تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۲۵۹۹۱۰

مندنی‌پور: در انسانیت فرقی بین «زن و مرد» نیست/ تأمین آزادی بیان، آزادی پس از بیان، آزدای مطبوعات و حق انتخاب در جامعه/ منشور کوروش، سرمشق جهانیان است/ «منشور حقوق شهروندی» دکتر روحانی، برجسته‌ترین نقطه تاریخ ایران است

۵
۰
کبنا ؛وکیل دادگستری گفت: با عذرخواهی از زنان ایران که برکتی در جامعه هستند، امیدوارم آگاه شویم که فرقی بین زن و مرد نیست؛ انسان‌ها برابر هستند، کارکردها و ظرافت‌ها متفاوت است.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، علی مندنی‌پور در همایش صیانت از حقوق شهروندی که با حضور مدیران ارشد کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان یک مسلمان از امام علی به عنوان مردمی‌ترین و مردم دارترین مرد صحبت می‌کنم، کسی که همهٔ غم و دردش رعایت حقوق مردم بود. کسی که با وجود اینکه می‌دانست حرفش حق و راهش صحیح است، اما در برخورد با کسانی که با وی به گونه ای رفتار می‌کردند که انگار اکثریت جامعه هستند، را می‌پذیرد و حاضر به خانه نشینی شد.
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه در عصر جدید شخصیت بزرگی همچون امام خمینی را داریم، گفت: جمله «ولی نعمتان انقلاب» از امام «ره» در ارتباط با مردم‌داری است، «ولی نعمتان انقلاب» در حقیقت اوج حرمت به یک انسان در یک جامعه انقلابی است، این جمله ارزش والایی دارد.
وی در ادامه افزود: امام خمینی از مردم به عنوان «ولی نعمت» صحبت می‌کند؛ بنا بر این امام «ره»، حرمت مردم را نگه می‌دارد و خواسته‌اش این است که تبعیض، نابرابری و بی عدالتی در جامعه نباشد.
وی تصریح کرد: در عصر جدید مقام معظم رهبری به عنوان شخصیتی است، که خواسته‌های مردم را ملاک و اولویت قرار می‌دهد. امام خمینی و رهبر انقلاب اشخاص بزرگی هستند که در آموزه‌های دینی ایران اسلامی داریم.
وی بیان داشت: در زمینه فرهنگی ایران، کوروش هخامنشی را داریم، کسی که بعضی از علما، آن را پیغمبر خطاب می‌کنند. منشور ۲۵۰۰ سال قبل کوروش هخامنشی سرمشق بسیاری از جهانیان شده است، منشور کوروش از رعایت حقوق انسان‌ها، حرمت انسان‌ها، رفع تبعیض، نابرابری، بی عدالتی و آزادی انتخاب صحبت می‌کند.
وی تصریح کرد: کوروش از آزادی انتخاب صحبت می‌کند، که باید انتخابتان آزاد باشد؛ با هر مذهب آزاد هستید و کسی حق تجاوز به حقوق شما را ندارد.
وی در ادامه افزود: بعد از ۲۵۰۰ سال تمدن انسانی امروز جامعه در شرایطی است که هنوز جماعتی تفسیر به رأی می‌کنند؛ و هنوز به مرحله آگاهی و تدبیر نرسیدیم.
این سیاستمدار اصلاح‌طلب گفت: مهم‌ترین فصل قانون اساسی ایران در فصل سوم با ۲۲ اصل بیشترین میزان به حقوق ملت اختصاص پیدا کرده است. این نشان گر این است که همه چیز را از ملت داریم؛ و همه چیز را برای ملت می‌خواهیم و همه چیز باید برای ملت برنامه ریزی شود.
وی اظهار کرد: «منشور حقوق شهروندی» در کارنامه دکتر روحانی برجسته‌ترین نقطه آینده تاریخ ایران است، که اثراتی مثبت در زمینه داخلی و انعکاس بیرونی داشته است.
وی بیان داشت: برخی آگاهانه و ناآگاهانه به اجتهاد شخصی متوسل می‌شوند، در حالی که مجتهد نیستند؛ و در حقیقت بیماری جزمیتی در جامعه ایجاد می‌شود.
وی تاکید کرد: در حالی که باید تشویق و تصحیح کنیم، از حقوق مردم دفاع کنیم، تنها سنگ اندازی می‌کنیم که این صحیح نیست. حقوق بشر یک موضوع سلیقه ای نیست، فراتر از مسائل جناحی و سیاسی است. وقتی بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی می‌شود، نباید حساسیت داشته باشیم.
رئیس سابق کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مبنای حقوق بشر در بین تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف باید در ایران اسلامی بررسی شود، مبنای حقوق بشر تنها در چارچوب اعتقادی و آموزه‌های ایران اسلامی است.
وی خاطر نشان کرد: کشوری همچون فرانسه در سال ۱۹۵۵ یعنی ۶۲ سال پیش، حق رأی را به زنان داد؛ در صورتی که از پیدایش زندگی در ایران، این حق به زنان ایرانی داده شد؛ ولی امروز نتوانستیم مراعات کنیم. تقصیر قاعده نیست، قاعده صحیح است؛ این تقصیر همه ما است.
وی در ادامه تصریح کرد: با عذرخواهی از زنان ایران که برکتی در جامعه هستند، امیدوارم آگاه شویم که فرقی بین زن و مرد نیست؛ انسان‌ها برابر هستند، کارکردها و ظرافت‌ها متفاوت است.
وکیل دادگستری گفت: در اروپای قرن ۱۸ زن به عنوان «حیوان دراز موی» تعریف شد، در حالی که شخصیت زن در تاریخ تمدن ایران و اسلام یک جایگاه برجسته ای است؛ هم در ایران قبل از اسلام و هم در ایران بعد از اسلام.
وی افزود: شاید عجیب باشد که فرانسه با این همه ادعا، هنوز زنان نمی‌توانند «نام خانوادگی» خود را به کار گیرند؛ ولی در جامعه ایران زن از «نام خانوادگی» خود به عنوان مالکیت، حقوقش وجود دارد.
وی تاکید کرد: در حالی که کشوری همچون تمدن فرانسه هنوز همسر زن مطلقه باید اجازه بدهد، که زن از «نام خانوادگی» همسر قبلی استفاده کند؛ یعنی در فرانسه زن از خود هویتی ندارد. متاسفانه در ایران این مسائل از نظر حقوقی بررسی نمی‌شود، تا به جامعه منعکس شود. و بگوییم که فرق ایران با فرانسه در این است.
وی اظهار کرد: چندان زمانی زیادی نیست که در جامعه جدید کشورهای پیشرفته بحثی بنام «حقوق حیوانات» مد نظر گرفته شده است؛ در صورتی که ایران از تاریخ پیدایش اسلام روایتی‌هایی از حضرت علی توصیه به «حقوق حیوانات» دارد؛ امام علی می‌فرمایید: به این حیوانی که برای انسان بار می‌برد، باید علف و جو دهیم؛ تا خسته نشود. بارش را سنگین نکنیم. این در صورتی است که برخی از کشورهای دیگر، ایران را به عنوان کشور خشن، ضد زن، ضد انسانی، حرکات و اعمال نادرست خطاب می‌کنند. متاسفانه همه کشورها را با یک چشم نگاه می‌کنند. و متاسفانه در جامعه ایران نتوانستیم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.
وی با بیان اینکه ۲۲ عنوان با ۵۰۰ موضوع در منشور حقوق شهروندی دولت روحانی وجود دارد، گفت: نفس کشیدن بنده، حقوق شهروندی من است. حقوق محیط زیست یعنی انسان در شرایط و فضایی که تمیز نیست و نمی‌تواند نفس بکشد، سؤال دارد که باید چیکار کرد؟
وی با بیان اینکه حق التکلیف یعنی حقوق شهروندی فقط مختص به زنده‌ها نیست، گفت: حقوق شهروندی حتی برای کسانی که به دنیا نیامده‌اند تصدی می‌دهد، یک جنین در شکم مادر و قبل از ورود به جامعه جایگاه حقوقی برایش قائل شدند، ارث یک مساله حقوقی مشخصی است. جنین حق مالکیت، مسکن، آزادی بیان دارد.
این جامعه‌شناس خاطر نشان کرد: در جامعه ایران تعریف «حق» کمی مفقول مانده است، که بعضاً دچار خطایی می‌شویم، که تفسیر و تعبیرمان بیشتر به نفع خودمان است. نظر علما، صلحا و صاحب نظران به خصوص فقهی بر این است که هر کسی محقق، مکلف هم است؛ و تکلیف دارد.
وی بیان داشت: در حال حاضر در مراحل اولیه جایگاه حقوق شهروندی هستیم، فرهنگ و کاربرد حقوق شهروندی خیلی زیاد است، فرهنگ باید بین مردم نهادینه شود. یک بسیج عمومی از تمام نهادها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارت لازم است،
وی افزود: از طریق نهادهای مدنی، تبلیغ اصولی و صحیح برای رسیدن به حرکت متعالی و نهادینه کردن حقوق شهروندی در جامعه همکاری لازم است.
علی مندنی‌پور گفت: برنامه‌هایی تحت عنوان حقوق شهروندی با کیفیت متناسب توسط نیروهای صاحب نظر، متخصصین در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از جمله تأمین آزادی بیان، آزادی پس از بیان، آزدای مطبوعات، حق انتخاب اطلاع رسانی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

سلام .
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب مندنی پور ، اگه کوروش واقعا بهددنبال ازادی بود چرا به کشورهای دیگر حمله کرد ؟ این جمله شما درست نیست . آزادی یک مفهوم نسبی است و هیچ وقت هیچ حکومتی نمی تواند انتظارات همه گروه ها و اشخاص را از ازادی ،براورده کند .‌
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
درود بردکتر علی مندنی پور استاندار آینده این استان دکتر جان پاقدمت نوید بهاری روشن را می دهد .
اصلاحات بوشهر
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد عزیزم دکتر مندنی پور.
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
درود بر این رجل سیاسی و بزرگمنش و اندیشمند و با اصالت و سبب فخر استان و ایل بزرگ بویراحمد...قدرش بدانیم این بزرگمرد و حقوقدان برجسته را..طول عمر و تندرستی برای ایشان را از خداوند سبحان خواهانم..
دهدشت ساداتی
Iran, Islamic Republic of
درود بر این رجل سیاسی و بزرگمنش و اندیشمند و با اصالت و سبب فخر استان و ایل بزرگ بویراحمد...قدرش بدانیم این بزرگمرد و حقوقدان برجسته را..طول عمر و تندرستی برای ایشان را از خداوند سبحان خواهانم..
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1