کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ضعف مدیران در احداث پارک علم و فناوری یاسوج / رئیسی که حرف‌ش دو تا شد / چه کسی باید پاسخگو باشد / تهدیدهای تاجگردون به جایی نرسید

27 آبان 1396 ساعت 0:16


بیش از یک دهه از مصوبه راه‌اندازی پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد ولی این مصوبه همچنان خاک می‌خورد و خبری از ایجاد این پارک جز نصب یک تابلو نیست.


به گزارش کبنا، دولت نهم در سال ۸۵ در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد "ساخت و راه اندازی پارک علم و فناوری" را به عنوان یکی از مصوبات خود قرار داد تا این دیار همچون سایر استان‌ها از مزایای ایجاد پارک بهره‌مند شوند.
در طول این سال‌ها نبود زمین مناسب برای محل احداث پارک محل مناقشه بود و نشست‌ها مستمر مسئولان استانی و حتی در برخی مواقع با حضور مسئولان کشوری در سطح معاون رئیس جمهور به جایی نرسید.
اما بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، قسمتی از سایت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و سوله و سایت ورزشی دانشگاه پیام نور یاسوج در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار واقع در کیلومتر ۱۳ جاده یاسوج- شیراز به پارک علم و فناوری اختصاص یافت.
https://www.kebnanews.ir/wp-content/uploads/2017/03/11445_750-copy-768x452.jpg
طبق قانون وزارت علوم و به تبع آن دانشگاه‌ها در استان‌ها مسئولیت راه اندازی پارک علم و فن‌آوری را بر عهده دارند ولی  متاسفانه دانشگاه یاسوج سال‌های اخیر دچار برخی حاشیه‌ها شده که احداث چنین پارکی محلی از اعراب ندارد زیرا برخی سیاسیون و افراد با نفوذ بیش از اینکه پارک برایشان مهم باشد وعده‌های بکار گیری نیروهای داده شده برایشان ارجحیت داشته و باید دانشگاه که محلی برای پرورش انسان‌های توسعه یافته و توسعه‌نگر است،  عملاً پارک علم و فناوری هنوز در آن به جایی نرسیده است.
 
kebna-11
کاش مسئولان فعلی دانشگاه یاسوج به جای این همه وقتی که گذاشتند تا نیروهای شرکتی با بیش از ۱۰ سال سابقه کار و در برخی مواقع با نزدیک به ۲۰ سال فعالیت را اخراج کنند تا بلکه بتوانند نورچشمی‌های برخی سیاسیون را به بدنه این محیط آکادامیک اضافه کنند، نیم نگاهی هم به مصوبه قانونی دولت مبنی بر ایجاد و راه اندازی پارک علم و فن‌آوری و البته لازم برای توسعه استان محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ظرفیت‌های کم نظیر در حوزه‌های مختلف بویژه منابع عظیم نیروی انسانی داشتند.



کم‌کاری دانشگاه یاسوج صدای معاون رئیس جمهور را درآورد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در تاریخ ۱۹ آبان ۹۵ در جمع مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد که رئیس دانشگاه یاسوج نیز حضور داشت،  برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری انتقاد کرد و گفت: هیچ عذر و بهانه‌ای از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه عدم راه‌اندازی این پارک پذیرفتنی نیست. [کلیک کنید]
سورنا ستاری گفته بود: باید تاسف خورد به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که پارک علم و فناوری ندارد.
وی از آماده نشدن پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و بی‌توجهی مسئولان این استان به‌ویژه دانشگاه یاسوج در این زمینه انتقاد کرد و افزود: هیچ عذر و بهانه‌ای از مسئولان این استان برای راه‌اندازی نشدن این پارک پذیرفتنی نیست.

معاون رئیس جمهور خطاب به مدیران کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید تاسف خورد به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که پارک علم و فناوری ندارد، چرا ۱۰ سال این کار انجام نشده و اگر واقعا اراده‌ای نیست، بگویید تا مردم تکلیف خود را بدانند چرا موضوع را یکسره نمی‌کنید و اگر نمی‌توانید تا یک نفر دیگر را برای این کار بیاوریم.
بعد از یک سال (یعنی ۲۳ آبان ماه ۹۶) سورنا ستاری معاون رئیس جمهور دو باره به گچساران سفر و در نشست با فعالان اقتصادی، صنعتگران و دانشگاهیان اظهار کرد: خود ما باید بخواهیم و مسوولان باید تلاش کنند تا شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری در این استان به وجود بیاید.[کلیک کنید]
فرصتی که تاجگردون غنیمت شمرد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با ابراز گلایه از کم کاری مسئولان دانشگاه یاسوج برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری، گفت: در صورتی نمی‌توانید این پارک را در یاسوج راه‌اندازی کنید کلنگ آن را در گچساران به زمین می‌زنم.
غلامرضا تاجگردون با بیان اینکه راه‌اندازی پارک علم و فناوری و مراکز رشد در بخش آموزش عالی سبب ایجاد اشتغال و توسعه منطقه می‌شود، افزود: جامعه علمی را نمی‌توان معطل گذاشت و حق مردم استان دارد تضییع می‌شود، امروز اعلام می‌کنم اگر هر چه سریع‌تر این پارک (علم و فناوری) در یاسوج راه‌اندازی نشود آن را در گچساران احداث خواهم کرد و فردا از این بابت گله‌ای نباشد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اهمیت وجود پارک علم و فناوری از نیاز احداث منطقه ویژه علم و فناوری در گچساران، عنوان کرد : با تولید روزانه قریب به ۶۰۰ هزار بشکه نفت در گچساران احداث پارک علم و فناوری ضروری است.
تاجگردون با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پارک علم و فناوری و شرکت دانش بنیان تاکید کرد: احداث منطقه ویژه علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای استان و شهرستان گچساران نیاز ضروری است.
وی با اشاره به وجود افراد نخبه عملی دانشگاهی در گچساران گفت: برای بهره‌وری از این توانمندی‌ها در صنعت نیازمند ایجاد چنین مراکزی هستیم.

"محمود رضا رحیمی" توپ را به زمین " سید شمس‌الدین هاشمی" انداخت
جالب‌ترین صفحه از کتاب قصه پرغصه "کم‌کاری دانشگاه یاسوج برای راه اندازی و ایجاد پارک علم و فن‌اوری" اونجایی است که "محمودرضا رحیمی" رئیس دانشگاه یاسوج برای فرار از پاسخگویی کم‌کاری‌ها، توپ را به «سید شمس الدین هاشمی» رئیس تازه منصوب شده پارک علم و فن آوری  می‌دهد تا با یک شوت از را دور نگاه‌ها را نیز از رحیمی دور کند.
خبر انتصاب هاشمی در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه ۹۶ بر روی خروجی سایت‌های خبری استان کهگیلویه و بویراحمد رفت [کلیک کنید] و بلافاضله رئیس پارک علم و فن‌آوری کهگیلویه و بویراحمد در همان تاریخ ۲۳ آبان ماه ۹۶ می‌گوید: [کلیک کنید] پارک علم و فناوری این استان راه اندازی شده و برای انجام وظایف محوله آماده است.
سید شمس‌الدین هاشمی اظهار داشت: تاسیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۸۵ در سفر دولت وقت به تصویب هیئت دولت رسید ولی به دلیل عدم واگذاری زمین از طرف دولت موفق به اخذ موافقت نامه اصولی نشد.
وی عنوان کرد: به همت مسئولان استانی در ابتدای سال ۹۶ و پس ازتهیه و ایجاد بخش مهمی از زیرساخت‌ها و دفاع از طرح توجیهی پارک استان، در شورای گسترش آموزش عالی موافقت نامه اصولی این پارک به تصویب رسید.
هاشمی با اشاره به اینکه هرچند این پارک علم و فن اوری کمی دیرتر از مابقی استان‌ها راه اندازی شد اما رشد قابل توجه و مطلوبی داشته است، ابراز کرد: از ابتدای امسال این پارک به  یمن سفر رئیس جمهوری در سال گذشته دارای ردیف بودجه‌ای هزینه‌ای شد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج ادامه داد: هم اکنون ساختمانی بسیار مناسب در شهر یاسوج با زیربنای مفید ۱۰۰۰ متر مربع خریداری شده  که پس از تجهیز به ساختمان مرکزی پارک اختصاص می‌یابد.
هاشمی تصریح کرد: در نشست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد و با تایید هیئت امنای دانشگاه پیام نور کشور مصوب شد زمینی به مساحت ده هکتار که در آن سوله‌ای با زیربنای حدود ۲۵۰۰ متر مربع قرار دارد در نزدیکی مرکز استان به فضای پارک استان اختصاص داده شود.
وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در راه اندازی پارک علم و فن آوری کهگیلویه و بویراحمد در دو سال گذشته اضافه کرد: زحمات معاون علمی و فناوری رییس جمهور، سرپرست سابق وزارت علوم، استاندار سابق و فعلی استان و رئیس دانشگاه یاسوج برای راه اندازی پارک علم و فن آوری قابل تقدیر است.
هاشمی با بیان اینکه روند جذب و استقرار شرکت‌ها در پارک علم و فن آوری کهگیلویه و بویراحمد بزودی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: این استان دارای ایده‌های بکر، مخترعان، نخبگان، فن‌آوران و چهره‌های خلاقی بوده که در صورت حمایت می‌توانند محصولاتی با قابلیت بالای تجاری سازی تولید کرده و گام‌های بلندی در تولید اقتصاد دانش بنیان استان بردارند.
وی با اشاره به حضور سورنا ستاری در گچساران گفت: معاون رئیس جمهور و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تلاش‌ها و پیگیری‌ها در سطح استان بخاطر راه اندازی پارک علم و فن آوری تشکر کرد.
هاشمی تاکید کرد: مقرر شد پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با همکاری فرمانداری گچساران، مجتمع آموزش عالی گچساران و دانشگاه آزاد در جهت تاسیس  یک مرکز رشد با محوریت نفت و گاز دراین شهر به عنوان زیر مجموعه پارک علم و فناوری استان اقدام کند.

نکته جالب داستان اینجا است که هاشمی ۲۲ آبان ۹۶ در جلسه‌ای با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که با حضور صنعتگران و دانشگاهیان برگزار حرف دیگری زد او گفته بود: با وجود اینکه پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد در هیئت گذشته به تصویب رسیده بود لیکن تا قبل از حضور در این جلسه هیچ تلاشی نشده است. [کلیک کنید]
حال اینکه چرا «هاشمی» در یک بازه زمانی ۲۲ آبان‌ماه تا ۲۳ حرف‌هایش متفاوت است.
در هر صورت مانده‌ایم "محمود رضا رحیمی رئیس دانشگاه یاسوج " درست می‌گوید یا اینکه معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور و همچنین مخترعان و نخبگان استانی اشتباه می‌کنند زیرا رحیمی معتقده بوده پارک راه اندازی شده ولی سایر مسئولان کشوری، استانی و حتی مخترعان و نخبگان معتقدند خبری از راه اندازی پارک نیست.
 
پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد
در ابتدای سال تحصیلی ۹۷ - ۹۶ محل پارک علم و فناوری به خوابگاه فروردین تبدیل شده بود و دانشجویان در این مکان اسکان داده می‌شد.


کد مطلب: 292750

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/292750/ضعف-مدیران-احداث-پارک-علم-فناوری-یاسوج-رئیسی-حرف-ش-دو-کسی-باید-پاسخگو-باشد-تهدیدهای-تاجگردون-جایی-نرسید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1