تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۲۸۴۳۲۴

علت مرگ پلنگ باشت پس از یک ماه؛ پنهان کاری یا بی‌تفاوتی

۲۶
۰
کبنا ؛
حتی واکنش استاندار هم نتوانست اسدالله هاشمی، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد را به شفاف‌سازی و پاسخگویی وادارد. گویی این مقام مسئول، خود را نه موظف به ارسال گزارش به ستاد می‌داند و حتی ملزم به پاسخگویی به استاندار، رسانه‌ها و افکار عمومی.

به گزارش کبنا، علت مرگ پلنگی که اواخر شهریور در منطقه باشت کهگیلویه و بویراحمد کشف شده پس از گذشت یک ماه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اسد‌الله‌ هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد که اعلام علت مرگ حیوان را منوط به مشخص شدن نتیجه کالبدگشایی عنوان کرده بود تاکنون توضیحی در این باره به رسانه‌ها ارائه نکرده.
اما به جای آن که در برابر این رویکرد شبهه‌برانگیز مدیرکل محیط زیست کهگیلویه‌ و بویر احمد شاهد پیگیری و پاسخگویی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باشیم، تنها مقامی که تاکنون به عدم اعلام علت مرگ پلنگ باشت واکنش نشان داده استاندارد کهگیلویه و بویراحمد است.

علی محمد احمدی، استانداری کهگیلویه و بویراحمد ۱۵ روز پس از کشف لاشه این پلنگ در واکنش به اعلام نشدن علت مرگ پلنگ باشت تاکید کرد: با وجود تأکید مکرر و پیگیری‌های مستمر تاکنون پاسخ روشنی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در مورد دلیل مرگ این پلنگ که جزء گونه‌های نادر و در معرض خطر انقراض محسوب می‌شود ارائه نشده است. اعلام قابل تشخیص نبودن دلیل مرگ این گونه جانوری نادر با وجود کالبدگشایی، غیرکارشناسی و بدون مبنای علمی بوده و به نوعی ساده انگاری و عبور از بررسی دقیق این موضوع مهم است.
وی ادامه داد: هرگونه سهل انگاری و بی توجهی به این موضوع و موارد مشابه آن قابل گذشت نخواهد بود. باید در اسرع وقت دلیل مرگ این پلنگ بررسی و گزارش کارشناسی آن به اطلاع افکار عمومی برسد.
اما حتی واکنش استاندار هم نتوانست اسدالله هاشمی، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد را به شفاف‌سازی و پاسخگویی وادارد. گویی این مقام مسئول، خود را نه موظف به ارسال گزارش به ستاد می‌داند و حتی ملزم به پاسخگویی به استاندار، رسانه‌ها و افکار عمومی.

هاشمی از پاسخ دادن به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چرا پس از گذشت یک ماه، هنوز نتیجه کالبدگشایی پلنگ باشت اعلام نشده خودداری کرده و از سوی دیگر تلاش‌های تسنیم برای گفت‌وگو با مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره تا کنون بی‌نتیجه مانده است.
در ادامه تصاویری منتشر نشده از لاشه پلنگی را مشاهده می‌کنید که ماه گذشته در شهرستان باشت مشاهده شد و مورد کالبدگشایی قرار گرفت.
علت مرگ پلنگ باشت در حالی توسط مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد پنهان می‌شود که فروردین‌ سال جاری به دنبال مرگ یک پلنگ در استخر آب کشاورزان در منطقه سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد، اسدالله هاشمی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام علت مرگ حیوان را به زمان اعلام نتیجه کالبدگشایی لاشه موکول کرده بود: نتیجه‌ای که هرگز اعلام نشد.
کشف لاشه ۸ پلنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته حاکی از آن است که در سال ۹۵، ۳۰ در صد از مشاهدات لاشه پلنگ در سطح کشور در استان کهگیلویه رخ داده بی‌آنکه نتیجه کالبدگشایی حتی یک مورد در اختیار افکار عمومی قرار گرفته باشد. بدین ترتیب ظاهراً موکول کردن اعلام علت مرگ حیوانات به زمان اعلام نتیجه کالبدگشایی تنها، سخن و خدای نکرده راه فراری است که مسئولان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از این بن‌بست و عدم پاسخگویی در پیش گرفته‌اند.



نام شما

آدرس ايميل شما

عاقل بویراحمدی
سایت محترم ...شما که هم کامنت ها را خیلی دیر برسی می کنید و خیلی دیر هم درج میکنید که خود اشتباهی بزرگ است !یه کامنت حداکثر نیم ساعته باید درج بشه! واما نمیدانم شما چرا اینهمه مرگ یه جانور را کشش میدید در شرایطی که روزی دهها جوان در این استان از بین میرن دریغ از یکبار پوشش خبری !!!!بابا بس کنید مشکلات مردم وجوانان مرگ یه پلنگ نیست !! شما که یه مدیر غیر بومی نیستید که برای چند صباحی میخاد با این حرفا حکومت کنه!!!
دوست
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اسد هاشمی قبل آبان ماه کارش تمام هست
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
آبروی رسانه را بردی
کپی پیستهای ماهرانه از سایتهای شهرستانی
علی
Iran, Islamic Republic of
حیف نیست نسل این حیوان منقرض بشه،چه زیبا و با ابهت،از این حیات وحش نادر حمایت کنید
جباری
Iran, Islamic Republic of
این..ی محیط زیست استان است وکسی هم حاضر به حذف ایشان نیست یعنی همه کارکنان محیطزیست ومردم دارند سوختن ودود شدن محیطزیست را توسط ..ی )نظاره میکنند. واین یعنی اقتدار یک ر ....
ارامشیان
Iran, Islamic Republic of
چرا س.. را پرداخت نمی کنند تا بیش از این شاهد ازبین رفتن وحوش بی گناه نباشیم .چرا این آقا را ردش نمی کنند.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
کبنانیوز از چه کسی خط میگیری که این همه علیه اقای هاشمی داری مطلب مینویسی چرا داری شرف رسانه را زیر پا میگذاری وازش سوئ استفاده میکنی
البته اگر وجدان داشته باشی و این کانت را مخفی نکنی
اتفاقن اقای هاشمی از مدیران کاربلدی است که به هیچ طیق سیاسی باج نداده است و اقدامات خوبی هم در سازمان انجام داده است
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای هاشمی مدیر کل محترم محیط زیست لطفا جواب این سوال را هم به آگاهی مردم شریف سی سخت برسانید که چرا سال قبل گوشتی که از خانه یکی از شکارچیان شهر سی سخت کشف شد هیچ گونه جریمه ای برای آن در نظر گرفته نشده ، پ.ی تا کی باید در محیط،زیست ادامه داشته باشه آیا اگهیه فرد بدبختی هم بود که از خانه اش گوشت شکار کشف می شد هم به همین سادگی از کنارش رد می شدید ،
رشهروند
Iran, Islamic Republic of
محیط زیست بنده خدا چکار کنه ایشون پیش مرگ پلنگ شب دنبااش باشه والله
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مدیر کل محیط زیست لطفا جریمه شکاری که پارسال تو خونه یکی از شکارچیان سی سخت هم درآوردید پیگیری کنید چون سر و تهش را بهم آوردن که جریمه ازش نگیرن اینطور که معلوم از اون شکارچیای کس دار هستش
علی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مدیر کل محیط زیست لطفا جریمه شکاری که پارسال تو خونه یکی از شکارچیان سی سخت هم درآوردید پیگیری کنید چون سر و تهش را بهم آوردن که جریمه ازش نگیرن اینطور که معلوم از اون شکارچیای کس دار هستش
حامی محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
تلاش و دغدغه ی کبنا در پاسداشت محیط زیست بسیار ستودنی و زیبا هست. بدون تردید هرچقدر راجع به این موضع بیشتر بنویسیم، باز هم کم نوشته ایم. حراست و حفاظت از گونه های جانوری یک وظیفه ملی و جهانی است. کبنا با رویکرد روشنگرانه اش، در مسیری جهانی گام برداشته است.
بایستی به استاندار محترم تبریک گفت که این موضوع مهم را درک ننوده و واکنش مناسب نشان دادند. اما متولیان و مسئولین محیط زیست که با فرافکنی و تخطئه اخبار هیچ گونه اطلاع رسانی ننموده و مرگ پلنگ باشت را در هاله ابهام و تغافل قرار داده است، به نحو جدی بایستی مورد بازخواست قرار گیرند. خدا را شکر موضوع در سطح ملی دنبال می شود و سهل انگاران به محیط زیست مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.
البته از طرفداران حفاظت از گونه های جانوری و محیط زیست بیش از اینها انتظار می رود تا تعیین تکلیف مرگ پلنگ باشت دست از تلاش برندارند.
ناشناس
Romania
باسمه تعالی

تشکلهای مردم نهاد به دلیل عدم وابستگی به نهاد های دولتی همیشه صدای رسایی داشته و یکی از پیشگامان نقد محیط زیست می باشند نقدی بر اساس واقعیت جهت اصلاح نه بر اساس مسایل غیرواقعی جهت تخریب.من به عنوان یکی از اعضای این تشکلهای خبر مرگ پلنگ باشت را مطالعه نمودم خبری که نکاتی عمیق و تامل برانگیز را در خود جای داد.در نگاه اول اداره ی محیط زیست را مقصر همه ی اتفاقات تلخ به واسطه ی وظیفه ی ذاتی آنها می دانیم ولی در کشوری که قانون حاکم است جایگاه اصل پنجاهم این قانون که حفاظت از محیط زیست راوظیفه ی عمومی تلقی نموده است کجا قرار گرفته است.
چرا رسانه ها به این اشتباه رایج کمک می کنند که محیط زیست را فقط از آن پرسنل محاستان در جریان قرار می گیرد ست می داند مگر فقط کارکنان این اداره از طبیعت استفاده می کنند که اگر جایی از آن هم با مشکل مواجه شد مقصر آن را شخص مدیر کل یا پرسنل محیط زیست می دانیم.
مرگ ۸ پلنگ در استان فاجعه ای است که اگر ریشه ی آن پیدا نشود قطعا طی سالهای آینده بیشتر می شود و این موضوع در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد نشان از عدم آگاهی مردم از ارزش گونه های گیاهی و جانوری دارد که قطعا محیط زیست استان به تنهایی و با منابع محدودی که در اختیار دارد قادر به فرهنگ سازی نمی باشد و این مهم جز با همکاری سایر دستگاهها و تشکل ها و رسانه ها امکانپذیر نمی باشد و اینجا این سوال مطرح است که آیا رسانه ها رسالت خود را انجام داده اند؟
زمانی که استاندار محترم استان در خصوص مرگ پلنگ پیگیری لازم را به عمل می آورد و محیط زیست استان نیز پاسخ می دهد این دیگر پنهان کاری نیست و کلمه ی پنهانکاری در زمانی که بالاترین مقام استان در جریان است بدون مفهوم می باشد.
در خصوص پنهان کاری محیط زیست زمانی که استاندار محترم پیگری لازم را انجام می دهد و محیط زیست پاسخ می دهد دیگر پنهان کاری نیست و کلمه ی پنهانکاری در زمانی که بالاترین مقام استان در جریان قرار می گیرد بی مفهوم می باشدو دوباره این سوال مطرح است که آیا امکانات استان در حدی بوده که بتوان علت مرگ را تشخیص داد؟
پاسخ این سوال را استاندار محترم استان به خوبی می داند و می تواند پاسخ دهد.
امید است در استان با همدلی به حافظان بی ادعای محیط زیست کمک گردد تا شاهد پویایی محیط زیست وباشیم که حیات ما و نسلهای آینده ی ما در گرو حفاظت از محیط زیست می باشد.

با تشکر علی رجبی
پلنگ سرمایه ملی
Iran, Islamic Republic of
آقای محیط زیست استان. هم . دارد.
حداقل یه پاسخ به افکار عمومی بده تا کی شاهد مرگ این گونه نادر در استان باشیم؟
پیگیری استاندار از محیط زیست مطالبه ملی شده و رسانه های ملی آن را پوشش دادند ...
هم یاران طبیعت در سراسر کشور منتظر پاسخ و اقدام هستند.
دیار دهدشت
Iran, Islamic Republic of
در کجای دنیا نصف مساحت مناطق حفاظت شده در طول یکسال دچار آتش سوزی شده - متاسفانه در زمان مدیریت هاشمی بر محیط زیست استان نصف مناطق تحت مدیریت محیط زیست دچار آتش سوزی شده و هیچ کس هم پاسخگو نیست هر روز تو گچساران گوشت شکارهای کوه خاییز میفروشند و میتونم قسم بخورم از جمعیت ۳۰۰۰ راسی بزهای وحشی خاییز زیر ۲۰۰ عدد نمونده - متاسفانه نه استاندار نه فرماندار و نه شورای تامین ورود نمیکنند و از این مدیر کل توضیح نمیخان چ..
شهروند
Iran, Islamic Republic of
واله که د..
امیدمردم
جناب آقای هاشمس باسلام مردم مارین درارتباط حیات وحش خصوص پرندگان التماس دعادارند
جوان بیکار
درود بر عاقل بویراحمدی ؛ حدود سه ماه پیش دوست من دانشجوی کارشناسی ارشد معماری در ثانحه تصادف در جاده اصفهان به رحمت ایزدی پیوست اما نه سایت های محترم استان ونه استاندار محترم به اندازه این پلنگ پوشش خبری ندادند که جای تاسف دارد.
Iran, Islamic Republic of
هر چیزی سر جای خودش برادر عاقل بویراحمدی .طبیعت هم نباشه من و شما هم نیستیم تخلفم تخلفه کم و زیاد و حوزه به حوزه نداره همش باید بررسی بشه. مدیریت این اقا هم..
مطلع
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا طبق اطلاع موثق نتیجه گالبد شکافی کتبا به استاندار محترم انعکاس گردید و ایشان هم قانع گردید این شیطنتها از طرف چند فرد بیکار در همین اداره محیط زیست میباشد که بجای حفظ و حراست از محیط زیست هر هفته یک ماجرای جدید می سازند و حتی بخاطر همین نشر اکاذیب دارای پرونده تخلفاتی نیز می باشند
نگاه
Iran, Islamic Republic of
این.. همه میدونند.آیا..ر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که مزین است به نام هزاران شهید والامقام باید دارای..ق و مسائل و مواردی باشد که خیلی ها از اون با خبر هستند.اگه سند و مدرک و نشانه می خواهید یا علی خدمتم
همشر
Iran, Islamic Republic of
...ه همه میدونند.آیا ..نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که .. و مواردی باشد که خیلی ها از اون با خبر هستند.اگه سند و مدرک و نشانه می خواهید یا علی خدمتم
محیط بان
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
متا سفانه در استان کهگیلویه و بویر احمد مدیران توانمندی همچون مدیر مل محیط زیست استان که انصافا شبانه روز پای کار است چه در آتش سوزیها چه د رمناطق حفاظت شده در راعبندانهای شبانه د رکنار محیط بانان در حال خدمت می باشد حال یک قلاده پلنگ که به علت نداشتن آزمایشگاه پیشرفته د راستان مرگ آن مشخص نشده که جواب استاندار محترم را طی نامه ای هم ارسال شده حالا چرا زحمات شبانه روزی مدیریت و پرسنل زحمت کش محیط زیست را نمی بینید و فقط دنبال تخریب هستید در محضر خداوند متعال جوابگوی این همه بی حرمتی هستید
محسن .
Iran, Islamic Republic of
این همه کامت کار پرسنل محیط زیست خودم ۷ نوشتم به تحریک آقای.. اما امروز که تعطیل کردم اومدم خونه تا دست راست.شکسته به قران قسم میخورم جد هاشمی منو زد به ولا مدیرکل بهتر از هاشمی تا الان برا محیط زیست نیومده
محسن امینی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مدیر توانمندی هانند هاشمی
محسن امینی
Iran, Islamic Republic of
خدا را شاهد میگیرم هاشمی لیاقت رییس جمهور هم داره
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1