کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۵۰ هکتار باغ بویراحمد در آستانه نابودی

19 دی 1395 ساعت 11:20



دولت چاهی را برای آبیاری باغ‌های سه روستای دهستان کاکان از توابع شهرستان بویراحمد احداث کرد ولی تنها یک روستا از آب چاه بهره‌مند و به دو روستای دیگر نمی‌رسد و باغ خرم آزاد در حال خشکیدن است.


 برخی از کشاورزان و باغداران منطقه کاکان بویراحمد از کمبود آب برای آبیاری اراضی و باغات خود نگران بوده و معتقدند این اراضی و باغات در آستانه نابودی هستند.
باغداران و کشاورزان منصورخانی کاکان می‌گویند: دولت یک حلقه چاه آب کشاورزی برای آبیاری اراضی و باغات روستاهای حمزه‌خانی، غضنفرخانی و منصورخانی از توابع منطقه کاکان بویراحمد احداث کرده که هم اکنون بنا به دلایلی تنها یک روستا از آب این چاه استفاده می‌کنند و باغات و اراضی کشاورزی دو روستای دیگر روبه نابودی است.
یکی از کشاورزان و باغداران روستای منصورخانی کاکان به تسنیم می‌گوید: دولت یک حلقه چاه آب برای استفاده کشاورزی و باغات سه روستای حمزه‌خانی، غضنفرخانی و منصورخانی احداث کرد که هم اکنون تنها یک روستا از این آب بهره‌مند بوده و به دو روستای دیگر می‌رسد.
کشاورزان کاکان بویراحمد
خرم آزاد از نرسیدن آب چاه کشاورزی به اراضی و باغات سیب خود ابراز نگرانی می‌گند و می‌گوید: حدود ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات روستای منصورخانی به دلیل کمبود آب در حال نابودی است و انتظار می‌رود در این زمینه چاره اندیشی شود.
یکی دیگر از کشاورزان کاکانی گفت: تاکنون ۲۰ هکتار باغ روستای منصورخانی خشک شده و انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر در این زمینه چاره اندیشی کنند زیرا در صورت ادامه این روند شاهد پیش آمدن یک فاجعه هستیم.
 
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد باید پیگیر رفع مشکلات کشاورزان و باغداران منطقه کاکان باشد.

معارض اجتماعی؛ مهمترین دلیل مشکل کشاورزان منصورخانی
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد با تایید خبر مشکلات کشاورزان روستای منصورخانی افزود: سال ۸۸ از محل اعتبارات خشکسالی یک حلقه چاه آب برای کشاورزی و باغات کاکان احداث شد که خط انتقال روستای حمزه خانی و دو روستای دیگر نیز توسط جهاد کشاورزی انجام شد.
منوچهر محمدی به تسنیم گفت: در نشستی با حضور فرماندار بویراحمد حق آبه یعنی میزان توزیع آب در سه روستای حمزه‌خانی، غضنفرخانی و منصورخانی مشخص شد ولی کشاورزان و باغداران روستای حمزه خانی معترض بوده و معتقدند منابع آب عرفی قدیم جوابگوی نیاز کشاورزان بوده و دیگر نیازی به استفاده از آب چاه ندارند.
وی با تاکید بر اینکه معارض اجتماعی سبب شده کشاورزان و باغداران منصور خانی نتوانند از آب چاه استفاده کنند تصریح کرد: به‌زدوی نشستی با حضور مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی، فرماندار بویراحمد و جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد برای تعیین تکلیف نهایی انجام می‌شود.
امیدواریم مسئولان و متولیان امر توسعه و رونق بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به رفع مشکلات کشاورزان و باغداران بی‌اعتنا نبوده و در کمترین زمان ممکن نسبت به مشکلات احتمالی چاره اندیشی کنند.
-----------------------------
گزارش از سجاد نوبهار


کد مطلب: 221380

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/221380/۱۵۰-هکتار-باغ-بویراحمد-آستانه-نابودی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1