تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۲۱
کد مطلب : ۴۰۵۵۵۶
بررسی وضعیت بالابرهای پر خطر در کهگیلویه و بویراحمد:

ارابه سردی که در سکوت قربانی می‌گیرد / 90 درصد آسانسورهای کهگیلویه و بویراحمد غیر استاندارد

۰
ارابه سردی که در سکوت قربانی می‌گیرد / 90 درصد آسانسورهای کهگیلویه و بویراحمد غیر استاندارد
کبنا ؛ 
کهگیلویه و بویراحمد؛
گزارش مکتوب:
 

حدود یکسال پیش خبری با عنوان «غیر استاندار بودن 90 درصد آسانسورهای کهگیلویه و بویراحمد» در رسانه‌های محلی منتشر و در پی آن موجی از نگرانی و انتقادها به نحوه نصب یا کیفیت آسانسورها مطرح شد.
در حالیکه صنعت آسانسور در دنیا به سرعت در حال پیشرفت بوده و حوادث آن به حداقل ممکن رسیده، اما در ایران و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد هنوز هم کیفیت و عدم رعایت استاندارها در این بخش منجر به بروز برخی حوادث می‌شود.
از سال 1382 استاندارد آسانسور در کشور اجباری شد اما هنوز باید در استان کهگیلویه و بویراحمد از غیر استاندارد بودن بیش از 90 درصد آسانسورها انتقاد کرد.
چندی پیش گزارشی از شبکه استانی دنا تحت عنوان «۸۵ درصد بالابرهای ساختمان‌های مسکونی و ۹۵ درصد از آسانسورهای ساختمان‌های اداری کهگیلویه و بویراحمد فاقد استاندار هستند» منتشر شد شاید تیتر اخبار و حوادثی از این دست در کشوری که سالانه حدود 20 هزار نفر در جاده‌هایش بر اثر تصادف کشته می‌شوند، بازتاب چندانی نداشته باشد این در حالی است که این ارابه سرد در سکوت قربانی می‌گیرد، و کمتر رسانه‌ای به انتشار آن اقدام می‌کند. گویی رسانه‌ها به صورت ناخودآگاه در پنهان کاری دسته جمعی گرفتار شده‌اند.
 حال این جای سوال است که چگونه پس از سال 82 که استاندارد آسانسور اجباری شده هنوز باید در استان کهگیلویه و بویراحمد از غیر استاندارد بودن بیش از 90 درصد آسانسورها انتقاد کنیم.
احمد سبزپور از شهروندان یاسوج می‌گوید: روزی در مسیر جاده یاسوج ـ شیراز در حرکت بودم گوشه‌ای برای استراحت پارک کردم چند متر پایین‌تر خودرویی پارک کرد مردی از خودرو پیاده شد و از من سوال کرد که آب برای شستشو همراه داری گفتم بله، او آب را گرفت و در حالی که دو فرزند دیگر و خانمش داخل خودرو نشسته بودند به عوض کردن پوشک کودک حدود یکساله اش اقدام کرد.
وقتی با او همکلام شدم گفت: خانمم به دلیل سقوط آسانسور از ناحیه کمر آسیب دید و دو پایش فلج شده و یک دستش نیز مشکل دارد روزی نیست که باعث و بانیان این فاجعه را نفرین نکنیم.
س.ع شهروند یاسوجی هم بازدیدهای کارشناسان از آسانسورها را رفع تکلیف دانست و می‌گوید: هیچ کس برای بازدید آسانسور ساختمان ما نمی‌آید یا اگر هم بیاید نیم ساعته بازدید می‌کند و می‌رود در صورتی که من از مسئولان اداره استاندارد شنیده‌ام بیش از یکصد مولفه باید چک شود که 5 ساعت طول می‌کشد و بازرسی نیم ساعته با نیامدن بازرس هیچ فرقی ندارد. گزارش مکتوب: حادثه در کمین آسانسورهای غیراستاندارد
برخی دیگر از شهروندان استاندارد نبودن قطعات مهم آسانسور، نصاب‌های غیرمجاز و قاطع نبودن مسئولان استانی در برخورد با متخلفان را علت خرابی و غیر استاندارد بودن آسانسورها دانستند.
الله کرم هادی پور شهروند یاسوجی با اشاره به غیراستاندارد بودن برخی از آسانسورهای موجود در سطح شهر گفت: بخش زیادی از آسانسورهای موجود در ساختمان‌های خصوصی و دولتی در استان غیر استاندارد و خطرناک هستند زیرا برخی شرکت‌های خصوصی فاقد پروانه و مجوز فعالیت به نصب این تجهیزات اقدام می‌کنند که همین هم منجر به افزایش ضریب اشتباه و درصد خرابی آسانبرها می‌شود.
او با بیان اینکه بحث ایمنی قبل از آن‌که یک بحث صنعتی باشد، بحثی فرهنگی است افزود: در کشور ما و به تبع آن استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه به طور کلی تقاضا برای ایمنی بسیار پایین است یا در حدی نیست که بتواند اهرم فشار بر فعالان صنعتی باشد.
مدیر کل پیشین استاندارد استان هم گفت: ۸۵ درصد بالابرهای ساختمان‌های مسکونی و ۹۵ درصد از بالابرهای ساختمان‌های اداری در استان فاقد استانداردهای لازم هستند.
متقیان افزود: با وجود بازدیدها، تذکرات و هشدارهای فراوان، مدیران دستگاه‌های اداری و مسکونی به استاندارد سازی این تاسیسات توجهی ندارند.
وی گفت: بر اساس قانون، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان باید از ارائه پروانه به ساختمان‌هایی که فاقد مجوز استاندارد هستند خودداری کنند این در حالی است که این مهم در استان جدی گرفته نمی‌شود.
سرپرست آتش نشانی یاسوج هم از افزایش 50 درصدی سوانح ناشی از غیر استاندارد بودن آسانسور در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: پارسال بیش از 150 مورد سانحه‌ی آسانسور در استان رخ داد که یک مورد از این تعداد منجر به فوت شد این در حالی است که با توسعه ساخت و سازها این آمار همچنان روبه افزایش است.
محمد رستمی افزود: دلیل 60 درصد این سوانح نقص فنی آسانسورها و 40 درصد دیگر نیز سایر عوامل از جمله قطعی برق بوده است.
کارشناس نصب آسانسور هم گفت: تا سال ۹۱ شمار آسانسورها در یاسوج به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید این در حالی است که هم اکنون بیش از ۴۰۰ آسانسور در این شهر وجود دارد که ۹۰ درصد از این تعداد غیر استاندار هستند.
عبادی افزود: هزینه بالای دریافت مجوز استاندارد یکی از عوامل موثر در این زمینه است.
فیلی معاون عمرانی استاندار نیز گفت: از این پس اخذ مجوز پایان کار منوط به اخذ مجوز استاندارد خواهد بود و دستگاهای اجرایی ذیربط از جمله شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی مکلف به اعمال این قانون هستند.
مدیرکل استاندار استان با اشاره به اجرای طرح طاها ادامه داد: در قالب این طرح از تولیدات عرضه شده در بازار مصرف توسط همکاران و شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده، بازرسی و نمونه برداری در جهت انطباق استاندارد انجام می‌شود.
رحمتی اضافه کرد: شرکت‌های نصاب و تعمیرات آسانسور از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت تایید صلاحیت می‌شوند و مالکان و مدیران اداراتی که ساختمان دارای آسانسور می‌سازند حتماً از این شرکت‌ها استفاده کنند تا در بازرسی‌های استاندارد دچار مشکل نشوند.
وی گفت: در ساختمان‌های دارای آسانسور اگر اتفاقی بیفتد مسئولیت آن طبق قانون در ادارات دولتی بر عهده مدیر اداره، در ساختمان‌های دارای مالک برعهده مالک و در مجتمع‌ها بر عهده مدیر ساختمان است لذا از این افراد می‌خواهیم که به استاندارد سازی آسانسورها و اخذ تاییدیه استاندارد اقدام کنند.
اما اینکه چند شرکت در استان کار نصب را انجام می‌دهند، عضو سندیکای پله برقی و آسانسور کشور هستند یا نه، روال دریافت استاندار و راه اندازی آسانسور به چه صورت است، جوشکارها و بناهایی که محل آسانسور را بتن ریزی و جوشکاری می‌کنند تا چه اندازه متخصص هستند، آسانسورها ها چند وقت یک بار باید بازدید شوند، هزینه و زمان مطلوب برای هر استاندارد چقدر است، آیا استاندارها سال به سال عوض می‌شوند اگرعوض می‌شوند آسانسورهای قدیمی چه سرنوشتی دارند؟ این‌ها سوالاتی است که در این صنعت در استان بدون جواب مانده‌اند.
امید است در سال‌های آینده با رونق ساخت و سازها در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد جدی گرفتن مباحث مقررات ملی و استاندارد در عرصه آسانسور و سیستم‌های رفاهی در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های پرتراکم باشیم.
به هر حال سوانحی که منشأ نقص فنی در سیستم آسانسورها را در مجتمع‌های مسکونی در استان کهگیلویه و بویراحمد رقم زده‌اند، تلنگری است برای جدی گرفتن این امر در بین شهروندان و مسئولان متولی که با وجود تلاش برخی از سازمان‌ها مانند آتش‌نشانی و استاندارد در این زمینه تاکنون از سوی مدیران مجتمع‌ها و شهروندان جدی گرفته نشده است.
گفتنی است با وجود اتفاقاتی که به علت نقص فنی در بالابرهای استان رخ داده تاکنون هیچ گونه گزارش و خبر دقیقی از خسارات در این خصوص منتشر نشده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1