تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۷۲۵۴۶
یادداشت؛

شایستگان در نگاه نبوی‌زاده

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
شایستگان در نگاه نبوی‌زاده
کبنا ؛یادداشت - شعار «شایسته‌سالاری» یکی از شعار‌های تکراری و پربسامد در عرصه سیاسی و انتخاباتی کشور است. نامزد‌ها چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات مجلس شورای اسلامی توجه به نخبگان و اصل شایسته سالاری را اس و اساس نگاه و برنامه‌های خود عنوان می‌کنند. در عمل اما متأسفانه کمتر شده توجه به این اصل و کلید توسعه در جوامع توسعه یافته هستیم و شایسته سالاری از مرحله شعار فراتر نمی‌رود. منتخبین مردم معمولاً بعد از پیروزی و عبور از مرحله نیازشان به رای مردم تنها چیزی که برایشان از اولویت و اهمیت برخودار نیست توجه به شایستگان است. عدم توجه به شایستگان یعنی پناه بردن به قوم محوری و منطقه گرایی. آفت بزرگی که دامن توسعه در هر کجا بویژه حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ را دهه هاست گرفته است و با نمایندگان و مدیران تکراری هیچ دورنمای روشنی از حل این مسأله دیده نمی‌شود.
اصرار بر تکرار نمایندگان ادوار یعنی گام برداشتن در همان مسیر اشتباه قبلی که برای عبور از این مسیر نیاز به تنوع و تغییر کاملاً احساس می‌شود. آیت الله نبوی‌زاده یکی از نامزد‌های جوان و با برنامه عرصه انتخابات کهگیلویه بزرگ در این دوره است که با شعار «توجه به شایستگان» پا در عرصه رقابت گذاشته است.
نگاهی به ادبیات و برنامه‌های نبوی‌زاده نشان می‌دهد وی نه در شعار که در عمل به شایستگان توجه دارد و برای استفاده از ظرفیت شایستگان نیز دارای طرح و برنامه است. نبوی‌زاده دانایی و آگاهی در کنار تعهد و اخلاص را دو بال شایستگان می‌داند که تنها با این ویژگی هاست که می‌توان به رشد و توسعه این دیار‌امیدوار بود و با وعده و وعید و‌امیدواری به احتمالات هیچ گره هی گشوده نمی‌شود.
نمایندگان ادوار و چهره‌های تکراری اگر توان و ظرفیت و برنامه‌ای برای نجات حوزه انتخابیه داشتند در فرصت‌های زیادی که در اختیارشان بود باید این کار را انجام می‌دادند. ضمن آن که این نمایندگان و با میراثی که به جا نهاده‌اند خود بخشی از بحران و مشکل بزرگ حوزه انتخابیه می‌باشند و تا از آن‌ها عبور نشود نمی‌توان به هیچ بهبودی در وضعیت حوزه انتخابیه‌امیدوار بود.
نگاهی به نحوه برخورد و استفاده از شایستگان در طول دهه‌های گذشته این شائبه را به ذهن متبادر می‌کند که گویی عمد مهندسی شده در حذف و نادیده گرفتن شایستگان وجود داشته است. در جوامع توسعه یافته تمام تلاش‌ها معطوف به کشف و استفاده از نخبگان می‌باشد و نخبه به عنوان یک سرمایه اجتماعی ارج و حرمت گذاشته می‌شود. اما در اینجا با سنگ‌اندازی و تخریب نخبگان آن‌ها مجبور به مهاجرت و فرار از حوزه انتخابیه شده‌اند و حوزه انتخابیه در حال تهی شدن از هر ظرفیت و سرمایه است.
پس در گام اول اعتماد‌سازی برای نخبگان و ارائه طرح و برنامه برای جذب آن‌ها راهکاری هر چند جزیی اما مهم در مسیر توسعه حوزه انتخابیه خواهد بود و در ادامه تشکیل کارگروه‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف که از نخبگان و متخصصین تشکیل شده باشد می‌تواند تضمینی برای حرکت صحیح و اصولی و برگشت ناپذیر در مسیر رشد و توسعه شهرستان باشد.
بنابراین اعتماد به نبوی‌زاده و رأی به نبوی‌زاده یعنی اعتماد و رأی به نخبگی، شایستگی و فرهیختگی.
نام شما

آدرس ايميل شما

بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1