تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب : ۴۰۰۰۸۳
کبنا گزارش می‌دهد

بی‌تدبیری مسوولان و تعطیلی سینما «دهناد» دهدشت

۱
۰
بی‌تدبیری مسوولان و تعطیلی سینما «دهناد» دهدشت
کبنا ؛ هنو ز سینما دوره‌های آغازین خود را طی می‌کرد که لنین (از جمله سیاستمداران شوروی سابق) گفت: «سینما با ما، همه ارتش‌های دنیا بر علیه ما، سرانجام پیروز خواهیم شد.» همین یک جمله که از زبان یک سیاستمدار نقل شده، به خوبی نشانگر اهمیت و قدرت سینماست. سینما وسیله خوبی برای تبلیغ و ارائه دیدگاه‌ها و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی است.

همگان می دانیم سینما یکی از هنرهای فرهنگ ساز است که به یاری آن می‌توانیم فرهنگ، آداب و رسوم، آیین‌های ملی و دینی خود را حفظ و به نسل‌های آینده منتقل کنیم. ارتباط کودکان و نوجوانان با سینما  انتقال فرهنگ ملی و مذهبی را تسهیل می‌بخشد.

به نظر می‌رسد برای اینکه بتوانیم فرهنگ رفتن به سینما را  در میان اقشار مختلف جا بیندازیم وسبب آشتی مردم با سینما شویم، باید از کودکان و نوجوانان آغاز کنیم. امروزه در حالی که کودکان کتاب را فدای اینترنت و تلویزیون کرده‌اند و این به دغدغه فکری آنها تبدیل شده است، اما متاسفانه شاهدیم مدارس هیچ اقدامی در این راه انجام نمی‌دهند و کمکی به آنها برای انتخاب و تماشای بهترین آثار سینمایی نمی‌کنند." مدارس  باید زبان تصویری را که گرامر و واژه‌های مخصوص خود را دارد به کودکان آموزش دهند و این باید بخشی از برنامه درسی مدارس شود. اگر کودکان زبان سینما را بیاموزند، بهتر می‌توانند آثار فاخر را از فیلم‌های سطح پایین تشخیص دهند و مدارس موظف‌اند  به  دنیای تصاویر ذهن کودکان سرزمینمان کمک کنند.

همچنین، امروزه هنر علاوه بر اینکه به عنوان روشی برای بیان و غلبه بر هیجانات و تنش‌های روحی و روانی در جامعه نقش آفرینی می‌کند، یکی از اصلی‌ترین راه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز محسوب می‌شود. همان گونه که فیلم و سریال‌های ماهواره‌ای در بروز ناهنجاری‌های رفتاری گسست عاطفی و افزایش آسیب‌های اجتماعی موثر است فیلم‌ها وسریال‌های تلویزیون و سینما هم می‌توانند عامل تعیین کننده‌ای در پیشگیری و کاهش ناهنجاری‌های رفتاری باشد. 

این در حالی است که سینما دهناد دهدشت که  سا ل ۷۳ تأسیس شد، در دهه نخست راه‌اندازی سینما رونق خوبی داشت اما بعدها با افت و حتی تعطیلی ۶ ساله همراه شد، پس از آن اقداماتی در بازسازی و مجهز شدن به سیستم‌های روز انجام شد و فیلم‌های روز در آن اکران می‌شد با این وجود بی‌مهری شهروندان و استقبال نکردن از سینما در کنار بی تدبیری مسولان شهرستان زنگ خطری برای تعطیلی سینما یا حتی تغییر کاربری آن شده بود که اگرچه اکنون بحران تعطیلی سینما دهناد کمی کمرنگ شده و مدتی است سایه سکوت بر سرش سنگینی نمی‌کند ولی هر لحظه امکان اود بیماری وجود دارد که بدون شک شورای فرهنگ عمومی موظف است  با وحدت بیشتر مشکلات سینما را موشکافی کند و تدابیری جهت اشتی  مخاطب با سینما بیندیشد و همه دستگاه‌ها باید  از محل بودجه فرهنگی
به رونق بخشیدن سینما کمک کنند چرا که رونق سینما توسعه فرهنگ را در پی دارد.

با تفاهم میان سینما و آموزش و پرورش، سینما اوج می‌گیرد
مدیر سینماد  دهناد  دهدشت  در گفت‌گو با کبنا اظهار  کرد: سینما  بنیاد فرهنگی  مشترک  بین  ملل  جهان  است  که  متاسفانه  در شهر ما  سینما را صرفاً مکانی  برای  پر کردن  اوقات  فراغت و تماشای  فیلم  می‌شناسند  در حالی  که  بدون  شک  حضور  خانواده‌ها  در کنار فرزندان  در سالن‌های  سینما  کمک می‌کند  تا  کودکان هم  با  فرهنگ  جامعه  خود اشنا شوند و از طرفی  سینما  قادر است  نقش آگاهی  بخشی  عمومی  در به  تصویر کشیدن  عواقب  اسیب های  اجتماعی  را  ایفا  کند  ولی  تا زمانی  که  تنها  با دیدگاه  پر کردن  اوقات  فراغت  حاکم  است  استقبال از سینما  همچنان  کم رنگ  خواهد  بود.
دهناد با بیان  اینکه سینما  نیازمند حامیان  فرهنگی است تصریح کرد: متاسفانه  مسولان  ادارات  شهرستان کهگیلویه  در خواب  به  سر می‌برند و درگیر گرایش‌های سیاسی هستند و بسیاری  از مسولان شهرستان  تاکنون حتی  از جلو  سینما دهناد  رد  نشده‌اند، تنها  اداره فرهنگ و ارشاد  کهگیلویه  که خود  نهادی  فرهنگی  با تمام  توان  از سینما دهناد  حمایت  می‌کند.
وی  ادامه  داد: علی رغم  در خواست  همکاری و تفاهم با ادارات و مدارس آن هم با تخفیف‌های  ویژه و نیم  بها شاهدیم  ادارات شهرستان  هیچگونه همکاری و استقبالی  با سینما  نداشته اندو مدارس نیز به ویژه پسرانه  استقبال نکرده‌اند!
مدیر سینما  دهناد  دهدشت  عنوان کرد  بدون شک  تنها با تفاهم  میان سینما و آموزش پرورش است که  سینما  اوج خواهد گرفت که  اگر نبود  دغدغه  فرهنگ و علاقه  شخصی‌ام  به کارهای فرهنگی  با تغییر  کاربری  سینما  در آمد بهتری می‌توانستم داشته باشم!

بنا بر این گزارش، حال که خطر تعطیلی و تغییر کاربری سینما دهناد  دهدشت مدتی است  از بیخ گوشمان گذشته است و باتوجه به اینکه علی محمد احمدی استاندار، عصر روز شنبه (14 بهمن ماه) در افتتاحیه سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در یاسوج اظهار کرده بود: «با ساعت‌ها سخنرانی نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را تبیین کرد اما با یک فیلم خوب می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به خوبی درمان کرد» و غرق بودن کهگیلویه امروز در آسیب‌های اجتماعی، امید می‌رود، استاندار، مسوولان ادارات شهرستان کهگیلویه به ویژه آموزش و پرورش را وادار به برقراری تفاهم با سینما کند تا بتوان از قدرت سینما در کاهش آسیب‌های اجتماعی کهگیلویه نهایت بهره را برد!
-----------------------------
گزارش از فاطمه خطیبی
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
از دکتر دهبانی بپرسید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1