کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

قانون‌مداری «نوروزی»، معذورات استاندار و دوئل نفتی «زارعی» و «تاجگردون»

18 تير 1397 ساعت 12:40

ما نیروی دولت هستیم و تاکنون دولت به همچنین چیزی ابلاغ نکرده که اعتبارات یک سوم نفت به کل استان تعلق بگیرد و در توزیع اعتبارات نفت «قانون» ملاک است و ما نمی‌توانیم خارج از قانون کاری انجام دهیم، اما بگذارید ظرف 15 روز آینده از سازمان برنامه و بودجه کشور استعلامی بگیریم.


توزیع اعتبارات نفت مدتهاست که به چالش بزرگ بین نمایندگان استان تبدیل شده است و هر کدام در نظر دارد تا با استفاده از دلایل و مدارکی که در اختیار دارد سهم بیشتری از این اعتبارات را به حوزه انتخابیه خود اختصاص دهد.
توزیع اعتبارات و به ویژه اعتبارات نفت در استان کهگیلویه و بویراحمد محل مناقشه بوده و هست، در آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد هنگامی که موضوع اعتبارات 180 میلیارد تومانی ابلاغی نفت مطرح و قرار شد که بر اساس تبصره و قوانین (یک سوم و دوسوم) توزیع شود، اما به یک مرتبه‌ی از مکاتبه‌ی لاریجانی رئیس مجلس به نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه توسط غلام‌محمد زارعی رونمایی شد که بر اساس آن نامه‌ی، اعتبارات نفت (محل یک سوم) باید به کل استان کهگیلویه و بویراحمد تعلق بگیرد نه فقط به حساب شهرستان‌های بهمئی و گچساران برود.
حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به این سخنان و مکاتبه‌ی رئیس مجلس به «نوبخت» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور واکنش نشان داد و گفت: ما نیروهای دولت هستیم و همچنین نامه‌ای باید از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به ما ابلاغ شود که تاکنون آقای «نوبخت» چنین چیزی به ما ابلاغ نکرده، لذا ما بر اساس قوانین، مستندات و مدارک موجود اعتبارات نفت را از محل‌های (یک سوم و دوسوم) توزیع خواهیم کرد.
نوروزی در مقابل اصرارهای نماینده بویراحمد و دنا کوتاه نیامد و گفت: برای ما فقط قانون ملاک است، لذا بر اساس قوانین توزیع اعتبارات نفت، اعتبارات محل نفت را توزیع خواهیم کرد و هر زمان که قوانین تغییر کرد و به ما ابلاغ شد که اعتبارات محل نفت را بین کل استان توزیع کنید، ما نیز این کار را قطعاً انجام خواهیم داد.
وی افزود: 9 استان کشور نفت خیر هستند و بر اساس همین قوانین اعتبارات نفت را توزیع کرده‌اند چرا فقط در استان ما باید اینگونه سخن‌ها و حرف‌ها باشد مگر ما تافته جدا بافته‌ای هستیم.
اصرار زیاد حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد بر اجرای قوانین توزیع بودجه و اعتبارت نفت موجب گردید تا علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که به قول عدل هاشمی‌پور در این جلسه معذوراتی داشت پادر میانی کند و بگوید؛ آقای نوروزی اجازه بدهید تا از طریق مکاتبه‌ی و یا تلفنی ظرف 15 روز آینده از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این رابطه استعلام بگیریم.
نوروزی که همچنان اصرار بر اجرای قانون دارد، می‌گوید: ما تا 31 تیرماه سال 97 فرصت داریم و بعد از آن پرونده مالی سال 96 بسته و پرونده مالی سال 97 باز می‌شود، لذا ما عملاً فرصتی نداریم و شاید نامه‌ی دو یا سه ماه طول بکشد و ما نباید کار و پروژه‌های استان را معطل این نامه‌ی بکنیم. من می‌گویم بر اساس قوانین و مستندات موجود کارهایمان را انجام بدهیم و اگر قانون جدید در خصوص نحوه توزیع اعتبارات نفت به ما ابلاغ شد ما هم رویه توزیع اعتبارات را اصلاح و ویرایش می‌کنیم.
جلسه با همین وضعیت ادامه داد تا در نهایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد که نمی‌توانست حرف‌های قانونی «نوروزی» را نادیده بگیرد، رو به آقای زارعی کرد و گفت: ما نیروی دولت هستیم و تاکنون دولت به همچنین چیزی ابلاغ نکرده که اعتبارات یک سوم نفت به کل استان تعلق بگیرد و در توزیع اعتبارات نفت «قانون» ملاک است و ما نمی‌توانیم خارج از قانون کاری انجام دهیم، اما بگذارید ظرف 15 روز آینده از سازمان برنامه و بودجه کشور استعلامی بگیریم.
در خواست علی محمد احمدی مبنی بر به عقب انداختن توزیع اعتبارات نفت در استان و تعیین تکلیف از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز با مخالفت «حسن نوروزی» مواجه شد تا جایی که رئیس سازمان برنامه و بودجه استان با شرطی که آقای استاندار مسوولیت تاخیرها را بر عهده بگیرد با این پیشنهاد موافقت نمود اما «علی محمد احمدی» در برابر استدلال‌های قانونی «حسن نوروزی» به راحتی عقب نشینی کرد و مواضع رئیس برنامه و بودجه استان را با این جمله که «ملاک قانون است و هرگونه که قانون مشخص کند، اعتبارات را توزیع می‌کنیم.» مورد تایید قرار داد.
و این در حالی است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور 175 میلیارد تومان را استان‌ها و شهرستان‌های محرومی که از اعتبارات نفت استفاده نمی‌کنند، اختصاص داد که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از این اعتبارات 18 میلیارد تومان بود و از این 18 میلیارد تومان نیز به شهرستان بویراحمد نیز اختصاص یافت چرا که بر اساس نظر سازمان مدیریت کشور شهرستان بویراحمد از آن دسته شهرستان‌های است که از محل اعتبارات نفت بهره‌ای نمی‌برد.
اگر چه نهایتاً طرح پیامک تاجگردون از سوی عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران، زارعی نماینده بویراحمد و دنا را برآشفته کرد و دفاع «شاهرخ کناری» فرماندار بویراحمد نیز واکنش استاندار را در پی داشت و جلسه تا دقایقی به گونه‌ای دیگر سپری می‌شد، اما نهایت اصرار نوروزی بر قانون‌مداری تحسین خیلی‌ها را برانگیخت و یکی از حاضرین می‌گفت: حرف آقای نوروزی درست بود چرا که هنوز قانون جدیدی در خصوص توزیع اعتبارات نفت به او ابلاغ نشده است و از طرفی نامه‌ی که آقای زارعی با خودش آورده بود، نیز درست بود. اما همه اینها باید در یک جلسه کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت.
 نتیجتاً؛
اصرار و پافشاری «حسن نوروزی» بر رعایت اصول قانونی ابلاغ شده در توزیع اعتبارات که به مذاق نماینده بویراحمد و دنا خوش نیامد، موجب شد تا دوئل نفتی بین نماینده بویراحمد و گچساران این بار به چالشی جدی بین غلام محمد زارعی و حسن نوروزی مبدل گردد. نوروزی با بیان اینکه این استان «تافته جدا بافته‌ای» نیست بر توزیع اعتبارات بر اساس قوانین موجود تاکید کرد و از آن طرف نامه‌ی «لاریجانی» به نوبخت که نوشته بود، ((اعتبارت یک سوم نفت مربوط به کل استان است و نباید فقط به دو شهرستان (گچساران و بهمئی) داده شود.)) هم کارگر نیفتد.
اقتدار «حسن‌نوروزی» در جلوگیری از پایه‌گذاری یک بدعت نادرست قطعاً سرمشق سایر مدیران خواهد بود که در اجرای قانون با هیچ کس تعارف نداشته باشند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد که همواره در جلسات بر قانون‌مداری تاکید داشت، نباید به دلیل همان معذوراتی که عدل هاشمی بیان کرد، کار استان را معطل استعلامی بکند که جوابش همان است که حسن نوروزی می‌گفت. البته منکر اقتدار استاندار در اداره جلسات نیستیم.
حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این مارتن بر روی حق مردم شهرستان‌های بهمئی و گچساران پافشاری کرد و همان گونه که گفته بود؛ به کل «استان» خود تعلق خاطر دارد چرا که کهگیلویه و بویراحمد این فرصت خدمتگذاری را به او داده است.
 


کد مطلب: 401365

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/401365/قانون-مداری-نوروزی-معذورات-استاندار-دوئل-نفتی-زارعی-تاجگردون

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1