تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۳۲۹۱۶۲

یاسوج میدان میوه و تره‌بار ندارد / معضلی که دامن‌گیر مردم شده است / چندنرخی میوه و گلایه مردم

۵
۰
کبنا ؛مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد میدان میوه و تره‌بار ندارد.
نبود میدان میوه و تره بار در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد موجب انتقاد مردم از چندنرخی شدن و گرانی میوه و سبزی در این شهر شده است.
نبود میدان عرضه میوه و تره بار در این شهرستان مشکلی اساسی است و نبود این میادین مشکلات زیادی برای کشاورزان، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان میوه و تره بار در شهر یاسوج به وجود آورده است.
شهرستان بویراحمد با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر و با بیش از ۲۰۰ روستا فاقد میدان میوه و تره بار است و از طرفی بیش از ۵۰۰ واحد صنفی میوه فروشی در این شهرستان مشغول فعالیت هستند و در چنین شرایطی وجود این میادین به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی، سبب خواهند شد تا تولیدکنندگان این محصولات از سردرگمی و اتلاف وقت خود برای پیدا کردن بازار فروش و عرضه محصولات تولیدی خودجلوگیری کرده و آنان با فراغ بال و خیالی آسوده؛ محصولات خود را برای فروش عرضه کنند.
میدان تره بار از یک طرف نقش حمایتی خود را به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان داشته و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمت‌ها و عرضه محصولات با قیمت‌های مناسب برای مصرف کنندگان می‌شوند.

فلاحت کارشناس اقتصاد می‌گوید: فعالیت میادین میوه و تره بار سبب خواهد شد تا در شرایطی رقابتی؛ محصولات با قیمتی مناسب و با کیفیت عرضه شود که این مهم، منافع مصرف کنندگان را به همراه خواهد داشت، زیرا آنان در شرایط رقابتی محصولات را با کیفیت بهتر و قیمت کمتر و مناسب‌تری دریافت خواهند کرد.
م. ح. از فروشندگان میوه در منطقه اکبر آباد یاسوج می‌گوید: ما میوه مورد نیاز خود را از شهرستان‌های همجوار مانند شیراز، کازرون، اصفهان و سایر مناطق تامین می‌کنیم به همین منظور باید برخی از هزینه‌های اضافی را تحمل کنیم.
دیگر فروشنده میوه در یاسوج هم می‌گوید: پارسال برای خرید میوه به شهرستان کازورن رفتم که در مسیر به دلیل سانحه تصادف از ناحیه کمر دچار آسیب شدم و اکنون از کارافتاده‌ام.
فروشنده‌ای دیگر می‌گوید: حدود یک دهه پیش شهرداری یاسوج در منطقه شهرک ولایت به راه اندازی میدان میوه و تره بار اقدام کرد، اما به دلایل زیادی این میدان تعطیل شد که مهم‌ترین دلیل آن نامناسب بود محل راه اندازی این میدان و عدم استقبال از آن بود.
وی از پیگیری‌های متعدد برای این موضوع از سوی فروشندگان میوه و تره‌بار خبر داد و گفت: متاسفانه این پیگیری‌ها هنوز به جایی نرسیده است و امیدواریم مسئولان به فکر مشکل میدان میوه و تره‌بار یاسوج باشند.
یک کارشناس اقتصاد می‌گوید: راه اندازی میدان میوه و تره بار مناسب موجب کارآفرینی و عرضه میوه‌ی با کیفیت‌تر برای مصرف کنندگان می‌شود.
این کارشناس اضافه می‌کند: یکی از دلایل گرانی میوه در این شهر اضافه کردن هزینه‌های سوخت، ایاب و ذهاب فروشندگان میوه به شهرستان‌های همجوار است که باید به نوعی هزینه‌های سفر خود را با فروش میوه به مصرف کنندگان جبران کنند.
وی می‌گوید: نبود میدان میوه و تره بار و گرانی میوه در صنف‌های میوه فروشی فرصتی برای جولان وانت‌های میوه فروش و دوره گرد در سطح شهر و روستاهای این شهرستان است که خود به نوعی معضلات فراوانی همانند ترافیک، اختلال در معابر شهری و سایر مشکلات را ایجاد می‌کند.
کارشناس راهنمایی و رانندگی بویراحمد نیز گفت: به دلیل نبود میدان مناسب برای فروش میوه در سطح شهر گاها شاهد تصادفاتی در اطراف میدان‌ها یا ورودی شهرها هستیم و از شهرداری درخواست می‌کنیم که در این مورد چاره‌ای بیاندیشد.
جاسم اسفندیاری، رئیس اتحادیه میوه فروشان شهرستان بویراحمد با بیان اینکه یاسوج تنها مرکز استانی است که میدان میوه و تره بار ندارد، گفت: مسئولان استان و شهرستان ازجمله شهردار، فرماندار و استاندار برای راه اندازی میدان میوه و تره بار در این شهر همت و همکاری کنند.
وی گفت: در صورت داشتن میدان میوه و تره بار در یاسوج قیمت میوه در این شهر ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و میوه افت نخواهد داشت.
رئیس اتحادیه میوه فروشان شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: میدان میوه و تره بار یاسوج چهار پنج بار راه اندازی شد، اما متاسفانه پس از مدتی دوباره تعطیل شد و هم‌اکنون این شهر فاقد میدان میوه و تره بار است.
اسفندیاری تصریح کرد: دستفروشان میوه فروش و خودروهای دوره گرد در سطح شهر یاسوج زیاد شده‌اند که شهرداری می‌تواند بازارچه برای آن‌ها ایجاد کند تا مشکلات برطرف شود.
وی ادامه داد: نزاع، سد معبر، ترافیک، کم فروشی و فروش میوه با ترازوهای شیطانی دستی، فریب دادن مردم با تبلیغات مبهم برخی از مشکلات در بین دستفروشان و خودروهای دوره گرد میوه فروش است.
برای مثال اکثر دستفروشان میوه بنر می‌زنند که مثلاً میوه هر کیلوگرم ۲ هزارتومان، اما هنگامی که مشتری از خودرو پیاده می‌شود و میوه را برایش وزن می‌کند به مشتری می‌گوید که هر کیلوگرم ۳ هزارتومان و این قیمتی که نصب شده سبدی است!
رئیس اتحادیه میوه فروشان شهرستان بویراحمد عنوان کرد: طبق قانون نظام صنفی مشتری باید خود میوه جدا کند، اما دستفروشان اجازه این کار را به مشتریان و خریداران نمی‌دهند.
اسفندیاری اضافه کرد: درصورتی که دستفروشان میوه و تره بار ساماندهی شوند نظارت بر این قشر بیشتر و بهتر خواهد شد و مشکلات بعدی کمتر می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ممو
Iran, Islamic Republic of
بحث اینه که انگار خود میوه فروشان دوست ندارند میدان میوه وتره بار وجود داشته باشد چون اینطور بی نظمی وگران فروشی براشون راحتتره
در صورتیکه جای قرار گرفتن محل میوه وتره بار هرجای شهر باشد فرقی ندارد بهتر از اینه که به شهر های دیگر بروند
حالا شهرک ولایت باشد یا مادوان فرقی ندارد گرچه هزینه ای شهرداری در شهرک ولایت انجام داده باید میوه فروشان را اجبار کنند که حتما از اون میدون میوه بخرند تا برای همه جا بیفتد
در گچساران میدان میوه وتره بار به راحتی کار خودش را انجام میدهد و هیچ دوره گرد وماشینی که چهره شهر را خراب کند وجود ندارد
همت میخاهد جانا
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
کی گفت نداره ورودی های یاسوج همش میدون میوه فروشیه
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
محرومیت و فقر و فلاکت و عقب افتادگی تو استان موج میزنه واقعا مسولان و متولیان و شورای شهر و نمایندگان و استاندار و شهردار در این زمینه کجای ماجراهستند
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
شهروقتی از شهردار ضعیف بر خوردار باشه مثل یاسوج میشه
حق گو
سلام، اراده قوی برای استفاده از میدان میوه و تره بارنیست، نه اینکه محل میدان تره بار مشکلی داشت، منافع بعضی ها در اینست که میدان نباشد و این منافع را بر نفع عموم ترجیح می دهند. اتفاقا محل مناسبی برای میدان است و فضای کافی هم دارد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1