تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۰۴۴۱۱
گزارش تکان دهنده از رانندگان شوتی کهگیلویه و بویراحمد:

حرف‌های جالب سلطان جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد / شوتی‌های بی‌کله که اقتصاد را زیر می‌گیرند

۹
۴
حرف‌های جالب سلطان جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد / شوتی‌های بی‌کله که اقتصاد را زیر می‌گیرند
کبنا ؛ارابه‌هایی که سکان دار آنها جان می‌دهند و جان می‌گیرند، می‌سوزند و می‌سوزانند، فکر و ذهنشان معطوف به حداقل رساندن زمان میان مبدا و مقصد است تا نان شبشان را تامین کنند. این ارابه‌ها به خودروهای شوتی معروفند خودروهایی که رانندگان آن در قالب حمل‌کننده کالاهای قاچاق خطرات بی‌شماری را برای مردم رقم می‌زنند و برای لقمه نانی، ناامنی و مرگ، را به دیگران هدیه می‌دهند.
سرعت بالا، پلاک‌های مخدوش و ناخوانا، تردد در نیمه‌های شب، راننده‌های ماهر و بی کله‌ای که گویا هیچ ترسی از پیچ‌های تند جاده، تاریکی و گشت‌های پلیس ندارند، ویژگی خودروهای شوتی است که حالا به ارابه‌های مرگ در جاده‌های کهگیلویه وبویراحمد معروف شده‌اند و تنها پلیس می‌تواند با آنها زورآزمایی و متوقفشان کند.
شاید بیشتر جوانانی که وارد خط خودروهای شوتی می‌شوند خود بهتر از دیگران واقف به خطرات این شغل کاذب و خطرناک هستند اما به دلیل نبود شغل مناسب و درآمد بالای قاچاق کالا، سختی این کار را به جان می‌خرند و در جاده‌های پر پیچ و خم استان باوجود نیروهای انتظامی و بازرسی با ارابه‌های مرگ خود می‌تازند.
کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزینی شمال به جنوب کشور و همسایگی با پنج استان مهم از جمله اصفهان، شیراز، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان امروز مسیری مناسب برای یکه تازی شوتی سواران است.
برای آشنایی با روش کار آنها ساعت 5 صبح است با «ص. م راننده شوتی» در جاده یاسوج ـ اصفهان همراه شدم قرار شد به بروجن از توابع چهارمحال و بختیاری برویم چون خودرویش چند روز پیش در این مسیر تصادف کرد و به پارکینگ نیروی انتظامی در بروجن منتقل شد همه زمانی که رانندگی می‌کرد گوشی در دست چپش بود و با دست راست رانندگی می‌کرد بیشتر حواسش متوجه گوشی بود یا پیامک می‌نوشت و یا دریافت می‌کرد؛ برای چند ثانیه کنار یک سوپر مارکت بین راهی توقف کرد و به من گفت تا من برگردم یک پیامک بنویس، سفید تو جاده نیست. وقتی برگشت از او پرسیدم یعنی چه سفید تو جاده نیست؟
گفت هم زمان که برای انجام کارم به بروجن می‌روم چند خودرو با بار قاچاق را که قصد دارند به اصفهان بروند نیز اسکورت می‌کنم آنها در فاصله 4 یا 5 کیلومتری پشت سر من حرکت می‌کنند.
وی گفت: دو خودروی تصادفی دیگر تو حیاط خونه دارم که به زودی تعمیرشان می‌کنم یا می‌فروشم و یا اجاره می‌دهم به شوتی‌ها.
در مسیر حرکت به یک تصادف برخوردیم خودروی پژویی با بار کفش با خودروی 206 برخورد کرد این تصادف با بقیه تصادف‌ها فرق داشت چرا که راننده خودروی پژو که مقصر بود دغدغه مصدومان حادثه یا میزان خسارت به خودروها را نداشت درحالی که شانه و کف جاده پر از کفش بود از مردم می‌خواست هر چه قدر می‌خواهند کفش بردارند و ببرند.
سوال کردم چرا به جای اینکه بارش را جمع کند آن را حراج می‌کند و از مردم می‌خواهد که کفش‌ها را ببرند.
«ص م» گفت: می‌خواهد تا پلیس برسد دیگر کفشی نباشد که عنوان قاچاق یا توقیف و مصادره خودرو را به همراه داشته باشد.
وی اضافه کرد: این خودروی شوتی بدون اسکورت و خودسر اقدام به جابه جایی بار کرده که اگه اسکورت داشت حالا اسکورت‌ها سریع بار را جمع می‌کردند و از محل متواری می‌شدند و اینطوری بار را حراج نمی‌کرد.
سراغ «ع. ف» دیگر شوتی و به قول دوستانش سلطان جاده‌ها رفتم او هم می‌گوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است مگه اینکه با اسکورت‌ها از قبل هماهنگ کرده باشد. آن‌ها در مبدا استارت می‌زنند و در مقصد ترمز می‌کنند تو مسیر آب خوردن، دستشویی رفتن و بنزین یا چرت زدن نداریم چرا که وقت بارگیری، بنزینت باید تکمیل باشه و راننده شوتی پشت فرمان که می‌نشیند، موتور را به قصد ۱۷۰ یا ۱۹۰ یا ۲۰۰ آتش می‌کند و معمولاً با واژه ترمز بیگانه هستند.
وی ادامه می‌دهد: ما دست انداز و پیچ و چاله چوله، سرعت گیر، سبقت ممنوع و مجاز وکنترل با دوربین نمی‌شناسیم.
شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران در کهگیلویه وبویراحمد شوتی‌ها بیشتر از سایر شهرستانهای این استان است.
رئیس اداره تعزیرات شهرستان گچساران بابیان اینکه شهرستان گچساران دارای بیشترین پرونده‌های کالای قاچاق در بین استان‌های همجوار است گفت: متأسفانه عدم زیر ساخت مناسب، نبود امکانات گزارش مکتوببه‌اندازه کافی، کم بودن پایگاه انتظامی و بازرسی در جاده‌های گچساران عامل رفت و آمد خودروهای شوتی در این شهرستان شده است.
ارسلان عباسی افزود: برخورد با عاملان خط شوتی را به‌صورت قاطع ادامه می‌دهیم تا آنها بفهمند این شغل کاذب بازدهی اقتصادی ندارد چرا که در صورت دستگیری آنها توسط نیروی انتظامی خودروهای آنها مصادره و ارزش کالای قاچاقی آنها در صورتی که بالای ده میلیون تومان باشد معادل کالا جریمه نقدی و کالای آنها به نفع دولت ضبط و عرصه اقتصادی را برای شوتی‌ها تنگ خواهیم کرد تا متوجه زیان اقتصادی کار خود باشند.
به گفته سرهنگ موسوی رئیس نیروی انتظامی شهرستان گچساران، با وجود سخت گیری‌ها و توقیف کالا و خودرو، رانندگان شوتی به دلیل درآمد بالای این شغل کاذب مجدداً به این شغل اقدام می‌کنند.
دادستان شهرستان دنا گفت: قرار گرفتن بخشی از محور ترانزیتی یاسوج به اصفهان که بخشی از کریدور شمال به جنوب کشورمحسوب می‌شود موجب شده تا برخی از مجرمان، مواد مخدر و قاچاق کالا از این محور مواصلاتی اقدامات خلاف قانون انجام دهند.
علی ملک حسینی با اشاره به دو طرفه بودن و عرض کم جاده در محور یاسوج به اصفهان و عبورگزارش مکتوب خودروهای موسوم به شوتی که به شکل خطرناکی در این محور مواصلاتی رانندگی می‌کنند افزود: حتی اگر رانندگان این خودروها با بار قاچاق تسلیم شوند جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد و افراد دستگیر شده با عنوان مجرمان اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حرکات غیر متعارف موضوع ماده 618 قانون مجازات اسلامی "تعزیرات"تحت تعقیب و محاکمه قرار می‌گیرند.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون 200 میلیارد ریال کالای قاچاق دراین استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 16 درصد افزایش داشته است.
سردار مهدی انصاری با بیان اینکه پارسال بیش از 160 میلیارد ریال قاچاق کالا در کهیگلویه و بویراحمد کشف شد افزود: در این راستا حدود هزار و 130 قاچاقچی دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه 375 خودروی حامل قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد توقیف شده است گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، پوشاک و فراورده‌های نفتی مهمترین کالاهای قاچاق کشف شده در این مدت بوده است.
مجهز شدن همه جاده‌های اصلی وشریانی کهگیلویه وبویراحمد به دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت خودروها، افزایش گشت‌های نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثه‌ساز، اختصاص خودروهای تیز رو به پلیس آگاهی و انجام هر چه بیشتر کار فرهنگی و اجرای گشت‌های منسجم‌تر، شتاب بخشی در صدور احکام قضایی مربوط به قاچاقچیان کالا و مهمتر ازهمه استقرار ایستگاه بازرسی دائم در گلوگاه‌ها از جمله مهمترین راهکارهایی است که می‌توان برای مقابله با پدیده قاچاق کالا و برخورد با خودروهای شوتی به کار گرفت. تبعات ناشی از این پدیده می‌طلبد هرچه سریعتر تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا دیگر در جاده‌ای، جان و امنیت کسی به خطر نیافتد و به دنبال آن اقتصاد کشور نیز دچار آسیب و تهدید نشود.
مسئولیت پذیری شهروندان برای گزارش جابه جایی کالای قاچاق در محورهای مواصلاتی می‌تواند یاری‌گر مسئولان برای مبارزه با این پدیده شوم باشد.
----------------------------------
محمد جعفر درزاده
---------------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
باسلام
ای کاش یکی هم پیدامیشد وفکری به حال این جوانهای بیکاروگرفتارمسائل اقتصادی میکرد
تامجبوربه انجام این شغل خطرناک نمی شدند
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
این شوتی های بی وجدان، نه از سر بیکاری که از سر طمع این طور رانندگی می کنن و جان مردم را به خطر میندازن. البته نباید فراموش کرد که این ها با مامورین جاده ها و اسیت و بازرسی ها هماهنگ هستن. کسی که به دیلم و گناوه رفته باشه، میدونه که بدون اطلاع و هماهنگی مامورین اصلا امکان نداره بتونن این بار ها رو رد و جابجا کنن
Iran, Islamic Republic of
تراخدا مسئولین به دادشون برسن.چکارکنن به نظرتون
United Kingdom
تو که بلدی خوب حرف بزنی یه فکر خوبی برای این جوانهای بیکارکن
منطقی
Iran, Islamic Republic of
عجب.بیشتر در این مقاله ات ازشون یه قهرمان ساختی .اینها خودشون داغون این حرفان که بهشون بگن سلطان و ارابه مرگ و ....بیشتر هم برا خودنمایی اینجور رانندگی میکنند وگرنه کسی کارشون نداره و حالا یک ساعت هم دیرتر بمقصد برسند
Iran, Islamic Republic of
سلام اینا برا خودنمای نیست برادر من یه جون هستم متاهل هستم بیکار هستم نمیتونم مسافر کشی کنم چون باید فقط پول بنزینم رو کار کنم پس به خاطر رفاه زنم و دخترم مجبورم برم بار ببرم چرا اسم الکی میزارید شوتی شوتی یعنی چی نه برادر مجبورم به اخر خط رسیدم این تنها راه نان دراوردن خانوادهم هست با اینکه میدونم اخر این خط فقط بدبختی هست یا خودتو میکشی یا ماشینت رو میگیرن جای هم که ماشینا تند میرن مقصر ما نیستیم اسکورت فرمان میده فلان قسمت پاک هست باید سریع بری رد کنی وگرنه تو جاده ماشینت هم خراب بشه شاید برادرت هم برات برنگرده خودت میمونی با تصورات اون لحظه تو ذهنت یا علی
دژسلیمان
United States
من با نون دراوردن این جوانان بیکار با این شکل مشکلی ندارم مشکل اصلیم با نحوه زانندگی این افراد.حالا جون خودشون مهم نیست جون دیگرانو به خطر نیندازن،دو سه روز ویش تو روستای دژسلیمان یه شوتی یه خانم کرولالی رو خارج از جاده زد و فرار کرد که مردم باغیرت روستا نیم ساعت جاده اصلی رو بستن و به فاصله نیم کیلومتر از هر طرف ترافیک درست شد بلکه صحابی پیدا بشه ولی مشکل کار از جای دیگست ،برخورد با این پدیده مثل اب خوردنه اگه بخوان
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به نظر من عظم جدی برای برخورد با این رانندگان متخلف وجود نداره. به این دلیل که با توجه به دستکاری سیستم فنربندی این خودروها به راحتی میشه این خودروها رو تشخیص داد. و معمولا" به طور روزانه چندین نمنه از این خودروها رو در سطح شهر میشه دید.
Iran, Islamic Republic of
شغل ایجاد شود کسی راضی نیست خودش را به خطر بندازد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1