تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۴۰۰۴۳۹
کبنا گزارش می‌دهد

مناظره داغ سیاسی «اصولگرایی»و «اصلاح طلبی» در دهدشت /کامرانی: کشور زیر تیغ بود /خرامین: حیثیت مملکت را دادید!

۲۵
۱
مناظره داغ سیاسی «اصولگرایی»و «اصلاح طلبی» در دهدشت /کامرانی: کشور زیر تیغ بود /خرامین: حیثیت مملکت را دادید!
کبنا ؛عصر پنجشنبه (10 خرداد ماه 97) مناظره داغ سیاسی بین دکتر علی کامرانی (اصلاح طلب) و دکتر شیر علی خرامین (اصولگرا) با محوریت «فرجام برجام» با حضور مردم و دانشجویان به همت دانشگاه پیام نور در دهدشت برگزار شد که همراه با حاشیه‌هایی بود.
به گزارش کبنا از دهدشت، ابتدا دو چهره شاخص سیاسی استان هر کدام نظر خود را جداگانه راجب برجام ارائه دادند و سپس مناظره با طرح سوال از سوی مجری آغاز شد.
ودر پایان دانشجویان در دو گروه موافق و مخالف در پشت تریبون قرار گرفتند و مطالب خود را ارائه کردند.
 
کامرانی: در سیاست خارجه ما چه خبر است، چه کسانی تصمیم گیرنده هستند؟!
 
دکتر علی کامرانی اظهار کرد: بحث برجام مدت‌هاست که در فضای سیاسی، اجتماعی کشور پس لرزه‌هایی داشته و از منظرها و بینش‌های مختلف به آن نگاه می‌شود. اگر بحث‌های کینه توزی و گروکشی‌های برخی از آقایان در دنیای سیاست که یک روز موافق برجام هستند و روزی دیگر حمله می‌کنند و در واقع اصول ثابتی ندارند ر ا کنار بگذاریم، حقیقت این است که هدف من از شرکت در این مناظره روشنگری در این خصوص است که در سیاست خارجی ما چه خبر است؟! و در واقع در سیاست خارجی ما چه کسانی تصمیم می‌گیرند چه در مواقعی که کار درستی صورت می‌گیرد یا کاری اشتباه رخ می‌دهد؟!
کامرانی عنوان کرد: از اولایل برجام نیز گفته‌ام اگر برجام نتیجه خوبی هم نداشته باشد همین که برای اولین بار در تاریخ معاصر (یا در 100 سال اخیر) پس از انکه 16 سال وزارت خارجه ما دست یک پزشک بود و مشخص است وقتی تخصص نباش د چه پیامدی رخ می‌دهد! حال یک تصمیمی توسط عده‌ای متخصص که اهل فن هستند و در حوزه تخصصی خود کار می‌کنند گرفته شده است با هر نتیجه‌ای، میمون است البته نه بدین معنا که بگوییم چون تیم مذاکره کننده ما متخصص هستند قطعاً هر کاری می‌توانند انجام دهند!
وی ادامه داد: ما باید بدانیم در دنیای سیاست به خصوص سیاست بین الملل بحث‌های ارزشی حق و باطل معنا ندارد و در واقع دنیای سیاست دنیا اقعیات و معامله است، شعار دادن و شلوغ کردن که ما فلان می‌کنیم یا این‌ها کاغذ پاره است جواب نمی‌دهد! ذات کشورهای قدرتمند و استعمار گر در این است که دنبال منافعشان هستند و اجحاف و مظلومیت برایشان معنا ندارد و منافع خود را نیز بیرون از مرزهایشان طراحی کرده‌اند، در دنیای سیاست بین الملل دوستی دائم و دشمنی دائم معنا ندارد!
این فعال سیاسی افزود: در دنیای سیاست به خصوص سیاست خارجه اتفاقی برای کشو ر رخ داد و مجموعه نظام به این نتیجه رسیدند که باید مذاکره شکل گیرد، شخص مشاور مقام معظم رهبری فرمودند راهی جز مشاوره نداشتیم صدایشان هست اگر چه بعد از مدتی چرخش 180 درجه‌ای دادند! اما مجموعه نظام به این نتیجه رسیدند که باید مذاکره شکل بگیرد، این مذاکره باید توسط دیپلمات‌ها شکل بگیرد و شخص مقام معظم رهبری بارها فرمودند من دیپلمات نیستم من یک انقلابیم! لذا مجموعه نظام دیپلمات‌هایی کار کشته را انتخاب کردند تا با هنر دیپلماسی وارد مذاکره شوند.
کامرانی مطرح کرد: من معتقدم در دنیای علمی امروز باید در حوزه روابط سیاسی و حوزه بین الملل، علمی برخورد کرد بنا بر گفته‌های کتاب اصول و فنون مذاکره که محصول تحقیقات دانشگاه هاروارد است 3 نوع مذاکره در دنیا و ادبیات سیاسی موجود است یک نوع مذاکره سخت است و شخصی که وارد مذاکره می‌شود فکر می‌کند هر موقعیت یک موقعیت چالشی است از همان ابتدا موضع می‌گیرد و نمی‌داند هدف از مذاکره تفاهم است نه برتری جویی چرا که طرف مذاکره هم انسان است و منافع ملی برای خودش تعریف کرده است و نتیجه این مذاکره سخت چه خواهد بود؟ نتیجه همان خواهد شد که دیدیم پس از اتمام دولت اقای «دکتر محمود احمدی نژاد» ما چه وضعیتی در نظام بین الملل داشتیم، چه قطعنامه‌هایی علیه ما صادر شد، چه فجایعی حتی برای بیماران خاص ما رخ داد! اتفاقی رخ داد که خود مجموعه نظام به این نتیجه رسیدند باید تغییر تاکتیک دهند! امرانی گفت: نوع دوم مذاکره ملایم است و به آسانی امتیاز می‌دهند تا به توافق برسند، نوع سوم مذاکره براساس کتاب اصول و فن مذاکره که نتیجه تحقیقات دانشگاه هاروارد است، مذاکره اصولی بر اساس عقلانیت است و مذاکره‌ای است که نه سخت است و نه ملایم و در عین حال هم سخت است و ملایم! و مبنا بر این است بر اساس شایستگی، قدر و اعتبار تصمیم گرفته شود نه از طریق پافشاری روی هر چیزی که یکی از دو طرف می‌خواهند!
روشی که می‌گوید هر جا در تضاد با منافع است باید مسرانه دنبالان باشی و مذاکره‌ای به دور از حیله، نیرنگ و تهدید است، انچه استحقاقش را دارید به دست اورید و در عین حال مور د احترام باشید و در واقع همان مذاکره‌ای که «دکتر ظریف» انجام داد!
 
خرامین: چه شده است که نمی‌توانیم شاکی آمریکا باشیم؟!
دکتر شیر علی خرامین نیز اظهار کرد: صادقانه می گویم من از ابتدا مخالف برجام بودم و گفته‌ام روی قبرم جز این ننویسید که «هذا مخالف البرجام!» که دلایل خاص خود را داشتم! با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند الان زمان دوقطبی نیست و باید دست به دست هم دهیم تصمیم داشتم در این مناظره شرکت نکنم اما حال سوال ما این است که چکار کردیم و چه اتفاقی افتاد؟
وی افزود کاش آقای دکتر لطف می‌کردند در چها ر چوب موضوع مناظره صحبت می‌فرمودند. حال که ایشان به حواشی پرداختند اجازه بدید جواب ایشان را در حد وقت داده باشم
خرامین عنوان کرد: وقتی تیم مذاکره کننده دولت فعلی برای مذاکره انتخاب شد به دلیل متخصص بودن من نیز خوشحال شدم. ولی آنچه محققان می گویند این است که انچه ایران خورد از همین تیم متخصص اش بوده است!. مشکل آقای دکتر وم دوستان همین تیم هاروارد بود.
وی ادامه داد: در این تیم یک متخصص حقوقی، متخصص جنگ روانی و متخصص زبان انگلیسی وجود نداشت وتنها شخص اقای ظریف به زبان انگلیسی کاملاً مسلط بود! مشکل تیم ما این بود که با همه ادعایی که داشتند گول بازی چهار کلمه را خوردند. این را من نمی‌گویم وندی شرمن امریکایی می‌گوید که ما در این مذاکرات با بازی با کلمات بردیم. ایشان می‌گوید تیم ایرانی تفاوت کلم لیفتع و ترمینیشن را بلد نبود.
 وی ادامه داد من نیز از منتقدان احمدی نژاد هستم ولی همین اقای احمدی نژاد غتی سازی را از صفر به 20 درصد رساند!. شما در زمان دولت اصلاحات با توجه به خاطرات جاک استرو حتی اجاره یک سانترفیوژ را نداشتید. با همه التماش برای ده دستگاه به شما گفتند نمی‌توانید حتی یک سانترفیوژ داشته باشید. چه شد که اجازه غنی سازی 3 و نیم و بیش از 5 هزار سانترفیوژ دادند مگر همان تیم قبل از دولت احمدی نژاد نبودید. چون دولت احمدی نژاد با همه انتقادات آنقدر غنی سازی را جلو برد تا اینها تسلیم تیم شما شدند. مشکل شما این است که تمام این موارد را به نام خودتان زدید. شما که این همه سیاه نمایی می‌کنید، دولت احمدی نژاد بزرگترین جراحی اقتصادی تاریخ یعنی برداشتن یارانه را بعد از شصت سال انجام داد، غنی سازی را از کمترین به بالاتر از بیست رساند با آنهمه تحریم دلار از 1500 تومان به سه هزارتومان رسید. اما در دو. لت شما همه چیز تعطیل شد و، تسلیم تمام خواسته‌ها شد، غنی سازی تعطیل اراک بتون در عرض یک هفته دلار از سه تومان به ده هزارتومان رسید. ا وجودی که تمام تحریم‌ها علیه او بود ولی سانتر فیوژها می‌چرخید و دلار ایقد گران نشده بود! البته مقصر دولت روحانی یا احمدی نژاد نیست بلکه دشمن ما قدار است و حال بهتر است به این بپردازیم که چه شده است که نمی‌توانیم حتی آمریکا را شکایت کنیم!
 
در ادامه مجری سوالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که هدف اصلی برجام رفع کلیه تحریم‌ها بود آیا بعداز ۶ سال مذاکره گره کشایی اقتصادی صورت گرفته وآیا مابه هدف اصلی برجام رسیدیم؟
 
دکتر علی کامرانی در پاسخ به این سوال مجری اظهار کرد: من تاریخ خوانده‌ام و معتقدم عدالت این است اگر کسی خدمتی کرد باید از او دفاع کرد و اگر خیانتی از وی سر زد باید توبیخ شود! حال که احساس می‌کنم دکتر ظریف و تیمش مورد ظلم واقع می‌شوند که به دور از عدالت است بر خود واجب شرعی دانستم که در این مناظره شرکت کرده و از وی دفاع کنم!
در همان دوران نخست وزیری ««میر حسین موسوی» که از درخشان‌ترین دوران جمهوری اسلامی بود اما اشتباه استراتژیک این بود که یک پزشک در وزارت خارجه بود و حتی در دوره «خاتمی» که در خشان ترین دوره در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که خیلی‌ها هنوز آرزوی آن روزها را دارند، دولتی را تحویل «اقای احمدی نژاد» دادند که با آن رشد اقتصادی و وجه بین المللی خوب و بعد دیدی چه تحویل گرفتیم؟!
کامرانی عنوان کرد: بحث سیاه نمایی در سیاست خارجی نظام نیست اما معتقدم ما نمی‌دانیم و مشخص نیست اصول حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی چیست؟! آیا بر اساس منافع ملی است یا ایدوئولژی؟ ا گر بحث ایدئولوژی است پس چر ا آنچه به عنوان مبنای ایدئولوژی در سوریه و لبنان به کار می‌گیریم در چچن و ارمنستان به کار نمی‌گیریم؟! ولی اگر بحث منافع ملی است چرا این منافع یک مبنا ندارد؟!
وی ادامه داد: در دوره‌ای که آقای ظریف و تیمشان روی کار آمدند با اینکه خودشان مسلط به زبان انگلیسی هستند مشاور حقوقی و کارشناس در حوزه‌های مختلف داشتند و همان روزهای ابتدایی مجموعه نظام، این تصمیم را گرفتند و بسیار خرسند بودند پیام تبریک داده بودند و برخی در تلویزیون نیز اعلام کرده بودند که راهی جز مذاکره نیست!
این فعال سیاسی افزود: قرار نبود در دنیای سیاست با یک کشور دوست قرار داد ببندیم که همه نیازها را به ما بدهد! دنیای سیاست دنیای معامله است ، روح برجام و تمام قراردادهای بین المللی معامله است اما باید بدانیم چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم؟!
پیش از مذاکره کشور در چه شرایطی بود، کشور زیر تیغ بود وشرایطی بحرانی از لحاظ سیاسی، اقتصادی و...به سر می‌برد و این بحث‌ها گفته می‌شد که کشور در آستانه جنگ است! ارزش ریالی پول ما، بحث داروها، معاملات نفت وو وضعیت بانکی ما چگونه بود؟!
کامرانی بیان کرد: برخی افراد در سطح ملی به ذهنیت تاریخی مردم توهین می‌کنند این ملت گرفتار تصمیم‌های خلاف علم و عقلانیت عده‌ای شده بود که قطعنامه‌ها را کاغذ پاره می‌دانند، فروش نفت ما از بیش از 2 میلیون بشکه در روز به 600 هزار بشکه رسیده بود!
مقدمات برای ساخت سانترفیوژها از زمان شاه شروع شده بود، سانتر فیوژها محصول چند دهه و کار متخصصان هسته‌ای ما بود، محصول آقای احمدی نژاد، خاتمی، روحانی و میر حسین موسوی نیست.

 آیا نتایج برجام ملموس نبود؟!

آیا فروش نفت عادی نشد، بانک‌ها شرایط بهتری پیدا نکرده بودند اما خب تیم وارد مذاکره شد موشک شلیک می‌شد مرگ بر آمریکا! تیم وارد مذاکره می‌شده اما توسط کسانی که منافعشان از مذاکره، کار اصولی، و گفتگو به خطر می‌افتاد اتفاقی رخ می‌داد!
این فعال سیاسی افزود: حداقل فایده برجام این بود که جهانیان پذیرفتند ما دارای حق غنی سازی اورانیوم هستیم، آب سنگین ما به رسمیت شناخته شد، اجماع جهانی عیله ما از بین رفت!
اگر برجام بی فایده بود چرا اسرائیل، ترامپ، عربستان صعودی، کیهان و کیهان نشینان با هم متحد شده‌اند به راستی وجه اشتراک چیست،
 آیا برجام در زندگی عادی مردم اثر نذاشت؟
پولی که ازقبل برجام وارد کشور شد یا اختلاس شد، یا به سوریه و جاهای دیگر رفت لذا مردم نتوانستند این پول را حس کنند، برجام مهم‌ترین دستاوردش این بود که به ما و جهانیان یاد آور شد می‌شود با گفتگو علمی و عقلانی می‌توان مشکلات را حل کرد!
مگر قرار بود چه پیامی از برجام دریافت کنیم مگر قرار بو د نتیجه برجام دوستی با آمریکا باشد در سیاست دوستی و دشمنی دائم معنا ندارد!
 
حیثیت مملکت را دادید!
 دکتر خرامین در جواب عنوان نمودند مشکل دوستان ما رداین است که قیمت انرژی هسته‌ای را مثل مستر چیکاک انگلیسی در زمان دکتر مصدق به ماده سیاه و بد بو لقب دادن. دوستان یکبار به این مردم بگویید انرزی هسته‌ای برای چیست. شما که فرمودید که انرژی هسته‌ای به چه دردی می‌خورد کاش مقاله سیاستمدار امریکایی را می‌خواندید تا متوجه بهای انرزی هسته‌ای می‌شدید. او می‌گوید غرب نه از بمب هسته‌ای ایران می‌ترسد چرا که او پدافند موشکی غیر قابل نفوذ دارد. ائاز آقایی ایران در اینده انرژی می‌ترسد تا سال دوهزار پنجاه بیش از هفتاد درصد سوخت دنیا به سوی هسته‌ای پیش خواهد رفت. آن زمان ما نه خریدار نفت به عنوان تنها سرمایه خواهیم داشت و نه انرژی هسته‌ای. حال رقیبی به عنوان ایران پیدا شده است که قرارا است به جهان سوم عزت و شرف در آینده بدهد غرب ااز این می‌ترسد.
شیرعلی خرامین نیز گفت: سوالی دارم از آقای دکتر کامرانی می دانید چه دادیم و بگو چه گرفتیم. حال که شما به جای پرداختن به جواب به حاشیه رفته‌ای اجازه بدید خودم بگویم. چه دادیم؟ شما آبروی چهل ساله این نظام را دادی. چهل سال گفتیم استکبار هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. به نهضتهابی آزادیبخش دنیا امید دادیم. نهضت استکبار ستیزی را رهبری کردیم. بعد از چهل سال دستها را بالا بردید و گفتید امریکا کدخداست نمی‌شود با کدخدا شاخ به شاخ شد. چهل سال امید را از دنیای مستضعفان گرفتید حرف امام را زیر پا گذاشتید. چی دادیم< آب سنگین اراک را بتون گرفتید، فردو را تعطیل کردید، نطنز را تعطیل کردید، حتی کایلهای برق نطنز و فردو را کندند. 900 کیلو گرم ماده غنی شده را بازور از ما گرفتند و به خارج بردند مارا ابد ادهر از پیشرفت بازداشتند. چی دادند.
شما فرمدید که به ما پول دادند، اشتباه شما همین حرفهای دروغین بود که گول خوردید. خود جان کری که قولش برای شما تضمین بود می‌گوید که ما مجموعاً سه میلیارد دادیم آنهم به کی به اروپاییان تا پژو را نجات بدیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند یک ریال اگر دادیئد و راست می گویید مدرک نشان بدید. بله فقط مقداری نفت مارا آزاد کردند تا پژو را نجات بدهند. جناب دکتر شما در حال \اضر سفیرتان در لندن حساب ندارد بگو پس چی گرفتید.
 خرامین افزود: انرژی هسته‌ای حیثیت این مملکته وحاصل زحمات سی سال دانشمندان ما را با بتن پر کردند فوراً نطنز را تعطیل کردند و هنوز که هنوزه رهبر انقلاب گفتند که هیچی به ما حز دوتا هواپیما ندادند. شما می گویید وضعیت مملکت خراب بود این دروغی بود که متاسفانه بهانه به دشمن دادخرامین گفت: زمان تحویل دولت توسط آقای روحانی ببینید خزانه دولت اون موقع بیشتر بود یازمان برجام همه سرمایه‌های کشور رادادیم هیچ چیزی هم نگرفتیم. اتفاقاً شما با اینحرفها و سایه جنگ مردم را گول زدید. مگر رهبری بالترین مسئول مملکت نمی‌فرمایند کدام سایه جنگ.

سوال دومی که توسط مجری مطرح شد این بود حالا که شاهد خروج آمریکا از برجام هستیم و مقام معظم رهبر فرموند به اروپایی‌ها خوشبین نیستم ایا اعتماد به این کشورها کار درستی است؟
کامرانی اظهار کرد: در فرمایش‌های مجری و دکتر خرامین مرتباً هست که می گویید مقام معظم رهبری فرمودند حالا اگر مقام معظم رهبری اشتباه کنند مگر ما می‌توانیم بگوییم اشتباه کردند؟!
دکتر خرامین نیز خطاب به دکتر کامرانی گفتند: اگر بخواهیم اطلاعاتی در این کشور به دست آوریم باید از بالاترین فرد کشور که مقام معظم رهبری هستند بپرسیم.
و کامرانی نیز خطاب به دکتر خرامین گفتند: شخص مقام معظم رهبری می گویند من انقلابی هستم نه دیپلمات لذا باید از یک دیپلمات تقاضای کارهای دیپلماتی داشته باشیم.
یکی از حضار نیز خطاب به دکتر کامرانی گفت اگر در جریان نیستید دکتر کامرانی بدانید کلیه سیاست‌های نظام در دست رهبری است و دکتر کامرانی در پاسخ گفت پس با این حساب برجامی که شما مخالف آن هستید نیز کار خود رهبری است.
 
آیا تمام مشکلات ما از برجام و هسته‌ای است؟!
دکتر کامرانی در پاسخ به سوال دوم مجری عنوان کرد: من نیز معتقدم که در هر جامعه‌ای با هر دینی باید رهبری دین شناس داشته باشد اما این بدین معنا نیست کهان فقیه دین شناس به عنوان ولی فقیه متخصص در همه امور باشد و در هیچ امری اشتباه نکند.
مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام، در سیاست‌های خارجی و انرژی هسته‌ای حرف آخر را می‌زنند و قطعاً ایشان نتیز دنبال مذاکره بودند که تیم مذاکره کننده را فرستادند واگر می‌گفتند مذاکره نکنید مذاکره تمام می‌شد.
این فعال سیاسی افزود: حال باید با ابر قدرت‌های دنیا چگونه برخورد کنیم مذاکره سخت، ملایم یا عقلانی؟ سوال این است در بحث انرژِی هسته‌ای از پیش از انقلاب تا کنون چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم و چه فایده‌ای برای مردم داشته است ایا ملموس است؟ ی خطاب به دکتر خرامین گفت: شما می گویید در طول این 6 سال پولی که از قبل برجام وارد کشور شده است تنها 3 میلیارد است کل بودجه‌ای که در سوریه بود 8 میلیارد بود و شما می گویید کل پول از قبل برجام 3 میلیارد است!
کامرانی مطرح کرد: تا زمانی که نگاه ما به جهان یک نگاه علمی و واقع بینانه نباشد اوضاع ما همین است! و به راستی آیا مشکلات کشور فقط از برجام و انرژی هسته‌ای است؟ در سایر ابعاد جامعه همه چیز آرام است؟
وی خطاب به دکتر خرامین گفت: حیثیت ما آنجا رفت که به خاطر تحریم‌ها، فقر و فشار، تبعیض اتفاقاتی که در کشورها حاشیه خلیج فارس رخ می‌دهد رخ داد! وی خطاب به دکتر خرامین خرامین افزود: ما باید بپذیریم که امریکا، انگلیس و فرانسه ابر قدرت‌های دنیا هستند نمی‌گوییم زیر سیطره آنها باید رفت اما چه بخواهیم و چه نخواهیم در معاملات جهانی این‌ها تصمیم گیرنده هستند معادلات سیاسی و اقتصادی دنیا را رقم می‌زنند و همانطور که خودتان می گویید با یک تصمیم آمریکا می‌تواند ما را نابود کند مگر خودتان نگفتید؟!
اگر صنعت هسته‌ای ما یک صنعت بومی است که جای نگرانی وجود ندارد بعد از مدتی آنها را دوباره راه اندازه می‌کنیم ماچه از دست دادهایم! ما چند مکان را پلمپ کردیم و گفتیم اگر از برجام بگذرید ما نیز می گذیرم و این توان را هم داریم!
 
چرا به این روز افتادیم!
شیرعلی خرامین نیز اظهار داشت: اوباما صحبتی داشت وقتی داشتند محاکمه‌اش می‌کردند که چرا برجام راقبول کردی گفت دیوار تحریم‌ها داشت فرو می‌ریخت برای این قبول کردم. آقای دکتر شما وضعیت آمریکا را جای ایران فرض کردید آنها در فشار بودند. شما فقط بر اساس شعارهای بازاری پول تقسیم می‌کنید. برید از جان کری بپرسید چقدر پول داد اگر رهبری نظام را قبول ندارید.
خرامین گفت: آقای دکتر جواب من رابدید چرا به این روز افتادیم. وی گفت حالا که جواب نمی‌دهید اجازه دهید خودم جواب دهم
اولاً ما هیچ تظمینی از اروپا و امریکا نگرفتیم اروپا قول داده در برجام که تمام تحریمهای ی که خلاف مقررات اتحادیه اروپا نباشد را لغو کند، امریکا قول داده که فقط تحریمهای رایست جمهوری را که بیست درصد بودند لغو کن و خبری از تحریمهای کگنره و ایالتهای محلی نیبو> دوما همین تعهدات با فریبی که تیم هاروارد شما باکلمات خورد به انحاء مختلف تحریف شد. حتی در بسیاری از موارد متنقاض شدند. برید برجام را یکبار بخوانید تا این تناقضات را ببینید. نهایتاً با کدام تضمین ماده 36 می‌گوید اگر ایران اعتراض کند تمام تحریمها بر می‌گردد. به کی باید شکایت می‌کردیم به پنج بعلاوه یک و آنها باید اجماع کنند. ایا این به شوخی بیشتر شبیه نیست. به جای تهیه قوانین محکم به قول جان کری اعتماد کرد تیم هارووارد شما. اگر جرات دارید برید شکایت کنید. اکر راست می گویید دار یک جمله بگویید چکار کنیم. شما ضمانت داشتید می‌توانستید گام به گام جلو برید و گام به گام امتیاز بگیرید اما خوش خدمتی بی جهت شما تمام دار و ندار ما را برد با هیچ.
وی گفت جناب دکتر سوال شما که چرا ترامپ مخالف است به یک شوخی شبیه است. با این استدلالات بی پایه نه خودتان را گول بزنید نه مردم را. مثل ما مثل کسی است که ماشینش را فروخته و پولی نگرفته و حالا طرف می‌گوید معامله بی معامله ماشینتون هم تصادف کرد و متلاشی شد. شما دار وندار مملکت را پودر کردی در بسیار یاز موارد غیر قابل برگشت حالا
خرامین گفت: ماچرا جرات شکایت ازآمریکارا نداریم چون می دانیم چه کلاهی سرمون رفت زندگیمون رابردند وهیچ شکایتی نمی‌توانیم کنیم ومن خنده‌ام میاد به این توافقی که بدون از هیچ پشتوانه‌ای صورت گرفت.
 وی گفت در مورد سوریه اولاً همین برداشتهای سطحی است که مشکل ماست. ما در سوریه برای نجات ناموس ایرانیان می‌جنگیم ما برای دفاع از ایران می‌جنگیم داعش را برای ما آورده بودند قرار بود زنان ما مثل زنان ایزدی به اسارت برده شوند و بر اساس عاقلانه‌ترین و منطقی‌ترین استراتژی یعنی استراتزی پیشگیری از خطر و اقدام قبل از مرز به این کار مبادرت کردیم و. فرض کنید ما فقط برای سوریه رفته باشیم مگر همین سوریه تنها کشوری نبود نفت عراق را بست، به ما اسلحه داد و بیشترین حمایتها را از ما نمود به فرض سوریه شما که ادعای ایرانی بودن می کنیدد ایا شرافت ایرانی جبران کمک را به ما حکم می‌کند یانه. یا نه شعار دروغین می‌دهیم.
از طرف دیگر فرمودید رهبری برجام را تایید کردند کاش سه بند از 9 بند رهبری را رعایت می‌کردن ما هیچ مشکلی نداشتیم.
 
کشور را انقلابیون رو پا کردند نه دیپلمات‌ها!

دکتر کامرانی در پاسخ به سخنان یکی از حضار مبنی بر اینکه این کشور را انقلابیون رو پا کردند نه دیپلمات‌ها و تاکنون در برجام همه اقدامات از سوی ایران بود و طرف دیگرتعهدی انجام نداد، شما که گفتید زبان تعامل با دنیا را می دانیم؟! گفت:
من نمی‌دانم چرابرخی ازاین دوستان خود را خیلی انقلابی ولایی وطرفدار نظام می‌دانند ودوستان عزیز من به شما عرض می‌کنم ما باهم فکرانمان درعمل ازهمه شما انقلابی‌تریم انقلابی بودن به شعارهای احساسی نیست انقلابی بودن یعنی اینکه بتوانی بافکر، اندیشه وتدبیر ازاصول انقلاب، اصول انقلاب یعنی که آزادی بیان باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما ازشما ودوستانتان انقلابی‌تریم. ولایی‌تریم، طرفدار نظام هستیم طرفدار امام ورهبری هستیم ودرعمل نه شعار ۸ سال به بهانه‌های مختلف افراد خدوم کشور رابنام فتنه خطاب قرار دادید.
 
گفتمان اصیل انقلاب، آزادی بیان است

دکتر کامرانی در پایان مناظره اظهار کربرجام اگر یک حسن داشته باشد این است که محصول گفت‌وگو است و در همین جمع نیز اگر ما اداب گفت‌وگو با هم را یاد می‌گرفتیم تحمل گفتمان مخالف را داشتیم و گفتمان اصیل انقلاب این است که آزادی بیان باشد، عدالت که جوهر اسلام است باشد جمهوریت به معنای واقعی وجود داشته باشد.
اگر از دکتر ظریف و برجام دفاع می‌کنم به این دلیل است که برجام را محصول گفتگو می‌بینم البته نه به این معنا که برجام هیچ ایرادی ندارد ولی به اعتقاد من منا فعش بیشتر از ضررهای آن بود.
دکتر خرامین در جواب گفتند ما منکر ولایی بودن شما نیستیم اما کاش یکبار د رعمل اثبات می‌کردید. برای نمونه اگر راست می گویید برای یکبار به تبعیت همین ولی امر فتنه گران را محکوم کنید نه حداقل مریم رجوی را محکوم کنید. نه کسانی که به عاشورا توهین کردند را محکوم می‌کردید.
در پایان دکتر خرامین بیاان نمودند یک سوال از آقای دکتر دارم. ریاست محترم جمهور در سال 92 فرمودند که آمریکا کدخداست باید به جای اروپا که آقا اجازه است باید با کدخدا بست چون راخت تراست، و حالا می‌فرمایند یک مزاحم کمتر با اروپا می‌بندیم این تناقض را چطور حل می‌فرمایید.

دکتر خرامین در جواب یکی از شرکت کنندگان که پرسیدند عزت ما وقتی رفت که زن عشایر در کنار پیاده روی لباس زنانه می‌فروشد گفت این را از کسانی بپرسید که قول داده بودند اگر بیایند هیچ کس گرسنه سر روی بالش نخواهد گذاشت پس کو ، چه شد ادعاهای دوستان.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
خرامین ن.
خدا کجایی درد این مردم برطرف کنی
Iran, Islamic Republic of
هر دو چیزی بلد نیستن! اصولگرا اصلاح طلب چیه? درد مردم همینا هستن مردم هیچی ندارند بخورند. اینا از سر سیری حرف میزنند.درد مردم دهدشت همینا هستن که مردم بجون هم میندازند. فقط شایسته سالاری متاسفانه هر نماینده ایی که رفت تو مجلس فقط فقط خانواده خودش و دیگه هیچ....! بروید تحقیق کنید بچه های نمایندگان(کهگیلویه قدیم و جدید) با چه مدرکی و کجا مشغول هستند.
غریل
Iran, Islamic Republic of
بااین شعارهای. ودهان پرکن به جایی نمیرسی کامرانی بگو دولت برای فقر مردم دهدشت چکار کرده بعد درمورد. اظهار نظرکن
کر غت بیراحمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای فردی باسواد مثل دکتر خرامین در بین نمایندگان بویراحمد خالی است افسوس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ای کبنای ناقلا.. فقط حرف های دل کامرانی رو نوشتی پس سخنان کوبنده د خرامین کد؟!
توادر
Iran, Islamic Republic of
جمع کنید این بساط رو
مردم دارند گدایی میکنن از گشنگی دارن میمرن
Iran, Islamic Republic of
جناب اقایی دکتر خرامین16سال مذاکره چی دستتون گرفت
جز تحریم جز صادر کردن 6قطعنامه علیه ایران جز تورم300درصدی در دولت احمدی نژاد
اقای دکتر خرامین میدونی سال اخر دولت احمدی نژاد چه قطعنامه در شورای امنیت میخواستن علیه ما صادر کنن.تحریم مواد غذایی.اون وقت تو میخواستی سفره مردم پر کنی یا دوستان شما
Iran, Islamic Republic of
واقعا احسنت
Hungary
. هر دو جناح
اهل رسانه
Iran, Islamic Republic of
هر دو عزیزی که به قولا مناظره داشتند از علوم سیاسی نه درس خوانده اند و نه اطلاع دارند و این نشست در حد محاوره عمومی بود حتی در حد دانش اموزان دبیرستانی هم نبود . چه تجزیه و تحلیلی از شرایط سیاسی روز آنهم در سال 2018 داشتند ؟قضاوت کنید.
خان
Iran, Islamic Republic of
با شعار که ذره ای هم عمل نمیکنید 8 سال این مملکتو نابود کردید . الان هم شما از ترامپ خوشحالترید اما کور خوندید
نخبه
Iran, Islamic Republic of
جونم من نفست شیرعلی ، ورشستیش .کامرانی که بی سواد هست فقط گپ مفت ایزنه.اگر چی بلد بود یه پست بهش میدادن
Iran, Islamic Republic of
ادب در انتقاد هم خوب چیزیه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا همین واکنش امثال شما نشان میدهد کامرانی تواناست و دارید .میفرمایید. ضمن اینکه دکتر خرامین انسانی شریف و قابل احترتم هست
روح الا
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان خدای داخل جلسه بودم اینقدر برای کامرانی ناراحت شدم شب خوابم نبرد بیچار اصلآ اطلاعاتی درموردسیاست نداشت تا برسه به برجام
صادق
Iran, Islamic Republic of
درودسلام برآقای دکترخرامین عزیز حیف صدجیف باید شما مجلس بودیت ماشالا براین نخبه کشوری خداقوت
Iran, Islamic Republic of
دوتاشون ادعا دارند سیاسی هستند وگرنه هیچی بلد نیستند دوتاشون ورشکسته سیاسی ...
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
هر دو سواد سیاسی نداشتند کبناجان مطالب علمی و آموزنده را لطفا درج نمایید.نه اینگونه مطالب بی محتوا که فقط وقت گیر هستند به قول یکی از کامنتها اگر این دونفر کارایی و سواد داشتند هم اکنون یه جایی مسئولیت داشتند
همشهری
Iran, Islamic Republic of
درد یکی است ؛آن اقتصاد خراب ,نتیجه جناحین سیاسی اختلاف بین مردم تاکی باید اینطوری گول سیاسیون بخوریم ؛ صداقت وشفافیت وشایسته سالاری مرهم درد ماست
Iran, Islamic Republic of
خرامین در تخصص خودش صحبت کند
آخه یکی نیست بپرسه رشته شما تاریخ است یا علوم سیاسی یا روابط بین الملل؟؟
یکی از مشکلات جامعه ما اینه که هیچ کس در تخصص خودش صحبت نمیکند
سید
Iran, Islamic Republic of
آقای کامرانی هنوز دارن تصوراتشون از برجام رو تکرار میکنن یعنی اون چیزای که انتظار داشتیم اتفاق بیافته که نشد ولی واقعیت رو نباید فدای منافع حزبی و جناح کرد.برجام که فتح الفتوح و افتاب تابان بود الان چه اتفاقی افتاده که همه رو میخوان مقصر جلوه بدن.برای یکبار با خودتون و مردم رو راست باشین
علی بابا
Iran, Islamic Republic of
چرا بعد از این همه نقض نمیتونیم حتی در سطح کارشناسان و نه وزرا شکایت کنیم.وجالب ترین نکته حامیان برجام اینه حتی یکبار زحمت خوندنش رو به خودشون ندادن و اینگونه مدافع شدن.اینقد که با مردم سر عالی بودن (تو بخوان پوشالی بودن)مذاکره کردین سر میز مذاکره با غربی ها بحث نکردین
برجام نافرجام
Iran, Islamic Republic of
آقای کامرانی این قیاس مع الفارق رو بذارید کنار چرا کیهان و ترامپ مخالف برجام هستن!!!منم منتقد کیهان هستم ولی مردم خوب فهمیدن که این مخالفت از یک جنس نیستن.کیهان نشینان به حجم امتیاز داده شده مابه ازای هیچ ناراحتن و ترامپ میگه چرا در برابر هیچ بیشتر امتیاز نگرفتین
وجدان ..
Iran, Islamic Republic of
اقا ایما خومو هم دونیم خرابش کردیمه ولی و مو گفتنه طی هر شرایطی دفاع کنین و طبق روال همشگی مسئولیت بندازین گردن دولت قبل.تقصی.واگه هم نشد بگین مردم مقصرن
سالار
Iran, Islamic Republic of
اخ.سی دکتر شیرعلی واقعا هم شیر .مرد اول ایل سطرگ تامرادی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1