کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت و سازهای بدون ضابطه در این روستا / روستایی که برای ساکنینش خفه کننده می‌شود / فرماندار بویراحمد به این مسئله ورود کند (+تصاویر)

14 شهريور 1396 ساعت 13:03


روستاهایی که در آینده برای ساکنینش تنگ و خفه کننده است و از طرفی تنها باری را بر دوش دولت برای مقابله با آسیب ها و معارضات اجتماعی  آینده می‌گذارد.

به گزارش کبنا، طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آینده و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه ای تعیین می‌نماید.



با این وجود و علی رغم تاکید مسوولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر رعایت طرح تفصیلی (هادی روستایی) اما متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی و رعایت قانون روستاهای اطراف شهر یاسوج بدون ضابطه در حال گسترش است که در آینده مرکز استان با چالش بزرگی روبرو خواهد بود. به گفته مسوولان رشد مهاجرت و حاشیه‌نشینی در یاسوج روبه افزایش است، و این در حالی است که یاسوج گنجایش ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را برای زندگی ندارد و بدون شک مهاجرین در روستاهای اطراف یاسوج در حال ساخت و ساز و ایجاد سرپناهی برای خود هستند، حالا اگر این مهاجرین بدون رعایت طرح هادی روستایی و تنها بر اساس سلیقه و منفعت خودشان اقدام به ساخت و ساز کنند در آینده با چه بحران و آسیب‌های جدی روبرو خواهیم شد.

روستای مادوان سفلی از روستاهای شهرستان بویراحمد که به عنوان مهاجرت‌پذیرترین روستای این شهرستان تلقی می‌شود و هر روز شاهد هستیم که این روستا رو به گسترش است و در آینده در رابطه با مصائب این روستا بیشتر می‌شنویم.

اما ساخت و ساز در روستای مادوان هم زیاد شده و البته از کنترل دهیاری این روستا تا حدودی هم خارج شده است. صفری دهیار مادوان می‌گوید؛ تا قبل از سال ۹۰ ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون رعایت طرح هادی روستایی زیاد بود اما با راه‌اندازی کمیسیون ۹۹ این تخلفات کمتر شده است و یا اصلاً وجود ندارد.



وی می‌گوید: دهیاری در صورت مشاهده ساخت و ساز بدون رعایت طرح هادی روستایی قدرت اجرایی برای برخورد با مالکان را ندارد.

به گزارش کبنا، سال ۸۳ طرح هادی روستایی مصوب گردید که بعد از آن هم باید در ساخت و سازها به رعایت این طرح پایبند باشند، اما با نگاهی به روستای مادوان می‌بینیم که گسترش این روستا چندان هم با طرح هادی روستایی هماهنگی و مطابقت ندارد.

شب گذشته در بازدید میدانی خبرنگار کبنا از یکی از خیابان‌های روستای مادوان مشاهده شد تا در این خیابان که باید بر اساس طرح هادی روستایی ۸ متری باشد، مالکان بدون رعایت این طرح خانه‌های خود را در حریم خیابان (۵ متری) بنا نهاده‌اند. و اینطور می‌شود که روستا و شهر آینده مادوان رفته رفته خفه و بر ساکنینش تنگ می‌آید.



 
انتظار می‌رود که مسوولان مربوطه برای آینده روستاهای استان بویژه روستاهای اطراف شهر یاسوج که از مهاجرت‌پذیرترین شهرهای کشورمان است چاره‌اندیشی نمایند و نظارت خود را بر ساخت و سازها بیشتر از قبل کنند.
 


کد مطلب: 272618

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/272618/ساخت-سازهای-بدون-ضابطه-این-روستا-روستایی-ساکنینش-خفه-کننده-می-شود-فرماندار-بویراحمد-مسئله-ورود-کند-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1