تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۲۸
کد مطلب : ۴۰۵۶۹۴
موضوع شهرک عمده فروشان یاسوج بررسی شد

میلیونرهای بازار سیاه شهرک عمده‌فروشان یاسوج / بازار را چند خانواده مدیریت می‌کنند نه دیودیده

۲
۰
میلیونرهای بازار سیاه شهرک عمده‌فروشان یاسوج / بازار را چند خانواده مدیریت می‌کنند نه دیودیده
کبنا ؛«سال ۹۲ زمینی در خیابان ۱۳ آبان سروک برای ساماندهی عمده‌فروشان شهر یاسوج اختصاص داده شد و گفته شد که عمده‌فروشان جمع شود و به سروک نقل‌مکان کنند از سال ۹۲ تا ۹۷ الآن ۵ سال می‌گذرد این ۵ سال را در ۳۶۵ روز ضرب کنید اگر وی هر روزی یک آجر روی‌هم گذاشته بودید تا الآن تمام‌شده بود و می‌توانستیم در این ۵ سال سه پروژه احداث کنیم. بازار پر رونقی آقایان در خیابان ۱۳ آبان برپا کرده‌اند، مگر آقایان فکر می‌کنند که بنده خبر ندارم که آنجا دارند چه‌کاری می‌کنند ساخت‌وساز را رها کرده‌اند و هرکسی دارد خریدوفروش می‌کند، خریدوفروش از هر واحدی ۱۱ میلیون تومان داشتند تا ۵۰۰ میلیون تومان دارند، خریدوفروش می‌کنند. ساخت‌وساز رهاشده است و یک بازار سیاه در آنجا راه‌اندازی کرده‌اند، درواقع همان بورس‌بازی زمین و ملک که آقایان به دست گرفته‌اند و شهرداری هم وظیفه‌ی نظارت دارد چون این بازار در حریم شهر یاسوج است.پروانه کسب‌وکار تمدید شد اما ساخت‌وساز باید روال قانونی خود را طی کند.
تا آخر دی‌ماه امسال اگر آقایان برای ساخت‌وساز و ساماندهی خیابان ۱۳ آبان اقدام نکردند و الله تمام مجوزهاشون را لغو می‌کنیم و به همان کاربری اراضی بر می‌گردانیم تا آخر دی‌ماه به عمده‌فروشان در سطح شهر فرصت می‌دهم و بعد از آن برخورد جدی می‌کنم و اگر این مغازه‌ها را تکمیل نکردند قفل روی دکان‌ها می‌زنم و امتیازات آب، برق و گاز را هم قطع می‌کنم و تغییر کاربری از تجاری به زارعی صورت می‌گیرد.
ما را زیر فشار بردند که بهترین زمین‌های کشاورزی سروک را برای عمده‌فروشان شهر یاسوج اختصاص دادید، اما متأسفانه در استان ما خیلی جاها به سمت مصلحت‌گرایی و مالی پرستی آیا ۱۰۰ متر مغازه ۵ سال باید طول بکشد؟» این بخشی از اظهارات حسین کاظمی مدیرکل سابق فنی استانداری و مدیرکل فعلی امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد است.
اگر تا الان امیدی به شهرک تجاری عمده‌فروشان یاسوجی در منطقه نجف‌آباد، بود با این خبر که عمده غرفه‌های این مجتمع تجاری در انحصار چند خانواده خاص است، همه امیدها برای آنکه این اقدام مسئولان، دستی به سر و صورت بازار لجام‌گسیخته مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بکشد، بر باد می‌رود.
بازار استان کهگیلویه و بویراحمد در روزهایی که نه فشارهای اقتصادی بود و نه تحریم‌ها و گرانی، اوضاعی نداشت چه برسد به روزهایی که متأثر از شریط اقتصادی کشور، این بازار دستخوش ناملایمات زیادی شده است و هیچ چیز در بازار این استان سر جای خودش نیست.
مدیریت حوزه تجارت در استان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر تق و لق است که با یک نسیم فرو می‌ریزد و هر کس شنا بلد باشد، مثل آب خوردن بر گرده مردم موج‌سواری می‌کند.
روزهایی بود که برای ساماندهی به بخشی از این بازار و در حوزه عمده‌فروشان خواربار، شهرکی در منطقه نجف‌آباد و تل‌خسرو احداث شد و حدود 200 غرفه برای استقرار فعالین حوزه بازار در خیابان ۱۳ آبان یاسوج ساخته شد که برخی از آنها هنوز در حال ساخت هستند و به زودی به بهره‌برداری کامل می‌رسند.
خبری خوش که با افتتاح رسمی آن، حداقل سود آن این است که مرکز شهر نفس راحتی می‌کشد و بازاری که نه تنها در قیمت‌ها بلکه در ظاهر و بساطی که پهن می‌کنند هم آشفته است، به حاشیه شهر منتقل می‌شود.
اما اهداف احداث این مجتمع بسیار بیشتر از این مورد است و انتظار می‌رفت که بازار عمده‌فروشی نظم بگیرد، بازاریان با انصاف و پاک‌دست بتوانند ورود کنند و به اصطلاح بازار این شهر، شناسامه‌دار شود و سامان بگیرد اما خبرهای ناخوشی می‌رسد.
بر اساس اطلاعات، عمده غرفه‌های موجود در این شهرک تجاری و غرفه‌های کلیدی آن در دست چند خانواده خاص است که از چندین سال پیش با رانت‌های اطلاعاتی از موقعیت و اهداف این مجتمع، اقدام به خریداری آن‌ها به قیمت بسیار اندک کردند.
این افراد، غرفه‌ها را به قیمت ۳ میلیون تومان خریداری کردند و کمتر از دو سال به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان می‌فروشند.
علاوه بر این بازار سیاهی که درست شد و عده‌ای یک‌شبه صاحب درآمدهای میلیاردی می‌شوند، نکته ناامیدکننده‌تر این است که این مجتمع عمده‌فروشان را چند خانواده خاص مدیریت می‌کنند و فردا به هر قیمتی بخواهند می‌فروشند، هر کالایی را بخواهند نایاب می‌کنند، هر وقت بخواهند تعطیل می‌کنند و نبض بازار را به دست می‌گیرند!
سوال اینجاست آیا نمی‌شد، مدیریت بهتری کرد و راه نفوذ بازاریان باوجدان را به این بازار باز کرد و باز هم میدان را به ثروتمندان و گردن‌کلفت‌های بازار نداد؟
اگر واقعا اهداف دیگری پشت پرده نیست، چرا میدان عرضه میوه و تره‌بار ما با آن همه تجهیزات و امکانات در یک نقطه مناسب حتی متقاضی هم ندارد تا میوه در استانی که خودش تولیدکننده بسیاری از میوه‌ها و محصولات کشاورزی است، گران‌تر از همه جا باشد؟
چرا این فعالین حوزه تجارت و بازار، در میدان میوه و تره‌بار چنین بازار گرمی را درست نمی‌کنند؟
آیا مدیرکل صنعت، معدت و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد اصلا می‌داند در اطرافش چه می‌گذرد؟
فقظ بحث عمده‌فروشان نیست و متأسفانه در سایر بازارها نیز وضع به همین منوال است و افراد خاصی بازار را مدیریت می‌کنند نه بازاریان و نه مدیران!
در استان کهگیلویه و بویراحمد در هر صنف، چند نفر خاص سیاست‌ها را طراحی می‌کنند و در کالاهای یارانه‌ای نیز وضع از این هم بدتر است.
اینکه می‌گویند، پول، پول می‌آورد کاملا حرف درستی است و حداقل در بازار یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیریت دیودیده به خوبی با این سیاست و این فرمول جلو رفته است.
فرمولی که جایی برای بازاریان با انصاف و حلال‌خور یا نیست یا بسیار تنگ است و همه چیز برای کسانی است که پول دارند و به اسم مباشر و سرمایه‌گذار و توزیع کننده هر روز بر ثروت خود می‌افزایند و فشار را بر گرده مردم بیشتر می‌کنند، کاربرد دارد.
البته در این بین افرادی هم هستند که با خداترسی، به دنبال نان حلال هستند و در این شرایط سخت اقتصادی برای تأمین کالای مورد نیاز مردم، تلاش می‌کنند اما حال و روز بازار این استان در کلیت خوب نیست.
گزارش: کریم‌بنام
نام شما

آدرس ايميل شما

شاهد
Iran, Islamic Republic of
به راستی چرا دیودیده جایش را به یک مدیر قوی نمی دهد؟ چه کاسه ای پشت نیم کاسه است؟ چرا استاندار اقدام قاطعی انجام نمی دهد؟
علی
Iran, Islamic Republic of
کود شیمیایی کیسه ای چند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1