تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۲۶۵۲۵۱

«حقوق شهروندی» معلولان کهگیلویه و بویراحمد رعایت می‌شود

۰
کبنا ؛ 
مناسب سازی معابر و تردد آسان در سطح شهر‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج که یکی از پیش پا افتاده‌ترین حقوق شهروندی معلولان است نادیده گرفته شده و این قشر برای تردد در معابر، اماکن عمومی، ادارات و خیابان‌ها، با مشکلات متعددی مواجه هستند.
به گزارش کبنا، تردد و عبور و مرور آسان در شهر حق تمام شهروندان است، اما معلولان که بخشی از همین شهروندان به حساب می‌آیند در بسیاری از مواقع از این حق محروم می‌مانند که نیازمند توجه ویژه و بهاء دادن مسئولان در این زمینه است.
بار‌ها دیده شده که یک معلول برای عبور از پیاده رو، تردد در اماکن عمومی و یا حتی ادارات دولتی و بانک‌ها با مشکل مواجه شده است البته این مشکلات تنها به معلولان معطوف نشده و زنان باردار، سالمندان و کودکان نیز معضلات این چنینی را تجربه کرده‌اند.
برای رفع این مشکلات به موضوع مناسب سازی در شهر‌ها تاکید شده اما در مسیر طرح موضوع تا اجرای و عملیاتی کردن آن، فاصله زیادی مشاهده می‌شود که نیازمند توجه جدی به این مساله است و به نظر می‌آید بنابراین مسئولان و متولیان امر به این مشکل توجه داشته باشند و به فکر روزی باشند که خودشان معلول شوند و اقدامات اساسی در این رابطه انجام دهند.
در برخی از مواقع نیز اقدامات صورت گرفته در شهر‌ها به این خاطر که کار‌شناسی شده نیست، علاوه بر اینکه مشکلی را از مشکلات قشر معلول، سالمند و... کم نمی‌کند بلکه به معضلات آن‌ها نیز افزوده است.
پژمان نیک اقبالی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار مناسب سازی معابر و امکان عمومی، پارک‌ها، ساختمان‌های دولتی، بانک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی در شهرهای استان شد و گفت: برخی مدیران استانی در زمینه مناسب سازی معلولان بی‌توجهی می‌کنند.
وی افزود: فعالیت‌ در حوزه شهر‌ها و ساختمان‌های در دست احداث اعم از دولتی و خصوصی باید از روز اول به فکر مناسب سازی برای معلولان باشد
نیک اقبالی با تاکید بر اینکه مسائل و مشکلات معلولان در طرح‌های تفضیلی دیده شده و به شهرداران شهرهای ۱۷ گانه استان نیز توصیه شده است بیان کرد: صفر تا ۱۰۰ بهینه سازی در ساختمان‌های دولتی باید دیده شود و راه و شهرسازی به عنوان متولی دولتی در این زمینه باید نظارت کافی و لازم را داشته باشد.
نیک اقبالی ابراز کرد: ساختمان‌های دولتی که در گذشته احداث شده باید مدیران از محل اعتبارات تعمیر و تجهیز به فکر مناسب سازی این ساختمان‌ها برای معلولان باشند و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در گذشته در شهر یاسوج حتی آدم‌های سالم در برخی چهارراه‌ها در زمینه عبور و مرور با مشکل روبه‌رو می‌شدند که تا حدودی این مشکلات برطرف شده است.
نیک اقبالی با بیان اینکه مکاتبه لازم با فرمانداران استان برای برگزاری مستمر و منظم کمیته مناسب سازی معلولان انجام شده است تصریح کرد: همچنین رایزنی و مکاتبه لازم با صدا و سیما برای فرهنگ سازی و دستگاه‌های خدمات رسان نیز صورت گرفت.
وی خواستار مناسب سازی معابر و امکان عمومی، پارک‌ها، ساختمان‌های دولتی، بانک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی در سطح کهگیلویه و بویراحمد بویژه یاسوج شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مدیران در نشست‌های کمیته مناسب سازی معلولان حضور مستمر داشته باشند و به فکر برطرف کردن مشکلات این قشر از جامعه باشند زیرا این امکان وجود دارد روزی همین مدیران بنا به هر دلیلی به جمع آنان بپیوندند.
محمد علی جاوید، شهردار یاسوج نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: تمام تلاشمان را در زمینه مناسب سازی معابر کرده‌ایم و در این زمینه حرف برای گفتن داریم.
وی افزود: تقریبا تمام معابر مرکز شهر یاسوج را برای معلولین مناسب سازی کرده و هیچ پلکانی در این شهر نداریم.
جاوید اضافه کرد: همچنین از خط عابر برای روشندلان و نابینایان استفاده کرده و تقریبا تمام مشکلات را در این زمینه حل کرده‌ایم.
سید محمدکاظم نظری، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز در این بارهگفت: در سالهای گذشته کارهایی در زمینه مناسب سازی معابر برای معلولان انجام شد و از طرف مسئولان کشوری نیز تقدیراتی صورت گرفت، اما کافی نیست و در برخی ادارات هنوز این مناسب سازی‌ها صورت نگرفته است.
وی بیان کرد: مناسب سازی برای عامه مردم و به ویژه معلولان نیاز به کار بیشتری دارد که کارهای خوب گذشته باید بیشتر پیگیری شوند و جاهایی نیز که مناسب سازی صورت نگرفته است باید این کار انجام شود.
سید علیرضا موسوی‌امجد، مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از بی‌توجهی شهرداری یاسوج نسبت به مناسب‌سازی معابر سطح شهر برای معلولان انتقاد کرد و گفت: در این زمینه هیچ قصوری پذیرفتنی نیست.
وی افزود: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی استان در زمینه اجرای مصوبات این کمیته بی‌توجهی می‌کنند که در این زمینه باید چاره اندیشی شود.
موسوی امجد ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری یاسوج در زمینه مناشب سازی معابر برای معلولان تاکید کرد: مصوبات کمیته مناسب سازی معلولان برای شهرداری یاسوج به صورت حضوری ارائه شد اما این نهادعمومی هیچ توجهی در این زمینه ندارد.
موسوی‌امجد عنوان کرد: طبق مصوبه انجام شده در نشست قبلی کمیته مناسب سازی معلولان باید دستگاه‌های اجرایی مستندات کارهای انجام شده را به بهزیستی ارائه کنند که در این زمینه تنها میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این مصوبه عمل کرده است.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نصب آسانسور در برخی ادارات استان را برای معلولان مناسب ندانست و ادامه داد: عبور و مرور برای معلولان در آسانسورهای نصب شده برخی ادارات به طور کلی دیده نشده است.
موسوی‌امجد از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته خبر داد و گفت: برخی از دستگاه‌های اجرایی نسبت به این کلاس‌ها بی‌مهر کرده و در این دوره‌ها حضور پیدا نکردند.
وی بیان کرد: برخی از بانک‌های مستقر در استان با هدف مناسب سازی معلولان اقداماتی انجام داده که این کار‌ها استاندارد نبوده و به نوعی انجام نگرفتن آن‌ها بهتر بود. هزار نفر عنوان کرد و افزود:
موسوی‌امجد تعداد معلولان کهگیلویه و بویراحمد را بیش از ۱۸ هزار نفر عنوان و اضافه کرد: این افراد مستحق بهترین خدمات هستند زیرا معلولیت محدودیت نمی‌آورد و برخی از این افراد دارای توانمندی‌های خاصی هستند.
--------------------------------------
عیسی فتحی
--------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1