کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یاسوج میدان میوه و تره‌بار ندارد / معضلی که دامن‌گیر مردم شده است / چندنرخی میوه و گلایه مردم

15 فروردين 1397 ساعت 12:49


مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد میدان میوه و تره‌بار ندارد.
نبود میدان میوه و تره بار در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد موجب انتقاد مردم از چندنرخی شدن و گرانی میوه و سبزی در این شهر شده است.
نبود میدان عرضه میوه و تره بار در این شهرستان مشکلی اساسی است و نبود این میادین مشکلات زیادی برای کشاورزان، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان میوه و تره بار در شهر یاسوج به وجود آورده است.
شهرستان بویراحمد با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر و با بیش از ۲۰۰ روستا فاقد میدان میوه و تره بار است و از طرفی بیش از ۵۰۰ واحد صنفی میوه فروشی در این شهرستان مشغول فعالیت هستند و در چنین شرایطی وجود این میادین به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی، سبب خواهند شد تا تولیدکنندگان این محصولات از سردرگمی و اتلاف وقت خود برای پیدا کردن بازار فروش و عرضه محصولات تولیدی خودجلوگیری کرده و آنان با فراغ بال و خیالی آسوده؛ محصولات خود را برای فروش عرضه کنند.
میدان تره بار از یک طرف نقش حمایتی خود را به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان داشته و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمت‌ها و عرضه محصولات با قیمت‌های مناسب برای مصرف کنندگان می‌شوند.

فلاحت کارشناس اقتصاد می‌گوید: فعالیت میادین میوه و تره بار سبب خواهد شد تا در شرایطی رقابتی؛ محصولات با قیمتی مناسب و با کیفیت عرضه شود که این مهم، منافع مصرف کنندگان را به همراه خواهد داشت، زیرا آنان در شرایط رقابتی محصولات را با کیفیت بهتر و قیمت کمتر و مناسب‌تری دریافت خواهند کرد.
م. ح. از فروشندگان میوه در منطقه اکبر آباد یاسوج می‌گوید: ما میوه مورد نیاز خود را از شهرستان‌های همجوار مانند شیراز، کازرون، اصفهان و سایر مناطق تامین می‌کنیم به همین منظور باید برخی از هزینه‌های اضافی را تحمل کنیم.
دیگر فروشنده میوه در یاسوج هم می‌گوید: پارسال برای خرید میوه به شهرستان کازورن رفتم که در مسیر به دلیل سانحه تصادف از ناحیه کمر دچار آسیب شدم و اکنون از کارافتاده‌ام.
فروشنده‌ای دیگر می‌گوید: حدود یک دهه پیش شهرداری یاسوج در منطقه شهرک ولایت به راه اندازی میدان میوه و تره بار اقدام کرد، اما به دلایل زیادی این میدان تعطیل شد که مهم‌ترین دلیل آن نامناسب بود محل راه اندازی این میدان و عدم استقبال از آن بود.
وی از پیگیری‌های متعدد برای این موضوع از سوی فروشندگان میوه و تره‌بار خبر داد و گفت: متاسفانه این پیگیری‌ها هنوز به جایی نرسیده است و امیدواریم مسئولان به فکر مشکل میدان میوه و تره‌بار یاسوج باشند.
یک کارشناس اقتصاد می‌گوید: راه اندازی میدان میوه و تره بار مناسب موجب کارآفرینی و عرضه میوه‌ی با کیفیت‌تر برای مصرف کنندگان می‌شود.
این کارشناس اضافه می‌کند: یکی از دلایل گرانی میوه در این شهر اضافه کردن هزینه‌های سوخت، ایاب و ذهاب فروشندگان میوه به شهرستان‌های همجوار است که باید به نوعی هزینه‌های سفر خود را با فروش میوه به مصرف کنندگان جبران کنند.
وی می‌گوید: نبود میدان میوه و تره بار و گرانی میوه در صنف‌های میوه فروشی فرصتی برای جولان وانت‌های میوه فروش و دوره گرد در سطح شهر و روستاهای این شهرستان است که خود به نوعی معضلات فراوانی همانند ترافیک، اختلال در معابر شهری و سایر مشکلات را ایجاد می‌کند.
کارشناس راهنمایی و رانندگی بویراحمد نیز گفت: به دلیل نبود میدان مناسب برای فروش میوه در سطح شهر گاها شاهد تصادفاتی در اطراف میدان‌ها یا ورودی شهرها هستیم و از شهرداری درخواست می‌کنیم که در این مورد چاره‌ای بیاندیشد.
جاسم اسفندیاری، رئیس اتحادیه میوه فروشان شهرستان بویراحمد با بیان اینکه یاسوج تنها مرکز استانی است که میدان میوه و تره بار ندارد، گفت: مسئولان استان و شهرستان ازجمله شهردار، فرماندار و استاندار برای راه اندازی میدان میوه و تره بار در این شهر همت و همکاری کنند.
وی گفت: در صورت داشتن میدان میوه و تره بار در یاسوج قیمت میوه در این شهر ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و میوه افت نخواهد داشت.
رئیس اتحادیه میوه فروشان شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: میدان میوه و تره بار یاسوج چهار پنج بار راه اندازی شد، اما متاسفانه پس از مدتی دوباره تعطیل شد و هم‌اکنون این شهر فاقد میدان میوه و تره بار است.
اسفندیاری تصریح کرد: دستفروشان میوه فروش و خودروهای دوره گرد در سطح شهر یاسوج زیاد شده‌اند که شهرداری می‌تواند بازارچه برای آن‌ها ایجاد کند تا مشکلات برطرف شود.
وی ادامه داد: نزاع، سد معبر، ترافیک، کم فروشی و فروش میوه با ترازوهای شیطانی دستی، فریب دادن مردم با تبلیغات مبهم برخی از مشکلات در بین دستفروشان و خودروهای دوره گرد میوه فروش است.
برای مثال اکثر دستفروشان میوه بنر می‌زنند که مثلاً میوه هر کیلوگرم ۲ هزارتومان، اما هنگامی که مشتری از خودرو پیاده می‌شود و میوه را برایش وزن می‌کند به مشتری می‌گوید که هر کیلوگرم ۳ هزارتومان و این قیمتی که نصب شده سبدی است!
رئیس اتحادیه میوه فروشان شهرستان بویراحمد عنوان کرد: طبق قانون نظام صنفی مشتری باید خود میوه جدا کند، اما دستفروشان اجازه این کار را به مشتریان و خریداران نمی‌دهند.
اسفندیاری اضافه کرد: درصورتی که دستفروشان میوه و تره بار ساماندهی شوند نظارت بر این قشر بیشتر و بهتر خواهد شد و مشکلات بعدی کمتر می‌شود.
 


کد مطلب: 329162

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/329162/یاسوج-میدان-میوه-تره-بار-ندارد-معضلی-دامن-گیر-مردم-شده-چندنرخی-گلایه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1