کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از سید کمال صالحیان‌فر؛

ماجرای بلاتکلیفی در دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش کی تمام می‌شود؟ / نخبه‌کشی به سبک «می‌خواهم رفیقم باشد» / نمایندگان به عهدشان وفادار باشند / استاندار کهگیلویه و بویراحمد اجازه ندهد فرزندان استان بیش از این تخریب شوند

9 بهمن 1400 ساعت 20:41

تخریب گزینه‌ها علاوه بر اینکه به سطح توسعه سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد آسیب می‌زند باعث می‌شود که در آینده نخبگان استانی از ترس اینکه مبادا توسط عناصر فرصت‌طلب تخریب شوند، عطای خدمت در استان را به لقایش ببخشند و به خارج از کهگیلویه و بویراحمد رفته و در مرکز کشور و یا سایر استان‌ها مشغول خدمت شوند. در این میان نیز چوب این ندانم‌کاری این فرصت‌طلبان را تنها مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خواهند خورد.


معمولاً با تغییر دولت‌ها، به مرور زمان مدیریت دستگاه‌های مختلف از سطح کشوری تا استانی و شهرستانی نیز تغییر می‌کند. در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه برای برخی از دستگاه‌ها مدیر کل جدید معرفی شده است، اما تغییر مدیریتِ بعضی از مهمترینِ آنها مثل آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی به درازا کشیده شده است. در این میان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با شیوع کرونا نقش این دانشگاه در استان بیش از پیش افزایش یافت. از سوی دیگر، هیچ دستگاهی در استان همچون دانشگاه علوم پزشکی، به‌کارگیری نیروی انسانی، برون‌سپاری، پروژه عمرانی، گردش مالی فوق العاده و …. ندارد و هر بیمارستان یا مرکز بهداشتی روستایی آن به اندازه یک اداره کل می‌باشد. از این روست که این دانشگاه برای سیاسیون جایگاهی مهم در مناسبات اجتماعی دارد و هر شخص یا گروهی سعی دارند در انتصاب رئیس آن نقش ایفا کنند. این دانشگاه زمانی در دولت گذشته تبدیل به حیات خلوت سیاسیون شده بود. امروز نیز تغییر مدیر آن فقط به دلیل حمایت یک نماینده خاص معطل مانده است. این نماینده حتی حاضر است همین رییس فعلی بماند ولی کس دیگری سکاندار مجموعه علوم پزشکی نشود تا مبادا ترکیب فعلی طایفه‌ای و منطقه‌ای که مورد تأیید او بوده و برای دمطور بعد نمایندگی تعیین‌کننده است، به‌هم نخورد. اقدامی که تنها ضرر آن برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود. گفتنی است که در هیچ دوره‌ای تغییر یک مدیر کل مانند دانشگاه علوم پزشکی با این‌همه حاشیه همراه نبوده است.
امروز نیز رئیس جمهور با استانداران و فرمانداران در خصوص تغییر مدیران ناکارآمد و بانیان وضع موجود اتمام حجت کرد. وی گفت: بانیان وضع موجود نباید در بدنه مدیریتی دولتی باشد و باید ‌سریع اقدام به تعییر آنان بکنند. رئیس جمهور اضافه کرد: مدیران باید کارآمد باشند و مدیرانی باید انتخاب شوند که انقلابی و تحول‌خواه باشند. نگرش آنها باید تحول‌خواهانه باشند. یعنی بخواهند وضع موجود را به نفع مردم تغییر دهند. امروز جامعه از دولت نیز این تحول را می‌خواهد.
با این وجود تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است. به طور کلی سه گزینه برای ریاست این دانشگاه مطرح شده‌اند؛ علی خرامین، شهامت و محمد غلام‌نژاد. در عین ناباوری دیده می‌شود که علیه یکی از این گزینه‌ها یعنی محمد غلام‌نژاد هجمه‌های بسیار زیاد و مطالب اثبات نشده‌ای گفته و منتشر می‌شود. حتی برخی پا را فراتر از این گذاشته و اقدام به انتشار مطالب ساختگی می‌کنند. در این مطالب  که خود تماماً رنگ و بوی سیاسی و طایفه‌ای دارند، تأکید می‌شود که غلام‌نژاد یک شخصیت سیاسی است و در یک دوره‌ای به غلامرضا تاجگردون رأی داده است! این در حالی است که سخنگوی هیئت رئیسه مجلس نیز روزگذشته درباره رد اعتبارنامه تاجگردون گفته است که آن چه درباره آقای تاجگردون عنوان شد، درست نبود و واقعیت نداشت و برخی از موارد، مواردی بود که نادرست بود مخصوصاً مواردی که درباره مسائل شخصی ایشان مطرح شد.
حالا معلوم نیست که چرا تنها یک رأی دادن آنچنان مورد نکوهش قرار گرفته که تخصص و شایستگی را کاملاً به حاشیه برده است. در حالی که به گفته‌ی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در مورد تاجگردون بی‌انصافی شده بود. اگر بر اساس این مطالب ساختگی بخواهیم رأی دادن به یک شخص خاص را ملاک شایستگی و تخصص قرار دهیم که اوج سیاسی‌کاری و بی‌انصافی است. تخصص غلام‌نژاد دیده نمی‌شود، اما رفتار سیاسی او آنچنان بزرگنمایی می‌شود که گویی تنها ملاک برای دستگاهی به بزرگی دانشگاه علوم پزشکی همین رأی دادن و ندادن است. وا اسفا به این سطح از تحلیل!
در مطالبی که از سوی این افراد منتشر می‌شود گفته شده که روحانیون با انتصاب این شخص به ریاست دانشگاه علوم پزشکی مخالف هستند. در حالی که چنین چیزی صحت ندارد. گویی تنها یکی از روحانیون که دبیر جبهه پایداری در استان نیز است، در این مورد ابراز نگرانی کرده بود. به دور از انصاف است که چنین اظهار نظری به کل روحانیون استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت داده شد. در چنین مطالبی که صحت آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بیان کرده‌اند که سطح علمی این گزینه پایین است. اما دریغ از اینکه بگویند نسبت به کدام گزینه‌ها سطح علمی او پایین است و یا به طور کلی منظور از سطح علمی پایین چیست. از این نوشته‌ها این چنین استنباط می‌شود که سطح علمی بالا فقط مختص به دوست من است. گویی معنای نخبه تنها در دوستی و رفاقت خلاصه می‌شود.
اما نکته‌ی مهمتر، رویه‌ای که از ابتدا نادرست بوده و به کرات نیز در همین رسانه بر نادرستی آن تأکید شده است، دخالت نماینده‌ها در انتصابات استانی است. اما وقتی که بین نماینده‌ها قرار گذاشته شد که برخی از ادارت بین آنها تقسیم شود، حال دیگر نباید خلف وعده کرد. وقتی که جهاد کشاورزی به سید محمد موحد و آموزش و پرورش به روشنفکر داده شد، قرار شده بود که انتصاب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با مشورت سید ناصر حسینی صورت گیرد. گر چه این رویه اشتباه است و قابل نکوهش، اما رویه‌ای است که تاکنون به آن عمل شده و باید در انتصاب رئیس این دانشگاه نیز مورد توجه قرار گیرد.
با این حال تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی نباید بیش از این به درازا بکشد. این تعلل باعث رواج و گسترش بی‌انگیزگی در بین کادر دانشگاه علوم پزشکی شده است. بنابراین بهتر است که هر چه زودتر تکلیف این دانشگاه روشن شود. گفتنی است که سه گزینه برای ریاست این دانشگاه مطرح شده است و در نهایت با حکم وزیر بهداشت، یکی از آنها سکاندار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌شود. در این انتصاب باید هم شایستگی و تخصص مورد نظر قرار بگیرد و هم جغرافیای انتصاب‌ها. چرا که انتصاب مدیران در کهگیلویه و بویراحمد باید سراسر استان را دربربگیرد. اگر چند مدیر از کهگیلویه هستند، چند مدیر نیز از بویراحمد و گچساران نیز در استان انتخاب شوند تا تبعیض منطقه‌ای و جغرافیایی صورت نگیرد.
گفتنی است که تخریب گزینه‌ها علاوه بر اینکه به سطح توسعه سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد آسیب می‌زند باعث می‌شود که در آینده نخبگان استانی از ترس اینکه مبادا توسط عناصر فرصت‌طلب تخریب شوند، عطای خدمت در استان را به لقایش ببخشند و به خارج از کهگیلویه و بویراحمد رفته و در مرکز کشور و یا سایر استان‌ها مشغول خدمت شوند. در این میان نیز چوب این ندانم‌کاری این فرصت‌طلبان را تنها مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خواهند خورد.
---------------------------------
سید کمال صالحیان‌فر


کد مطلب: 444072

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/444072/ماجرای-بلاتکلیفی-دانشگاه-علوم-پزشکی-آموزش-پرورش-کی-تمام-می-شود-نخبه-کشی-سبک-می-خواهم-رفیقم-باشد-نمایندگان-عهدشان-وفادار-باشند-استاندار-کهگیلویه-بویراحمد-اجازه-ندهد-فرزندان-استان-بیش-این-تخریب-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1