تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب : ۴۲۲۰۸۳
یادداشت ارسالی:

گچساران بدون نماینده؛ سکوت اصلاح طلبان و تلاش اصولگرایان

آریا آرامشی پور
۹
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
گچساران بدون نماینده؛ سکوت اصلاح طلبان و تلاش اصولگرایان
کبنا ؛
یادم هست زمانی در که بحث رد کردن اعتبارنامه مرحوم نبی‌زاده در مجلس ششم بود، هم استانی‌های اصلاح‌طلب زمین و زمان را بهم می‌دوختند که رأی مردم حق الناس بوده و خلاف اصول دمکراتیک هست و خلاف موازین اصلاح طلبی می‌باشد و نهایتاً حتی سید باقر موسوی نماینده بویراحمد و دنا در پشت تریبون مجلس قرار گرفتند و از اعتبار نامه ایشان دفاع کردند و خوشبختانه اعتبارنامه ایشان - علیرغمی که از چهره‌های شاخص اصولگرایی استان بودند-به تأیید نمایندگان مجلس ششم که اکثریت مطلق ایشان اصلاح طلب بودند رسید.
در حالی که انتخابات مجلس ششم در آن حوزه انتخابیه باطل گردید و آقای حاج بهرام تاجگردون منتخب قاطع و حداکثری مردم از راهیابی به مجلس بازماند و اتفاقاً در انتخابات میاندوره ای حاج بهرام و حاج غلامرضا تاجگردون نیز رد صلاحیت شدند و مرحوم نبی زاده در یک انتخابات کم رقیب به مجلس ششم راه یافتند، اما در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه حاج غلامرضا تاجگردون در یک انتخابات کاملاً دمکراتیک و با حضور سه رقیب قدر از جریان اصولگرایی، حائز اکثریت آرا و مورد اعتماد مجدد مردم قرار گرفتند.
فارغ از ارزش گذاری و قضاوت در مورد شخصیت و عملکرد این دو منتخب مردم گچساران، ولی جای سئوال جدی است که چرا همیشه، بحث ابطال انتخابات و یا رد اعتبارنامه در این استان فقط در حوزه گچساران و باشت می‌چرخد؟ و مردم این حوزه انتخابیه که قاعدتاً ترکیب نسبی از اقوام و جریانات سیاسی مختلف بوده و قاعدتاً ۶۰ درصد همین خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و حتی بخشی از فعالان جریان اصولگرایی به آقای تاجگردون رأی داده‌اند.
سوالات زیادی پیرامون مواضع اصولگرایان و اصلاح طلبان بخصوص در استان و مرکز استان در خصوص مواضعشان نسبت به رد اعتبار نامه تاجگردون و بطور کلی "بدون نماینده شدن" مردم گچساران و باشت، افکار عمومی را به خود مشغول کرده است.
البته مواضع شفاف محمود منطقیان چهره سرشناس و نجیب حوزه کهگیلویه، محمد بهرامی چهره اصلاح طلب بویراحمد و همچنین توئیت دکتر محمد علی وکیلی نماینده اصلاح طلب پیشین مجلس جای تقدیر دارد، اما سکوت سایر اصلاح طلبان استان، جای بسی تأمل داشته و البته برخی واکنش‌های نیروهای دست چندم این جریان به شرایط فعلی اعتبارنامه مذکور نوعی تسویه حساب شخصی و یا عقده گشایی بوده است، اما در هر حال سکوت و انفعال بزرگان اصلاح طلب استان و در عوض تلاش بی وقفه اصولگرایان استان برای حذف تاجگردون، سوالات دیگری است که بر پیچیدگی سپهر سیاست در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌افزاید.
اتهامات و انتقاداتی که به منتخب گچساران در مجلس یازدهم نسبت داده می‌شوند، پرونده‌ای نیست که از چشمان تیزبین وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شورای محترم نگهبان مغفول مانده باشد.
و در شرایطی نرمال و معمولی چنین اتهاماتی - نه در فضای مجازی و نه در هیاهوی سیاسی مجلس فعلی و نه در رسانه‌های داخلی و خارجی قابل بررسی دقیق نمی‌باشد، بلکه باید در یک فضای آرام و منطقی توسط مسئولین ذی ربط اعم از قوه قضائیه و یا اطلاعات مورد بررسی و شفاف سازی گردد و اگر خدای ناکرده ایشان تخلفی دارند طبق ضوابط قانونی بررسی و برخورد گردد.
اما اینکه اکنون در یک مجلس "یک دست اصولگرا"، پرونده یک نماینده اصلاح طلب از یک شهر محروم با مردمانی ولایتمدار و انقلابی قبل از انقلاب - که طی دو دوره حساس و تاریخی (یکی ابطال انتخابات مجلس ششم و دیگری فوت نماینده فقید (مرحوم محمد علی نبی زاده) در مجلس هفتم، بدون نماینده بوده است، - جای نگرانی جدی دارد و همانگونه که چند روز پیش دیدیم؛ فضای سیاسی مجلس پیرامون اعتبار نامه مورد اشاره، قبل از آنکه کارشناسی باشد، سیاسی شده است و افکار عمومی و حتی عقلای جریان اصولگرایی را نمی‌شود با این نوع حذف منتخب مردم، قانع ساخت، چون در هر صورت رد شدن اعتبارنامه تاجگردون، نه تنها مبارزه با "به اصطلاح فساد"، تعریف نمی‌شود، بلکه حذف سیاسی منتخب مردم و برخورد سیاسی تلقی می‌گردد.
و تنها مردم محروم گچساران و باشت و بتبع آن استان متضرر خواهند شد.
 
.....................
آریا آرامشی پور
 
نام شما

آدرس ايميل شما

امین
Iran, Islamic Republic of
در همین مدت شما مردم گچساران و باشت تونستین حد اقل یه مستند از خونه ها و کوچه های محله لبنان تهیه کنین و تو اینستاگرام بزارین تاتمام دنیا ببینن و بفهمند گچساران کجای ایران قرار گرفته
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
شما گل فرمودین.ولی برادر درسته ک دکتر تاجگردون اصلاح طلب میباشد ولی اکثر اصولگراهها هم به ایشون رای دادن بنده یه شخصا اصوالگرام ولی در این سه نوبت به دکتر تاج گردون رای دادمه وتا اخر لحظه جانم از ایشون دفاع میکنم چرا ک رهبر انقلاب فرمودن بگردین اصلح را پیدا کنید. اصلح استان وشاید کشور دکتر تاج گردونه پس بنظر من همه مردم شهرستان گچساران وباشت اگه وجدان خود را قاضی قرار دهند باید بپا خیزند واز حق شهرستانهایشان دفاع کنند
دیدبان
Iran, Islamic Republic of
اخه ادم عاقل شمامیحواهید مرحوم نبی زاده با تاج مقایسه گنید اعتبارنامه نبی زلده بخاطرابطال انتخابات دوستان حاج بهرام کارشکنی میکردنداماتاج دارای پروندهای ازهرقبیل مییاشد
رضا
Iran, Islamic Republic of
ایشون نماینده یه عده هستن نویسنده گرامی لطفاازاحساسات یک استان درقلم خودتان استفاده نکنیدوجوندهیدهمین قانونی که ایشون روتاییدکرده وهمان سازوکاری که به ایشون نماینده بودن روداده یک ماده ای هم داره بنام تاییداعتبارنامه پس روندخودش روداره بایدصبوربودومنتظرماندبه حال من مهم نیست تاجگردون نماینده باشه یانباشه ولی برام قانون گریزی افرادی مانندشمامهمه چرابایددرمقابل قانون مطیع نباشیم الله واعلم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
البته فراموش نکنید زمان مرحوم نبی زاده، که بحث های مجلس از رادیو پخش می شد، حاج بهرام یک لحظه از تلاش برای رد اعتبار مرحوم نبی زاده دست بر نمی داشت تا جاییکه چند بار اقای کروبی به ایشان تدکر می داد که رعایت کند. روایت درست این بود. حاج بهرام برای رد اعتبار نبی زاده تلاش می کرد.
سید حسن موسوی
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم که دارن فررند خودمون را با اون همه عظمت دارن حذف میکنن اون وقت یکی مثل روشنفکر و موحد میخان ازش دفاع کنن سید باقر دست کمی از تاجگردون نداشت متاسفانه چنین افراد قدرتمندی را حذف میکنن واسه همیشه جواب سکوت نمایندگان فعلی را انشالا چهار سال بعد خواهیم داد
ایرج حسن زاده مقدم
Iran, Islamic Republic of
ای دوستان اصولگرا و اصلاح طلب شاید نمیدانید که چه شخصیت علمی و نخبه ای را دارید از دست میدهید.تاجگردون اگر برای شماها رقیب بود اما یار و یاور همه محرومان استان بوده .همون مردم محرومی که شماها در سخنرانیهایتان دغدغه رفع محرومیت را از انان داشتید تاجگردون به معنای واقعی رفع محرومبت مینمود نمونه بارز ان جاده و راه های روستاهای پیچاب و برق رسانی به همه ان روستاها. و این را بدانید که تاجگردون حذف شدنی نیست بلکه این شمایید که خودتان ، خودتان را حذف میکنید. تاجگردون چه تایید شود و چه نشود که انشالا تایید میشود، اما برای همیشه در بین مردم کشور و خصوصا استان ماندگار است و ماندگار . خدایا چنان کن سرانجام کار ، تو خشنود باشی و مت رستگار
محمدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام آرزوی سلامتی و پیروزی برای تاجگردون عزیز - این مجلس تندرو است این آغاز حرکت این افراطی های است
Iran, Islamic Republic of
از دعوی تا واقعیت !
واکنش نهایی مجلس یازدهم به اعتبارنامه منتخب حوزه گچساران، از چندمنظر قابل بررسی است :
از آنجا که فرد منتخب و همه مراحل انتخابات، با تمام مختصات و سختگیریهای این دوره، در چهارچوب قانون، از تائیدات و صحت لازم برخوردار بوده و حتی پس از اعتراض به اعتبارنامه، هم مجددا شکایات و دعوی معترضین توسط شورای نگهبان و بویژه در شعبه ۱۲ مجلس بررسی و تائید گردید، و قاعدتا صرفا میباست در صحن قرائت میشد، نوع برخورد انحصاری با این اعتبارنامه، مسیر را در جهت اراده سیاسی ( و نه رویه قانونی)، سوق داده، و درصورت ادامه این روند،از نظر افکار عمومی و موکلین، به هیچوجه مورد قبول و پذیرش قرار نخواهدگرفت.

از طرفی حوزه گچساران وباشت، از محدود حوزه هایی بوده است که شرایط رقابت آزاد برای گروههای سیاسی فراهم گشته و حاصل آن رقابت، رای اکثریت به آقای تاجگردون شد. اینکه عده ای در مجلس، همه این قواعد و اصول رعایت شده و تماما مورد تائید را به اصرار و غیر موجه زیر سوال میبرند، چیزی جز اراده سیاسی و برخورد جناحی بنظر نمیرسد( گرچه تاجگردون، همیشه از اصل اعتدال و احترام رقیب دور نبوده است).
از جهاتی دیگر ، بسیاری از ناظران و مردم معتقدند که این پروسه با همه مراحل طی شده قانونی، اگر قرار است مورد خدشه واقع شود، پس چرا به سراغ افرادی که سوابق مشخصی از اتهامات بزرگ و پرونده های موجود در دستگاه قضایی دارند، نمیروند؟
معلوم است برای گروهی در مجلس، فعالیت و حیات سیاسی، صرفا در غیبت رقیب امکانپذیر میباشد. بنحوی که حتی حضور تعداد معدودی وکلای واقعی مردم در این مجلس، قابل تحمل و قبول نباشد.

در اینصورت، داعیه های احترام به موازین قانونی و بویژه ادعای خدمت به مردم، بهانه و محمل سیاسی بیش نخواهدبود.
گرچه باز هم امیدواریم خردداران مجلس، تتمه آبرو و احترامی برای مجلس، افکار عمومی و اعتماد مردم شریف گچساران و باشت، قائل باشند و بدعتی بسیار شرم آور را مرتکب نشوند !
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1