تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۲۸۲۸۵۷

سهم‌خواهی «اصلاح‌طلبان» کهگیلویه و بویراحمد یا نادیده گرفتن پیام انتخابات از طرف استاندار

۵
۰
کبنا ؛نگرانی اصلاح‌طلبان از فرایند انتخاب استاندار کهگیلویه و بویراحمد کش پیدا کرد تا اینکه رسانه‌ها نپذیرفتن دعوت استاندار از سوی اصلاح‌طلبان را سهم‌خواهی و اختلاف عنوان کردند.
به گزارش کبنا از یاسوج، نشست احزاب سیاسی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و عدم حضور اصلاح‌‌طلبان تفاسیر گوناگونی را در پی داشت، اصلاح‌طلبان در همان روزهای اول انتخاب «علی‌محمد احمدی» به عنوان استاندار این استان با صدور بیانیه‌ای از روند انتخاب وی اعتراض و گلایه کردند. به جزء سه و چهار نفر از این طیف سیاسی، سران اصلاح‌طلبان و نیروهای وابسته به این جریان در جلسه معارفه «احمدی‌» حضور پیدا نکردند. که بعداً شنیده شد که جهانگیری، «احمدی» را پیرامون توضیحاتی خواست.

برخی از اصلاح‌طلبان شاخص نیز تلویحاً و به انواع مختلف نحوه انتخاب استاندار را مورد نقد و بررسی قرار دادند، به نظر می‌رسد انتخاب احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد قبل از اینکه بخواهد سبب، وحدت و همدلی بین هواداران دولت تدبیر و امید و سایر گروه‌ها و احزاب سیاسی باشد، باعث اختلاف بین احزاب مختلف اصلاح‌طلبان شده است.
اما نپذیرفتن دعوت استاندار از سوی اصلاح‌طلبان حرف و حدیث‌هایی را در پی داشت؛
از طرفی اینگونه بیان می‌کنند که نیامدن اصلاح‌طلبان به جلسه تودیع و معارفه و نپذیرفتن دعوت استاندار، فشارهایی است که می‌خواهند به «علی‌محمد احمدی» وارد کنند، برای سهم خواهی. تا بتوانند از این طریق نیروهای مدنظر آنها بر روی کرسی‌های مدیریت تکیه بزنند و در تصمیم‌های مهم استان نقش ایفا کنند.
شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کهگیلویه و بویراحمد در بیانیه‌ای به فرآیند انتخاب استاندار اعتراض کرده بودند، و اینگونه نوشتند که «پیروزی پر حلاوت ۲۹ اردیبهشت ۹۶ ثمره شیرین همدردی، همراهی و همسویی احزاب، فعالین سیاسی، نخبگان و عامه مردم است.
در آن بیانیه آمده بود؛ جناب آقای رئیس جمهور محترم! احزاب، فعالین سیاسی و ستادی حامی دولت در استان‌ها به عنوان اصلی‌ترین و استوارترین کانون‌های حامی دولت می‌باشند. احزاب حامی دولت به ویژه اعضای ستادها در کارزار انتخاباتی اخیر اعتبار خود را نزد مردم به گرو گذاشته و هزینه انتخابات نمودند. اکنون این افراد محل رجوع مردم برای حل گرفتاری‌های روزمره خویش می‌باشند.
اصلاح‌طلبان نوشته بودند که مع الاسف وزارت کشور بدون نظر خواهی از این گروه‌های تاثیرگذار طی یک فرآیندی ناقص و معیوب نسبت به معرفی و انتخاب استاندار جدید اقدام نموده است. ما اعضای شورای هماهنگی و شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان که قریب به اتفاق از مسئولین و فعالین ستادهای انتخاباتی حضرتعالی نیز می‌باشیم ضمن اعتراض به این رویه نامتعارف وزارت کشور اعلام می‌داریم تکرار چنین رفتارهایی با ضربه به اعتماد عمومی طرفدارن دولت می‌تواند دولت را در سازماندهی آن‌ها برای مواجهه با بحران‌های فرارو با چالش جدی مواجه نماید.
آنها تاکید کردند: بدیهی است همکاری یا عدم همکاری این شورا با ایشان تابع همراهی یا عدم همراهی وی با برنامه‌ها و رویکردهای دولت محترم است.»
همانطوری که در بیانیه شورای اصلاح‌طلبان آمده است آنها تنها از نحوه روند انتخاب استاندار معترض بودند و لاغیر. و اینکه دولت به نظر اعضای ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» و جریان اصلاحات که نقش مهمی در رأی بالای رئیس جمهور منتخب داشتند، در تعیین مدیران اهمیتی قائل نشد و نشود.
شاید در این قضیه حق با اصلاح‌طلبان باشد چرا که «نمی‌توان از ظرفیت اصلاح‌طلبان برای افزایش شور انتخابات و ثبت مشارکت بالا استفاده کرد و بعد از انتخابات آن‌ها نادیده گرفته شوند.» شاید درک پیام انتخابات تنها توقعی باشد که از استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رود.
علیرضا کفایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب استان کهگیلویه و بویراحمد نیز شیوه دعوت استانداری را به این جلسه بی‌حرمتی به جریان اصلاحات دانست و گفت: از طریق تماس تلفنی شخصی که خود را نماینده استانداری معرفی کرد از بنده جهت حضور در نشستی با استاندار جدید استان دعوت کرد که به دلیل نحوه دعوت و عدم اعتماد به چنین تماس‌هایی در این نشست شرکت نکردم.
وی با تاکید بر اینکه اگر استانداری استان قصد برگزاری نشستی را دارد باید با ارسال یک نامه رسمی به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان از اعضای این شورا جهت حضور در نشست دعوت کند، اظهار داشت: بنده به‌عنوان یکی از اعضای شورای هماهنگی اصلاحطلبان استان به دلیل نوع دعوت و بی حرمتی به این شورا در این نشست شرکت نکردم.
وی افزود: مواضع شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان همان مواضع اعلام شده در بیانیه‌ی است و تاکنون هیچ تصمیم جدیدی برای حمایت یا عدم حمایت از استاندار جدید از سوی این شورا گرفته نشده است.
وی با تشریح روند انتخاب استانداران توسط وزارت کشور، گفت: با شیوه انتصاب استاندارن توسط وزارت کشور به شدت مخالفم.
کفایی با بیان اینکه شناختی از استاندار فعلی استان نداریم و نمی‌دانیم از چه طریق به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد منصوب شده است، اظهار داشت: برای حمایت یا عدم حمایت شورای هماهنگی اصلاح طلبان از استاندار جدید استان نظاره گر نوع فعالیت و اقدامات آینده وی هستیم.
وی در پایان تاکید کرد: هر تصمیمی که شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نحوه تعامل با استاندار استان اتخاذ کند به آن پایبند خواهیم بود.
اما صحبت‌های استاندار در دیدار با ائمه جمعه به گونه دیگری تعبیر می‌شود، بعضی‌ها نیامدن اصلاح‌طلبان را به جلسه استاندار را باج‌خواهی و سهم‌خواهی تعریف می‌کنند و استاندار در صحبت‌هایش با ائمه جمعه تلویحاً از این موضوع پرده برداشت و گفت من در انتخاب مدیران نگاه صرف سیاسی را قبول ندارم.
استاندار می‌گوید: «معتقدم برای انجام خدمت صادقانه و ایجاد فرصت باید هر نگاه سیاسی که داشته باشیم  کنار بگذاریم و فقط به مردم فکر کنیم و به همه کسانی که دل آنها برای نظام، انقلاب و مردم می تپد احترام بگذاریم و در چارچوب رویکرد اعتدال دولت جلو برویم و فضای نشاط و آبادانی را برای همه نقاط فراهم کنیم و وضعیتی که اکنون داریم یک گام به جلوتر ببریم.
من در مدیریت و چینش آن علاوه بر بحث گفتمانی و اعتدال به شایسته سالاری، قدرت تعهد، تخصص و تجربه نگاه می کنم و اینطور نیست که مدیری صرف داشتن فقط نگاه سیاسی مسئولیت بگیرد.
هیچ مدیری حق ندارد صرف اینکه شخصی نگاه سیاسی دارد، حقوق و حق آن را ضایع کند، چرا که باید مردم سالاری دینی، دموکراسی  و شایسته سالاری مورد توجه باشد و کسی که تجربه و کارآمدی و شایستگی ندارد، مسئولیت سیاسی نخواهد گرفت.
احمدی با بیان اینکه، من بیش از اینکه یک فرد سیاسی باشم فردی بودجه ای هستم، افزود: مطمئناً در خصوص مسائل بودجه ای و مالی توجه بیشتری به استان داریم. وی گفت: با پروازی بودن مدیران در شهرستان ها مخالفم و اینکه مدیران با ماشین های بیت المال رفت و آمد می کنند، مخالفتر می باشم.»
این افراد این صحبت‌های استاندار را پاسخی به خواسته‌های اصلاح‌طلبان در خصوص تعیین و تغییر مدیران، می‌دانند. مسئله‌ای که هیج منبع رسمی آن را تایید نکرده و اصلاح‌طلبان کهگیلویه و بویراحمد هم هیچ گونه واکنشی در این رابطه نشان نداده‌اند.
به فرض اینکه اصلاح‌طلبان استان در انتصاب و تغییر مدیران هم انتظار نظرخواهی و تاثیرگذاری را داشته باشند، چیز غیرمعقولی نیست. هماهنگی و مشورت پذیری از طیف همسو یک شیوه معمول در تمام نظام‌های سیاسی محسوب می‌شود. و قطعاً «حسن روحانی» به دنبال پشیمان کردن اصلاح‌طلبان نیست.

نکته سوم؛ بعضی هم دعوت همزمان دو گروه سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب را مخالفت اصلاح‌طلبان با استاندار عنوان می‌کنند. که به نظر می‌آید اصلاح طلبان با تعامل و مشورت به هیچ وجه مخالف نباشند، اگر چه هر چیزی ممکن است اما بعید می‌دانم اصلاح طلبانی که شعار «زنده باد مخالف من» را می‌دهند با این کار احمدی مخالف باشند، کما اینکه گفته‌اند؛ شیوه دعوت هم بد بوده است.
نتیجه اینکه؛
نحوه معرفی محمدعلی احمدی به عنوان استاندار استان سبب بروز برخی دلخوری ها در میان اصلاح طلبان و حامیان دولت در استان شد. این نگرانی ها و بیانیه اعتراضی شورای اصلاح طلبان به نحوه انتخاب احمدی فرصتی پدید آورد تا دیگرانی خارج از گود دنبال نزدیک کردن خود به احمدی باشند و تیشه به ریشه همه چیز و کس بزنند.
شکی نیست که طرف‌های مشورت «احمدی» قبل از معرفی و هم اینک مغرضانه و به دور از واقعیت اقدام به ترسیم جغرافیای سیاسی و جناحی استان کرده‌اند و مانع از نزدیکی استاندار دولت تدبیر و امید به فعالان انتخاباتی ستاد تدبیر و امید شده اند و این سبب تشدید بی اعتمادی به دولت خواهد شد. پس ضروری است جناب آقای احمدی هر چه سریعتر نسبت به اصلاح این رویه اقدام نماید.
نباید در این میان از منفعت طلبی و تغییر هویت بعضی‌ها به سادگی گذشت و اینکه چطور می شود در ایام انتخابات بدترین عناوین و تهمت ها را به «حسن روحانی» و دولت او زد ولی اندکی بعد این گونه به استاندار همان دولت نزدیک شد. هر چند ممکن است این حضرات ادعا کنند که ما دنبال توسعه استان هستیم ولی باید گفت که توسعه ای که از کانال روابط پشت پرده و برخی امتیازات و سهم خواهی‌ها می‌گذرد، هرگز توسعه نیست و خیانت به استان است.
کسی با نشست و تعامل با همه جریانات و همه رسانه ها مخالف نیست و مشورت گیری و استفاده از ظرفیت های مختلف اتفاقا یک امتیاز محسوب می شود ولی در نهایت باید متوجه بود که دولت و استانداران باید از حامیان اصلی دولت حمایت کنند و برای پیشبرد برنامه های دولت از آنها استمداد بطلبند. به طور مثال چگونه ممکن است در تبیین موضوع مهمی همانند برجام از اصولگرایان توقع حمایت داشت و این در حالی است که بیشترین تخریب ها علیه برجام و دیگر موضوعات و سیاست های دولت از سوی نیروهای اصولگرا  صورت میگرد. نکته دیگر اینکه اگر هم قرار بر تعامل است چرا این تعامل تنها برای عده خاصی آنهم از جریان مقابل دولت است. و چرا هیچ تلاشی برای نزدیکی فعالان و نیروهای حامی دولت صورت نمیگرد. نکته پایانی اینکه اگر این اتفاقات غیر عامدانه است پس باید کماکان امیدوار به اصلاح آن بود ولی اگر قرار بر عمدی باشد آنوقت باید بیش از این مراقب بود و قطعا در بر همین پاشنه نخواهد چرخید.
و استاندار باید بیش از هر چیزی پیام انتخابات را درک کند.
-----------------------------------
گزارش ارسالی از رضا حسن‌پور
----------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاحات بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
به زودی استاندار میره عمرس یه ساله.
جای تاسف داره
Iran, Islamic Republic of
اقای احمدی شما به پشتوانه زحمات شبانه روزی ستاد روحانی شدید استاندار واقعا کم لطفی میکنید
شهروند
Iran, Islamic Republic of
اگه امثال رضاتوفیقی نبودن شما و روحانی وجود نداشتید.
اگه اصولگرایان پیروز میدون بدون شما حتی خواب استانداری را نمی دیدید حالا هی برو فرش قرمز پهن کن زیر پای اصولگرایان و کارت دعوت بفرست دم در خونشون.واقعا با این کارای احمدی تو این چندروزه پشیمون شدم از رأی که دادم به روحانی
پور مهدی
Iran, Islamic Republic of
وقتی استاندار پشت کنه به جناح چپ یعنی ناامید کردن مردم به نظام و دلسردی تو انتخابات بعدی،اقای احمدی همیشه حق و اولویت با جناح پیروزه ن اصولگریانی که اگه پیروز میشدن همه رو قیچی میکردن
هوادار روحانی ویک اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
با این دیدگاه کاملا موافقیم که (نباید نامش ازما باشد وطعمش را رقبا بچشند).
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1