تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : ۴۲۲۶۰۰
یادداشت ارسالی:

مطالبه گری و نقادی انقلابی

سید علی اکبر رضویان
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
مطالبه گری و نقادی انقلابی
کبنا ؛متن ارسالی: در باب مطالبه گری و نقد سازنده در حکومت اسلامی نکاتی را یادآور می‌شوم و امیدوارم مفید واقع شود.
 یک مطالبه گر ونقاد انقلابی در جامعه اسلامی باید دارای شاخصه‌هایی باشد که در صورت وجود چنین شاخصه‌هایی می‌تواند موجب رشد و اصلاح نواقص جامعه گردد و در صورت عدم چنین شاخصه‌هایی حتماً موجب توقف و چه بسا پسرفت ویا مشکل ساز شود.
 اولین شاخصه مطالبه‌گر و نقاد انقلابی اعتقاد وباور به حقانیت حکومت دینی ست. که به تبع آن باورمندانه سعی در تحقق آرمانهای حکومتی دارد که بستر ساز حکومت جهانی امام عصر عج خواهد بود. این باور مقدس و بلند در مطالبه گر انقلابی
یک روح بلند و نگاه کلی ایجاد می‌کند که تلاش وفعالیت او در راستای گام‌های وسیع و سازنده درون حکومتی وبرون حکومتی می‌شود و دیگر با جزئی نگری ارزشهای کلی را نفی وتخریب نمی‌کند وبلکه حل جزئیات را در جهت تقویت ارزشها ومنافع کلی حکومت دنبال می‌کند.
دومین شاخصه یک مطالبه گر انقلابی و نقاد انقلابی اخلاق مداری ست، اخلاق اسلامی که مهمترین و مؤثرترین عامل جذب و هدایت ورشدجامعه هست.
مطالبه گر و نقاد انقلابی اگر خود را به فضایل اخلاقی همچون صداقت، فروتنی، دلسوزی، اخلاص، شجاعت، انصاف آراسته باشد و مطالبات ونقد خود را در همین بستر مطرح کند حتماً اثر گذار خواهد بود و اگر اخلاق لازم را نداشته باشد و مطالبات خود ونقد خود را با هوای نفس ورذائل اخلاقی آغشته کند حتماً مطالبات ونقد او در مسیر صحیح قرار نمی‌گیرد واثر معکوس خواهد داشت. یک مطالبه گر اخلاق مدار سعی بر اصلاح ورشد دارد و هرگز رویکرد تخریبی و انتقامجویی وکینه توزانه در مطالبات و نقادی خود ندارد.
سومین شاخصه مطالبه گر و نقاد انقلابی آگاهی و بصیرت است آگاهی وبصیرت از مهمترین ابزار مطالبه ونقد صحیح وسازنده می‌باشد.
کسی که آگاهی لازم از احکام واخلاق وباورهای اسلامی وهمچنین قانون اساسی کشور ومصالح نظام و سیاست‌های دینی و حکومتی و همچنین آگاهی از موضوع مورد مطالبه و نقد نداشته باشد حتماً به خطا می‌رود و مطالبات ونقادی او نقض غرض می‌کند. و چه بسا می‌خواهد بسازد واصلاح کند و خراب می‌کند و آشفتگی ایجاد می‌کند.
 چهارمین شاخصه مطالبه گر و نقاد و انقلابی روش مند بودن است. مطالبه و نقد غیر روشمند همان بولدوزری عمل کردن است.
همان بی توجهی به زمان مکان وجایگاه خود و افراد است و همان عدم توجه به انتخاب کلمات و جملات و به کارگیری آن در وقت متناسب خود می‌باشد.
روشمندی مطالبه و نقد و مبتنی بودن مطالبه و نقد بر دین وعقلانیت حتماً موجب رشد و اصلاح امور است. و عکس آن موجب تخریب وتضییع حقوق است.
و آخرین شاخصه‌ای که می‌شود بیان کرد؛  مطالبه گر و نقاد بودن همیشه و همه جا بودن است. به این معنا که هر جا که لازم آید مطالبه و نقد کند.
اینگونه نباشد که محافظه کارانه و تبعیضگرانه باشد، برای قوم، خویش، دوست، جناح  و قبیله خود سکوت کنیم و برای دیگران فریاد بزنیم که این سیره خلاف مشی انقلابی است.
------------------------------------------------
سید علی اکبر رضویان
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1