب ایشان با تاجگردون (برخلاف زارعی و هدایتخواه)قطعا ایشون یک ضلع مثلث پیروز امسال هست
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
اب رو بریز اونجا که میسوزه
بخوای نخوای ندای وحدت پیروز انتخابات ۹۸ هست
چشم بیدار
Iran, Islamic Republic of
اگر قراره تاجگردون نماینده باشه و مدیران. نورمحمدی مدیرکل بیمه تامین اجتماعی حضور داشته باشند استان . جناب تاجگردون سری به بیمه تامین اجتماعی بزنید و ببینید مدیر منسوب شده شما چقدر توانایی دارد ؟؟؟؟؟؟ در آینده خودت و نورمحمدی پاسخ گو هستید
Iran, Islamic Republic of
واقعا درست فرمودین نورمحمدی ضعیف ترین مدیرجناب آقای تاجگردون هست بایستی نماینده کمی بیشتربه توانمندی توجه داشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا سد قدرت حسینی درهمه حوزه ها پایگاه مردمی قوی دارد ویکی از مهره های کلیدی است
صالحی
Iran, Islamic Republic of
اگر درست میگید یه نظر سنجی استانی بزنید و اسامی کاندید ها رو بزنید و اطلاع رسانی کنید ببینید در سطح استان کدام بیشتر رای می آورد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
کبنا همون که اسمشو نیاوردی و تصویری ازش نبردی پیروز انتخاباته جگر نماینده ای خدوم و زحمت کش حاج زارعی
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اگه استانی شود به نفع آقای روشنفکرمیباشد چون یک سوم جمعیت استان ایل سترگ تامرادی میباشد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
انشالا باتمام قدرت برند ه ی میدان دکترحاج محمدعلی وکیلی می باشد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل آبکی که میگن همینه

چند خط اول رو که خوندم فهمیدم نویسنده که نمیدونم کی هم هست ذره ای سواد تحلیل سیاسی نداره

به برکت دنیای مجازی همه افراد تحلیل گر مساءل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی شدن
گرمسیربالا
Iran, Islamic Republic of
اینقدازسیدقدرت ترسیدین که عکسش زدین نه اسمش آوردین هرچی باشه ازدوتاسه تایی اینای که گفتی وعکسش زدی بهتره ولی ایرادی نداره جوجه هاراآخرپاییزمی شمارند
اینده نگر
Iran, Islamic Republic of
در حوزه گچساران، رقیب اصلی اقای تاجگردون ،مهندس زینلزاده شهردار پیشین گچساران هستند، که شما از ترس نام ایشان را نیاورده اید.
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون- موحد و هدایت خواه ترکیب ایده ال
امیرسیاووش
Iran, Islamic Republic of
درود جانا.
قطعا انکه از نظر نویسنده غایب مانده,اقای سید قدرت الله حسینی است,که علاوه بر ارا هم حزبی ها از بمیی تا پادنا,منتسب به چند طایفه بزرگ بویراحمد اعم از بابکانی,بایاری,شیخ,جلیل میباشد و بنا برگفته های خودش چندسال پیش بیش از پنجاه هزار نفر را به اسم می شناسد,و علاوه بر پایگاه های فوق اکثریت سادات استان ایشان را همراهی می کنند,در خطرناک بودن سیدقدرت الله حسینی همین بس که رقیب ایشان در شهرستان احتمال میدهد که قافیه را باخته است و از محدود نمایندگانی است که به شکل استانی امیدوار به موفقیت است,اما قطعا اگر استانی هم گردد,موفقیتی کسب نخواهد کرد,
وحید از مارگون
Netherlands
فقط روشنفکر ،تحت هرشرایطی انتخابات استانی بشه یا نشه روشنفکر نماینده مجلس خواهد بود انشالله
علی
Iran, Islamic Republic of
فقط هدایت خواه
جاوید
Romania
کل سابقه هدایت خواه بر میگرده به دو دوری ای که در مجلس حضور داشتن و رفتن ایشون به مجلس فقط به خاطر اختلاف سلیقه حاج دهراب پور و حاج زارع و اختلاف شدید حاج دهراب پور با حسینی بوده و قبل از آن فقط در کسوت معلمی بودن و هیچ سابقه خاص سیاسی و اجتماعی نداشتند ،کل فعالیت ایشان درحوزه فرهنگی آن هم در حد هئیت های مذهبی بوده .البته هدایت خواه را باید در زمه خوش شانسترین افراد بحساب آورد ، چون با اختلافی که فی مابین بزرگان اصولگرایی در حوزه بویراحمد بوجود آمد قرعه فال بنام ایشان درآمد و به مجلس راه یافتند و با پیروزی احمدی نژاد که باز هم مدیون امثال دهراب پور در سراسر کشور بود توانستند عرض اندامی کنند .سابقه ، صداقت ، فعالیت و اعتقاد و اعتبار و تعهد هیچ کسی در جریان اصولگرایی به پای حاج روشنفکر نرسیده
France
هدایت خواه در روستای خودش هم شناخته شده نیست چون اونجا هم قبولش ندارند
رضا
Iran, Islamic Republic of
با انتخابات استانی هم میبریم
حامیان روشنفکر
مطلع
Iran, Islamic Republic of
برای انتخابات استانی سه گزینه روشنفکر،تاجگردون و بزرگواری بالاترین شانس برنده را دارند و جناب زارعی وهدایتخواه وسید قدرت حسینی کمترین شانس را دارند
سپیدار
Iran, Islamic Republic of
دکتر روشنفکر بواسطه شهرتش و گستردگی کامل تامرادیا و وابستگان در شهرستانهای گرمسیری وسردسیری بیشتر شناس را در صورت استانی شدن را دارد
عزتی
Iran, Islamic Republic of
هدایتخواه کمترین شانس رو بدلیل ناشناخته بودنش پیش عوام مردم دارند
خروجی بر اساس تحلیل علمی
Iran, Islamic Republic of
درصورت استانی شدن انتخابات:
کهگیلویه بزرگ:عدل هاشمی یا موحد اول،روشنفکر دوم
گچساران وباشت:تاجگرودن اول موحد یاهدایتخواه با حداقل آرا دوم
بویراحمد:روشنفکر یا هدایتخواه اول(به احتمال بیشتر روشنفکر اول)،موحد یا تاجگرودن دوم

نتیجه نهایی
کهگیلویه:موحد اول
گچساران:تاجگرودن اول
بویراحمد:روشنفکر اول به دلیل آرائ بیشتر به نسبت هدایتخواه
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف داره که هنوز که هنوز مردم منطقه ما بحث انتخابات که میشه از سرو کله هم بالا میروند تا کی
چرا قومی قبیله ایی فک میکنید.کسانی که حمایت میکنند ادمای که امتحان پس دادن .خداوکیلی دنبال شایسته سالاری باشید. دنبال راه عمو دایی و پدربزرگ که فکر ایلی و قبیله دارند نباشید
علی قلی
Iran, Islamic Republic of
نادیده گرفتن ایل سترگ تامرادی یعنی شکست همه ای کاندیدا ،
هرکه نه بی ککاشه
Iran, Islamic Republic of
واقا خیلی بدبختی زارعی درتمام استان که هیچ درتمام کشور رای داره
Iran, Islamic Republic of
تحلیلت کشکم نمیرزه
Iran, Islamic Republic of
شما کسی که در بویراحمد دارای شانسی بیشتر است و اون هم آقای حاج زارع است را به عمد ننوشته اید
علی
Iran, Islamic Republic of
نتیجه انتخابات شک نکنین برخیز وبشنو بانک چاوش الله جلودار است تاج گردون اول هدایت خواه دوم سید محمد موحد سوم در صورت استانی شدن.
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
اقای نویسنده. شما تعمدا در این تحلیل درهم برهم ت اسمی از دکتر روشنفکر نیاوردید . اتفاقا بهار روشنفکر زمانیست که انتخابات استانی شود. اینو حتی منتقدین ایشان هم قبول دارند استانی شدن انتخابات احتمال پیروزی ایشان را افزایش میده
هدلیتخواه که در هر شرایطی شانس پیروزی نداره
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب
قبلا به مخالفین ندای وحدت هشدار داده بودیم که طوفان روشنفکران در راه است بادبان ها رو بکشید و دنبا.باشند
حال راهی جز توهین و تخریب بلد نیستین و چیزی بیشتر ازاین انتظار نمیره ، صندوق های رای در انتخابات سال ۹۴ شاهدبی چون چرایست که گفته های . رو به چالش میکشاند و کسانی که .شده اند به همین زودی باید برای همیشه از صحنه سیاست غزل خداحافظی بخوانند

حامی_روشنفکر_هستم
عشایر
Iran, Islamic Republic of
اشتباه تحلیل میکنی یا بهتره بگویم مغرضانه تحلیل میکنی . دکتر هدایتخواه یک چهره ملی است و در اقصی نقاط استان چه شهری و چه روستا یا عشایر محبوبیت دارد بنده خودم در شهر باشت سکونت دارم که شهر تاجگردونه اما محبوبیت دکتر هدایتخواه به حدی است که وقتی کلمه استاد به کار میرود همه میدانند که منظور استاد هدایتخواه است.
جاوید
Iran, Islamic Republic of
آزمودن صحت ایمان دیگران، وظیفه‌ی ما انسان‌ها نیست. بنده نمی‌توانم ایمان بنده‌ی دیگری را بسنجم !هم درجه ایمان یزیدهزارچهارصدسال پیش سنجیده شد.هم درجه ایمان دکتر تاجگردون.واقعا که افکار مردم مورد بازیچه های سیاسی اقای هدایت خواه قرار گرفته.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
بزرگواري -موحد- هدايت خواه درصورت استاني خيلي شانس دارند
صالحی
Iran, Islamic Republic of
با سلام اگر بر چهره های انتخاباتی هست چرا چند چهره مهم دیگر در شهرستان ها را نزدید . مثال حاج عدل هاشمی . قدرت حسینی . روشنفکر . مهندس بهرامی . دکتر نیکبخت .یا حتی زارعی نماینده فعلی
هم اسنانی
Iran, Islamic Republic of
فقط دکتر روشنفکر . اگر استانی بشه اقبالش در دو شهرستان کهگیلویه و بویراحمد و حتی گچساران زیاد است .
دکتر تاجگردون هم همین طور و اقبالش بیشتر از همه اینا هست .


درود بر این دو شخص عزیز
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
یه تامرادی یه ساداتی بقیه هم یکیش ایره
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
پایگاه موسی خادمی ایل سترگش میباشد جناب
باباکانی
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی...شرط اول قدم آن است که صادق باشیم....
قلم فرسایی کردی ما هم از خواندن مطالب آبکی و سطحی شما فرسوده شدیم..دست سخاوت از آستین عاریه ای بیرون آوردی و بی پروا برای افرادی پایگاه مردمی ساختی و پرداختی که فلان در استان پایگاه دارد و بهمان ندارد...اما بدان که از این همه ساختن و پرداختن ها مجیزه شما یک هدف بیشتر ندارد و آن تخریب مرد شجاع سیاست استان و تنها مرد واقعا با پشتوانه بویراحمد و کهگیلویه یعنی سید قدرت بوده و هست... البته شما و امثال شما تخم در شوره زار میکارید..
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
چه انتخابات استانی شود چه نشود دکتر روشنفکر نماینده بلاتصدی دور آینده مجلس خواهد بود
جواد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل درستی نبود.
قطعا با واقعیت بسیار فاصله دارد.
وضعیت کنونی کشور و لیست از تهران
لحاظ نشده است.
حسن
Iran, Islamic Republic of
با انتخابات استانی زارعی و هاشمی از دور خارج میشن
برنزی
United States
با بالا بردن صدا و تعصب نمیشه کسی را نماینده کرد اون هم کسی که نه پرستیژ دارد و نه توانایی دو کلمه حرف زدن دارد و نه خط مشی فکریش به درد استان و کشور می خورد خداییش نتیجه این همه تعصب و ناآگاهی چی میتونه باشه؟ بر فرض محال این شخص به مجلس برود چیزی بالاتر عدل و زارع نخواهد بو تازه زارع حامی برجام و ارتباط با دنیا هست اما کاندید. دست تندروها خواهد شد و مصیبتش برای همه......
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
درصورت استانی شدن انتخابات دو مورد ملاک موفقیت است:
1- حمایت حزبی 2- حمایت فامیلی و ایلی
- با این اوصاف با توجه به کارایی تاجگردون و داشتن دو مولفه ی بالا شانس زیادی دارد.
- جناب روشنفکر با وجود داشتن مولفه ی فامیلی در صورت مورد حمایت قرار گرفتن از طرف طیف خاصی احتمال موفقیت زیاد است.
- جناب بزرگواری هم باتوجه به داشتن دو مولفه ی فامیلی و حزبی از شانس زیادی برخوردا است.
- جناب موحد هم با توجه به نفوذی که از قدیم داشته هر چند انتقاداتی نسبت به عملکرد 20ساله ی ایشان هست از شانس قبولی برخوردار هست.
ایل احساس
Asia/Pacific Region
نظر شمادرهرشرایطی پیروزدوره بعدانتخابات کسی نیست جز دکتر روشنفکر
سیاست و منطق
Iran, Islamic Republic of
ایدین:
اگر انتخابات استانی شود...........
انچه در ذیل می اورم حقیقت غیر قابل کتمان هست و مطمئن باشید به منصه ظهور خواهد رسید. دکتر نستور درخشنده پور کاندیدای قریب به اتفاق طیفی وسیعی از نخبگان و اندیشمندان بویراحمد خواهد بود چرا که تمامی فاکتور های لازم از جمله تحصیلات اکادمیک مرتبط ، 22 سال تجربه مدیریتی، سخنوری و شجاعت و قدرت رایزنی در مرکز را دارد. حال به دلایل استقبال از ایشان به صورت تفکیک شده می پردازیم: اول در بویراحمد سفلی که شامل دو گروه و طایفه تامردادی و سایر طوایف ساکن هست که آن بخش از تامرادی هایی که بخشی می نگرند قطعا درخشنده را بر میگزینند و به نظر انان حالا که قرار است بر اساس طایفه گرایی و تعصبی رای دهند به درخشنده که شجاع و هم با تجربه و تحصیلات لازمه و با برنامه تر هست و توانایی عزل و نصب برق اسا و.سایر فاکتور های نمایندگی و مقایسه ای با سایر نمایندگان زبده مثل تاجگردون و... را دارند برمیگزینند. طوایف در بویراحمد سفلی به واسطه نسبت های فامیلی و خوش نامی خانواده بیشتر از هدایت خواه و زارع به سمت ایشان گرایش دارند و روشنفکر عملا در بین این طوایف وابسته(سادات محمودی، برایی، چاهن،....... ) فاقد پایگاه مردمی هست. بویراحمد علیا را می توان در دو ساختار روستا و شهر آنالیز کنیم متوجه خواهیم شد کاندیدهای تکراری هدایت خواه و حاج زارعی دیگر از چشم خیلی هایشان افتاده و قصد دور انداختن نامزدهای سنتی و انتخاب کاندید نو دارند که پرداختن به آن از حوصله این نوشتار خارج است. در شهرها با توجه به اینکه درخشنده سابقه مدیریت چه در ادارات و چه در نظام مهندسی به عنوان بزرگترین و سوی ترین تشکل نیمه دولتی به سبب نگاه ویژه به مسائل توسعه ای استان قرب و منزلت ویژه ای دارد. بسیاری از نخبگان، تحلیل گران، مهندسین،........... در میتینگ و محافل خود بر توانایی ایشان صحه می گذارند و چندان به موفقیت ایشان بی میل نیستند و به عنوان گزینه ای که ارزش اندیشیدن به ان را دارد می نگرند . در گچساران هم ایشان در بهترین سالهای عمر و در عنفوان جوانی شهردار گچساران بود و در انجا بود که به عنوان بهترین شهردار ایران انتخاب شد و از دستان سردار سازندگی نشان لیاقت گرفتند و گچساران را متحول نمودند و به واسطه 4 سال حضور در انجا با بسیاری از سیاسیون آن خطه نزدیکی و قرابت دیرینه ای پیدا کرده است و مطمئن باشید نامزدهای انتخاباتی گچساران و باشت در صورت استانی شدن انتخابات بر سر قرار گیری درخشنده در لیست مشترک با هم رقابت خواهند نمود. در حوزه کهگیلویه بزرگ شرایط برای درخشنده پور به طور دلخواه ایشان فراهم است. وجود طوایف اشنا برای ایشان، سادات که واسط اشنایی نسبی و سببی دارند و دهها دلیل و برهان موجه و..... شرایط نرمالی برایشان فراهم کرده است و در کهگیلویه بزرگ مطمئن باشید نمایندگان شاخص به سمت و سوی ایشان چندان بی رغبت نیستند. انچه نگاشته ام شمه ای هرچند کوتاه از احوالات یکی کاندیداهای انتخابات اتی مجلس شورای اسلامی در حوزه بویراحمد و دنا میباشد. خاطر نشان میشوم به گمان بسیاری در صورت استانی شدن انتخابات ، شرایط برای درخشنده پور گل وبلبل خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
نماینده شدن روشنفکر بیشتر
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
اگر استانی شود فاکتور استانی شدن نیاز است
شناخت جامع و کامل نامزد
تحصیلات در بهترین دانشگاه
قدرت سخنوری و رایزنی
ارتباط با پایتخت و مرکز
مدیریت اجرایی در بهترین سطوح
داشتن ایده و برنامه و چشم انداز
که تمام این فاکتورها را دکتر نستور درخشنده پور به یدک می کشه
واگر مناظره ای انجام دهند خواهید دید که این افراد امتحان خود را پس داده اند و دکتر درخشنده پور یکه تاز میدان خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
. به خاطر قوم گرایی علنی و فامیل بازی در گچساران و در نزد قشقایی ها و بویراحمد و کهگیلویه ای های وطن پرست جایگاهی ندارند
United States
به امید خدا به همین زودی چهره ی کاریزما دارای بینش اصیل اصلاح طلبی پا به عرصه انتخابات در استان خواهد گذاشت و همه ی معادلات شهرستانی و استانی رو بهم می ریزد و اون کسی نیست جزء حاج قوام فروزان
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
ببخشید درخشنده پور کیه؟
هم طایفه ای ماست؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
دکتر کامرانی
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقایان موحد و هدایتحواه. بزرگواری. اینها آزمون های خود راپس دادند. وهرچه درچنته داشتند رو کردند دیگه چیزی برای گفتن ندارند. و تاریخ مصرفشان گذشته است یعنی اینها اگر دوباره کاندیدا شوند تشنج و بوجود می آورند.
Iran, Islamic Republic of
کبنا جون خودت دیگه این مطلب را بردار مردم ایقد مشکل دارن که این چهره ها هیچ اهمیتی براشون نداره
حاج علی
Iran, Islamic Republic of
برادر گرامی تحلیل نسبتا خوبی بود اما احساس می کنم که مغز شما فقط اندازه 1/3جامعه را دیده اولا کسی که تحلیل میکنه هیچ کا نمی تواند بگوید که اگر انتخابات استانی شده طوایف نادیده گرفته می شوند بسی روشن است همانطور که حزب در انتخابات کارامد است قوم گرایی نصف دیگه لیوان است وجای تاسف است که شما این را ندیده اید واین جزء لاینفک انتخاب استان است .
شما حداقل دونفر را به عمد دراین تحلیل اسم نیاوردید
1-جناب اقای جاج زارع
2-جناب اقای دکتر روشنفکر
چطور می شود به راحتی در کنار کسی که هم جایگاه مردمی ،سیاسی ودودور در مجلس حضور داشته به راحتی گذشت یعنی چقدر اقای زارع ریزش رای خواهد داشت واین رابدان اقای حاج زارع با تمام توان شرکت خواهد کرد واز گزینه های مهم انتخابات است .
واما دکتر روشنفکر که دردور گذشته 35000رای کسب کرد می توان به راحتی از کنار ایل تامرادی گذشت .
پس براردر در تحلیل بیشتر دقت بفرما
یافاطمه الزهرا
ممنون ازمدیریت سایت کبنا
نظارتي
Iran, Islamic Republic of
در انتخابات استاني قوميت ها بيشتر اثر گذار هستن مطمئن باشيد سه نفر مورد حمايت بويراحمد بيشترين شانس قبولي را دارند به نظر مي رسداولويت به شرح زير مي باشد بزرگواري -هدايت خواه- روشنفكر- موحد- حاج عدل- قدرت حسيني-
حامي_دكتر_روشنفكر_زيلايي
Germany
دكتر روشنفكر در هر صورت پيروز انتخابات٩٨ هستش
دور گذشته داخل منطقه زيلايي رأي نداشت اما اين دوره ٦٠ درصد زيلايي دكتر روشنفكر رو انتخاب ميكنند و تا سال ٩٨ درصد اين آمار با توجه به فعاليت دكتر روشنفكر ١٠٠ درصد بيشتر ميشود
بوراحمد
Iran, Islamic Republic of
سلام من بوراحمد هستم .گچساران تاجگردون کهگیلویه موحد ..درصورت حضور اول غریب پور دوم بهرامی سوم وکیلی...
بوراحمد
Iran, Islamic Republic of
گچساران تاجگردون...کهگلویه موحد.....بوراحمد روشنفکر....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1